Stalker 2 blir spelbart tidigt onsdag kväll
Någon som vet när man kan för installera det på PC-game pass?
Någon sa att det gick redan nu men att det bara var en 300Mb fil som drogs ner
Edit: 10Mb är min ”installation” 😁
I morgon kväll kommer en hem till detta oerhört efterlängtade spel. Nedladdat och färdigt via Game Pass. Praktiskt, prisvärt och komfortabelt.
Har suttit med fantastiska Rollerdrome, från Roll7 de senaste dagarna genom Game Pass och nött highscores, parallellt med Black Ops 6. I dag är det dock Microsoft Flight Simulator 2024 som gäller på Game Pass. Snart dags för Machine Games Indiana Jones via Game Pass.
S.T.A.L.K.E.R. 2 how I have waited.
Kommer du läsa recension innan du spelar S.T.A.L.K.E.R. 2 eller kommer du bilda dig din egen uppfattning först? Jag kommer spela först, för att sedan läsa om andras upplevelser av S.T.A.L.K.E.R. 2.
Jag sitter och funderar på att runda av Clear sky och klara Call of Pripyat först.
Älskar Stalker, men har bara tagit mig helt igenom SoC.. Jag är riks-sämst på att klara spel.
Har inga egentliga förväntningar, men antar att plocka upp det senare kommer ge ett mera patchat spel, och även en uppgraderad burk som jag kikar efter. Men jag hoppas verkligen att det är bra
Blev det för någon då?
Jag har det inte i huvet nu men nån logitech elgiganten har på black week rea.
699kr kostade den ord pris ca 1500 tror jag.
I morgon kväll kommer en hem till detta oerhört efterlängtade spel. Nedladdat och färdigt via Game Pass. Praktiskt, prisvärt och komfortabelt.
Har suttit med fantastiska Rollerdrome, från Roll7 de senaste dagarna genom Game Pass och nött highscores, parallellt med Black Ops 6. I dag är det dock Microsoft Flight Simulator 2024 som gäller på Game Pass. Snart dags för Machine Games Indiana Jones via Game Pass.
Kommer du läsa recension innan du spelar S.T.A.L.K.E.R. 2 eller kommer du bilda dig din egen uppfattning först? Jag kommer spela först, för att sedan läsa om andras upplevelser av S.T.A.L.K.E.R. 2.
Hur stor är din installation? Min blev bara 10Mb så jag gissar man kommer sitta och svettas ett tag innan nerladdningen är klar
Jag kommer nog kolla review scores från mina vanliga recensenter men inte läsa något om det….kanske
"Spelbart"
Beror på hur man tänker eller ignorerar att det är ett UE spel och spelets spec rekommendationer är baserat på DLSS
Varför skulle unreal vara värre än någon annan motor ?
Man har ju faktiskt bra verktyg i unreal editor för att se över både prestanda och debugging så jag skulle säga att det varierar från utvecklare till utvecklare.
Känner mig snarare lite hoppfull över att se nanite och lumen in action även gällande prestandan, men det återstår ju att se. Tur att man har relativt fläskig burk dock för det är rätt så fläskiga hårdvarukrav.
Spelet har ju fsr 3.1 också så det är ju inte som att amd pojkarna blir utelämnade på den fronten.
Varför skulle unreal vara värre än någon annan motor ?
Man har ju faktiskt bra verktyg i unreal editor för att se över både prestanda och debugging så jag skulle säga att det varierar från utvecklare till utvecklare.
Känner mig snarare lite hoppfull över att se nanite och lumen in action även gällande prestandan, men det återstår ju att se. Tur att man har relativt fläskig burk dock för det är rätt så fläskiga hårdvarukrav.
Spelet har ju fsr 3.1 också så det är ju inte som att amd pojkarna blir utelämnade på den fronten.
Senaste UE har stora prestandaproblem
Bara ta och kolla på de senaste spelen (1-2 år) på Digital foundry hur dom egentligen presterar
Är riktigt dåligt
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Egentligen borde man vänta in ett par patchar men såååå svårt att hålla sig!
Kommer nog ladda ner det men invänta vad folk skriver i Steam forumet. Är det mycket krash och stutter väntar jag nog.
