Dragon Age: The Veilguard

Medlem

Spelet är dock dyrare på eas plattform. Visst tre kronor men ändå. Kört lite till och verkar helt klart man kommer få ställa om hjärnan. Tonen är bara inte dragon age. Jag kommer att tänka på ett nerdummat hogwarts legacy.

Wokebiten har då inte dykt upp än det känns uppblåst däremot har jag aldrig sett enklare pussel och combat går på automatik. Miljöerna är brutalt snygga och kanske storyn kommer va bra nog man bara struntar i gameplay och kör det som walking sim. Sen så utvecklas kanske pusslen mm framöver. Har inte kommit långt som sagt.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Utöver det är det EAs största single-player släpp, avsatte Jedi Survivor som var tidigare rekordet.

Tror de är rätt nöjda hittills. Plus de har 3 andra platformar plus en prenumerationstjänst som inte räknas i Steam-siffrorna.

Nöjda med en peak på 84k?? Det tror jag definitivt inte de är. Inte med budgeten de hade för det här spelet. Finns inte en chans att de får pengarna tillbaka om inget drastiskt händer.

Medlem
Skrivet av Thane:

84k för en timme sen så det går stadigt uppåt. Slår ändå den massiva floppen som då är Diablo 4 som endast har 55k som mest på Steam...

84k är extremt dåligt. För ett spel som kostat minst 250 miljoner dollar är 84k spelare första helgen inget bra. Spelet kommer göra en extrem förlust och detta är tyvärr slutet för Bioware.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Utöver det är det EAs största single-player släpp, avsatte Jedi Survivor som var tidigare rekordet.

Tror de är rätt nöjda hittills. Plus de har 3 andra platformar plus en prenumerationstjänst som inte räknas i Steam-siffrorna.

Rätt nöjda? 84 tusen första helgen på ett spel som kostat minst 250 miljoner dollar och vart under production i 10 år? Monster hunter wild hade 500,000 spelare i helgen.

Du tror dom är nöjda?

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Nöjda med en peak på 84k?? Det tror jag definitivt inte de är. Inte med budgeten de hade för det här spelet. Finns inte en chans att de får pengarna tillbaka om inget drastiskt händer.

Nu spekulerar du vilt utan belägg..

För övrigt har vi också endast spekulationer på budget, samt, som sagt, 4 andra källor som inte har öppen info kring antalet spelare, sålda exemplar etc.

Jag kunde tyvärr inte hitta något om Jedi Survivors budget, men det var uppenbarligen en lyckad produkt och tredje spelet utvecklas just nu.

Bästa start de haft är väl definitivt något att vara nöjd över, och igen det är enbart på Steam..

Medlem
Skrivet av Balunan:

Här har du två stycken icke-amerikanska:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Att säga att det är det bästa spel han spelat från Bioware säger att han inte veta ett skvatt, att ge det 5/5 är bara löjligt, inget spel är 5/5 inte ens BG3 , FF7 (orginalet), Wukong eller MassEffect 1, 2.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bioware hade chansen att ta sig tillbaka till toppen. De missar grovt.

#dragon-age-4, #dragon-age-the-veilguard

All cred till FZ! Ni bygger förtroende som kommer med en ärlig review av spelet och inte följer betygen som övriga media ger. Helt rätt att våga stå ut! Erat betyg speglar också fansens betyg väldigt bra. Fortsätt med det!

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Nu spekulerar du vilt utan belägg..

Det gör du också..
Men eftersom du drar upp Jedi Survivor. Det tog 3 år att utveckla. Alltså mindre än en tredjedel av utvecklingstiden för Failguard.

Medlem

Kollar man mest spelade spel dom senaste 7 dagarna på Ps4 och Ps5 så ligger Dragon Age på plats 62 med 382 h spelade och 59 spelare, dom senaste 24 h är Dragon Age inte med på top 100 listan.
Det är inte med på 50 mest spelade spel på xbox.
Så det verkar inte vara en konsol hit direkt.

Medlem
Skrivet av fredde82:

Kollar man mest spelade spel dom senaste 7 dagarna på Ps4 och Ps5 så ligger Dragon Age på plats 62 med 382 h spelade och 59 spelare, dom senaste 24 h är Dragon Age inte med på top 100 listan.
Det är inte med på 50 mest spelade spel på xbox.
Så det verkar inte vara en konsol hit direkt.

