Dragon Age: The Veilguard

Medlem

En indikator som jag finner intressant är spelarantalet. I skrivande stund har Veilguard 54,000 spelare, vilket sätter dem på plats 30 i Steams lista över mest spelade spel. Det är 5 platser under Baldur's Gate 3. Det är också helg endast 3 dagar efter release.
Så även om de som spelar Veilguard verkar gilla spelet, så är det inte särskilt många som spelar det från första början. Som bekant så behöver man äga ett spel på Steam för att recensera det. Värt att tänka på.

Om inte antalet spelare ökar kraftigt under helgen så skulle jag säga att det ser ut som att Dragon Age: Veilguard blir en flopp. 10 års utveckling kräver en betydligt starkare release än såhär.

signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

En indikator som jag finner intressant är spelarantalet. I skrivande stund har Veilguard 54,000 spelare, vilket sätter dem på plats 30 i Steams lista över mest spelade spel. Det är 5 platser under Baldur's Gate 3. Det är också helg endast 3 dagar efter release.
Så även om de som spelar Veilguard verkar gilla spelet, så är det inte särskilt många som spelar det från första början. Som bekant så behöver man äga ett spel på Steam för att recensera det. Värt att tänka på.

Om inte antalet spelare ökar kraftigt under helgen så skulle jag säga att det ser ut som att Dragon Age: Veilguard blir en flopp. 10 års utveckling kräver en betydligt starkare release än såhär.

Vet du om en recension tas bort om spelet refundas?

EDIT: Kollade snabbt med chat gpt:
"Yes, when a player refunds a game on Steam, any reviews they created for that game are removed along with the refund. Steam’s policy states that if a user requests a refund for a game, their associated reviews will also be deleted, as the review is linked to their ownership of the game. If the player decides to repurchase the game later, they can leave a new review at that time."

Detta är ju bra för att bekämpa recensionsbombning men samtidigt så tar det ju även bort legitima recensioner.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ingen aning, aldrig prövat.

signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Kan någon snabbt summera varför det gnälls på att detta är ”woke”? Homosexuella relationer har väl funnits i digitala rollspel minst 20 år?

Kort sagt är det för att man dels kan välja pronomen, dels att spelfigurerna pratar om hur de vill bli benämnda. Det gnälldes om "woke-bitarna" i Biowares tidigare spel också, det är inget nytt, bara att det gick under annat namn.

Medlem
Skrivet av Silvarn:

Star Wars Outlaws ett skräpspel? Kanonspel, från början till slutet.

Absolut efaps 4supercut av gamebreaking borde räcka som bevis.
Men om inte ens Star Wars Theory spelar klart det. Youtubest största star wars shill då kan man inte kalla det bra spel ens på skämt.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Kan inte hålla med. Piratar man det så säger man till utvecklaren "Jag vet att ni kan göra bra spel. Men lägg ner med det politiska."

Haha!

BioWare: Många har piratat vårat spel, kan det ha att göra med att det är regionslåst? För dyrt? För dåligt optimerat? Att det är för innehållslöst eller repetititivt? Nä, det måste ha att göra med den politiska biten.

Medlem

Som sagt, tycker spelet är riktigt bra. Helt sjukt att man får ej tycka det utan att det försöks direkt att motbevisas. T.o.m på Metacritic och Steam den stora majoriteten av spelare tycker att spelet är bra.

Medlem
Skrivet av PixelNoise:

Som sagt, tycker spelet är riktigt bra. Helt sjukt att man får ej tycka det utan att det försöks direkt att motbevisas. T.o.m på Metacritic och Steam den stora majoriteten av spelare tycker att spelet är bra.

Du får tycka det. Lika mycket som andra får tycka att det är skit.

Varför bryr du dig om vad andra tycker, om du gillar spelet?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

EDIT: Kollade snabbt med chat gpt:
"Yes, when a player refunds a game on Steam, any reviews they created for that game are removed along with the refund. Steam’s policy states that if a user requests a refund for a game, their associated reviews will also be deleted, as the review is linked to their ownership of the game. If the player decides to repurchase the game later, they can leave a new review at that time."

Detta är ju bra för att bekämpa recensionsbombning men samtidigt så tar det ju även bort legitima recensioner.

Det är därför steam kan ta de priser de tar från speltillverkaren.
Samt deras reviews där du har två alternativ, där tummen ner för de flesta är katastrof. Inte många spel som är katastrof och då sätter du tumen upp bara för att det funkar typ eller är njae ok. Således får spel ett bättre värde.

