Avowed
Obsidians spel är alltid så jävla grymma men så jävla fula... Lixom... Ni gör allt svårt helt gallant.. Men det verkar fan omöjligt för gänget att inte ha en art-style som är direkt avtändande
t.o.m. när dom gjorde uppföljare och hade en mall att gå efter (KotOR2 & Fallout New Vegas) så såg dom uppföljarna märkbart sämre ut än sina föregångare.
MÅSTE man vara ful bara för att man är smart, Varför kan ni inte vara snygg och smart???
Bygg upp världen/spelet med köpa prefabrikerade low-poly asset packs från nätet så skulle det se bättre ut än detta.
Nu är det ju en smaksak. Men det kan vara värt att se Digital Foundrys techrecension, de visar upp en hel del miljöer jag inte hade sett innan. Personligen är jag fett imponerad.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Gmanlives recensionen fick mig att tveka, prislappen är dessutom helt galet för dyrt, och om 5 dagar så har hypen dött för min del då andra saker tar plats då, hade det släppts nu för 59.99 euro eller nått så hade jag spelat för helgen, men 89 euro för att lira under helgen tidigt är för mycket, och på tisdag när det släpps skarpt så är det vardag och mindre taggad, sen PoE1 event på fredagen, så blir en skip för mig, kanske om ett år eller så på rea.
Försläpp inför helgen är ganska tydligt skapat för att "nämen kolla du har ju några dagar ledigt nu, kanske punga ut lite extra för att ha nått att göra", men samtidigt så förstör det nog en del försäljning hos folk som inte är all-in på produkten då en tisdags release inte är lika lockande, och mer och mer nuförtiden så är det något hypeat inför helgen som tar över.
Men kanske bara är ett problem för en spel-allätare som mig som spelar det flesta.
Välskriven recension.
Därutöver har jag läst Eurogamers recension och ska läsa fler. Jag håller Skyrim som ett av de bästa äventyren någonsin och att då jämföra med Skyrim bådar gott.
Ur Digital Foundrys tekniska analys:
"Animation, camera movement, NPC behaviour and battles all feel remarkably polished.
...
As an Unreal Engine 5 title then, it should come as no surprise that Avowed uses the three headline features - Lumen global illumination and reflections, Nanite virtualised geometry and virtual shadow maps - but it's how they're used that really helps demonstrate their worth."
Det hela bådar mycket gott.
Februari är för 185 kronor på Xbox en helt fantastisk månad hittills. Vill jag dessutom köpa en digital licens, så har jag rabatt.
Folk som förköper borde bli av med sina Fz konton..
"Gillade" detta för det var lite kul. Tycker som många andra att det är upp till var och en om man har ett så stort behov av att spela tidigare att man betala extra för det.
Förköp är ju bara en liten del av vad som är fel med hur spel marknadsförs idag. Det största problemet är ju vi, konsumenter, som går på allt. Vi går på hypen, låter oss påverkas av streamers som får betalt för att spela spelen, köper loot lådor osv. Utgivaren märker att det fungerar och fortsätter så klart med samma strategi. Och deras roll är ju att tjäna så mycket pengar dom kan på det utgivna spelet, dom gör det ju inte för konsten..
Jisses vad negativt det blev, jag tycker personligen spelet ser riktigt snyggt ut.
Jag instämmer. Det är nog tänkbart att det lätt blir lite väl negativt. Kanske för att det inte finns några andra spel att spela på andra format som inte redan finns eller släpps samtidigt på PC eller Xbox.
Det är ett intressant fenomen med människor som kategoriskt kräker ur sig spyor och glåpord på spel de oftast inte har spelat eller på spel som inte ens har släppts, ofta kopplat till någon random dude som sitter och rantar på spelet i fråga via en stream eller ett dutubklipp, även genom att ge en missvisande bild av spelet.
Vad har dessa människor för agenda då, utöver att försöka hindra andra människor från att oberoende prova eller köpa spelen själva?
Jag instämmer. Det är nog tänkbart att det lätt blir lite väl negativt. Kanske för att det inte finns några andra spel att spela på andra format som inte redan finns eller släpps samtidigt på PC eller Xbox.
Det är ett intressant fenomen med människor som kategoriskt kräker ur sig spyor och glåpord på spel de oftast inte har spelat eller på spel som inte ens har släppts, ofta kopplat till någon random dude som sitter och rantar på spelet i fråga via en stream eller ett dutubklipp, även genom att ge en missvisande bild av spelet.
Vad har dessa människor för agenda då, utöver att försöka hindra andra människor från att oberoende prova eller köpa spelen själva?
måste nog vara ryssen som ligger bakom, eller varför inte extremhögern? Att ogilla ett spel för att det fult och för gameplayen ser tråkig ut räcker inte. Det måste finnas en agenda bakom. lol
Gmanlives recensionen fick mig att tveka, prislappen är dessutom helt galet för dyrt, och om 5 dagar så har hypen dött för min del då andra saker tar plats då, hade det släppts nu för 59.99 euro eller nått så hade jag spelat för helgen, men 89 euro för att lira under helgen tidigt är för mycket, och på tisdag när det släpps skarpt så är det vardag och mindre taggad, sen PoE1 event på fredagen, så blir en skip för mig, kanske om ett år eller så på rea.
Försläpp inför helgen är ganska tydligt skapat för att "nämen kolla du har ju några dagar ledigt nu, kanske punga ut lite extra för att ha nått att göra", men samtidigt så förstör det nog en del försäljning hos folk som inte är all-in på produkten då en tisdags release inte är lika lockande, och mer och mer nuförtiden så är det något hypeat inför helgen som tar över.