Ahh nu steg det till plats 20 på dom mest spelade spelen på 24h med 44 spelar.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Det gör du också..
Men eftersom du drar upp Jedi Survivor. Det tog 3 år att utveckla. Alltså mindre än en tredjedel av utvecklingstiden för Failguard.

Att det är deras bästa start för ett singleplayer spel någonsin är inte spekulation, det är ett faktum.
Att de skulle vara nöjda med starten är en spekulation (därav "jag tror", de har inte gjort något uttalande än, så det är omöjligt att veta vilket fall som helst), men om något jag gjort hade presterat bättre än något annat jag gjort så hade det funnits en gnutta nöjdhet.

Just nu har vi inte mer information än så att gå på, så vi får helt enkelt se. Vi vet varken budget, personalbeläggning, licensavgifter eller kostnader de haft gentemot vad Jedi Survivor hade. Så går inte att dra någon slutsats där heller.

Och "Failguard", för fan, skärp dig. Jävla töntigt svar. Visar ju bara på att du har bestämt dig för att det är ett misslyckande (garanterat långt innan spelet släpptes) och skiter fullständigt i om verkligheten motsvarar din åsikt om spelets prestation.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Det gör du också..

Skillnaden är att bevisbördan ligger på dig för att bevisa att det är en flopp. Det kräver underlag som vi inte har tillgång till (än åtminstone) - bland annat försäljningssiffror för konsoler och andra distributionstjänster, samt antal spelare på prenumerationstjänster. Utöver det krävs också tillgång till en sammanräknad kostnad för spelet (utveckling, marknadsföring och aftersales), något vi inte heller har tillgång till. Nej, hobbyekonomers killgissningar i Steams forum räknas inte direkt som en trovärdig källa. Forbes nämner "a huge budget", men inga fler detaljer än så.

Att använda en enda siffra (antalet spelare på Steam, som i det här fallet enbart är en av många plattformar det släpps på) som bedömningsgrund för hur lyckat spelet skulle vara är så jäkla trasigt att det finns inte.* Jag förstår att en del gärna vill använda det för att stärka sin egen ideologiska ståndpunkt ("Failguard" visar ju tydligt att du inte är särskilt seriös), men det där med att ha kött på benen och ordentlig fakta är tydligen inte så jäkla intressant. Att jämföra äpplen och päron stärker inte ditt case nämnvärt. Eller överhuvudtaget.

*Undantaget hade väl möjligtvis varit om det hade slagit all-time Steamrekord eller något, då hade det nog varit svårt ens för skeptikerna att inte kalla det en succé. Men vad är annars måttstocken? Hur många hade behövt spela det för att det inte skulle definieras "flopp", tycker du? 100k? 200k? 500k? Vad baserar du eventuell siffra på? Det blir liksom en siffra som grips ur luften, oavsett. Återigen, äpplen och päron att ställa spelarsiffror på Steam mot varandra.

Och innan du (eller någon annan) börjar skrika och gråta: det är mycket möjligt att spelet floppar, men det är helt enkelt för tidigt att säga, på många sätt. Kul att så många vill projicera sin egen lilla världsbild och kalla det "flopp" eller "succé" innan det finns någon ordentlig grund för endera. Eller ja, "kul"... snarare mer tragikomiskt.

@Fiddi har redan väl och tydligt skrivit ungefär samma sak, men eftersom det uppenbarligen verkar väldans svårt för en del att ta till sig skadar det inte att någon mer försöker tydliggöra hur exempelvis fakta och bevisbörda fungerar. Fiddi har inte skrivit/hävdat att spelet heller är en succé, utan enbart presenterat källor och fakta som är tillgängliga, ingen av dessa säger i sig att det är en flopp.

Skrivet av fredde82:

Ahh nu steg det till plats 20 på dom mest spelade spelen på 24h med 44 spelar.

Om ett spel når plats 20 med 44 spelare skulle jag nog vara "lite" skeptisk till den där statistiken. Då sisådär 60 miljoner PS5or sålts globalt. Presentera gärna källa för den!

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag är lite konfunderad till att något ska räknas som flopp för att det inte når upp till bg 3 etc. Det är ju ingen storslam så tror de är rätt nöjda.