Tydligen de som spelar redan, har sagt att det har varit en patch på ca 130gb dag 1
I got an offer you cant refuse!
Hur stor är din installation? Min blev bara 10Mb så jag gissar man kommer sitta och svettas ett tag innan nerladdningen är klar
Jag kommer nog kolla review scores från mina vanliga recensenter men inte läsa något om det….kanske
instalationen är ca 160gb hurvida dag 1 patch laddas samtidigt är bra fråga då den ligger på ca 130gb enligt de som redan spelar spelet
I got an offer you cant refuse!
instalationen är ca 160gb hurvida dag 1 patch laddas samtidigt är bra fråga då den ligger på ca 130gb enligt de som redan spelar spelet
Ja, tänkte mer på förladdningen
Tydligen de som spelar redan, har sagt att det har varit en patch på ca 130gb dag 1
Oj! Nog aldrig sett en patch över 50Gb.
Sorry för dubbelpost.
Ska folk spela på game pass eller köper någon spelet på steam?
Köpte Ultimate Edition på Steam, men jag har iofs varvat alla äldre spel många ggr och har kört Stalker Anomaly & GAMMA i några tusen timmar. Så jag är en Stalker-nörd.
Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM
Tja, det var ju en minifil man laddade ned, så jag tror du får göra det igen
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Oj! Nog aldrig sett en patch över 50Gb.
Du har inte spelat CoD de senaste åren hör jag, senaste patchen för season 1 och föra över Warzone till BO6 var på ca 75 GB. Men har för mig någon varit över 100GB också.
Senaste UE har stora prestandaproblem
Bara ta och kolla på de senaste spelen (1-2 år) på Digital foundry hur dom egentligen presterar
Är riktigt dåligt
Mnjeh tycker du överdriver, det är anekdotiskt vilka utvecklare som lyckats optimera sina spel bra.
Det är ju inte unreal som gör kod eller assets optimerade.
edit:
Fyi så har jag runt 80 fps, allt på high, dlss på och frame gen, 1440p
3080
i71070-k
på den mest krävande platsen hittills, första staden med alla traders osv.
Så "Stora prestanda problem" mjeh
Tja, det var ju en minifil man laddade ned, så jag tror du får göra det igen
Nej då, hela spelet på runt 140 GB laddades ned på Xbox.
Strax över 140 GB. Fördelen med Game Pass är att jag inte behöver läsa scores och recensioner. Brukar dock läsa recensioner ändå efter ett tag.
Spelkultur och sajter är viktigt! 🖖
Nej då, hela spelet på runt 140 GB laddades ned på Xbox.
Inte "förinstallationen" igår, den var liten. Den du laddade ned idag var den stora.
Inte "förinstallationen" igår, den var liten. Den du laddade ned idag var den stora.
Nej, hela spelet hade laddats ned på Xboxen den 19/11 (tisdag) via Game Pass genom Pre-Install funktionen. Du får såklart hävda motsatsen.
Spelet är för övrigt riktigt lovande hittills. Det vilar något som påminner mig om Half Life 2 över spelet, och då menar jag hur lovande det känns.
Det är tydligt att S.T.A.L.K.E.R. 2 står på egna fötter, trots den tuffa situationen i omvärlden, som även drabbat utvecklarna.
Nej, hela spelet hade laddats ned på Xboxen den 19/11 (tisdag) via Game Pass genom Pre-Install funktionen. Du får såklart hävda motsatsen.
Spelet är för övrigt riktigt lovande hittills. Det vilar något som påminner mig om Half Life 2 över spelet, och då menar jag hur lovande det känns.
Det är tydligt att S.T.A.L.K.E.R. 2 står på egna fötter, trots den tuffa situationen i omvärlden, som även drabbat utvecklarna.
Inte min PC-version. Hur hanterade Xbox uppdateringen?
Inte min PC-version. Hur hanterade Xbox uppdateringen?
Om du syftar på Day One patchen, så var den obetydligt liten på Series X. Oklart hur det var på Series S, då det kan skilja sig rätt rejält emellan Series X & Series S.
Ett fåtal spel, ex. COD BO6 eller Apex Legends, kan behöva göra större uppdateringar som mer liknar en ominstallation på PC och även Series X.
Hur gick Day One patchen för Stalker 2 till på PC?
