Rör inte mitt Ubisoft
Fransoserna får skäll vad de än gör, men är en frisk fläkt bland alla säkra uppföljare.
#assassins-creed-shadows, #krönika, #ubisoft
Senaste exemplet kom vid Assassin's Creed Shadows-förseningen nyligen, där det fick 20 mars som nytt releasedatum. Det är årsdagen för saringasattacken i Tokyos tunnelbana 1995, ett fruktansvärt terrordåd som dödade ett tiotal och skadade tusentals vanliga människor. Onekligen ett olyckligt val av datum.
Hur många kan på rak arm säga att man hade koll på att 20:e Mars var årsdagen för den där attacken? 🙄
Mjamje.
Ubisoft VAR grymma förr, pionjärer i vissa avseenden skulle jag vilja påstå.
Nu för tiden? Nej. Dom är en skugga av sitt forna jag. En dag kanske dom hittar tillbaka till sina glansdagar, tvekar dock på det med deras nuvarande ledning.
Edit: Dock måste väl sägas att dom lyckas ibland också även på senare dagar, tänker på South Park-spelen bland annat.
Såg att det bara var andra spelet dom var inblandande med förvisso.
The more I practice, the luckier I get.
Hur många kan på rak arm säga att man hade koll på att 20:e Mars var årsdagen för den där attacken? 🙄
Slutligen: 20 mars är "Internationella glädjedagen". Någon som sett en upprörd video om hur okänsligt det är att släppa ett våldsspel just den dagen?
-sneglar på Animal Crossing: New Horizons och Doom Eternal och alla wholesome (sory, hjärnan blankar på svenskt ord för wholesome) memes om deras gemensamma releasedag-
Yeah, tror de flesta struntar blankt i att 20:e mars var en terrorattackdag, förutom när det gäller företag X de ogillar skarpt
Jag har fortfarande roligt med de allra flesta Ubi spelen.
AC Valhalla sålde över 20 miljoner kopior, Prince of Persia över 14 miljoner, vilket tyder på att folk faktiskt uppskattar deras spel.
Hoppas de drar ner på tvångspolitiken som andra utvecklare nu börjar fatta, så blir det ännu bättre.
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Ubisoft var ett företag vars spel jag verkligen såg fram emot och som hade hög kvalitet. Nu kan jag bara känna att om Ubi får mer problem, vad händer med mina Anno-spel och Might and Magic =/
Yeah, tror de flesta struntar blankt i att 20:e mars var en terrorattackdag, förutom när det gäller företag X de ogillar skarpt
Struntar? Ingen vet, alltså, ingen vet om sådana här saker om det är utanför typ 9/11.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Att kunna ha två tankar i huvudet är viktigt när det gäller Ubisoft (ja, det gäller iofs mycket). Såklart: många tveksamma beslut, bonanza vad gäller mikrotransaktioner, kört Might and Magic i botten. Å andra sidan: har haft jäkligt kul med väldigt många av deras spel. Både idag och igår. Kan t.ex. lyfta Assassin's Creed (Ezio-trilogin, Black Flag), Prince of Persia, Mario & Rabbids, Far Cry 5, Immortal Fenyx Rising, Child of Light, Valiant Hearts, Rayman Origin.
Den ensidiga pajkastningen blir lite tröttsam. Polariseringen är extrem. Ja, Ubisoft gör fel ibland. Ibland gör dom rätt. De gör bra och dåliga spel. Företaget är inte guds gåva till mänskligheten, men inte heller hin håle självt.
En Bamseponny av folket
Hellre Ubisoft än Blooper Team. Skulle Blooper kunna skapa nåt som Assassin's Creed eller Watch Dogs? Nope. Jag t o m gillade Watch Dogs Legion.
Finns det någon speciell anledning till att du konstant skriver Bloober Team fel?
00:00:02:42
Ubisoft är väl raka motsatsen till "en frisk fläkt"? Nyskapande känns tämligen diametralt motsatt det de brukar göra.
Oavsett om det är exempelvis Assassin's Creed 52 eller Far Cry 21, eller "Tom Clancy's... whatever".
Det är open world-ish, RPG-ish, adventure-ish, action-ish. Ungefär varje gång.
Kikar vi på Anno-spelen är det en rinse och repeat även där de senaste spelen i serien. Att temat och ytan skiljer sig lite förändrar inte direkt spelen under denna fasad. Sen är det en gigantisk utgivare, och visst har de också tagit in lite andra titlar under sina vingar, men det är inte direkt någon häpnadsväckande mängd heller, inte minst sett till företagets storlek. Och att andra giganter så som EA inte heller innoverar är ingen direkt ursäkt, känner jag.
