Livet online är smidigt – och skört

Robot
Livet online är smidigt – och skört

I helgen gick PSN ner. Planer omkullkastades och våra onlineliv pausades.

#krönika, #playstation, #playstation-network, #psn

Gnällkuk

Själv kunde jag spela hela helgen när jag kände för det, inga problem!

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Man kunde inte åka buss heller. Som man kunde förr.

Det moderna samhället är bekvämt och den moderna tekniken har gjort det enklare att resa.

Wilmer X visste vad de pratade om, redan för 37 år sen.

Ta det lugnt, ha det bra
Du är värd att koppla av
Luta dej lugnt tillbaka
Välj rätt apparat

Glöm all död tid!
Lägg pengarna på ny teknik
Ja, så enkelt köp dej fri
Billigt för ett fint liv
Jag måste få säga det till dej
Jag måste få ge det till dej
Du måste nog tvinga det till dej

Du kan glömma dina ensamma stunder
Du kan lita på teknikens under
Du kan glömma dina ensamma stunder
Du kan lita på teknikens under

KoP
Medlem

Allt i samhället är bräckligt så länge allt ska vara så j*vla beroende utav internet. 😂 Som buss-kaoset igår när chaufförerna inte fick ut sina körscheman.

Har en kompis som kör buss men hade brukar ladda ner körschemat en dag i förväg så för hans del var det lugnt. 🙂

Medlem

Det är så synd om oss. Som man bäddar får man ligga.

Medlem

Spelade FFVII Rebirth på skiva hela helgen, märkte inte att PSN var nere förrän jag läste det på internet

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Spelade FFVII Rebirth på skiva hela helgen, märkte inte att PSN var nere förrän jag läste det på internet

Jag spelar aldrig online, åker sällan buss. Men jag åkte ofta förr. På den tiden kunde jag betala kontant och chaufförerna visste var och när de skulle köra. De hade en tidtabell som var klar sen tidigare. Man kunde läsa tidtabellen vid hållplatserna. Det var bra.
När de körde bussen så använde de ratt och pedaler. Ungefär som det var i bilarna. Tror inte de laddade ner appar och uppdaterade bussarna på nåt sätt. Eftersom vi inte hade internet. De gasade lite och så rullade bussen iväg. Till nästa hållplats.

Skottdagen 2024, nån som minns? Teknikens under...
https://computersweden.se/article/1310961/ica-inte-ensamma-sk...

Medlem

Enda anledningen till att SP spel inte gick är för det numera är DRM always online på Playstation?

Har inte hängt med så noga i konsollvärlden men när skedde det? Xbone sågades ju vid fotknölarna med sitt always online?

Medlem

Gissar att det skulle skada Sony ännu mera om de gick ut med sanningen, annars skulle dom inte hålla käft.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

All sån här DRM borde bara bort.

Medlem

Gång på gång så bevisas det att samhället har blivit överberoende av internet och fungerande servrar, såväl i nytta som nöje. Men ändå fortsätter "digitaliseringen" som aldrig förr. 🤔

Det som skrämmer mig mäst dock är nog prospekten av det "kontantfria samhället".

Medlem
Skrivet av baxtex:

Enda anledningen till att SP spel inte gick är för det numera är DRM always online på Playstation?

Har inte hängt med så noga i konsollvärlden men när skedde det? Xbone sågades ju vid fotknölarna med sitt always online?

Stämmer ej. Spel med onlinefunktioner, t.ex. GT7, hade problem, Portal med.

Ställer du in din konsol som primär och spelar singleplayer så ska man inte få problem. Men delar du konto med någon (gameshare) så fick den andra personen problem som inte har konsolen som primär.

Jag hade inga problem under helgen och hade ingen skrivit om det så hade jag inte tänkt på det ens.

KC:D2. Funkade inte heller, krasst sett. Då sparfilerna från molnet va låsta. Kunde starta ett nytt spel, men det var jag inte sugen på efter 27h progress

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

Testpilot
Skrivet av Alexraptor:

Gång på gång så bevisas det att samhället har blivit överberoende av internet och fungerande servrar, såväl i nytta som nöje. Men ändå fortsätter "digitaliseringen" som aldrig förr. 🤔

Det som skrämmer mig mäst dock är nog prospekten av det "kontantfria samhället".

Nej, det är läskigt när man börjar inse hur mycket som är beroende av ett fungerande internet.

Jag tror inte att någonting kommer ändras heller, fören det är för sent. Folk älskar bekvämligheten för mycket, och är beredd att offra väldigt mycket för att få allt mer och mer "bekvämt".

Medlem

där vi är beroende av PSN

Ärligt talat bland det mest skrämmande jag läst idag. Ger beroendet påtagliga abstinensbesvär om PSN är otillgängligt? Finns det någon avvänjningsplan?

Skämt åsido, en del ord borde användas sparsamt för aspekter som borde vara en guldkant på livet snarare än ett grundläggande behov

Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

där vi är beroende av PSN

Ärligt talat bland det mest skrämmande jag läst idag. Ger beroendet påtagliga abstinensbesvär om PSN är otillgängligt? Finns det någon avvänjningsplan?

Skämt åsido, en del ord borde användas sparsamt för aspekter som borde vara en guldkant på livet snarare än ett grundläggande behov

Håller med. Det är en sak om betalkorten slutar funka en vecka, blir lite svårt att köpa käk då.

Men att inte kunna gejma på 24h… känns som något man överlever.

Det som däremot hade varit spännande var en fullständig rapport över vad som faktiskt hände, men det kan man ju i vanlig ordning glömma.

Medlem

2011 så havererade det totalt.

”The 2011 PlayStation Network outage (sometimes referred to as the 2011 PSN Hack) was the result of an "external intrusion" on Sony's PlayStation Network and Qriocity services, in which personal details from approximately 77 million accounts were compromised and prevented users of PlayStation 3 and PlayStation Portable consoles from accessing the service.[1][2][3][4] The attack occurred between April 17 and April 19, 2011,[1] forcing Sony to deactivate the PlayStation Network servers on April 20. The outage lasted 23 days.”

Det gastades väldigt länge att ”Det är ju gratis att spela online med Playstation!” när det begav sig men anledningen till att jag har hållit mig till Xbox sedan PS2 blev min sista konsol från Sony var mycket på grund utav hur enormt starkt Xbox Live kändes när jag väl fick tillgång till det. Xbox kan också strula men det brukar i regel handla om några timmar eftersom Microsoft har sin egen infrastruktur. Som någon sa innan så höll säkert Sony käft för att sanningen är värre än tystnad.

1
Skriv svar