Min första P bot
Värsta p-boten jag åkt på var när jag och frugan skulle utomlands och hade parkerat bilen mot färdriktningen på en tom återvändsgata.
Kom hem efter tre dagar weekend och hittade 3 lappar a’ 750kr styck.
Hade vi inte varit så stressade när vi åkte hade vi ställt bilen åt andra hållet och sparat 2200kr.
Du ville att jag skulle bli bannad från forumet.
Lol 😂
Istället för att leka lustig i efterhand eller dra på sig offerkoftan och tjöta om mobbing... räcker det inte att bara konstatera att det var ganska kasst beteende och förklara att du växt upp från de där tramserierna? 🤔
Istället för att leka lustig i efterhand eller dra på sig offerkoftan och tjöta om mobbing... räcker det inte att bara konstatera att det var ganska kasst beteende och förklara att du växt upp från de där tramserierna? 🤔
Leka lustig.... det kommer från rått person 🙈🙉🙊
Jag känner mer att folk bör inte bli så upprörda att man skriver om nått som hände förr, på ett forum.
Ska vi starta nån form av biktbås där vi dra upp gamla saker och ber om ursäkt inför varandra?
Vad är det frågan om egentligen, värsta mobben.
Leka lustig.... det kommer från rått person 🙈🙉🙊
Jag känner mer att folk bör inte bli så upprörda att man skriver om nått som hände förr, på ett forum.
Ska vi starta nån form av biktbås där vi dra upp gamla saker och ber om ursäkt inför varandra?
Vad är det frågan om egentligen, värsta mobben.
Ja, okej då, det äääääärrrh synd om dig. Men om nån stackars tant eller stressad småbarnsförälder råkat betala dina böter, who cares? 🤷😅😂
Jahapp, idag var vi iväg och köpte en ny bilstol till det äldsta barnet, vi parkerade utanför babyworld och såg inte skylten med max 2 timmar. Vi var i butiken i 30 minuter och då var vi ändå ute om och satte i stolarna för att testa. När vi var klara så gick vi till Max och åt, när vi väl var där inne såg jag att det var tids parkering så då gick jag ut och satte upp skivan.
Efter vi hade ätit sa min sambo, vi har fått böter, jag bara, Nä sluta. Hon bara jobdet är sant. Men vafan, inte får jag böter, det har jag aldrig fått. Minsann satt där en blå bot på 600kr på andra sidan framrutan som jag inte såg när jag var ute och satte upp skivan.
Jävla skit. Det var 800kr rabatt på stolen, så nu blev det "bara" 200kr rabatt.
Det är ju alltid bra att kolla pskylten om man parkerar. Men man behöver ju inte och då riskerar man ju pböter. Men oftast klarar man ju sig när man gör fel.
En del p-vakter är äckligt snabba. Jag hämtade en person på flyget här i Umeå. Jag satt kvar i bilen och väntade, medan en annan kom och ställde sig mitt emot mig och gick in. Jag tror ärligt talat att personen inte ens hade hunnit till p-automaten innan det var en bot på den.
Vakterna går ju bara runt. Fattar du hur jobbigt det hade varit som vakt att stå och kolla nya bilar som parkerar och försöka hålla koll på det för den lönen... De flesta parkörer betalar ju så det hade verkligen varit jobbigt för vakten. Som vakt går man ju bara igenom en rad i taget och lyssnar på P1 typ.
Jag jobbade som vakt så är väldigt insatt i hur vakter jobbar. Finns Handikapp platser och de är man hårda på då vissa av egoism inte bryr sig om att stå på handikapp trots att det finns 2 handikapp nära ingången och 500 lediga vanliga platser. Runt 10% av parkörerna är sådana.
Har hört att vakterna har krav på sig att lappa ett visst antal bilar. Någon som vet om det ligger någon sanning i det?
Det finns "lapptvång" på vissa bolag. Ingen vakt gillar att sätta böter då det alltid finns risk för konflikter. Men om man som vakt gör sitt jobb så kommer man ju alltid att snitta på en siffra i månaden även om man bara lappar enkla bilar utan konflikter. Företaget man jobbar på kan ju jämföra med de andra vakterna på samma bolag och på så sätt se hur olika vakterna jobbar.
Ja, okej då, det äääääärrrh synd om dig. Men om nån stackars tant eller stressad småbarnsförälder råkat betala dina böter, who cares? 🤷😅😂
Lustigkurre 🦄💨🌈
Fick böter varje månad från en parkering i Nackan i typ ett års tid.
Och då ska det sägas att jag bor i Umeå!
Fick bestrida skiten varken gång det hände. I början så var det ett jävla tjafs tills jag kunde bevisa att jag bor i Umeå. Till slut så bara avskrev de böterna då de visste vem jag var då jag ringde varje månad.
Efter ett år slutade böterna komma, fortfarande oklart vad som egentligen gjorde att jag fick böter. Regnummer och allt stämde nämligen...
