Analytiker: "Det finns hopp om att GTA VI ska kosta 100 dollar"
Det är ju lite skumt att jag år 2025 betalar ungefär samma pris som jag betalade år 1993 betalade för SNES spel.
Visst. Fler gamers nu. Så en del mer sålda spel.
Men om man kollar utvecklingskostnaden för typ Final Fantasy 6 vs FF 116, eller Zelda - A Link to the Past vs Tears of the Kingdom?
Sen är Sverige och Nintendo lite udda pga Bergsala. Men likafullt.
Skulle aldrig betala det för ett spel, i synnerhet inte för GTA.
Med tanke hur många timmar man lär lägga ner på spelet så kan jag förstå att rockstar kommer sätta ett högt pris... räkna också kostnaden för spelets utveckling, det är helt sjuka summor för ett "spel"...
GTA VI är väl ett av ytterst få spel som många skulle köpa för en tusenlapp eller mer, även om det bar emot. Du och jag vet det, Rockstar vet det. Men om andra utgivare tror att de skulle kunna hänga på och ta ut lika mycket för sina spel misstar de sig.
Det är ju lite skumt att jag år 2025 betalar ungefär samma pris som jag betalade år 1993 betalade för SNES spel.
Men om man kollar utvecklingskostnaden för typ Final Fantasy 6 vs FF 116, eller Zelda - A Link to the Past vs Tears of the Kingdom?
Och spelförtagen tjänar typ 1000x gånger så mycket jämnfört med innan, konsolerna kostar typ 5 gånger så mycket, man äger inte spelen och det finns ingen andrahandsmarknad som innan då man kunde köpa spelen för mindre än 50% efter en månad, även de största släppen.
Men dessa argument tas aldrig upp när alla försvara att betala över 1000 spänn för ett vanligt spel man inte ens äger.
GTA VI är väl ett av ytterst få spel som många skulle köpa för en tusenlapp eller mer, även om det bar emot. Du och jag vet det, Rockstar vet det. Men om andra utgivare tror att de skulle kunna hänga på och ta ut lika mycket för sina spel misstar de sig.
Precis GTA kommer folk köpa oavsett. Men att andra studios tror att de kan ta 100 dollar för ett spel tackvare Rockstar kan de ju fetglömma.
Fast i gamla spel så hade man inte DLC, Microtransactions, man hade en låda, manual, en fysisk kopia av spelet som man ägde, samt annat smått å gott i vissa lådor.
Och spelförtagen tjänar typ 1000x gånger så mycket jämnfört med innan, konsolerna kostar typ 5 gånger så mycket, man äger inte spelen och det finns ingen andrahandsmarknad som innan då man kunde köpa spelen för mindre än 50% efter en månad, även de största släppen.
Men dessa argument tas aldrig upp när alla försvara att betala över 1000 spänn för ett vanligt spel man inte ens äger.
Snart 20 år med steam och omkring 150 spel i biblioteket och aldrig har jag känt att det är ett problem att jag inte ”äger” spelen. Inget spel har försvunnit eller slutat fungera, förutom de vars onlinefunktioner stängts ned men det är en helt annan fråga.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Jag har inte köpt ett enda spel de senaste 10 åren till fullpris. Jag väntar hellre några år tills priserna gått ner. Under tiden spelar jag ju fantastiskt bra spel som är några år gamla till väldigt låga priser och samtidigt har det ju under tiden klarnat vilka spel som faktiskt är bra och inte bara hajpade.
Det finns bara fördelar med att vänta.
Med tanke hur många timmar man lär lägga ner på spelet så kan jag förstå att rockstar kommer sätta ett högt pris... räkna också kostnaden för spelets utveckling, det är helt sjuka summor för ett "spel"...
Vad andra är villiga att betala får så klart stå för dem. Själv kör jag igenom ett GTA spel max en gång, så för min del blir det inte massa timmar.
Nej tack. Då får jag invänta rean 5 år efter release på kanske 50-70% för att det ska vara värt.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Visst är det så. Spelen är förhållandevis billiga jämfört med mycket annat. Dessutom kommer de flesta spel på ordentlig rea förr eller senare.
"Det finns hopp!"
