Indiana Jones and the Great Circle
De har alla samma ideologi och sätter betyg därefter.
Det var ett märkligt påstående. Har du källa på det eller killgissar du bara?
Forumets Mega Drive-expert!
Tack för en väldigt välskriven och informativ recension!
Efter att ha läst både denna och svenska Gamereactors recension och kollat några andra på YouTube bekräftas de flesta av mina förväntningar och farhågor. Jag har räknat med 3/5 eller 7/10 och är glad för att jag inte föll för min villhöver-känsla och bokade samlarutgåvan. Men jag kommer köra detta via Game Pass och säkert ha väldigt roligt. Det känns som en bra avslutning på spelåret på något vis. Atmosfär trumfar dock sällan gameplay i min värld så det ska bli intressant att se hur roligt det kommer vara i praktiken.
Tack!
Jag gillar spelet, men tyckte att det hade en del som drar ner lite. Du får säga vad du tycker om du spelar det sen.
Det var en trevlig och bra recension även om jag höll tummarna för ett riktigt topp-betyg, vem vet, kanske kommer jag att ge det ett högre betyg själv.
Hur långt skulle du säga att äventyret är?
Beror på hur mycket sidogrejer du gör, men du kan lätt lägga 25 timmar eller mer på det. Ska du samla allt kan det nog dra iväg.
Mycket välskriven recension Joakim!
Tack!
Lät väl rimligt, de har visat så lite ändå och allt de visat har varit ganska sådär. Jag tror detta är ett roligare spel att kolla på, som en off brand film typ.
Ingen är förvånad över att ign ger spelet 9/10, sicken skitsida, kan de ens ge ut sämre betyg?
Precis som fz är så super på att ge rätt betyg..jag minns tex cyberpunk..
IGN är en bra spel site, jag jämför ofta med deras reviews. Vilket jag även gjort denna gång då jag hade hoppats på ett spel som är bättre än ynka 3 av 5.
Så i detta fallet kan jag ändå se fram emot att spela spelet.
Andra spel på IGN med 9 av 10 inkluderade bla Smash Bros, re2, Forza horison 5, Batman Arkham night.. 8 av 10 outer worlds, division 2 etc.. finns massa exempel ända ner till 1 av 10 där Rudolph the reindeer nånting återfinns
Precis som fz är så super på att ge rätt betyg..jag minns tex cyberpunk..
IGN är en bra spel site, jag jämför ofta med deras reviews. Vilket jag även gjort denna gång då jag hade hoppats på ett spel som är bättre än ynka 3 av 5.
Så i detta fallet kan jag ändå se fram emot att spela spelet.
Andra spel på IGN med 9 av 10 inkluderade bla Smash Bros, re2, Forza horison 5, Batman Arkham night.. 8 av 10 outer worlds, division 2 etc.. finns massa exempel ända ner till 1 av 10 där Rudolph the reindeer nånting återfinns
Nej nej, denna sidan ger inte heller alltid "rätt" betyg, troligen sällan. Det var lite raljant så klart, men sidor som IGN ger ut höga betyg lite slentrianmässigt tycker jag, spelet lär absolut inte vara ett 9/10 spel, knappast ens subjektivt. Jag har kollat lite på det nu, det ser faktiskt trevligt ut, kul med alla pussel och saker att utforska.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Eurogamer
5 / 5
IGN
9 / 10
Game Rant
8 / 10
PC Gamer
86 / 100
TheGamer
3.5 / 5
GamesRadar+
5 / 5
GameSpot
9 / 10
Hardcore Gamer
4 / 5
Och 7 i betyg på Gamereactor.se
Vill påminna om att betyg är subjektiva, är baserade på en personlig bedömning och åsikt, samt att betyget 3 är ett bra betyg för oss på FZ. Det är dessutom en stark och stabil trea.
Recensioner är kritik, en del av det ständigt pågående samtalet om spel, inte en tävling om vem som sätter högst, lägst eller mest ”rätt” betyg. Även en recension man i slutänden inte håller med kan så klart vara intressant och givande.
Med det sagt har jag naturligtvis alltid rätt
Kommer 100% köpa. Ett av de få spelen senaste åren man varit hypad för.
86 på Metacritic just nu.
Och ja, skala 1-10 är bättre än 1-5.
