Reggie Fils-Aimé: "Astro Bot brädade nästan Nintendo"

Robot
Reggie Fils-Aimé: "Astro Bot brädade nästan Nintendo"

Den före detta Nintendo-chefen hyllade skämtsamt spelet på New York Game Awards.

#Astro-bot, #Reggie-fils-aimé

Medlem

Astro Bot är fantastiskt och enligt mig bättre än vad Nintendo någonsin har producerat i genren.

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Nästan är en underdrift. Astro Bot är i mina ögon klart bättre än Odyssey och Wonder (vilket ändå är två bra spel), man får gå tillbaka till Galaxy-spelen för att hitta något som spelar i samma liga.

/ LordDaimos

Medlem

"Nästan" är korrekt. Nintendo är och förblir oslagbara. Innan Astrobot ens kan börja mäta sig behöver dom 30 år av konstanta Hits.

Medlem

Även om jag verkligen gillar Astro Bot och njöt av varje sekund av spelet, håller jag ändå med att Mario ändå varit snäppet vassare. Mycket pga att det kan stå på egna ben, Astro Bots stora problem är all konstant Playstation reklam, men hoppas 2an når längre!

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Även om jag verkligen gillar Astro Bot och njöt av varje sekund av spelet, håller jag ändå med att Mario ändå varit snäppet vassare. Mycket pga att det kan stå på egna ben, Astro Bots stora problem är all konstant Playstation reklam, men hoppas 2an når längre!

Jag älskar Astro Bot, mycket pga att jag varit gamer sedan 80-talet och njöt av alla Playstation-påskägg. Spelet i sig är också riktigt tajt och bra. Men det är delvis som du säger, spelet lever en hel del på kopplingen till Playstation. Det är inget fel med det förstås. Men än är det inte på Marios nivå, tycker jag (men inte långt ifrån!).

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

"Nästan" är korrekt. Nintendo är och förblir oslagbara. Innan Astrobot ens kan börja mäta sig behöver dom 30 år av konstanta Hits.

Jag håller inte med dig krävs bara ett spel för att kommas ihåg för alltid (tittar på kotor 2 och kommer nog dö på den fronten)

Moderator | Testpilot
Skrivet av lampis:

Astro Bot är fantastiskt och enligt mig bättre än vad Nintendo någonsin har producerat i genren.

Damn! Att det är bättre än alla Mario-plattformare är verkligen att höja spelet till skyarna.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Keima:

Jag håller inte med dig krävs bara ett spel för att kommas ihåg för alltid (tittar på kotor 2 och kommer nog dö på den fronten)

Nu är ju Kotor 2 en uppföljare - stöpt i den tidens framgångs form och inte unikt sett till företagets historia i helhet. Från Obsidian som utvecklade KOTOR 2 följdes sedan en hit i form av Neverwinter Nights 2 som följdes av en hit i form av Fallout New Vegas osv...

När Team Asobi hållt samma hit-streak - då kan vi prata.

Medlem

Har inte hunnit spela ut Astro's playroom ännu. Inväntar ett bra pris på Astro bot innan jag slår till.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Jag älskar Mario som nästintill alla andra här och är uppvuxen med spelen jag med men..sen när måste man utveckla hits under 30 år för att få till ett bra spel som slår de alla? 🤔

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Hade gärna sett en annan figur i samma anda från Playstation där det inte är fokus på PS reklamen.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Nu är ju Kotor 2 en uppföljare - stöpt i den tidens framgångs form och inte unikt sett till företagets historia i helhet. Från Obsidian som utvecklade KOTOR 2 följdes sedan en hit i form av Neverwinter Nights 2 som följdes av en hit i form av Fallout New Vegas osv...

När Team Asobi hållt samma hit-streak - då kan vi prata.