"Writer and Fighter"
"The mixed blessings" av att inte ha körkort. Å andra sidan tog det mig 2,5 timmar hem igår, p.g.a. tågkaos. Igen. 😅
Det finns fördelar och nackdelar med allt. Men klart är: onödiga utgifter gör att man blir sur.
Haha, ja, det är faktiskt SLs "fel" att jag tog körkort till slut, tröttnade på nedrivna kontaktledningar, lövhalka, bussar som skiter i att vänta när tåget är sent och man därför får vänta en timme extra på nästa buss. Det var tretton år sen, inte många gånger jag åkt kommunalt sedan dess.
"Kul" är ju att sist vi skulle åka med SL blev det tok strul från det att man lämnat hemmet och kommit två stationer med tåget, vi missade tåget till CPH (som visade sig vara det enda jävla tåget på centralen som gick i tid den morgonen). Snacka surt å behöva betala det skit-bolaget för en ny biljett. Vi fick förvisso tillbaka pengarna för taxin, men men, struntsumma i sammanhanget. Gladare blir man ju när kontrollanterna sen inte ens kollar biljetterna, vet iof inte om det bara kollar om platsen var såld eller inte.
Fick bestrida skiten varken gång det hände. I början så var det ett jävla tjafs tills jag kunde bevisa att jag bor i Umeå. Till slut så bara avskrev de böterna då de visste vem jag var då jag ringde varje månad.
Efter ett år slutade böterna komma, fortfarande oklart vad som egentligen gjorde att jag fick böter. Regnummer och allt stämde nämligen...
Låter som någon använt ditt registreringsnummer på en fake skylt
Ett bra tips för att slippa betala för parkering är att ta med en ”fri parkering” skylt att ställa bredvid bilen. Eller så kan du skriva att du är ett utryckningsfordon, rolla ”ambulerande såsexpert”, ”snörningsakutens insatsledare” eller varför inte ”Jimmies kamratstödjare”? Ingen vågar lappa den.
Du kan ju också ta en annan bils bot och lägga på din ruta.
Gillar detta! En Reverse Molotov! vilket move!
När jag ändå håller på med seinfeld, pissluffare som jag tydligen är:
The old switcheroo
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Ju mer man tänker på det desto rimligare låter det. Jag tänker att många vakter kanske inte orkar bry sig om en bil som redan är lappad. Och personen som har fått boten får den ju i brevlådan för eller senare. Finns bara vinnare här. Ja förutom parkeringsbolaget då men det finns ju gränser.
De kan ju inte lappa korrekt parkerade bilar så den enda moroten de har är att få bort dåliga parkerare till allas glädje.
Sen blir det naturligt att de fokuserar på områden där folk är notoriska felparkerare. Typ utanför Arlanda ankomsthall.
Vi bor säkert i olika stora städer. Här i staden lappas bilar som står tex på skolparkeringar på helgen. Dvs stora tomma parkeringar där kommunen hellre ser att de står tomt än att boendes gäster får stå där under helgen.
Att någon skulle bli glad för att dessa lappas skulle isåfall bero på psykopatiska drag.
Men jag antar att det är skillnad i stora städer som Sthlm och Gbg där är säkert felparkeringar riktiga problem och inte patetiska principer.
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Jag har fått böter 2 ggr.
Båda ggr satte jag p-boten på bilen brevid. Har aldrig behövt betala 😅
Vad jag vill få sagt ör att släng bort boten och vänta på ev räkning.
Eller prova få nån annan att betala
Kontrollavgiften är ju länkad till ett registreringsnummer... Så sätt den på vilken bil du vill, spelar ingen roll.
"Prova få någon annan att betala" är ju bedrägeri, tur att du inte nämnde det för "polisen" som gav dig tips.
Låter som någon använt ditt registreringsnummer på en fake skylt
Kan vara en utländsk skylt som är tillräckligt lik för att antingen nån p-vakt ska regga det manuellt eller för att en kamera med äldre igenkänning ska plocka den. Oftast finns idag rätt bra rutiner (skapligt bättre igenkänning på kameror inte minst) för att undvika det, men för några år sedan var det inte helt ovanligt. Vet att det ibland hänt med finska skyltar.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Ett bra tips för att slippa betala för parkering är att ta med en ”fri parkering” skylt att ställa bredvid bilen. Eller så kan du skriva att du är ett utryckningsfordon, rolla ”ambulerande såsexpert”, ”snörningsakutens insatsledare” eller varför inte ”Jimmies kamratstödjare”? Ingen vågar lappa den.
Varför skulle det fungera? En pvakt går ju ofta samma runda. Man vet ju om ifall man satt den eller inte och har man inte det så kollar man lappen med bilen, datum och område.
Enda man släpper är polis och ambulans.
Kan vara en utländsk skylt som är tillräckligt lik för att antingen nån p-vakt ska regga det manuellt eller för att en kamera med äldre igenkänning ska plocka den. Oftast finns idag rätt bra rutiner (skapligt bättre igenkänning på kameror inte minst) för att undvika det, men för några år sedan var det inte helt ovanligt. Vet att det ibland hänt med finska skyltar.
