Är det för många klantar och bluffmakare i spelbranschen?

Medlem
Är det för många klantar och bluffmakare i spelbranschen?

När jag började spela regelbundet 1998 så köpte jag spel som funkade. Det var enkelt att få igång spelet och jag hade roligt. Så var det i många år.
Jag minns också att det ansågs vara töntigt att spela.
De senaste åren så har det förändrats.
Det är inte längre bara att köpa ett spel och tro att det ska vara enkelt att få igång det, att det funkar, så att man kan ha roligt. Så som det var meningen. Förr i alla fall.
Nu har man sett att spel drar in stora pengar och då är det inte töntigt längre. Kändisar spelar och är med i spel.
Är det för många som tror att de kan göra spel och som tjänar pengar på det, när de istället borde göra nåt annat?
Finns ju klåpare som inte skapat ett spel själva men som gör en ny version av det. Deras version saknar det som gjorde originalet speciellt. Deras version ser ut som andra spel och har ingen egen identitet. Det är själlöst och oinspirerat och består mest av utfyllnad för att få speltimmarna att ticka iväg.
Är det kvalitet?
Vill vi ha det så?

Medlem

Det släpptes 19000 spel på Steam förra året. Det kanske kan anses lite mycket, då det är mycket skräp men samtidigt är det bra att det är relativt enkelt att släppa spel. Det gör att det kommer några överraskningar nu och då där privatpersoner eller små team lyckas skapa något riktigt intressant!

Medlem

Det verkar vara för enkelt att släppa spel. Tyvärr så släpps många ofärdiga spel och det är konstigt att det inte krävs hårdare tag mot sånt. I andra branscher skulle det anses vara bluffmakeri.
Jag har aldrig köpt en skiva som inte var färdig. De hann spela in alla gitarrsolon innan släpp. Jag behövde inte ladda ner resten senare.
Alla filmer jag har var färdiginspelade när jag köpte dom.
Jag har aldrig köpt jeans som inte var hela och färdigsydda. Jag behövde inte gå tillbaka till butiken senare så att de kunde sy klart resten.

Inaktiv

Ännu ett fall av att inte öppna sina ögon och sinnen för nya spel.
Finns och släpps hur mycket bra spel som helst.
Ingen ide att gråta över spilld mjölk.
Jag gissar att detta är ännu en rant på Silent Hill 2 remake fast omskriven.
Släpp det och välj ett annat spel.
Rösta med plånboken

Medlem
Skrivet av anon_361341:

Ännu ett fall av att inte öppna sina ögon och sinnen för nya spel.
Finns och släpps hur mycket bra spel som helst.
Ingen ide att gråta över spilld mjölk.
Jag gissar att detta är ännu en rant på Silent Hill 2 remake fast omskriven.
Släpp det och välj ett annat spel.
Rösta med plånboken

Ja, jag har spelat många bra spel senaste året. Men de var inte gjorda av klantar och bluffmakare.

Releasehästryttare
Skrivet av scaryfoot:

Det verkar vara för enkelt att släppa spel. Tyvärr så släpps många ofärdiga spel och det är konstigt att det inte krävs hårdare tag mot sånt. I andra branscher skulle det anses vara bluffmakeri.
Jag har aldrig köpt en skiva som inte var färdig. De hann spela in alla gitarrsolon innan släpp. Jag behövde inte ladda ner resten senare.
Alla filmer jag har var färdiginspelade när jag köpte dom.
Jag har aldrig köpt jeans som inte var hela och färdigsydda. Jag behövde inte gå tillbaka till butiken senare så att de kunde sy klart resten.

Har ju sagt det förr, spel är betydlig mer avancerade idag än vad de va för 30 år sen.

Spelare kräver mer av sina spel, så det är också svårare att nå förväntningar.

Det du kommer ihåg från förr är alla bra spel, de dåliga spelen som också fans i massvis då har du glömt av.

Jag spelade en hög med dåliga/mediokra spel bara förra året och kommer knappt ihåg några av dem, men när man kollar på year in rewiev på steam så blev jag chockad då jag ej kommer ihåg så många av dem.

