Bioware är inte längre Bioware
Spelstudior är inte ettor och nollor, skriver Fredrik. De är kött och blod.
#bioware, #dragon-age-origins, #dragon-age-the-veilguard, #krönika
Det är lite som ”The ship of Theseus”, är det fortfarande samma skepp om alla ursprungliga delar har bytts ut under åren?
Men det är ändå överlapp av personer så det kanske är personer kvar som jobbat med de stora namnen och fått med sig saker från dem. Kunskap som de sen kan föra vidare. Om kulturen är kvar som det verkar vara hos Nintendo så kultiveras det ännu bättre.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Enshittification!
Det är lite som ”The ship of Theseus”, är det fortfarande samma skepp om alla ursprungliga delar har bytts ut under åren?
Precis det jag tänkte på. Mycket hänger väl på, precis som i paradoxen, hur väl själen är kvar. I detta fallet handlar det hur ledningen och kollegor som är kvar förmedlar företagets kultur och "känsla" till de nya anställda.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Tror även storleken på bolagen påverkar. Så fort ett bolag (ej enbart spel) växer förbi en viss storlek kommer besluten dikteras av andra krafter än produktutvecklarna och eldsjälarna som ofta väger tungt i nya/mindre bolag. Assets ska återvinnas då skapande av nya ses som dyrt och "icke skalbart", etc., . Därav att DA4 nu ser ut att, i mitt tycke, lira rätt mycket som ett fantasy-Mass Effect.
Fördelen är ju att de kan producera nya produkter snabbare, nackdelen blir då en snävare portfölj.
Så är det tyvärr. Med hur arbetsmarknaden också ser ut där folk byter jobb oftare än kalsonger är tiden förbi där man förlitar sig på vad en utvecklare tidigare utvecklat. Oändligt med exempel.
En anledning till att folk reagerar är ju att recensenter faktiskt bygger vidare på det temat som vi sett uttjatat i kommentarsfältet Om vi bortser från käbblet är ju "Return to form" en direkt koppling av att de faktiskt bygger vidare.
Och det finns ju faktiskt en hel del exempel i andra medier där de lyckas eller faktiskt överträffar. Så jag köper inte helt att vi bara ska överge det konceptet. Men vi ska nog hålla det i baktanken i alla fall. Sen är vi bara människor med en reptilhjärna och när vi ser att de använder samma namn tror vi på en uppföljare.
Så är det. Det händer förr eller senare med alla spelserier. Älskar dom gamla 2D Zelda, har inte gillat någon av 3D versionerna, Älskade Civilization 1-5, gillade inte 6:an osv.
Dragon Age tycker jag fortfarande om dock, dom förändringar som gjorts från spel till spel stör inte mig.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Det tråkigaste för BioWare är att Dragon Age: Origins blev alldeles för bra. Spelserien blir rimligare om man ser Dragon Age 2, Inquisition och Veilguard som den egentliga spelserien med Origins som en briljant föregångare som petar in lore i den egentliga spelserien.
Än så länge är Dragon Age: Veilguard det bättre släppet av spel i år och är en stark uppföljare till Inquisition (som jag gillade starkt).
Viam inveniam aut faciam
8 timmar av DAV tog det för mig att ge upp och fullt inse hur rätt FZ-recensionen hade. jag klarar bara inte av de här dialogerna längre, och då har jag inte ens sett något av det befarade "woke" tjaffset.
startade en ny karaktär i BG3 istället (efter att inte ha spelat det sedan släppet) och skillnaden i kvalitet och inlevelse i hur folk pratar och beter sig är astronomisk.
Förändring är helt klart något vi inte kan stoppa och det är många gånger svårt att inte låta nostalgin ta över, fast är det bara nostalgi?
Är det verkligen så att uttrycket "det var bättre förr" inte stämmer?
Detta är något som jag funderat på mer senaste åren i takt med att jag blivit äldre.