Sen har spelet varit under utveckling jättelänge, men tror inte det heller förändrar hur de bedömer spelets framgång. Vilken seriös utvecklare, om de haft reboots under utvecklingen kräver då för att något ska ses som en framgång att spelet säljer 4x bättre en om utvecklingen bara tagit 5 år, det är helt orealistisk synsätt.

Geeks Gaming
Skrivet av fredde82:

[…] inget spel är 5/5 inte ens BG3 , FF7 (orginalet), Wukong eller MassEffect 1, 2.

Skrivet av fredde82:

5 av 5 utan att tveka

Sorry, var bara tvungen

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Erat betyg speglar också fansens betyg väldigt bra.

Verkar dock som att det inte gör det.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Skillnaden är att bevisbördan ligger på dig för att bevisa att det är en flopp. Det kräver underlag som vi inte har tillgång till (än åtminstone) - bland annat försäljningssiffror för konsoler och andra distributionstjänster, samt antal spelare på prenumerationstjänster. Utöver det krävs också tillgång till en sammanräknad kostnad för spelet (utveckling, marknadsföring och aftersales), något vi inte heller har tillgång till. Nej, hobbyekonomers killgissningar i Steams forum räknas inte direkt som en trovärdig källa. Forbes nämner "a huge budget", men inga fler detaljer än så.

Att använda en enda siffra (antalet spelare på Steam, som i det här fallet enbart är en av många plattformar det släpps på) som bedömningsgrund för hur lyckat spelet skulle vara är så jäkla trasigt att det finns inte.* Jag förstår att en del gärna vill använda det för att stärka sin egen ideologiska ståndpunkt ("Failguard" visar ju tydligt att du inte är särskilt seriös), men det där med att ha kött på benen och ordentlig fakta är tydligen inte så jäkla intressant. Att jämföra äpplen och päron stärker inte ditt case nämnvärt. Eller överhuvudtaget.

*Undantaget hade väl möjligtvis varit om det hade slagit all-time Steamrekord eller något, då hade det nog varit svårt ens för skeptikerna att inte kalla det en succé. Men vad är annars måttstocken? Hur många hade behövt spela det för att det inte skulle definieras "flopp", tycker du? 100k? 200k? 500k? Vad baserar du eventuell siffra på? Det blir liksom en siffra som grips ur luften, oavsett. Återigen, äpplen och päron att ställa spelarsiffror på Steam mot varandra.

Och innan du (eller någon annan) börjar skrika och gråta: det är mycket möjligt att spelet floppar, men det är helt enkelt för tidigt att säga, på många sätt. Kul att så många vill projicera sin egen lilla världsbild och kalla det "flopp" eller "succé" innan det finns någon ordentlig grund för endera. Eller ja, "kul"... snarare mer tragikomiskt.

@Fiddi har redan väl och tydligt skrivit ungefär samma sak, men eftersom det uppenbarligen verkar väldans svårt för en del att ta till sig skadar det inte att någon mer försöker tydliggöra hur exempelvis fakta och bevisbörda fungerar. Fiddi har inte skrivit/hävdat att spelet heller är en succé, utan enbart presenterat källor och fakta som är tillgängliga, ingen av dessa säger i sig att det är en flopp.

Om ett spel når plats 20 med 44 spelare skulle jag nog vara "lite" skeptisk till den där statistiken. Då sisådär 60 miljoner PS5or sålts globalt. Presentera gärna källa för den!

Bra skrivet!
Jag har hört att det sålt jättebra på andra plattformar. Skönt att den "moderna spelarbasen" äntligen har vaknat annars kommer spelutvecklare inte våga att utveckla sig själva. Låt aldrig trångsynta människor hindra din kreativa ådra!

Medlem

Fyfan vad det finns vissa som verkligen vill att spelet ska misslyckas (patetiskt/tragiskt beteende minst sagt). Att man sedan grundar hela sin tes enbart på vad steam-siffrorna säger, och glömmer bort att det finns ca 90 miljoner konsoler där ute (PS5+Xbox), säger en hel del om hat-agendan ni har gentemot spelet (något ni bestämde långt innan som @PeTTs0n var inne på).

