Rör inte mitt Ubisoft
Låter som att ni mansplainar det här/s
Det spelar väl ingen roll om det är ett etablerat begrepp? Ni använder kön i negativt syfte. Jag känner mig inte förnedrad. Jag tycker bara det är hyckleri.
Hehe, "mansplainar".
En person använde ordet, inte "vi". Jag försökte bara ta udden av att nån säger sig vara kränkt eller förnedrad av det. Hur det är hyckleri är bortom mig.
Kan vi återgå till att diskutera Ubisoft nu?
Hur många kan på rak arm säga att man hade koll på att 20:e Mars var årsdagen för den där attacken? 🙄
Med tanke på mängden sensitivity readers och andra sk kulturella experter som hyrs in för att inte någon ska råka bli kränkt av produkten kan man ju tycka att någon av dom skulle göra sitt jobb, den enda gången det faktiskt behövdes.
CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor
Kvalitén är ofta diskutabel, och upprepningarna står som sagt på kö. Det är ena sidan av företaget. Den andra är att de släpper väldigt många nya spel, särskilt jämfört med många andra stora spelföretag. Även om topparna är få känns det roligare än uppföljare eller knappt några releaser alls. Därför "frisk fläkt".
Ett utav dom friska fläktarna jag uppskattade mest måste nog vara "Valiant Hearts", väldigt simpelt i sig, men väldigt fokuserat på att skapa en känslomässig resa genom spelet.
(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.
Låter som att ni mansplainar det här/s
Det spelar väl ingen roll om det är ett etablerat begrepp? Ni använder kön i negativt syfte. Jag känner mig inte förnedrad. Jag tycker bara det är hyckleri.
Helt okej att tycka att ordet är problematiskt - det finns det många uttryck och ord som potentiellt är på en myriad olika sätt, och vilka som ses negativt kan vara individuellt (som jag sa, jag personligen reagerar på DEI och woke och hur de används, men en del ser dessa uttryck uppenbarligen som jätteviktiga termer för att beskriva samhällsproblem ¯\_(ツ)_/¯), jag ser inte heller hyckleriet.
EDIT: Förlåt, Tomas, jag släpper detta och hoppas diskussionen kan återgå till Ubisoft - det finns mycket annat att diskutera som faktiskt rör dem.
Det vi förhoppningsvis kan enas om är att dåliga narrativ alltid är dåliga.
På tal om det kan jag hålla med om den raden - det övriga du skrev tycker jag är irrelevant. Som du sa innan: "Låt spelen tala för sig själv istället." Karaktärer kan vara både bra och dåliga totalt oaktat någon mångfalds-aspekt. Berättelser kan vara både bra och dåliga också oaktat sådana bitar. Vem bestämmer vad som är forcerat och inte? Alla narrativ är ju "forcerade" på ett eller annat sätt, då de till syvende och sist är skapade av någon/några andra än en själv - sen kan det bli lite luddigt i spel där man som spelare ofta har möjlighet att påverka narrativ i någon mån.
Men jag tror vi har "ganska" långt kvar till spel där vi som spelare till 100% kontrollerar narrativ. 😅
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Har spelat alldeles för få Ubisoft spel för att kunna uttala mig generellt. Men de jag har spelat (Prince of Persia TLC och några AC-spel) har varit underhållande. Hoppas att Guillemot familjen behåller kontrollen över bolaget och att Tencent får så lite som möjligt att säga till om. Utköp från börsen är nog bra men företag gör nog alltid bäst ifrån sig om grundarna är kvar och kan driva sin vision. Är väldigt misstänksam mot Tencents motiv till ägandet i Ubisoft. Är misstänksam mot de flesta Kinesiska bolag i allmänhet. Vill ha fler europeiska spelutvecklare utan kinesiskt, Amerikanskt eller Saudiskt inflyttande.
Har aldrig hört någon kritisera förekomsten av narrativ som sådant, då det skulle leda till uttryckslösa spel. Men om narrativet tryckts in med kofot bara för att det ska finnas där, även om det inte alls passar in är kritiken högst befogad. Det saknas knappast exempel på detta under senare tid och Ubisoft försöker t.o.m. framhålla att DEI utgör hjärtat i all deras verksamhet.
Det vi förhoppningsvis kan enas om är att dåliga narrativ alltid är dåliga.
Problemet är väl att blotta förekomsten av det som folk kallar för "DEI" verkar få folk att gå i taket.. vilket börjar bli uttjatat vid det här laget. Att sedan sitta och tro att det på något sätt skulle slå mot Ubisofts försälningssiffror och aktiekurs är ju bara att överskatta sin egen betydelse utan där är det snarare Ubisofts trackrecord av att släppa halvfärdiga spel och decennier av tveksamma beslut som ligger som grund för detta.. inte att de råkar ha en mörkhyad karaktär eller använder olika pronomen på sina karaktärer.