Det finns för övrigt för- och nackdelar med det där att köra på i samma spår. Jag känner väl lite som Fredrik ovan att det lätt blir lite för svartvitt när det ska framföras åsikter - antingen ska man hylla eller såga, finns få mellanting.
Personligen tycker jag att det Ubisoft spottar ur sig numera är överlag högst mediokert, men att det kan vara njutbar lättsmält underhållning någon gång då och då trots det. Lite som snabbmat eller djupfryst - det blir inte en Michelin-middag, men det kan duga ibland ändå. Far Cry lirar jag någon gång då och då om jag inte har något annat/bättre för mig, dugliga i coop också. Samma sak gäller Ghost Recon eller Division.
Men jag skulle inte gråta om Ubisoft fick för sig att radikalt ändra inriktning heller - i värsta fall faller de pladask, och då är det inte en landssorgsdag som utlyses direkt, och i bästa fall får vi se lite roligare, mer varierande och/eller nyskapande spel från Ubisoft.
Ubisoft idag sammanfattar jag själv mest med en axelryckning. Varken mer eller mindre.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag tror många har tröttnat på deras större spel där dom kör samma, extremt sega, formula med tiotusen pluppar på skärmen där spelen börjar kännas mer som ett jobb än kul att spela.
Tänker främst på AssCreed-spelen, Far Cry och nu på senare Avatar och Star Wars Outlaws.
Dom verkar lyckas oftare med deras lite mindre titlar, känns det som. Då pratar jag rent betygs och spelglädje-mässigt snarare än försäljning.
The more I practice, the luckier I get.
Ubisoft är väl raka motsatsen till "en frisk fläkt"? Nyskapande känns tämligen diametralt motsatt det de brukar göra.
Oavsett om det är exempelvis Assassin's Creed 52 eller Far Cry 21, eller "Tom Clancy's... whatever".
Det är open world-ish, RPG-ish, adventure-ish, action-ish. Ungefär varje gång.
Kikar vi på Anno-spelen är det en rinse och repeat även där de senaste spelen i serien. Att temat och ytan skiljer sig lite förändrar inte direkt spelen under denna fasad. Sen är det en gigantisk utgivare, och visst har de också tagit in lite andra titlar under sina vingar, men det är inte direkt någon häpnadsväckande mängd heller, inte minst sett till företagets storlek. Och att andra giganter så som EA inte heller innoverar är ingen direkt ursäkt, känner jag.
Det finns för övrigt för- och nackdelar med det där att köra på i samma spår. Jag känner väl lite som Fredrik ovan att det lätt blir lite för svartvitt när det ska framföras åsikter - antingen ska man hylla eller såga, finns få mellanting.
Personligen tycker jag att det Ubisoft spottar ur sig numera är överlag högst mediokert, men att det kan vara njutbar lättsmält underhållning någon gång då och då trots det. Lite som snabbmat eller djupfryst - det blir inte en Michelin-middag, men det kan duga ibland ändå. Far Cry lirar jag någon gång då och då om jag inte har något annat/bättre för mig, dugliga i coop också. Samma sak gäller Ghost Recon eller Division.
Men jag skulle inte gråta om Ubisoft fick för sig att radikalt ändra inriktning heller - i värsta fall faller de pladask, och då är det inte en landssorgsdag som utlyses direkt, och i bästa fall får vi se lite roligare, mer varierande och/eller nyskapande spel från Ubisoft.
Ubisoft idag sammanfattar jag själv mest med en axelryckning. Varken mer eller mindre.
Kvalitén är ofta diskutabel, och upprepningarna står som sagt på kö. Det är ena sidan av företaget. Den andra är att de släpper väldigt många nya spel, särskilt jämfört med många andra stora spelföretag. Även om topparna är få känns det roligare än uppföljare eller knappt några releaser alls. Därför "frisk fläkt".
Att kunna ha två tankar i huvudet är viktigt när det gäller Ubisoft (ja, det gäller iofs mycket). Såklart: många tveksamma beslut, bonanza vad gäller mikrotransaktioner, kört Might and Magic i botten. Å andra sidan: har haft jäkligt kul med väldigt många av deras spel. Både idag och igår. Kan t.ex. lyfta Assassin's Creed (Ezio-trilogin, Black Flag), Prince of Persia, Mario & Rabbids, Far Cry 5, Immortal Fenyx Rising, Child of Light, Valiant Hearts, Rayman Origin.
Den ensidiga pajkastningen blir lite tröttsam. Polariseringen är extrem. Ja, Ubisoft gör fel ibland. Ibland gör dom rätt. De gör bra och dåliga spel. Företaget är inte guds gåva till mänskligheten, men inte heller hin håle självt.