Blir intressant detta, att se hur Rockstar resonerar. Prisfördämningen har ju brustit litegrann efter att ha stått stilla länge. Kommer Rockstar pressa upp "standard" ytterligare? Jag vet inte. Den där smärtgränsen är svår att hitta och kanske tar dom inte chansen och "nöjer sig" med 70 dollar och 100 miljoner+ sålda ex.
En Bamseponny av folket
"Det finns hopp!"
Blir intressant detta, att se hur Rockstar resonerar. Prisfördämningen har ju brustit litegrann efter att ha stått stilla länge. Kommer Rockstar pressa upp "standard" ytterligare? Jag vet inte. Den där smärtgränsen är svår att hitta och kanske tar dom inte chansen och "nöjer sig" med 70 dollar och 100 miljoner+ sålda ex.
När jag läste Tweeten tolkade jag det med som branchen! alltså inte bara Take 2 utan alla andra med. Och skulle 100 dollar bli en ny standrad tror jag vi kommerse en stor ökning i andra hands marknaden. När spel kostade 500 spänn kostade man på sig och köpte spel på känn. Men nu när de kostar mer är jag mer nogran i mina val av nya spel vilket resulterat i färre nya spelköp en någonsin förr. däremot har jag börjat vänta 6 - 12 månader innan köp. Vinner spelbranchen på om alla skulle göra så?
skulle aldrig betala så mycket. ... dagen D öppas plånkan för man kommer se hur grymt det ser ut och man kommer inte kunna hålla sig, och man kommer resonera att ja men det är bara 400kr extra mot för det jag kanske brukar betala Sen så är jag också den som köper ultra delux mr mega nova edition av spel jag verkligen vet att jag kommer älska som Space marine 2 t,ex där tryckte jag köp dirr på 100 dollar versionen bara för att
Snart 20 år med steam och omkring 150 spel i biblioteket och aldrig har jag känt att det är ett problem att jag inte ”äger” spelen. Inget spel har försvunnit eller slutat fungera, förutom de vars onlinefunktioner stängts ned men det är en helt annan fråga.
Ja folk gör olika. Jag har spelat otroligt många spel i livet, hade som rutin att köpa nya spel, köra igenom dessa sen sälja vidare. Fick i regel tillbaka mellan 50-70% av värdet.
Detta var under xbox/ps2 framtill för några år sedan med xbox series x/ps5.
Nu spelar jag endast pc och visst är spelen billigare i inköp.
Men pågrund av att jag inte äger mina spel och inte kan sälja de vidare så är det i slutändan dyrare.
Nu har jag ett steam bibliotek med mängder av spel jag aldrig kommer köra igen och inte kan sälja vidare och många av dessa släpptes förra året och är fortfarande "dyra" att köpa.
En underton av girighet dold bakom enkelhet och miljöagendor "du slipper skivor och det är bra för miljön" när sanningen ligger närmare "vi tjänar mer när andrahandsmarknaden försvinner".
Playstation pro är senaste skräckexemplet!! Även fast du kan komplettera deras "pro" med en skivläsare för nästan 20% extra av konsolen pris.
Jag avskyr den här trenden, när gaming har blivit mainstream så kommer kapitalismens smutsiga klor och river sönder något som var genuint från början.
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Det är märkligt att någon alltid ska ta upp det här varje gång man pratar om höjning av priset på spel.
Det är en helt knäpp jämförelse. Spel då var en otroligt nischad marknad med få konsumenter. Idag är det en gigantisk marknad med massor av konsumenter. Företag kommer ta ut det de tror att de kommer undan med.
skulle aldrig betala så mycket. ... dagen D öppas plånkan för man kommer se hur grymt det ser ut och man kommer inte kunna hålla sig, och man kommer resonera att ja men det är bara 400kr extra mot för det jag kanske brukar betala Sen så är jag också den som köper ultra delux mr mega nova edition av spel jag verkligen vet att jag kommer älska som Space marine 2 t,ex där tryckte jag köp dirr på 100 dollar versionen bara för att
Sen ser du att alla nya spel ligger runt 1000kr som blir den nya standarden 🤣
" och enligt analytikern Matthew Ball från Epyllion skulle vissa aktörer inte säga nej till ytterligare en höjning."
"Andra utvecklare skulle därefter också kunna höja priset på sina AAA-spel för att cementera en ny standard."
Har aldrig funnits så många spel som nu. Undrar varför