Jag menar, ni hoppades säkerligen innerligen på Concord-fiasko för detta spel, så att det floppar grovt, och så att ni kan säga att det var pga woke (spel kan ju inte floppa för att det är allmänt dåligt på de flesta plan...). Sedan kom de höga betygen, då sa ni vänta till användarebetygen, och nu är även dem positiva från folk som faktiskt spelar igenom spelet och inte tittar utefrån. Nu är ni i fasen där ni spekulerar försäljningssiffror och att det är en flopp, tiden får visa om ni har rätt eller fel ännu en gång. Man undrar ibland ifall er värld hade rasat samman om spelet skulle göra succé haha.

Är det inte bättre att ni väntar ut de officiella siffrorna innan ni skriver flipp eller flopp? Under tiden kan ni väl spendera tid med något som faktiskt ger er glädje, istället för att sprida er negativitet i varje Veilguard-tråd.

Medlem

Det är intressant att kritik så ofta likställs med hat nuförtiden. Kanske ett sätt att försöka kontrollera narrativet och att ens egna åsikter verkligen inte får kritiseras för då blir man ledsen, eller ännu värre att andras åsikter inte får kritiseras för att man bestämt sig för att å deras vägnar inte tillåta att det kritiseras.

Tycker väldigt många tagit upp relevanta aspekter att kritisera i detta spelet, som sig bör. Inget spel är över kritik. Elden Ring är ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna och där finns mycket att kritisera.

Det är ju inte bara kritik heller. Många har skrivit om hur spelet är deras GOTY och Biowares "return to form". Ett spel med enastående dialoger, beroendeframkallande combat och gripande story.

Inlägg utan substans kan man enkelt ignorera. Lite som man enkelt kan välja att inte välja ett dialogval i veilguard, vilket många är snabba att påpeka när något sägs om vissa dialogval.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är intressant att kritik så ofta likställs med hat nuförtiden. Kanske ett sätt att försöka kontrollera narrativet och att ens egna åsikter verkligen inte får kritiseras för då blir man ledsen, eller ännu värre att andras åsikter inte får kritiseras för att man bestämt sig för att å deras vägnar inte tillåta att det kritiseras.

Tycker väldigt många tagit upp relevanta aspekter att kritisera i detta spelet, som sig bör. Inget spel är över kritik. Elden Ring är ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna och där finns mycket att kritisera.

Det är ju inte bara kritik heller. Många har skrivit om hur spelet är deras GOTY och Biowares "return to form". Ett spel med enastående dialoger, beroendeframkallande combat och gripande story.

Inlägg utan substans kan man enkelt ignorera. Lite som man enkelt kan välja att inte välja ett dialogval i veilguard, vilket många är snabba att påpeka när något sägs om vissa dialogval.

Skrev såhär när Embracer stängde ner Sain'ts Row studion: "Snarare en konsekvens av att frångå spelet kärna och svara med hånfulla kommentarer mot sitt community."

Det är dock inte samma sak som att AKTIVT, gå in i tråd efter tråd, och skriva WOKE och önska en massa spel totalt misslyckande och mer därtill håna folk som visar intresse för spelen. Att föra en saklig debatt är inte att kontrollera ett "narrativ".

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag vet inte var personen tar sina siffror ifrån, men är det ps-timetracker.com så är det ett skralt underlag.

Data Sources explained
This data is not representative of all 100+ million PSN users! It can show a trend and can be extrapolated, but the sample size is not perfect.
All data is based on 14 548 tracked PS-Timetracker users.

Medlem

Redan färre som spelar DA än det över ett år gamla BG3... Inte jätteförvånande, kanske.

signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Geeks Gaming
Skrivet av Dunder:

Redan färre som spelar DA än det över ett år gamla BG3... Inte jätteförvånande, kanske.

Bg3 är verkligen ett fenomen, slog nyligen sitt all time low på concurrent om jag läst graferna rätt.
Helt sjukt! 😱

Medlem
Skrivet av Dunder:

Och ännu fler spelar GTA5.

Medlem
Skrivet av Thane:

Och ännu fler spelar GTA5.

Känns inte särskilt relevant, men okej...

signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tack för en riktigt bra, rolig och välskrivet recension. Den perfekta kombinationen av att vara saklig och ändå lika bitter som mig över saker som förtjänar kritik

"Belöningen? Exakt samma som för allt annat – en försumbar mängd XP och ett värdelöst item."