Det är fortfarande resultatet för hur det blev som räknas därför att det är en tvåa har ingen betydelse

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag älskar Mario som nästintill alla andra här och är uppvuxen med spelen jag med men..sen när måste man utveckla hits under 30 år för att få till ett bra spel som slår de alla? 🤔

För att påstå att ett enda spel är bättre än över 30 års samlade hits är arrogant hybris. Ja, jag har spelat Astrobot och tycker nog också att det är ett av årets bästa spel. Men störst behållning i spelet är nostalgi över cameos - inte gameplay i sig självt. Om man tar ur all fanservice som spelet är späckat med så har du ett Över medel plattformsspel" men inte längre ett GOTY. Kontroll mässigt är det inte lika skarpt som det bästa Mariospelen.

Om Astrobot efter 30 år håller lika goda kvalitet - då kanske man kan börja prata om att "hota" Mario. (Ja, jag vet att dom tidigare släppt Astro's Playroom samt Astro Bot Rescue Mission för att rättvist nämna något).

Men då behöver även sagda företag släppa spel som även utmanar:
Link/Zelda
F-zero
Metroid
Pikmin

Medlem
Skrivet av Keima:

Det är fortfarande resultatet för hur det blev som räknas därför att det är en tvåa har ingen betydelse

Hade inte KOTOR varit en hit hade du aldrig kunnat spela KOTOR2. Föregångarens succé har enorm betydelse.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Hade inte KOTOR varit en hit hade du aldrig kunnat spela KOTOR2. Föregångarens succé har enorm betydelse.

Att originalet är bra betyder inte alltid att en uppföljare måste vara lika bra.
Därför har båda två lika stor betydelse att bevisa sig för sig själva och därför tycker jag att det är löjligt att en studio ska behöva visa att dom kan göra ett spel 30 gånger innan de ska mätas med Nintendo.

Skribent

Jag älskar Astro Bot, och tycker verkligen det var bra och fräscht för Sonys egna spelkatalog. Det är också kul att plattformspel som inte är Mario funkar och går bra.

Däremot håller jag ändå Mariospelen högre. N har som någon svårförklarat som jag tycker Astro Bot saknar? Kanske är det bara rutin och inkört varumärke? Men nu pratar vi om att man jämför ett fantastiskt spel mot ett annat fantastiskt spel. Ser framemot vad Sony kan göra med Astro Bot i framtiden!

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

För att påstå att ett enda spel är bättre än över 30 års samlade hits är arrogant hybris. Ja, jag har spelat Astrobot och tycker nog också att det är ett av årets bästa spel. Men störst behållning i spelet är nostalgi över cameos - inte gameplay i sig självt. Om man tar ur all fanservice som spelet är späckat med så har du ett Över medel plattformsspel" men inte längre ett GOTY. Kontroll mässigt är det inte lika skarpt som det bästa Mariospelen.

Om Astrobot efter 30 år håller lika goda kvalitet - då kanske man kan börja prata om att "hota" Mario. (Ja, jag vet att dom tidigare släppt Astro's Playroom samt Astro Bot Rescue Mission för att rättvist nämna något).

Link/Zelda
F-zero
Metroid
Pikmin

Jag har nu inte påstått att Astrobot är bättre än Mario utan tycker bara att man kan tycka att ett spel är bättre än allt vad Mario heter trots att studion i fråga inte har släppt 30 spel av kvalitet under 30 år. Zelda och övriga du nämner har väl inget med ämnet att göra?

Jag tycker personligen t.ex att både det senaste Astrobot och det tidigare Astros Playroom är roligare spel än vad Mario Odyssey är.

Sen att "hota" Mario är ju en helt annan diskussion och där håller jag med att Astrobot väl inte riktigt är än^^.

Medlem

"Nästan" är ett metafysiskt avstånd mellan "0" (Astrobot) & "oändligheten" (Super Mario Bros.)

Reggie Fils-Aimé, vass som alltid.

Ta bort Astrobot från sitt plagiat av Super Mario Bros. och Wall-E, sin reklam och Playstation nostalgi, så finns ett ganska halvdant "nästan" plattformspel kvar berövat progression i svårighetsgrad.

Spelet har yta och är ytligt.