Medlem

Hårdare tag? Det enda sättet att stoppa att folk gör spel är att stoppa program som gör att man KAN göra spel, t ex Unity, Unreal, Gamemaker, RpgMaker, Godot, etc. Tvinga folk att skriva sina egna motorer, då kommer det inte ut några spel längre, eller kanske 12...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Devan:

Har ju sagt det förr, spel är betydlig mer avancerade idag än vad de va för 30 år sen.

Spelare kräver mer av sina spel, så det är också svårare att nå förväntningar.

Det du kommer ihåg från förr är alla bra spel, de dåliga spelen som också fans i massvis då har du glömt av.

Ragnarök är ett av de snyggaste jag spelat. Det är stort med mycket innehåll. De som gjorde det är inte bluffmakare. De jobbade på det tills det var färdigt. Jag kunde spela det utan att behöva ladda ner uppdateringar.
Samma med Tears of the Kingdom.

De som inte kan jobba med ett spel tills det är färdigt, som släpper det för tidigt, har nog inte i branschen att göra. Alternativt så saknar de yrkesstolthet och tänker bara på att tjäna snabba pengar.

Det går snabbare att bygga hus och butiker, så vad är problemet. Hur många år behöver de för att kunna släppa färdiga spel? Två år extra, som i fallet med Ragnarök? Tears försenade de för att de ville slipa på det. Varför gör inte bluffmakarna också så? Kanske är för att de är bluffmakare.
Har de för lite folk? Eftertexterna på spel är längre än i filmer. Har de för liten budget? Jedi Survivor, 300 miljoner dollar.
Spider-Man 2, också 300 miljoner dollar.
Ragnarök kostade 200 miljoner dollar.
Trots så mycket större budget så var de inte kapabla att släppa färdiga spel. Förstår att de la mycket på Jolt Cola, men ändå.

Medlem

Ja det tror jag absolut, men samtidigt så är spelskapande en fundamental mänsklig rättighet, som inte ska tas ifrån någon.

Däremot så tycker jag absolut att kraftigare lagstiftning borde införas angående komersiell försäljning och marknadsföring av spel.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ragnarök är ett av de snyggaste jag spelat. Det är stort med mycket innehåll. De som gjorde det är inte bluffmakare. De jobbade på det tills det var färdigt. Jag kunde spela det utan att behöva ladda ner uppdateringar.
Samma med Tears of the Kingdom.

De som inte kan jobba med ett spel tills det är färdigt, som släpper det för tidigt, har nog inte i branschen att göra. Alternativt så saknar de yrkesstolthet och tänker bara på att tjäna snabba pengar.

Det går snabbare att bygga hus och butiker, så vad är problemet. Hur många år behöver de för att kunna släppa färdiga spel? Två år extra, som i fallet med Ragnarök? Tears försenade de för att de ville slipa på det. Varför gör inte bluffmakarna också så? Kanske är för att de är bluffmakare.
Har de för lite folk? Eftertexterna på spel är längre än i filmer. Har de för liten budget? Jedi Survivor, 300 miljoner dollar.
Spider-Man 2, också 300 miljoner dollar.
Ragnarök kostade 200 miljoner dollar.
Trots så mycket större budget så var de inte kapabla att släppa färdiga spel. Förstår att de la mycket på Jolt Cola, men ändå.

https://nordic.ign.com/god-of-war-ragnarok/61492/news/god-of-...

Troligtvis märkte du inte att du installerade patchen.

Har aldrig förstått hur någon tror att liknelser med filmer, musik, kläder eller bilar har något med att släppa spel att göra? Det är helt olika saker.

Det finns ett överflöd av i princip all media, idag. Som med allt annat gäller det att läsa på lite innan köp, sålla och välja ut det du tror passar dig. Oftast finns ju info om spel släpps halvfärdiga vid launch, då kan man ju helt enkelt vänta med köp. Och köper man t ex ett early access-spel eller Kickstartar nåt så bör man ju vara medveten om att spelet kanske aldrig blir klart, får alla utlovade features eller att nåt annat oförutsett inte händer längs vägen.

Som nån annan sa, storspel är också otroligt mycket större produktioner idag än för 20-30 år sen.

Tror inte det finns så mycket mer "klantar" i branschen nu jämfört med förr, men visst har tröskeln för att kunna släppa ett spel sänkts betydligt... Vilket är bra! Men återigen, då gäller det att kolla upp produkten innan köp, som sagt.

1
Skriv svar