En befogad kritik rent spelmekaniskt just nu avseende Stalker, är att Dead Zone inte går att justera för Aim:en. Aim sensitivity går att justera, för att minska risken för åksjuka. Personligen föredrar jag liten eller obefintlig Dead Zone både på dator och konsol.
En annan befogad kritik är att Button Mapping inte går att ändra, jag är "Bumper Jumper" sedan X360/PS3 generationen. I stället kan en spela Claw-Style på spelkontrollen.
Avseende själva spelet är Stalker 2 riktigt bra hittills, håller det i sig, så anser jag att spelet kan bli Game of the Year 2024.
(Astro Bot till PS5 är en annan kandidat, även om jag anser att spelets huvudkaraktär är väldigt anonymt designad. Ytterligare en GOTY kandidat är Nobody Wants to Die. Vidare är Black Ops 6 kampanjen oväntat stark, även om jag inte är färdig med kampanjen. Multiplayern i BO6 är som helhet bättre än på mycket länge. Styrkebesked för COD-serien imho).
Om du syftar på Day One patchen, så var den obetydligt liten på Series X. Oklart hur det var på Series S, då det kan skilja sig rätt rejält emellan Series X & Series S.
Ett fåtal spel, ex. COD BO6 eller Apex Legends, kan behöva göra större uppdateringar som mer liknar en ominstallation på PC och även Series X.
Hur gick Day One patchen för Stalker 2 till på PC?
En befogad kritik rent spelmekaniskt just nu avseende Stalker, är att Dead Zone inte går att justera för Aim:en. Aim sensitivity går att justera, för att minska risken för åksjuka. Personligen föredrar jag liten eller obefintlig Dead Zone både på dator och konsol.
En annan befogad kritik är att Button Mapping inte går att ändra, jag är "Bumper Jumper" sedan X360/PS3 generationen. I stället kan en spela Claw-Style på spelkontrollen.
Avseende själva spelet är Stalker 2 riktigt bra hittills, håller det i sig, så anser jag att spelet kan bli Game of the Year 2024.
(Astro Bot till PS5 är en annan kandidat, även om jag anser att spelets huvudkaraktär är väldigt anonymt designad. Ytterligare en GOTY kandidat är Nobody Wants to Die. Vidare är Black Ops 6 kampanjen oväntat stark, även om jag inte är färdig med kampanjen. Multiplayern i BO6 är som helhet bättre än på mycket länge. Styrkebesked för COD-serien imho).
Ja; vi behöver inte fastna i patchen och diskutera det vidare.
Det jag är mest överraskad över är hur de lyckades få Unreal-motorn att se ut som det första spelets X-Ray Engine. Trots att det är fotorealisktiskt på sina ställen tack var UE5, är det precis så det nostalgiskt krispigt och har raster som för tankarna till 2007 års spel. Jag får lust att spela om de tre första igen bara för att jämföra.
Mycket jag gillar i nya, inte så mycket att klaga på just nu.
Om det är så att man har besvär med det mesta, kan man använda sig av WeMod och ta bort alla restriktioner vad det gäller hur mycket man kan bära, eller helt enkelt vara odödlig, men då förstör man hela upplevelsen.
Ja; vi behöver inte fastna i patchen och diskutera det vidare.
Det jag är mest överraskad över är hur de lyckades få Unreal-motorn att se ut som det första spelets X-Ray Engine. Trots att det är fotorealisktiskt på sina ställen tack var UE5, är det precis så det nostalgiskt krispigt och har raster som för tankarna till 2007 års spel. Jag får lust att spela om de tre första igen bara för att jämföra.
Mycket jag gillar i nya, inte så mycket att klaga på just nu.
Om det är så att man har besvär med det mesta, kan man använda sig av WeMod och ta bort alla restriktioner vad det gäller hur mycket man kan bära, eller helt enkelt vara odödlig, men då förstör man hela upplevelsen.
Overall är det inte så mycket att klaga på.
Utvecklarna på GSC Game World har under sin omständigheter gjort ett alldeles ypperligt arbete med att leverera en upplevelse att minnas.
Upplevelsen av att inte vara odödlig och det kreativa spelande som utvecklarna har skapat är five star. Dags att varva Stalker 2 igen.
Ära till Ukrainarna, hjältarnas ära!