"Rör inte mitt Ubisoft"
Det är ju just det som är problemet, ingen vill röra ditt Ubisoft längre
Skulle inte röra något från Ubisoft ens med en steril 10 meters pinne.
Ännu en tråd full med inkompetens och idioti. Du skriver i artikeln att det är Japans sak att avgöra ifall någonting kränker deras kultur, det finns massvis med videos av personer med Japansk härkomst som kritiserar Ubisoft's val att inkludera en mörkhyad individ som en "historiskt" korrekt huvudkaraktär i Shadows. Snälla läs på lite historia och sluta blackwasha folks kulturer, det finns gott om intressanta historiska perioder i bland annat Afrika. Varför inte göra ett spel som utspelar sig där? Origins tex är ett exempel på ett spel som verkligen utforskar det.
Gamers är verkligen helt värdelösa många gånger, speciellt när det gäller hatstormar. Blir det en fluga att pissa på ett spel så är det som att gamers får någon tvångstanke att stämma in i mobbmentaliteten.
Finns jättemånga storspel jag ogillar men varför i h*lvete skulle jag förstöra upplevelsen för de som gillar spelen genom att basunera ut min negativitet?
Jag vet det finns. Det betyder inte att det är OK. Misandri är aldrig ok.
"Killgissa" är numera ett etablerat begrepp, ungefär som "Man är glad för att...". Blir du förnedrad av det så är det för att du väljer att bli det.
Rasistiska tillmälen finns också. Använder du samma resonemang där? Att folket "väljer" att bli förnedrade?
I drank what?
Det skall alltids skrälla om pettigtesser. Ubisoft behöver kritiseras för rätt saker, inte massa påhitt bara för att någon ska vinna lite click-baits. Sen ska de också hyllas på de punkter där de faktiskt gör gott. Nog för att jag har tröttnat på Ubisoft-Open-World tramset men det har inte alla.
Man förundras över en del beslut de tar, och hur det går med utvecklingen (Skull and Bones, Beyond Good and Evil 2). Det verkar hända rätt mycket på företaget, förhoppningsvis till det bättre. Ryktas ju friskt om att Tencent är på gång att köpa in sig, t.ex.
Det vet jag dock inte om jag ser som något positivt... Med tanke på senaste tidens utveckling av både spel och "visioner" så känns som nytt blod är det som behövs.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Ännu en tråd full med inkompetens och idioti. Du skriver i artikeln att det är Japans sak att avgöra ifall någonting kränker deras kultur, det finns massvis med videos av personer med Japansk härkomst som kritiserar Ubisoft's val att inkludera en mörkhyad individ som en "historiskt" korrekt huvudkaraktär i Shadows. Snälla läs på lite historia och sluta blackwasha folks kulturer, det finns gott om intressanta historiska perioder i bland annat Afrika. Varför inte göra ett spel som utspelar sig där? Origins tex är ett exempel på ett spel som verkligen utforskar det.
Det är inne att tycka illa om Ubisoft, och därför krystar man fram anledningar att bli upprörd å Japans vägnar. Det finns säkert japaner som ogillar både den svarta samurajen och releasedatumet, men att det görs videor om det säger inte ett skit om vad japaner i gemen tycker om saken. I den mån de överhuvudtaget känner till spelet.
Krönikan handlar inte om huvudpersonens ursprung, men Far Cry 2 utspelas i ett fiktivt afrikanskt land. Utvecklat av Ubisoft.
Det vet jag dock inte om jag ser som något positivt... Med tanke på senaste tidens utveckling av både spel och "visioner" så känns som nytt blod är det som behövs.
Jag menar inte att det är positivt, tänkte snarare att det kan få fart på beslutsfattandet hos fransoserna för att undvika uppköp (om det är det man vill).
Jag vet det finns. Det betyder inte att det är OK. Misandri är aldrig ok.
Det bedöms enligt Isof som ett känsligt ord men inte att det är ett skällsord - återkom gärna om Isof (eller likvärdig instans vad det gäller auktoritet kring det svenska språket) ändrar sin bedömning så ska jag revidera vokabulären som används i inlägget. Tråkigt att du, och/eller andra, blir kränkt av det. Inlägget skrevs med ett skarpt tonläge, och då blir det nästintill omöjligt att undvika en risk att kränka någon.
Nu är det dags att återgå till Ubisoft.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Du beskriver de flesta stora spelföretag. Eller äsh, du beskriver ju hur världens storföretag fungerar överlag. Men Blizzard (som hellre säljer en häst i WoW än att göra nya spel), EA, Bethesda osv gör ju precis samma sak. Skillnaden är väl att Ubisoft släpper fler spel och fler olika spel vilket absolut inte är en negativ sak.