Vid första anblick verkar det logiskt. Nya generationer växer upp med nya förutsättningar och allt vad det innebär. Nya trender, nya teknologier, ja en väldans massa nytt helt enkelt.
Så på ytan är det förståeligt.
Det är från denna punkt en djupare analys och frågeställning är intressant.
Om det är en generationsfråga, varför tycker jag då om väldigt mycket av det mina föräldrar tyckte om?
Varför tycker jag att historier och berättelser från hundratals år sedan är mer intressanta än de flesta av dagens berättelser?
Varför verkar förändring, enligt många, vara likvärdigt med förbättring?
En del av min slutsats är att allt inte var bättre förr men att mycket var bättre förr.
Att det inte är när som bör betonas utan snarare vad som är bra
Oavsett tidpunkt är bra produkter bra.
Vissa tidpunkter har dock högre koncentration bra produkter än andra.
Ingen utvecklare är väl som de en gång var, speciellt inte de som finns kvar sedan länge. Epic och Id är ju verkligen inte som de var 1999 liksom.
Just Id har ändå klarat förändringarna rätt bra. De två senaste Doom är snygga och tighta fps med redigt bra flyt. Med andra ord Carmacks signum.
Apropå artikeln: jag föredrar nya spel (nytt namn) är spelen förändras mycket från det gamla, finns uppenbar risk att gamla rävar blir besvikna annars. Men det är förstås upp till utvecklarna att bestämma.
Bioware 1998-2010 var peak.
Skulle varit intressant att se ifall dom kunde ha uppmuntrat den kulturen som existerade på kontoret under den tiden och bibehållt talang bättre. Känns så dumt att ändra hela kulturen bara för att lite folk lämnar, ifall man vet att X leder till guld och gröna skogar varför skyffla om hela skiten, borde väll vara bättre att utbilda nytt folk till hur det går till på Bioware än att låta nytt folk ändra hur Bioware fungerar.
Troligtvis delvis dessa förändringar i kultur som leder till att gammal talang lämnar dessutom.
Jag var otroligt skeptiskt till spelet, och har nu kört en del och ska möta första draken.
Positivt med spelet: Grafiken, håret (Ett av de bästa jag nånsin sett) och tekniskt är spelet otroligt bra, och många olika klasser samt builds.
Negativt: Dialogen är otroligt dålig, endimensionell och uppenbar. Det här är spelets svagaste punkt rakt igenom, och jag förstår inte hur studion godkände detta.
Som många har sagt; Känns som "HR" är i rummet, och dina följare ser inte Rook som ledaren. I många fall är det rakt igenom cringe. Du kan inte ens vara elak i spelet.
Bioware hade betydligt bättre writers förr, men de är inte samma team längre
"Mest tröjor och dekaler"
CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor
Jag tänker generellt att om en studio har en lång historia och kända IPn så borde ju även de nya som börjar arbeta på dessa IPn ta den historian i beaktning och försöka efterleva det så mycket som möjligt - med QoL och mindre justeringar såklart. Spelets kärna borde vara samma.
Om de tar ett gammalt känt IP och gör något helt nytt är det ju inte samma känsla och spelserie, vilket kommer röra upp känslor hos fansen - som är den primära gruppen som bekostar spelet. Gör då ett helt nytt IP istället, som kan bli uppskattat för sig själv utan att jämföras med spelets tidigare historia.
Om jag köper ett Ratchet and Clank (eller vilken annan uppföljare som helst) har jag ju vissa förväntningar på spelet, även om det inte är samma människor som gör spelet idag som de som gjorde spelen till PS2 bör spelet vara serien trogen i spelmekanik o.s.v.
Gäller inte bara spel utan även filmer och serier. Det finns en del aspekter som gör en Bondfilm till en Bondfilm, tar du bort det så är det ingen Bondfilm - men det kan ändå vara en bra film som då inte får uppskattningen den förtjänar om den hetat något annat än Bond.