Inom genren plattformsspel finns dessutom bättre alternativ år 2024, några exempel:

Gori: Cuddly Carnage
Little Kitty, Big City
Neon White
Neva
Nine Sols
Song of Nunu: A League of Legends Story
Tales of Kenzera: Zau

Samtliga spel förtjänar imho spelares pengar mer än Astrobot, fast Astrobot kommer från Sony, det är fyllt med massor av reklam, plagiat och nostalgi, lägg till att Sony inte släpper några andra spel själv just och de dåliga investeringarna är många, uppenbarligen, därför har Astrobot, för mig som ett dedikerat fan av plattformsspel, fått ett rejält glädjebetyg.

Om en till två generationer, så kommer människor inte nämna Astrobot i samma anda anda som Super Mario Bros., Super Mario 64, Super Mario Galaxy, Super Mario Odyssey eller som ett Mega Man II eller III.

Sony står sällan för innovation, Playstation som varumärke bygger snarare på att plagiera konkurrenter, köpa tredjeparts exklusiva spel tillfälligt eller över en generation och plagiera samt i viss mån förädla något spel med några stänk av polerad yta.
Det är såklart inte fel att vara spelvärldens Håkan Hellström eller coverbandet Metallica. Sony plagierar och förädlar bra. Jag skulle inte vilja vara utan Sony eller Playstation, men de behöver steppa upp sitt game, så att säga. Den enda innovationen i närtid som Sony lanserat, vilken jag kan komma ihåg är touchpaden på dual shock, en touchscreen utan bild, som fyller sin funktion. Annars är det mesta av innovationen inom spelkulturen tagen av Sony från andra bolag. Playstation har varit den där säkra var dags maträtt på menyn, "same procedure as always James", problemet är att maträtterna saknas på Playstation 5. Just därför provoceras jag också av nostalgin och reklamen i Astrobot när många andra okritiskt hyllar desamma och Astrobot. Playstation 5 generationens spel lyser med sin frånvaro på Playstation 5, men vi får iallafall reklam och ett Sony som yttrat sig lite om att de kanske borde använda sin spelkatalog. Facepalm deluxe.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag älskar Astro Bot, och tycker verkligen det var bra och fräscht för Sonys egna spelkatalog. Det är också kul att plattformspel som inte är Mario funkar och går bra.

Däremot håller jag ändå Mariospelen högre. N har som någon svårförklarat som jag tycker Astro Bot saknar? Kanske är det bara rutin och inkört varumärke? Men nu pratar vi om att man jämför ett fantastiskt spel mot ett annat fantastiskt spel. Ser framemot vad Sony kan göra med Astro Bot i framtiden!

Det Nintendo har i detta sammanhanget är nostalgi. 30 år och mängder av Mario-spel sätter sina spår.

Som spel betraktat så är Astro Bot bättre än valfritt enskilt Mario.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Det Nintendo har i detta sammanhanget är nostalgi. 30 år och mängder av Mario-spel sätter sina spår.

Som spel betraktat så är Astro Bot bättre än valfritt enskilt Mario.

Det där kan vi diskutera! Men vi kan i alla fall håll med varandra om att Astro Bot är ett fantastiskt bra spel!

signatur

"Writer and Fighter"

Testpilot
Skrivet av AELDSTAR:

"Nästan" är ett metafysiskt avstånd mellan "0" (Astrobot) & "oändligheten" (Super Mario Bros.)

Reggie Fils-Aimé, vass som alltid.

Ta bort Astrobot från sitt plagiat av Super Mario Bros. och Wall-E, sin reklam och Playstation nostalgi, så finns ett ganska halvdant "nästan" plattformspel kvar berövat progression i svårighetsgrad.

Spelet har yta och är ytligt.

Inom genren plattformsspel finns dessutom bättre alternativ år 2024, några exempel:

Gori: Cuddly Carnage
Little Kitty, Big City
Neon White
Neva
Nine Sols
Song of Nunu: A League of Legends Story

Samtliga spel förtjänar imho spelares pengar mer än Astrobot, fast Astrobot kommer från Sony, det är fyllt med massor av reklam, plagiat och nostalgi, lägg till att Sony inte släpper några andra spel själv just och de dåliga investeringarna är många, uppenbarligen, därför har Astrobot, för mig som ett dedikerat fan av plattformsspel, fått ett rejält glädjebetyg.