Just det där är bland det dummaste och klantigaste man kan göra som spelutvecklare i mina ögon. Dels själva fightingmekaniken i sig såklart, men att man inte ens kan få ut något för besväret? Sådant kan få mig att tappa sugen för ett spel direkt, och man undrar genast vad det är före mening med att fortsätta ifall "belöningen" för det kommer att kännas såhär.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Känns inte särskilt relevant, men okej...

Jo eftersom du jämförde olika typer av spel så slängde jag in något annat!

Medlem
Skrivet av Thane:

Jo eftersom du jämförde olika typer av spel så slängde jag in något annat!

Det är två storydrivna RPG:n, medan du slängde in ett "multiplayer-skjutspel". Tror inte det är någon jämförelse Bioware kommer göra direkt, eller ens EA.

signatur

Medlem
Skrivet av FortuN:

"DEI-Detected game" alltså woke game, det säger allt. Avstår köp. Hörde att det redan blivit piratat också

Spelet släpptes utan DRM.

Medlem
Skrivet av QBAN92:

Skrev såhär när Embracer stängde ner Sain'ts Row studion: "Snarare en konsekvens av att frångå spelet kärna och svara med hånfulla kommentarer mot sitt community."

Det är dock inte samma sak som att AKTIVT, gå in i tråd efter tråd, och skriva WOKE och önska en massa spel totalt misslyckande och mer därtill håna folk som visar intresse för spelen. Att föra en saklig debatt är inte att kontrollera ett "narrativ".

Därav att man väljer att ignorera dem inläggen.
Att klaga på att folk klagar är inte värt det.
Man kan välja att svara på det som förtjänas att svaras på. Det är ytterst troligt att klaga på klagande inte leder till en speciellt konstruktiv diskussion.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Fyfan vad det finns vissa som verkligen vill att spelet ska misslyckas (patetiskt/tragiskt beteende minst sagt). Att man sedan grundar hela sin tes enbart på vad steam-siffrorna säger, och glömmer bort att det finns ca 90 miljoner konsoler där ute (PS5+Xbox), säger en hel del om hat-agendan ni har gentemot spelet (något ni bestämde långt innan som @PeTTs0n var inne på).

Jag menar, ni hoppades säkerligen innerligen på Concord-fiasko för detta spel, så att det floppar grovt, och så att ni kan säga att det var pga woke (spel kan ju inte floppa för att det är allmänt dåligt på de flesta plan...). Sedan kom de höga betygen, då sa ni vänta till användarebetygen, och nu är även dem positiva från folk som faktiskt spelar igenom spelet och inte tittar utefrån. Nu är ni i fasen där ni spekulerar försäljningssiffror och att det är en flopp, tiden får visa om ni har rätt eller fel ännu en gång. Man undrar ibland ifall er värld hade rasat samman om spelet skulle göra succé haha.

Är det inte bättre att ni väntar ut de officiella siffrorna innan ni skriver flipp eller flopp? Under tiden kan ni väl spendera tid med något som faktiskt ger er glädje, istället för att sprida er negativitet i varje Veilguard-tråd.

Nu gör du precis det du beskyller andra för att göra du totalt ignorerar det som går emot din bild.

Folk sa att det va stora varningstecken innan spelet.
Folk man ville avvakta och se.
Många varningstecken blev bekräftade av förhandstittare vilket finns kvar i spelet som hur snevriden karaktärsgeneratorn är.

Du totalt ignorerar mickes sågning av spelet?
Skillups youtube video där han totalt sågar spelet med klipp som stödjer hans argument.

Vi har oxå playthroughs ute nu och kan med egna ögon bedömma spelet.

Och alla farhågor vi hade innan släpp har bevisats.

Det påminner inte om DAO alls.
Manus och story är bedrövligt med de mest onaturliga dialogerna någonsin.
Artstyle och färgsättning känns helt off jämfört med DAO.

Så hur menar du att vi hade fel? Vad har vi fel med?
Några enstaka som hyllar det? Ok? Vem bryr sig finns folk som gillar allt konstigt men gameplay är ute vi kan bedömma själva vi kan se att det inte är den typ av spel som man bör kunna förvänta sig som uppföljare till DAO.

Liksom många inte gillar fallout 3 av den anledningen.
Själv förstår jag inte varför nån vill sitta här och försvara ett så själlöst spel med banala pussel och tragiskt combat.

Men antar vissa bara vill ha tjusiga färger

Skriv svar