Pvakten ska ju ta bild och då borde man ju se om det är en finsk skylt. Jag vet inte om Göteborg fortfarande jobbar utan bilder dock. Men det finns vissa länder som har skyltar som liknar de svenska som du säger.
Jag vet att vissa satt svart tejp på sina skyltar, men det är för att lura kamerorna (göra om C till O). Man lurar ingen vakt med tejp.
Pvakten ska ju ta bild och då borde man ju se om det är en finsk skylt. Jag vet inte om Göteborg fortfarande jobbar utan bilder dock. Men det finns vissa länder som har skyltar som liknar de svenska som du säger.
Jag vet att vissa satt svart tejp på sina skyltar, men det är för att lura kamerorna (göra om C till O). Man lurar ingen vakt med tejp.
Yeah, men det har varit lite slarv på en del ställen med sånt till och från - men jag ska inte måla upp det som att det är ett jätteproblem. Har lite insikt i säkerhetsbranschen och ett par bolag som även kör p-vaktsarbete, men inte särskilt bred eller uppdaterad sådan alltid.
Värsta p-boten jag åkt på var när jag och frugan skulle utomlands och hade parkerat bilen mot färdriktningen på en tom återvändsgata.
Kom hem efter tre dagar weekend och hittade 3 lappar a’ 750kr styck.
Hade vi inte varit så stressade när vi åkte hade vi ställt bilen åt andra hållet och sparat 2200kr.
För en vecka sen så blev min gata enkelriktad och just nu så är andra sidan av gatan avstängd på grund av ombyggnad, så man får inte köra in på gatan alls just nu, men ALLA skiter i det och kör in och parkerar ändå.
Har inte sett en enda bot på en bil under hela veckan.
Vi bor säkert i olika stora städer. Här i staden lappas bilar som står tex på skolparkeringar på helgen. Dvs stora tomma parkeringar där kommunen hellre ser att de står tomt än att boendes gäster får stå där under helgen.
Att någon skulle bli glad för att dessa lappas skulle isåfall bero på psykopatiska drag.
Men jag antar att det är skillnad i stora städer som Sthlm och Gbg där är säkert felparkeringar riktiga problem och inte patetiska principer.
En skola i hemkommunen hade det problemet att det stod bilar på helger och kvällar när skolan var öde. Vilket gjorde att varje gång de skulle fixa till parkeringen med hjälp av en entreprenad så avbröts arbetet pga av att parkeringen behövde vara tom. Men de tog ju fortfarande betalt för att köra dit och avbryta arbetet.
Viam inveniam aut faciam
Varför skulle det fungera? En pvakt går ju ofta samma runda. Man vet ju om ifall man satt den eller inte och har man inte det så kollar man lappen med bilen, datum och område.
Enda man släpper är polis och ambulans.
Det fungerar. Tro mig, rolla bilen.
Kontrollavgiften är ju länkad till ett registreringsnummer... Så sätt den på vilken bil du vill, spelar ingen roll.
"Prova få någon annan att betala" är ju bedrägeri, tur att du inte nämnde det för "polisen" som gav dig tips.
Nej det säger man så klart inte.
Inte olagligt att lägga sin bot på nån annans bil iaf.
Det är ju bara att dom slänger den.
Men det gjorde iaf att jag inte fick nån bot dom gångerna.
Antingen betalade dom den eller så hade p-vakten skrivit fel 🤷♂️
Med syfte och förhoppning att de kanske betalar den: Jo.
Forumets Mega Drive-expert!
Med syfte och förhoppning att de kanske betalar den: Jo.
Utan uppsåt/syfte är det inte olagligt.
Det är som att sätta vilken lapp som helst.
Nej det säger man så klart inte.
Det är ju bara att dom slänger den.
Men det gjorde iaf att jag inte fick nån bot dom gångerna.
Antingen betalade dom den eller så hade p-vakten skrivit fel 🤷♂️
Om det är med uppsåt kan det i allra högsta grad vara bedrägeri/försök till bedrägeri att lägga sin egen/en falsk böteslapp på annans bil (BrB 1962:700, 9. kap, utöver paragrafer nedan även 11 §):
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).
2 § Är brott som avses i 1 § med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, döms för ringa bedrägeri till böter eller fängelse i högst sex månader.
Och om det finns betalningsuppgifter på lappen som skulle innebära en vinst för dig och skada för annan så känns det som att det finns ganska god grund för uppsåt. Se även Lawline:
"Sammanfattningsvis så skulle jag säga att detta kan vara fråga om försök till bedrägeri."
Du behöver dock inte oroa dig, är inte ute efter att försöka sätta dit dig. 😅 Men samtidigt kan det mycket väl vara ett brott att agera på det sättet, och jag känner att det är bra att det tydliggörs.
Utan uppsåt/syfte är det inte olagligt.
Det är som att sätta vilken lapp som helst.
Så du menar att företag som skickar ut bluffakturor till äldre och företag inte gör något fel heller? De bara adresserar en faktura till en person. Sen om de betalar den så får de såklart skylla sig själva.
Trams. Du visste precis vad du gjorde.
Forumets Mega Drive-expert!