Om en till två generationer, så kommer människor inte nämna Astrobot i samma anda anda som Super Mario Bros., Super Mario 64, Super Mario Galaxy, Super Mario Odyssey eller som ett Mega Man II eller III.

Sony står sällan för innovation, Playstation som varumärke bygger snarare på att plagiera konkurrenter, köpa tredjeparts exklusiva spel tillfälligt eller över en generation och plagiera samt i viss mån förädla något spel med några stänk av polerad yta.
Det är såklart inte fel att vara spelvärldens Håkan Hellström eller coverbandet Metallica. Sony plagierar och förädlar bra. Jag skulle inte vilja vara utan Sony eller Playstation, men de behöver steppa upp sitt game, så att säga. Den enda innovationen i närtid som Sony lanserat, vilken jag kan komma ihåg är touchpaden på dual shock, en touchscreen utan bild, som fyller sin funktion. Annars är det mesta av innovationen inom spelkulturen tagen av Sony från andra bolag. Playstation har varit den där säkra var dags maträtt på menyn, "same procedure as always James", problemet är att maträtterna saknas på Playstation 5. Just därför provoceras jag också av nostalgin och reklamen i Astrobot när många andra okritiskt hyllar desamma och Astrobot. Playstation 5 generationens spel lyser med sin frånvaro på Playstation 5, men vi får iallafall reklam och ett Sony som yttrat sig lite om att de kanske borde använda sin spelkatalog. Facepalm deluxe.

Tycker Astro Bot får oförtjänt mycket kritik för att vara reklam och plagiat. Jag skulle mer säga att det är en hyllning till Playstations historia. Hur är det plagiat med Wall-E förresten, det har jag aldrig hört någon säga.

Det är svårt att göra ett plattformsspel utan att "plagiera" Super Mario. På samma sätt är det svårt att göra ett hack n slash utan att "plagiera" Diablo. Kan man på samma sätt säga att Path of Exile plagierar Diablo? Det är svårt att göra ett Metroidvania utan att "plagiera" Metroid. Jag tycker inte det är plagiat att använda spelmekaniker som som används i andra titlar.

Playstation har även en handkontroll som registerar när man blåser i den, ljud från handkontrollen som bl.a. är perfekt utformat i Astro Bot samt adaptiva triggers som jag skulle se som innovationer.

Nu har jag inte spelat Nine Souls än (har köpt, men inväntar bokstav N i "Gaming A-Z utmaningen" ), men från beskrivningen och bilderna ser det (med samma användning av ordet plagiat som i Astro Bots fall) ut som ett Hollow Knight "plagiat".

Testpilot
Skrivet av Ruskendrul:

Link/Zelda
F-zero
Metroid
Pikmin

Fast måste man ta i betraktelse all historia någonsin? Det är inte Nintendo vs Team Asobi. Jag tror ingen hävdar att Team Asobi generellt är en bättre spelutvecklare än Nintendo. Astro Bot är helt enkelt ett spel som många (inkl mig) tycker är ett fantastiskt plattformsspel som mäter sig med det bästa plattformsspelen som Nintendo skapat. Det släpptes dessutom i precis rätt tid för att bli en omedelbar succé. Nintendo har inte släppt ett 3D Mario på 7-8 år. Vi har inga Jak and Daxter något mer. Det verkar inte finnas något intresse av att fortsätta utveckla Ratchet and Clank. Det är helt enkelt en torka på högkvalitativa 3D plattformare. Om jag nu inte missar något uppenbart? Rätta mig gärna om jag har fel.

För att göra en analogi så får man tycka att Hollow Knight är bättre än Metroid? Metroid har ju bevisligen historia ända bak till 80-talet och Team Cherry har släppt ett spel 2017.

Medlem

Nästan? Astrobot slår ju mario med hästlängder.

Medlem

Som ett Nintendo-spel fast helt utan charm och karaktär.