Medlem
Skrivet av PixelNoise:

Tycker det är omvänt, finns någon typ behov av människor att detta spelet skall vara bra och sälja bra för att "owning the chuds". Finns gott om example på detta att även några av de störtsa speljournalisterna ingår i denna tribalism.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Haha!

BioWare: Många har piratat vårat spel, kan det ha att göra med att det är regionslåst? För dyrt? För dåligt optimerat? Att det är för innehållslöst eller repetititivt? Nä, det måste ha att göra med den politiska biten.

Alla dom grejerna är anledningar till att jag pirat-testat.
Helt rimligt för mig.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Haha!

En seriös fråga för jag är nyfiken.... Hur gammal är du? Jag undrar om åldersskillnader kan var delförklaring i varför vissa verkar gilla spelet och andra inte. Att det är en generationsgrej, personer som är missnöjda kanske i större utsträckning har spelat originalet.

Har du spelat det första spelet?

Medlem
Skrivet av AHTF:

Ifall någon avstår köp pågrund av dina värderingar är det helt upp till dig, om du dock sen piratar det istället är det bara hyckleri.

Det är många som avstår pga dessa viktiga värderingar. Därför spelet floppar väldigt mycket vilket vi kan se på antalet aktiva spelare. Som har inte tjänat in i närheten av vad utgifterna har varit, vilket inget SBI spel förtjänar. Hoppas dem alla går i konkurs som har något med DEI att göra även fast det kanske är för mycket att hoppas på

signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av FortuN:

Det är många som avstår pga dessa viktiga värderingar. Därför spelet floppar väldigt mycket vilket vi kan se på antalet aktiva spelare. Som har inte tjänat in i närheten av vad utgifterna har varit, vilket inget SBI spel förtjänar. Hoppas dem alla går i konkurs som har något med DEI att göra även fast det kanske är för mycket att hoppas på

Ja nu går BioWare och EA i konkurs, för att ni lättkränkta människor brinner av på ett random forum.

Medlem
Skrivet av FortuN:

Min post handlade knappast om det

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Ja nu går BioWare och EA i konkurs, för att ni lättkränkta människor brinner av på ett random forum.

Tror jag inte, men man skulle ju kunna önsketänka att det skulle få samma slag som hände för Concord vilket var väldigt bra. Köp med förnuft och ta inte allt så lättvindigt. Vi Får hoppas att folk röstar med plånboken 👍🏼 hittills har det inte gått så bra för dragon age

signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av AHTF:

Min post handlade knappast om det

Du tog upp värderingar så vad handlade din post om då eftersom du svarade mig angående DEI

signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av FortuN:

Du tog upp värderingar så vad handlade din post om då eftersom du svarade mig angående DEI

Om du läser båda meningarna handlade det om folk som har värderingar som anledning att inte köpa men som sedan piratar spelet.

Handlar inte om ifall folk avstår från att köpa eller inte.

Geeks Gaming

Nu har min sista källa kommit in med sina tankar om spelet och nja, hoppar över tills vidare.

Ser ut att resonera med det man hört tidigare.
Det är snyggt, flyter på bra, trevlig combat, bra röstskådespel, Storyn känns bra men det tappar i hur det är skrivet, stela och onaturliga dialoger

Medlem
Skrivet av AHTF:

Om du läser båda meningarna handlade det om folk som har värderingar som anledning att inte köpa men som sedan piratar spelet.

Handlar inte om ifall folk avstår från att köpa eller inte.

Har aldrig sagt något om det, gav bara information om att det fanns tillgängligt på det sättet 🙂

Har full förståelse för om någon inte gillar viss DEI i spelet och väljer att gå den andra vägen att inte betala men skaffa det på annat sätt. Redan där stödjer man inte utvecklarna med pengar. Man kan även därefter välja att modda bort dessa element eller att skippa dom. Det blir i varje fall "rösta med pengarna".

signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av FortuN:

Har aldrig sagt något om det, gav bara information om att det fanns tillgängligt på det sättet 🙂

Har full förståelse för om någon inte gillar viss DEI i spelet och väljer att gå den andra vägen att inte betala men skaffa det på annat sätt. Redan där stödjer man inte utvecklarna med pengar. Man kan även därefter välja att modda bort dessa element eller att skippa dom. Det blir i varje fall "rösta med pengarna".

Min post handlade just om hyckleri.med att vägra köpa något pga värderingar och sedan bevisa att man själv saknar några essentiella genom att tycka att man har rätt att använda något andra skapat utan att göra rätt för sig.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Micke lirade spelet hos Bioware i september och var inte överdrivet positiv, ändå har vi recensionskod.