Håller faktiskt inte med om att 1-10 är bättre då folk i regel tror att en sjua är ett mediokert spel medan en fyra är ett bra spel.
Se bara på Stephanie Sterlings recension av Breath of the Wild där hon till och med blev hotad och fick sidan DDOS:ad för att hon inte gav spelet högre.
Hade hon istället haft en fyra så tror jag nog samma folk inte gnällt lika mycket.
Forumets Mega Drive-expert!
PS: apropos betyg annanstans, om ngn citerar IGN - de gav just MSFS24 en 9:a .... asså, jag vet inte. Men Gamepass är ju ett billigt sätt att testa själv.
det hade kunnat få 1000 av 10 eller -5 av 5 utan att man brytt sig,.. krävs nog att man har ett intresse av att flyga för att uppskatta en flygsimulator så vad ett sånt spel får i betyg är tämligen ointressant. till exempel så var det förra spelet en 1 av 5 för mig,..
Tack Joakim för en välskriven recension! Jag tycker det låter precis som det jag vill ha från det här spelet så jag ser fram mot att dyka ner!
Tack!
Hoppas du gillar det!
Själv tycker jag 1-5 är ett bra betygsystem.
En trea för mig blir då mitt i smeten.
1 2 3 4 5
Delar som är bra och delar som är mindre bra.
Om man gillar genren är det med största sannolikhet helt ok underhållning men personligen är jag mer för 4 och 5 då det finns så många av dem att jag hellre lägger min tid där.
Jag uttryckte mig lite kasst innan utan morgonkaffe i kroppen…
Saker och ting behöver inte vara realistiska, jag älskar Sci-Fi och annat, men det måste vara trovärdigt. Jag har svårt att förstå varför Indy måste göras moralisk kring sitt gravplundrande på 30-talet. Det är ju att göra våld på originalet, till vilket syfte?
Vanligtvis är det ju av vikt att respektera ursprungskonstnären.
Balans! Läs orden istället för att stirra på siffror.
+1, vad som står är viktigare än den faktiska siffran när man ska bedöma om något är spelvärt eller inte.
Tack för en bra recension! 🙂
Hoppades på bättre betyg.
Tror det kan vara bra att spel baserade på gamla filmer inte blir mer än ok. För då kanske fler studios känner att de behöver bli mer kreativa och hitta på nåt eget. Indiana Jones var bäst som film, de tre som kom på 80-talet. Vill man spela nåt fantastiskt som inspirerades av de filmerna så finns ju Tomb Raider från 1996. De gjorde nåt helt nytt och unikt. Och tycker man det är för fult så finns Uncharted-serien som också är bra och inspirerats av Indy.
Jag uttryckte mig lite kasst innan utan morgonkaffe i kroppen…
Saker och ting behöver inte vara realistiska, jag älskar Sci-Fi och annat, men det måste vara trovärdigt. Jag har svårt att förstå varför Indy måste göras moralisk kring sitt gravplundrande på 30-talet. Det är ju att göra våld på originalet, till vilket syfte?
Vanligtvis är det ju av vikt att respektera ursprungskonstnären.
Min kritik är egentligen inte att det görs alls utan att att det känns som en brasklapp som kläms in utan att förankras ordentligt i berättelsen eller i Indy som karaktär. Det är ett exempel på när dialog/manus inte riktigt klingar rätt för mig. Det hade dock säkert gått att göra något mer rejält kring det än ett sidouppdrag och en handfull repliker, och låta Indy faktiskt konfronteras mer meningsfullt med sådana frågor, knutet tydligare till den övergripande tematiken om Indys driv att ständigt söka historien och det förflutna. Indy är absolut kargare i de gamla filmerna än han är i spelet, men även i originaltrilogin är han noga med att påpeka att han agerar mer "moraliskt" än sina fiender på så vis att han säljer artefakterna till museer, inte på svarta marknaden. Hans sökande är också av genuint intresse för historien, inte efter makt eller ära som nazisterna eller Belloq i Raiders of the Lost Ark. Så det finns en gammal röd tråd där från filmerna som nog hade kunnat gå att expandera på ett mer meningsfullt sätt så att det kändes mer organiskt i narrativet och för Indy som karaktär.
