Sci-fi-böcker med bra världsbyggande
Karl Schroeder - Lady of Mazes och dess efterföljare är också vansinnigt intressanta och välskrivna. Rekommenderas varmt.
Om du pallar jordnära saker tycker jag Richard Morgans Altered Carbon och dess två efterföljare är riktigt välbyggda. TV-serien som bygger på dem hade i mitt tyckte en bra första säsong som skiljer sig rätt mycket från boken.
Ska kolla in, tack 👍
BlackBozze - the man, the myth, the concept
Slänger in mina "two cents" på Peter F Hamilton. Superbra världsbyggen i hans böcker.
The Nights Dawn Tillogin. Commonwealth serien (Commonwealth Duologin > Void Trillogin > Fallers duologin)
Han har även serier fristående från Commonwealth tidslinjen.
The Expanse såklart men det har du redan läst.
Jag rekommenderar alltid Möte med Rama av Arthur C Clarke. Hisnande och fantastisk.
Så bra bokserie! Kommer ihåg den fast det säkert är 30 år sen jag läste den 🙂
Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.
Ancillary Justice av Ann Leckie är det ingen som nämnt än. Serie i 3 delar som även har en spinoff i samma universum. Den har en ganska intressant plotingång som skiljer sig ur mängden.
Warhammer 40k var det någon som nämnde, men de glömde nämna den fantastiska Eisenhorn serien skriven av Dan Abnett. Mäktigare värld än Wh40k är svårt att hitta inom sci-fi!
Do androids dream of electric sheep? Klassiker av Philip K. Dick som du kan läsa på en förmiddag då det är en kort, men ändå väldigt bra bok. Den är grunden till bladerunner filmerna.
Kan även slå ett slag för Cryptonomicon av Neal Stephenson. Kanske inte en regelrätt sci-fi då den tar avstamp i andra världskriget men introducerar en del intressanta tekniker som inte alltid funkar i verkligheten.
Vet inte om de räknas. Men jag gillar dessa två som är väldigt olika. Jag körde ljudbok på dem och de lästes upp likt en radio teater.
Red Rising - Pierce Brown, En serie med böcker som visar upp en värld med kast-system.
Off to Be the Wizard - Scott Meyer, humorbok som kan vara lite svår att gilla kanske. Sci-Fi teoretiskt sett, men inte huvudämnet i sig.
Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.
Det är inte lätt att hitta ny "bra" SF nu för tiden men nedanstående kan kanske passa,
Läser just nu Peter F. Hamiltons Exodus - Archimedes Engine och den har en stor och intressant värld med ett hyggligt tempo.
På tal om Expanse så läste jag nyligen James SA Coreys nya serie The Mercy of Gods som jag verkligen gillade världen i även om den inte är riktigt lika bra som The Expanse, än så länge.
En annan trilogi är Children of time som är skriven av Adrian Tchaikovsky (Det mesta av honom är bra)
Till sist så är jag svag för Neal Ashers Polity Universe med till exempel Raise of the Jain trilogin även om inte alla hans böcker håller samma kvalitet gillar jag världen. Jack Four var den bok som gjorde att jag fastnade för Asher.
Peter F. Hamiltons Exodus - Archimedes Engine (Första boken i en duology)
James SA Coreys - The Mercy of Gods (Första boken av flera???)
Adrian Tchaikovsky - Children of time (Trilogi)
Adrian Tchaikovsky - The Final Architecture (Trilogi)
Neal Asher - Raise of the Jain (Trilogi)
Kul tajming med frågan för mig personligen. Har precis tagit mig igenom första Endymion och tycker Hyperion är bland det bästa i science fiction-väg över huvud taget.
Gillar du sinnesvidgande noveller är i princip allt Ted Chiang skrivit värt att läsa. Filmen Arrival bygger på en av hans noveller.
Fick hem två böcker av en "Daniel Suarez" i mellandagarna, "Delta-V" och "Critical mass".
Har inte hunnit börja på dem men som jag förstått det handlar om en väldigt nära framtid när vi börjar industrialisera solsystemet. Ska vara en tredje bok på g.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
GIllar Foundation tv serien, men hört många som säger att böckerna är betydligt bättre.
Foundation är bra, men Asimovs tidigare verk tycker jag till och med är bättre, och där har man mycket att läsa
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Slänger in mina "two cents" på Peter F Hamilton. Superbra världsbyggen i hans böcker.
The Nights Dawn Tillogin. Commonwealth serien (Commonwealth Duologin > Void Trillogin > Fallers duologin)
Han har även serier fristående från Commonwealth tidslinjen.
The Expanse såklart men det har du redan läst.
Tack, har precis påbörjat Commonwealth 👍
BlackBozze - the man, the myth, the concept