Jag har väldigt svårt för såna där rykten, att man ska skapa misstro mot journalister och recensenter för att man inte håller med om en recension - det är ju till syvende och sist bara tycke och smak. Det snackas rätt ofta om köpta recensioner med mera. Det skulle vara ett enormt krävande och dyrt jobb att muta till sig högre betyg. Bara här på FZ är det väl ett tiotal pers som recenserar, och alla recensioner går genom redaktörerna (Fredrik och jag). Och då är vi en liten site. (Det här sagt utifrån teorin att vi faktiskt vore mutbara, då.)

Just för att ni är en liten.

IGN som är en gigant är betyget av ett spel mer en ekonomisk kalkyl än en faktisk recension.
De kommer ofta högst på google när man söker på ett spel.
Deras bussiness är inte att några kulturintresserade anställda skriver några reviews och folk läser deras reviews och får in lite reklampengar som fördelas hyfsat jämnt mellan de anställda och resten av gruppen. Deras bussiness är att få betalt av spelbolagen att skriva positiva recensioner (och säkerligen till viss del utpressning att inte skriva negativa, för de som inte sällar sig till ledet), för att generera så mycket pengar som möjligt till ägarna - integritet existerar inte coorporate amerika.
För de har en sådan makt, och deras ord genererar så stor summa extra sälj och extra generell respekt för spelet (otroligt nog).
Biljard-sökmotor/internet-företag, Biljon-spelbolag, Miljard-mediabolag. Alla med samma ägare när man tar fram luppen.

Det går inte sticka under stolen med att detta spel är en political piece (att recensionen av en-i-mängden meh spel har snart 1000 kommentarer, de flesta inte bots, indikerar väl om det även det), i flöde med vad storägarna vill forma och uppfostra våra barn till för att få de barnen att tro de är the good guys närmsta 20 åren. Att IGN då skulle sätta sig på tvären är skrattretande. Här var de mer köpta än i de flesta andra reviews. De och många andra var en del av själva grundplanen.

Det är inte något negativt mot journalister. Det är negativt mot icke-journalister som sätter en stämpel "journalist" på allt de kommer åt för att ge de falsk legitimitet och på samma gång sparka undan benen för välbehövliga riktiga journalister som riskerar kritisera dom.
Håll fortet och var stolta över det.
Försvara amerikansk journalistik i synerhet och stormedial i allmänhet skulle jag behöva tusenvis sidor av bevis för att sätta ens andra örat till.

Medlem
Skrivet av PixelNoise:

Riktigt bra spel, 4/5. Gillar inte alls dom tidigare DA spel.

Vad är det som är bra tycker du?

Medlem
Skrivet av Korken:

En seriös fråga för jag är nyfiken.... Hur gammal är du? Jag undrar om åldersskillnader kan var delförklaring i varför vissa verkar gilla spelet och andra inte. Att det är en generationsgrej, personer som är missnöjda kanske i större utsträckning har spelat originalet.

Har du spelat det första spelet?

Jag är 34, och jag har spelat hela spelserien, fast inte Veilguard än - så jag kan inte uttala mig om huruvida jag gillar spelet eller inte.

Medlem
Skrivet av PixelNoise:

Riktigt bra spel, 4/5. Gillar inte alls dom tidigare DA spel.

Har man inga krav eller förväntningar så ligger ribban ganska lågt 🙃

Medlem

Faktum är alla godhetssignalerare, spelet är ett massivt snedsteg. 70k spelare på steam.

Gigantiskt nederlag för regnbågsmaffian igen.

Ju snabbare ni turister lämnar, desto snabbare kan vi spela bra spel igen.

Go woke, go woke.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Faktum är alla godhetssignalerare, spelet är ett massivt snedsteg. 70k spelare på steam.

Go woke, go woke.

Tack för ny input, nytänk uppskattas.😂😂

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Go woke, go woke.

84k för en timme sen så det går stadigt uppåt. Slår ändå den massiva floppen som då är Diablo 4 som endast har 55k som mest på Steam...

Medlem
Skrivet av Thane:

84k för en timme sen så det går stadigt uppåt. Slår ändå den massiva floppen som då är Diablo 4 som endast har 55k som mest på Steam...

Utöver det är det EAs största single-player släpp, avsatte Jedi Survivor som var tidigare rekordet.

Tror de är rätt nöjda hittills. Plus de har 3 andra platformar plus en prenumerationstjänst som inte räknas i Steam-siffrorna.

Medlem

Om vi ska snacka flopp så har Life is Strange:DE 3 900 spelare med en peak på 8 524 för 4 dagar sedan... för att sätta saker i perspektiv. Och det släpptes bara några dagar innan DAV.

Själv räknas jag inte ens eftersom jag förbokade och spelar via EAs launcher.

Skriv svar