8 timmar av DAV tog det för mig att ge upp och fullt inse hur rätt FZ-recensionen hade. jag klarar bara inte av de här dialogerna längre, och då har jag inte ens sett något av det befarade "woke" tjaffset.
startade en ny karaktär i BG3 istället (efter att inte ha spelat det sedan släppet) och skillnaden i kvalitet och inlevelse i hur folk pratar och beter sig är astronomisk.
8 timmar??? Hoppas du skrivit fel och menar 8 minuter. Det låter helt sjukt att sitta 8 timmar med något man inte gillar, om det inte är ens jobb och man iallafall tjänar pengar på det?
Snälla säg att du skrev fel så jag kan somna ikväll.
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Tror även storleken på bolagen påverkar. Så fort ett bolag (ej enbart spel) växer förbi en viss storlek kommer besluten dikteras av andra krafter än produktutvecklarna och eldsjälarna som ofta väger tungt i nya/mindre bolag. Assets ska återvinnas då skapande av nya ses som dyrt och "icke skalbart", etc., . Därav att DA4 nu ser ut att, i mitt tycke, lira rätt mycket som ett fantasy-Mass Effect.
Fördelen är ju att de kan producera nya produkter snabbare, nackdelen blir då en snävare portfölj.
Inget fel med återanvändning av assets se Yakuza och spel från FromSoft.
Problemet är att de inte ens försökte göra ett "klassiskt" Dragon Age spel. Hade de gjort det, för fansens skull, hade inte tjänat lika mycket pengar som de gör med en spel riktat till en bredare publik (läs barn & unga vuxna). Så nu fick vi ett Disney Pixar inspirerat, modernt Dragon Age istället, som jag som tillhör den äldre generationen är glad att jag inte lagt en spänn på, och kommer heller inte göra det. Det är EA/Bioware inte värda.
Läste en artikel angående om Dragon Age skulle få samma behandling som Mass Effects Legendary Edition. Men då inte med motivation att det är endast 20-ish människor som fortfarande vet hur motorn till de gamla spelen fungerar. Och även då är det ganska sjukt att det är så många tycker jag.
Jag hade aldrig haft tanken att jobba på samma ställe 20-25 år eller tom. mer. Det finns inget företag i världen som kan erbjuda utveckling, perspektiv och intresse i den mängd som man får om man byter jobb vid 5-års sträcket (för att inte tala om stagnerande lön). Det är helt naturligt att folk lämnar och nya kommer in, med nytt perspektiv och nya utmaningar. Särskilt om det handlar om kreativa projekt.
Vissa kanske gillar att tiden står still och det är väl helt okej men det blir ju risk att "alla spel är lika" som vi hade på den gamla goda tiden när både Call of Duty och Assassins Creed anklagades för att vara samma spel år ut och år in.
Problemet är att de inte ens försökte göra ett "klassiskt" Dragon Age spel. Hade de gjort det, för fansens skull, hade inte tjänat lika mycket pengar som de gör med en spel riktat till en bredare publik (läs barn & unga vuxna). Så nu fick vi ett Disney Pixar inspirerat, modernt Dragon Age istället, som jag som tillhör den äldre generationen är glad att jag inte lagt en spänn på, och kommer heller inte göra det. Det är EA/Bioware inte värda.
Jag har spelat ungefär lika länge som @Wakkaah (något lite längre) och jag har haft väldigt roligt. För mig är det hittills en stabil 4:a.
Som referens kan jag säga att jag är över 40 år och mina fyra mest spelade spel i fallande ordning på Steam är Baldur's Gate 3, Cyberpunk, Marvel Midnight Suns och Elden Ring.
Själv är jag inte så nostalgisk. Jag accepterar att det sker förändringar. Passar det inte är det bara att välja något annat. Det råder ju inte brist på spel.
Tack för välformulerad och insiktsfull krönika . . . Jag sörjer det förgångna, känner mig vilse i den här moderniteten som inte vet vilket ben det ska stå på. En dag blir det kanske bättre. Kanske . . .
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego