Geforce RTX 5090 testat – "Utmärkt kort för dig som har råd"

Medlem
Skrivet av AmaLilith:

Såhär: Äger du en modern OLED-skärm med 4K upplösning och 240-480Hz?
Vill du kunna spela alla nysläppta titlar med path tracing i hög bilfrekvens?
Värdesätter du den bästa uppskalningen som finns tillgänglig?
Vill du har hårdvara med stöd Nvidia-exklusiv grafikteknik i deras neural-rendering stack med funktioner?

Om svaret på alla ovan frågor är ja så är RTX 5090 det enda kortet som gör det just nu. Om svaret på alla ovan frågor är ja är även priset något som man förmodligen redan tagit med i beräkningen.

Är 5090 ett kort jag kan rekommendera för de allra flesta? Absolut inte, det är svindyrt.

Grafikkortsköp idag är långt ifrån lika enkelt som för några år sedan. Tiden där en ny generation innebar att den gör samma som sist fast snabbare är ganska långt förbi. Köper du ett grafikkort köper du också in dig på den tillverkarens exklusiva funktioner och i Nvidias fall är det nästan som ett ekosystem.

Den gör tillräckligt mycket, tillräckligt mycket bättre för att jag ska bedöma den som utmärkt. Om man stirrar sig blind på procentuell skillnad i genomsnitt av genomsnitt gör man det för enkelt för sig och det är därför testet är typ 10 sidor.

Jag tycker jag förklarar ganska utförligt varför jag bedömer kortet som jag gör. Sen kräver jag inte att alla håller med. Det är snarare bättre om det blir diskussion. En utmärkelse är inte heller logiskt bedömd eftersom det är en mix av min analys av datan jag samlat in blandat med min subjektiva uppfattning av värdet på funktionerna.

En bedömning blir väl alltid relativ, sett till hur både marknaden och konkurrensen ser ut, men också avseende hur behov och belastningar ser ut. Då kan vi dessutom börja prata problematiken i hur stark marknadsställning nVidia har - att belastningarna mer eller mindre är gjorda för deras produkter idag.

Däremot förstår jag kritiken mot utmärkelsen - att se prestandautvecklingen överlag jämfört med föregående toppkort (4090) avseende *både* pris, prestanda och inte minst prestanda/W är för många skapligt oupphetsande. Jag såg argument i stil med "du får ju 30% bättre prestanda för 25% mer pengar, det är ju en bra deal" på sociala medier, vilket är rent vansinne.

Om det enbart är så man ska räkna borde grafikkort kosta miljontals kronor idag, med tanke på hur många % extra prestanda korten idag har jämfört med, säg, ett GeForce 256. Utveckling över tid (vilket för övrigt är lite mer komplext än att bara komma dragandes med Moores lag) ska i mina ögon resultera i en långt mycket bättre prestanda/W- och prestanda/kr-utveckling än 5090 lyckas med. Att det är det snabbaste konsumentkortet på marknaden är egentligen rätt irrelevant i sammanhanget.

Men visst, om det är vad man fokuserar på är det klart att kortet lyckas. Det presterar, och det presterar bra.
Någonstans hoppas jag personligen det blir lite kejsarens nya kläder över det hela, att det finns annat som borde värderas "lite" högre än det görs i många bedömningar idag. Men fenomenet med fanboys (nej, jag anklagar inte specifikt någon för att vara det) är inget nytt heller. Konkurrens är dock något vi verkligen hade behövt på GPU-fronten (över hela prestandaspannet). Helst igår, eller egentligen i förrgår.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Grafikslav
Skrivet av Hipshot:

Haha, jag tyckte det var ganska harmlöst ändå.

Om det var menat som ett skämt så får jag be om ursäkt om jag överreagerade. Men det finns få saker som är så tröttsamt som hintar eller påståenden att vi skulle vara korrupta, mutade eller pyssla med köpta recensioner. Förutom att vara rent objektivt falskt underminerar det veckor av min arbetstid och fritid som jag spenderar på att få till bra tester.

Medlem
Skrivet av andreasanders:

Vad ska komma nästa år menar du? AMD ska väl presentera nya nu i år.

Jag tänkte på 6090 men det kanske kommer 2027.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Flakmonkey

Tycker inte att det är tillräckligt viktigt med ha den allra snyggaste grafiken som går att få för att lägga pengarna på ett kort av det här slaget, inte längre. Men ett kort kan väl vara utmärkt om det är det kraftfullaste kortet på marknaden utan att vara den sakens skull klassas som ett vettigt köp för gemene man? Hade varit skillnad om man kallat det för prisvärt känner jag

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Tycker inte att det är tillräckligt viktigt med ha den allra snyggaste grafiken som går att få för att lägga pengarna på ett kort av det här slaget, inte längre. Men ett kort kan väl vara utmärkt om det är det kraftfullaste kortet på marknaden utan att vara den sakens skull klassas som ett vettigt köp för gemene man? Hade varit skillnad om man kallat det för prisvärt känner jag

Lite kan jag ändå tycka att det handlar om namngivning, segmentering och prissättning utöver *bara* GPU och prestanda.
Jämfört med de biffigare Quadro- eller Tesla-korten är ju det här rätt tamt egentligen.

Nej, förskjut hela segmenteringen ett steg och gör 5090 till ett Titan-kort, så blir det plötsligt bra mycket mer rimligt. (Och snåla inte så *förbannat* med VRAM, nVidia.)