Skribent
Skrivet av Shadee:

Tycker Astro Bot får oförtjänt mycket kritik för att vara reklam och plagiat. Jag skulle mer säga att det är en hyllning till Playstations historia. Hur är det plagiat med Wall-E förresten, det har jag aldrig hört någon säga.

Det är svårt att göra ett plattformsspel utan att "plagiera" Super Mario. På samma sätt är det svårt att göra ett hack n slash utan att "plagiera" Diablo. Kan man på samma sätt säga att Path of Exile plagierar Diablo? Det är svårt att göra ett Metroidvania utan att "plagiera" Metroid. Jag tycker inte det är plagiat att använda spelmekaniker som som används i andra titlar.

Playstation har även en handkontroll som registerar när man blåser i den, ljud från handkontrollen som bl.a. är perfekt utformat i Astro Bot samt adaptiva triggers som jag skulle se som innovationer.

Nu har jag inte spelat Nine Souls än (har köpt, men inväntar bokstav N i "Gaming A-Z utmaningen" ), men från beskrivningen och bilderna ser det (med samma användning av ordet plagiat som i Astro Bots fall) ut som ett Hollow Knight "plagiat".

Nu körde ju Nintendo redan med blåsgrejen på DS och även WiiU, Mario 3D World använde det för vissa plattformar om jag inte minns fel. Ljuden i kontrollen var även väldigt bra inlagt i vissa spel på Wii. Tänker på Silent Hill där man får samtalen via Wiimoten. De adaptiva triggers som kontrollen har är nytt dock.

Dock håller jag med om vad du säger om plagiat. Så länge spelet har en egen "själ" så tycker jag det är helt ok att låna och kopiera från andra spel. Astro Bot gör detta väldigt bra.

signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

Älskar Astro Bot. Ääälskar all Playstation-nostalgi. Det snuddar verkligen vid Mario-briljans, men är ändå team Mario när det kommer till kritan. Men fortsätt, vetja! Plattformsäventyr i 3d släpps det alltför få av.

signatur

En Bamseponny av folket

Testpilot

Nu körde ju Nintendo redan med blåsgrejen på DS och även WiiU, Mario 3D World använde det för vissa plattformar om jag inte minns fel. Ljuden i kontrollen var även väldigt bra inlagt i vissa spel på Wii. Tänker på Silent Hill där man får samtalen via Wiimoten. De adaptiva triggers som kontrollen har är nytt dock.

Dock håller jag med om vad du säger om plagiat. Så länge spelet har en egen "själ" så tycker jag det är helt ok att låna och kopiera från andra spel. Astro Bot gör detta väldigt bra.

Aha, ok. Hade ingen koll på att blåsgrejen i kontrollen inte var nytt. Aldrig haft DS och WiiU har jag förträngt att jag köpt Att Wii hade högtalare borde jag kommit ihåg, men vette fan om jag spelade det i något spel som nyttjade det i någon större omfattning? Inte på ett sådant sätt att det kändes helt naturligt och något jag kommer ihåg iaf. Här kan såklart minnen svika mig för det var läääääänge sedan en Wii var inkopplad hemma hos mig. Ringer en liten klocka att det var med i Mario Galaxy som någon plinkade när man tog stjärnor eller något? Samt Wii-sports, bowlingkäglor som ramlade?

Medlem

Det där kan vi diskutera! Men vi kan i alla fall håll med varandra om att Astro Bot är ett fantastiskt bra spel!

Ja, jag skulle varit tydligare med att det bara är min åsikt! Alla tycker vi olika.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Jag tycker inte att det känns så mycket som reklam, det hade varit mycket värre om man hittade en bot och det skrevs ut vad karaktären heter och vilket spel den är ifrån med copyright, trademark-symboler och allt, men istället så får man inget av det utan bara ett lite kryptiskt namn samt beskrivning. Tyckte det var en rolig del av spelet att man fick försöka lista ut vilka alla bottar var, för vissa kändes väldigt obskyra.

Är Super Smash Bros också reklam för Nintendo bara för att dom använder karaktärer från olika IPs?

12
Skriv svar