Ja precis de flesta giganter är likadana, men Ubisoft har tappat allt de senaste åren.
Om du tittar på Skull and Bones som floppade. Avatar är en samlar-simulator med grundreceptet från Far Cry. FC har varit samma sen 3an. Assassin's Creed enda "unika" är när dom gjorde några titlar mer open world. Black Flag var det enda bra imo. Star Wars Outlaws var below average för att vara ett känt varumärke och påkostat projekt.
Äldre genuina titlar såsom Splinter Cell gjorde dom däremot bra! De äldre Rainbow Six är en klassiker men R6: Siege var kul i början, sen har det blivit en pannkaka. Watch Dogs 1 och 2 är också helt okej.
Jag är övertygad om att Ubisoft hade varit mycket mer omtyckta om dom gick tillbaka till sina rötter, lyssnade mer på sina kunder, fokuserade helhjärtat på 1st större titel i taget utan att brådska samt tagit bort live-service. Online-krav för single-player spel är absurd
The Cold is my teacher! ❄
Jag menar inte att det är positivt, tänkte snarare att det kan få fart på beslutsfattandet hos fransoserna för att undvika uppköp (om det är det man vill).
Floppar nya AC tror jag det finns få alternativ än att börja sälja varumärken eller hela företaget. Jag har svårt att se att de frivilligt släpper taget om Ubi
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Bra text Fredrik! Håller med om allt. Tycker Ubisoft är ett av få företag som vågar sig på både nya IP:s och ny spelmekanik. Star Wars Outlaws gör väldigt mycket nytt med det ganska tröttsamma open world-konceptet, Prince of Persta The Lost Crown var en riktigt bra take på metroidvania-genren, Mario + Rabbids var briljant osv osv.
De är inte felfria men de försöker göra nya saker och lyssna på sin community. Vilket man långt ifrån kan säga om andra stora publishers.
Community manager på PLAION.
Med tanke på mängden sensitivity readers och andra sk kulturella experter som hyrs in för att inte någon ska råka bli kränkt av produkten kan man ju tycka att någon av dom skulle göra sitt jobb, den enda gången det faktiskt behövdes.
Klockrent!
Detta är inte första gången som Ubisoft lyckats uppröra japaner genom kulturell okänslighet. Även om jag på ett personligt plan inte har respekt för lättkränkthet, så tycker jag de ändå borde vara konsekventa och behandla alla kulturer med samma mått av respekt. Det säger allt när man ser vad dessa inhyrda konsulter lägger sin energi på, och vad de samtidigt låter slinka igenom.
Det är inne att tycka illa om Ubisoft, och därför krystar man fram anledningar att bli upprörd å Japans vägnar. Det finns säkert japaner som ogillar både den svarta samurajen och releasedatumet, men att det görs videor om det säger inte ett skit om vad japaner i gemen tycker om saken. I den mån de överhuvudtaget känner till spelet.
Krönikan handlar inte om huvudpersonens ursprung, men Far Cry 2 utspelas i ett fiktivt afrikanskt land. Utvecklat av Ubisoft.
Jag kan bara bilda en uppfattning om mina erfarenheter av Ubisoft spel, och de senaste 10 åren så har ingen titel varit en hit för mig. Så att påstå att jag skulle följa strömmen för att det är "inne", är helt absurt. Jag gillar helt enkelt inte deras formula, det är oftast repetitivt och de öppna världarna känns själlösa. Vad japanska youtubers säger om saken innehåller väl mycket mer substans än att anta det motsatta? Måsta alla japaner känna sig kränkta för att det UIbisoft gör ska antas som något dåligt? Usch säger jag bara.
Far Cry 2 är ett riktigt bra spel, sista bra Far Cry spelet enligt mig.
De fortsätter trampa i klaveret.
<Uppladdad bildlänk>
Man kan undra varför folk inte var lika engagerade när Samurai Warrior 5 släppte Yasuke som spelbar karaktär och benämnde honom som samuraj i beskrivningen.
Man kan undra varför folk inte var lika engagerade när Samurai Warrior 5 släppte Yasuke som spelbar karaktär och benämnde honom som samuraj i beskrivningen.

00:00:02:42
Det räcker att ta en titt på den här bilden för att se att Ubisoft förtjänar allt skit de får:
https://thatparkplace.com/wp-content/uploads/2024/05/Assassin...
Gör inte många andra företag ganska exakt samma sak?
För att folk uppenbarligen tycker om att bli sekundärkränkta å andras vägnar. De flesta bryr sig ärligt talat inte utan det är alltid den högljudda minoriteten som spyr galla åt ingenting.
Forumets Mega Drive-expert!