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Självklart är det fullständigt löjligt att betala 30k för ett grafikkort. De som påstår annat, "det kostar att ligga på topp"-gänget, vad sägs om CPU, moderkort, SSD och RAM-minnen för 30k vardera? Nähä, tänkte väl det...🙂

Betänk att många av "testerna" och Youtubers (självklart samtliga oberonde) är säljare dvs är där för att promota och marknadsföra produkten. Tekniska skribenter som t.ex. AnandTech och JohnnyGuru (PSU test) existerar dessvärre inte längre. 🤷

Medlem

Även fast jag har råd skulle jag ha sån ångest att betala 30k för ett grafikkort som blir föråldrat rätt fort.

Medlem

Uppgradera från mitt nuvarande 2080 ti och kommer försöka lägga vantarna på ett 5080 eller 5090. Dessvärre lär båda vara väldigt svåra att få tag på vid release, speciellt FE varianten.

Så om någon vill köpa en 2080TI gaming dator för en billig peng i sthlms området så är det bara säga till

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Även fast jag har råd skulle jag ha sån ångest att betala 30k för ett grafikkort som blir föråldrat rätt fort.

Enkelt att motivera.
Du får ju tänka på alla besparingar du gör när du tar bort en stor börda från på din bostads värmesystem.
Nu får du värme och spelglädje 🙂 Och för att familjen inte ska frysa måste du spela så det lär ju inte bli oanvänt.

Ne jag håller med, svårt att motivera för en vanlig spelare. Men samtidigt är det inte en så farligt dyr hobby. ”Problemet” är bara att du kommer riktigt lång för halva priset också. Och att man är van med betydligt lägre priser. Jag skämdes när jag köpte gpu under gpu bristen vid covid19 betalade 11500kr för en gpu med msrp på 6990kr. Och då fick jag det näst snabbaste på marknaden låter billigt nu efter 4000 serien kom.

Medlem

Bästa med recensionen är att mitt grafikkort har landat på 3e plats på prestanda så jag kan lugnt behålla det utan att känna mig dum för att betala 15k för det. 5080 osv kommer att ligga på samma prisklass som mitt 4080 Super och tvivlar starkt på större prestanda siffror mellan 80 modellerna

Medlem
Skrivet av A1200G:

Betänk att många av "testerna" och Youtubers (självklart samtliga oberonde) är säljare dvs är där för att promota och marknadsföra produkten. Tekniska skribenter som t.ex. AnandTech och JohnnyGuru (PSU test) existerar dessvärre inte längre. 🤷

I princip alla youtubers jag sett har sågat kortet. Level1tech hyllade det för dess professionella prestanda till AI och liknande dock men de var tydliga med att det var ovärt till gaming.

Medlem

Galna priser. jag gav 7000 kr för mitt 1080TI och det va mycket pengar. Det ger mig fortfarande exakt lika mycket glädje

Redaktör
Skrivet av Tsteken:

Galna priser. jag gav 7000 kr för mitt 1080TI och det va mycket pengar. Det ger mig fortfarande exakt lika mycket glädje

GTX 1000-serien känns extremt bra för vad den gav. Jag gav nyligen bort en dator med 1070 till svågens son, funkar kalas att köra Fortnite på i 1080p på fortfarande. Ett snart nio år gammalt kort.

signatur
Medlem

Förbrukar nästan 200w mera en 4090(Så man måsta ha en 1000W strömkälla) och utan dlss och MFG ger 5090 ganska lite fps för hur mycket effekten ökar. Känns lite som Nvidia går Intels väg. Får se vad AMD kort kommer att ligga på i effekt förbrukning.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

GTX 1000-serien känns extremt bra för vad den gav. Jag gav nyligen bort en dator med 1070 till svågens son, funkar kalas att köra Fortnite på i 1080p på fortfarande. Ett snart nio år gammalt kort.

Ja, jag gav min fru min låda m. 1080Ti. Hon kör Rollercoaster Tycoon 2 på den..

Medlem

Fan vad jag älskade mitt 1080. Det var grejer det.
Satt och brummade med det i så många år. När jag sålde datorn tickade den fortfarande, trofast på.
Nu känns mitt 4090 nästan förbrukat.

Medlem

topp kortet kommer ju uppenbarligen aldrig vara för mig. hoppad det kommer något från nvidia/amd som ger mig ett bra prestandahopp i spel som diablo 4, cs2, outriders etc, en hel del kompromisser i 4k med mitt 3060ti. 😵‍💫
Ett prisvärt kort som ger bra bang for the buck hade varit något, men känns nästan som den eran är över

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Siggesvenskas:

Fan vad jag älskade mitt 1080. Det var grejer det.
Satt och brummade med det i så många år. När jag sålde datorn tickade den fortfarande, trofast på.
Nu känns mitt 4090 nästan förbrukat.

Blackmyth Wukong är ett spel jag inte känner mig nöjd med tillsammans med rtx 4090 men det är snarare spelet som är dåligt optimerat. Jag menar visst är spelet snyggt, men inte så snyggt att det ska vara så segt. Känns även segt i styrning om man sätter lägre grafik.

Ska bli intressant att se hur Doom Dark ages rullar.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av pazu:

Ja vissa nöjer sig med Skoda Fabia 1.2 här i livet andra köra Porsche.

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Ja vissa nöjer sig med Skoda Fabia 1.2 här i livet andra köra Porsche.

Om man inte är miljonär men ändå väljer dyra lyxbilar så är man inte smart.

Medlem

Detta kortet äger jag endast i mina drömmar.

Medlem
Skrivet av Cjnilsson22:

Ja, jag gav min fru min låda m. 1080Ti. Hon kör Rollercoaster Tycoon 2 på den..

En riktig PC gamer då 👍

12
Skriv svar