3/5 från FZ och 7/10 från Gamereactor (Svenska) till ett svenskt spel medan utländska medier ger högre betyg är ju lite underligt. När man också ser att alla andra länders gamereactor gett spelet 9/10 så börjar man ana en konspiration. Vad har Machine games gjort mot er svenska speljournalister ?
3/5 från FZ och 7/10 från Gamereactor (Svenska) till ett svenskt spel medan utländska medier ger högre betyg är ju lite underligt. När man också ser att alla andra länders gamereactor gett spelet 9/10 så börjar man ana en konspiration. Vad har Machine games gjort mot er svenska speljournalister ?
Och två entusiastiska förhandstittar från undertecknad? ... Konspiration? Skulle kalla det åsikter, jag.
Personligen är jag väldigt taggad och hoppfull, men svar får jag efter helgen.
En Bamseponny av folket
Det bara råkar bli så i bland. Det var ju prat om betygsskalor innan, och en grej med vår 1-5-skala är att den blir rätt kantig - varje betygssteg får större betydelse, så att säga. Så när vi nu satte 3 och snittet ligger rätt högt (86 eller så på Meta) så låter det väldigt lågt, men som texten avslöjar är det en positiv trea. Och då är det ju inte särskilt långt från "86", så att säga. En svaghet med vår skala, den har färre nyanser. Å andra sidan är fördelen att den är tydlig, och framförallt att den är långt mindre utsatt för betygsinflation. Nåväl, slut på stickspåret.
Fin recension! Verkar som ett helt okej (bra) spel i dagens mått mätt och det blir nog att testa när tiden finns.
Det är ett bra spel, väl värt att spela. Särskilt om man älskar Indiana Jones och matinéäventyr i allmänhet.
Varför inte få bort från siffror och lägg till känslan.
Kasst, sådär kommer nog inte fortsätta, helt ok kan nog fortsätta spela, längtar att få spela mer, så jävla bra.
Så tror jag det flesta känner inför ett spel.
Jag spelar inte ett spel som är en 3a.
Är det sjyst och är värt tiden att spela ja då går det bra.
Men att sätta en siffra är i min värld helt obegripligt. En 3a kan vara helt ok i många ögon men som slutar spela efter 10 timmar då de tappat intresse.
Vill INTE hamna där. Tid och pengar!
Väldigt vass recension, snyggt jobbat.
Det är verkligen djärvt av Machine Games att ge sig på Indiana Jones. Kul att de verkar ha gjort det med hjärtat på rätta stället, men det ser bara för tråkigt ut. Jag förstår någonstans att det blir svårt att göra ett tredjepersonsäventyrsspel utan att hamna i en konstig loop där man hamnar nära Uncharted som i sin tur är inspirerat av Indiana Jones (och en del Tomb Raider, som också är inspirerat av Indiana Jones). Det är rimligt att man ändå väljer förstapersonsperspektiv och placerar sina spelutvecklarfötter i samma erfarna mystofflor som med Wolfenstein-spelen, men jag tror verkligen att det var fel val från början.
Min relation till Indiana Jones är till en smågrinig karl som knytnävsfajtas på en klippkant till bombastisk musik. Det är ett äventyr på film, det är lite dråplighet och folk som snubblar från hustak, ramlar ner i packlådor, klänger fast vid flängande kedjor och voltar från hästryggen. Det är rätt mycket show över alltihop och jag vill gärna spela ett spel där jag kan förmå Indy att göra allt det där och samtidigt se det. Spela en film, liksom. Jag ville nog helst se ett tredjepersonsactionäventyrsbeatemup med spelmekanisk inspiration från Assassin's Creed: Unity, Red Dead Redemption 2 och Dragon's Dogma 2 - om jag fått välja, då.
Det här ska så klart spelas i någon form - vill alltid stödja svensk spelutveckling där jag kan - men det känns lite synd att man inte siktade på att göra tidernas mest underhållande tredjepersonsactionäventyr. För Indiana Jones är mycket det för mig.
Problemet med betygsskalan 1-10 är ju att de flesta verkar använda 6-10 för okej till mästerliga spel och stegen 1-5 till olika stadier av skräp.
Så upplösningen i ett betygssystem 1-10 ger inte så mycket mer information som de flesta använder det nu, i min värld borde 5 av 10 och 50 av 100 vara ett okej medelmåttigt spel. Men har det 50 på metacritic skulle jag inte ens ta i det med tång.