Nepotismen inom företaget och hur man så gravt misskött så många stora speltitlar räddas inte av ett fåtal undatag. Det var väl tio år sedan minst det kändes som att de var med i matchen och kom med nytt intressant. Det är svårt att ha något fötroende kvar när man tar ett segment som alla älskade från ett av de bästa Assasins Creeds spelen, Black Flag och sedan efter hundratals miljoner och omstöpningar prestenterar det vi fick som världens första AAAA-spel.
Ubisoft som företag kan vara kvar för min del men Guillemont behöver kliva åt sidan.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Kvalitén är ofta diskutabel, och upprepningarna står som sagt på kö. Det är ena sidan av företaget. Den andra är att de släpper väldigt många nya spel, särskilt jämfört med många andra stora spelföretag. Även om topparna är få känns det roligare än uppföljare eller knappt några releaser alls. Därför "frisk fläkt".
Mnja, att en liten % av företagets verksamhet innebär något nytt (beroende på hur man definierar det) skulle jag inte säga är tillräckligt för att tillämpa "en frisk fläkt" på företaget som helhet. Det är så otroligt stora delar av deras alster som är rinse and repeat att det fortfarande blir representativt.
Sen är det förvisso kul att det inte är rent krasst 100% som bara är samma samma, men det är fortfarande långt ifrån att vara ett särskilt nyskapande företag överlag. Inte direkt som att de finansierar, stöttar, kurerar och/eller främjar indiespel i någon jätteutsträckning.
Men visst kan såklart åsikterna skilja, inte minst då det (som du nämner) finns få konkurrenter bland giganterna som är särskilt mycket "bättre".
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag håller med, bra spel som ändå håller klass!
Jag gillar även deras utbud på bredd.
Minns när Ubisoft släppte 3 kanonspel tätt inpå varandra - Far Cry 5, the Division 2 och Assassins Creed Origins och sen 1 (!) halvdant spel efter det. Det blev ramaskri bland kommentarerna. 😅
Håller inte med. Bara för att andra företag också har kass företagskultur innebär inte att UbiSoft får frisedel.
UbiSoft har också varit extremt lata med deras open world-spel som bara fyllts med blandade collectibles och inte ändrat på deras formel sedan typ 2013.
Forumets Mega Drive-expert!
Mnja, att en liten % av företagets verksamhet innebär något nytt (beroende på hur man definierar det) skulle jag inte säga är tillräckligt för att tillämpa "en frisk fläkt" på företaget som helhet. Det är så otroligt stora delar av deras alster som är rinse and repeat att det fortfarande blir representativt.
Sen är det förvisso kul att det inte är rent krasst 100% som bara är samma samma, men det är fortfarande långt ifrån att vara ett särskilt nyskapande företag överlag. Inte direkt som att de finansierar, stöttar, kurerar och/eller främjar indiespel i någon jätteutsträckning.
Men visst kan såklart åsikterna skilja, inte minst då det (som du nämner) finns få konkurrenter bland giganterna som är särskilt mycket "bättre".
De har typ snittat et nytt varumärke per år det senaste decenniet. Det är mycket om man ser till många andra storföretag.
De har typ snittat et nytt varumärke per år det senaste decenniet. Det är mycket om man ser till många andra storföretag.
Problemet blir väl att det är där ribban ligger snarare då.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Nepotismen inom företaget och hur man så gravt misskött så många stora speltitlar räddas inte av ett fåtal undatag. Det var väl tio år sedan minst det kändes som att de var med i matchen och kom med nytt intressant. Det är svårt att ha något fötroende kvar när man tar ett segment som alla älskade från ett av de bästa Assasins Creeds spelen, Black Flag och sedan efter hundratals miljoner och omstöpningar prestenterar det vi fick som världens första AAAA-spel.
Ubisoft som företag kan vara kvar för min del men Guillemont behöver kliva åt sidan.
<Uppladdad bildlänk>
Man förundras över en del beslut de tar, och hur det går med utvecklingen (Skull and Bones, Beyond Good and Evil 2). Det verkar hända rätt mycket på företaget, förhoppningsvis till det bättre. Ryktas ju friskt om att Tencent är på gång att köpa in sig, t.ex.
Problemet blir väl att det är där ribban ligger snarare då.
Jag tar som sagt gärna en flock halvbra försök till nya spel vid sidan av alla säkra uppföljare och remakes. Men visst, de behöver få upp kvalitén överlag.
Man förundras över en del beslut de tar, och hur det går med utvecklingen (Skull and Bones, Beyond Good and Evil 2). Det verkar hända rätt mycket på företaget, förhoppningsvis till det bättre. Ryktas ju friskt om att Tencent är på gång att köpa in sig, t.ex.
Tencent har strax under 10% redan så köpt in sig har dom redan gjort för länge sen.