Playstation verkar öppna för att återuppliva gamla spel
Sedan håller jag med om att det är förvånansvärt dåligt med spel till PS5 av Sonystudios - för att vara så långt in i generationen som vi är. Får hoppas att de iom Astro Bot inser att det finns en stor potentiell köpkrets för färdiga välgjorda spel utan microtransaktioner.
Håller med. Men känslan jag har, är att vi kommer se en "ketchupeffekt" likt det vi såg i slutet av förra generationen, åren 2016-2020. Tror senare halvan av året och fram till 2028 (nästa generation?), kommer bjuda oss på en lika magisk period av spel som den förra. Det är bara synd att dessa spel inte sprids ut lika bra under hela generationen, istället för andra halvan.
Kula World!
Kolla in The Gravity Trickster. Finns demo på steam.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Ett nytt Killzone vore fint. En mörk tung och brutal scifi shooter tack.
Tycker förövrigt att det är kul att företagen återupplivar gamla hjältar. Såg helt nyligen att Atari tydligen har släppt ett gäng remakes på sina mest klassiska titlar. Har kört ”Missil command” på Switchen några dagar nu och det är riktigt beroendeframkallande.
Kolla in The Gravity Trickster. Finns demo på steam.
Wow, tack för tipset!!
Sony har en väletablerad portfölj, de får gärna leverera nästan vad som helst, så länge det är en ny del i en etablerad serie eller rentav ett nytt IP, Playstation 5 känns inte relevant i dagsläget sett till bristen av nya spel (alltså inte remasters och remakes) från Sony. Det måste heller inte vara trippel AAA spel sett till budget.
Jag hade gärna sett ett nytt Resogun, ett nytt Killzone, ett nytt Resistance, ett nytt Jak and Daxter eller vad som helst ur deras spelportfölj som legitimerar ägandet av en Playstation. Vi är flera år in i PS5:ans livscykel och flera av deras älskade serier har inte fått renodlade uppföljare.
2025 kan bli året då Microsoft släpper fler spel till Playstation än vad Sony själva gö, positivt på ett sätt såklart. Frågan blir dock: Vad är då poängen att välja spel till Playstation framför Xbox eller PC, när Xbox och PC levererar bättre ekosystem, bättre online, mer prisvärda spelbibliotek och mer prisvärda prenumerationstjänster?
Klart att det finns personer som vill äga begränsade licenser och betala, säg 500-1500 kronor för den femtioelfte remaken eller remastern av en begränsad licens, som senare inte går att spela på nästa generations format, i stället för att betala 200 kronor i månaden för nya spel i ett bibliotek som uppdateras med nytt material kontinuerligt. Den gruppen som vill betala mer pengar för en föråldrad distributionsmodell som vidhålls av bland annat Sony minskar dock enligt min och flera analytikers bedömningar.
Sony kanske borde sluta med konsoler, fortsätta släppa kontroller och fokusera på att faktiskt släppa spel ur sitt fantastiska bibliotek, för med Playstation 5, så visar de just nu att de inte hinner med utveckling och släpp av både hårdvara och spel samtidigt. Sony visar också på dåligt affärsomdöme i investeringar av nya spel, medan Microsoft (som konkurrent?) visar på det motsatta med exempelvis Black Ops 6 som spelas av spelare på båda formaten, men till en betydligt lägre kostnad för spelare på Xbox.
Frågorna blir då:
Vad är poängen med en hårdvara utan spel? Vad är poängen med En chokladask utan innehåll, förutom att fresta med fina bilder på chokladbitar på utsidan?
Jag vill ju faktiskt spela Playstation 5:s egna versioner av Resogun, Killzone, Resistance, Jak and Daxter, etc. Just nu finns ingen av dem på min Playstation 5, men snart finns Indiana Jones och så vidare.