Men kanske bara är ett problem för en spel-allätare som mig som spelar det flesta.
Ja du har det inte lätt. Hur löser man detta dilemma?
Alltid varit nyfiken på detta, ser snyggt och bra ut. Sen skiter jag fullständigt i recensioner och influensers, båda sidor har lurat mig tidigare både att köpa spel jag inte gillat alls och lurat bort mig från spel jag faktiskt gillat när jag ändå testat dem. Har varit flera 10/10 spel jag hatat och flera 5-6/10 spel som jag istället spenderat hundratals timmar i.
Näe, jag har ändå Gamepass så det kostar mig inget extra utöver det att ändå ladda ner och skapa min egen uppfattning av spelet
måste nog vara ryssen som ligger bakom, eller varför inte extremhögern? Att ogilla ett spel för att det fult och för gameplayen ser tråkig ut räcker inte. Det måste finnas en agenda bakom. lol
Ja, eller så är det amerikanen, extremvänstern, extremfronten eller extremaktern som ligger bakom? (rofl) Skämt åsido.
Att ogilla ett spel för att det är fult eller tråkigt är fullgod position.
Frågan är vad agendan är med att uttrycka det? Om jag ogillar ett spel, så lägger jag nära noll tid av mitt liv på det, eftersom jag hellre lägger min tid på spel eller annat jag gillar och vill ha en dialog om. Fast att uttrycka ogillande, avsky eller rentav hat i stället för att lägga ens dyrbara tid under stunden på jorden åt spel och annat en gillar, och därmed bidra till en ogästvänlig omgivning, är ett sätt att påverka och agendan blir avsiktlig eller oavsiktlig att förhindra människor från att bilda sig en egen uppfattning.
Vilket såklart är okej att göra för en fri människa, om än en smula märklig.
Om jag kritiserar något, ett spel, och jämför det genom värdeladdade ord snyggt/fult, med tidigare erfarenheter, så gör jag det utifrån andra erfarenheter. Exempel, Sony släppte fler av spelserierna jag gillar och oftare på PS4 än på PS5. Jag är besviken på Sony och Playstation 5, för de har en bättre portfölj som de kan leverera innehåll i från i stället för att släppa remaster efter remaster. Varför leverar inte Sony spelen jag gillar på Playstation 5? Faktum är att de knappt levererar nya spel till sin egen spelmaskin, varför?
Att gå in i en tråd som handlar specifikt om ett spel jag inte gillar och kalla spelet för fult, skulle jag nog aldrig göra, eftersom jag själv skulle framställa mig själv som en jobbig person som bidrar med en ogästvänlig och otrevlig miljö. Människor är dock olika och det verkar finns ett behov hos människor att kräka ur sig om spel och annat hellre än att lägga sin tid på något som bär frukt och välmåga. Jag kommunicerar hellre kring dessa justea spel och upplevelser.
Visst spel kostar pengar, vi behöver kanske konsumentråd.
Där har vi diverse kritiker som befinner sig på allt ifrån en treårings nivå och uppåt i åldern utan det för språket så viktiga nyanseringar eller relevanta jämförelser (något Vygotskij forskat om), till en nivå som recensentens kritik av spelet Avowed, som är nyanserad, jämförande och välformulerad. Antagligen är vederbörande kritiker, just därför kritiker.
Ja, eller så är det amerikanen, extremvänstern, extremfronten eller extremaktern som ligger bakom? (rofl) Skämt åsido.
Att ogilla ett spel för att det är fult eller tråkigt är fullgod position.
Frågan är vad agendan är med att uttrycka det? Om jag ogillar ett spel, så lägger jag nära noll tid av mitt liv på det, eftersom jag hellre lägger min tid på spel eller annat jag gillar och vill ha en dialog om. Fast att uttrycka ogillande, avsky eller rentav hat i stället för att lägga ens dyrbara tid under stunden på jorden åt spel och annat en gillar, och därmed bidra till en ogästvänlig omgivning, är ett sätt att påverka och agendan blir avsiktlig eller oavsiktlig att förhindra människor från att bilda sig en egen uppfattning.
Vilket såklart är okej att göra för en fri människa, om än en smula märklig.
Om jag kritiserar något, ett spel, och jämför det genom värdeladdade ord snyggt/fult, med tidigare erfarenheter, så gör jag det utifrån andra erfarenheter. Exempel, Sony släppte fler av spelserierna jag gillar och oftare på PS4 än på PS5. Jag är besviken på Sony och Playstation 5, för de har en bättre portfölj som de kan leverera innehåll i från i stället för att släppa remaster efter remaster. Varför leverar inte Sony spelen jag gillar på Playstation 5? Faktum är att de knappt levererar nya spel till sin egen spelmaskin, varför?
Att gå in i en tråd som handlar specifikt om ett spel jag inte gillar och kalla spelet för fult, skulle jag nog aldrig göra, eftersom jag själv skulle framställa mig själv som en jobbig person som bidrar med en ogästvänlig och otrevlig miljö. Människor är dock olika och det verkar finns ett behov hos människor att kräka ur sig om spel och annat hellre än att lägga sin tid på något som bär frukt och välmåga. Jag kommunicerar hellre kring dessa justea spel och upplevelser.
Visst spel kostar pengar, vi behöver kanske konsumentråd.
Där har vi diverse kritiker som befinner sig på allt ifrån en treårings nivå och uppåt i åldern utan det för språket så viktiga nyanseringar eller relevanta jämförelser (något Vygotskij forskat om), till en nivå som recensentens kritik av spelet Avowed, som är nyanserad, jämförande och välformulerad. Antagligen är vederbörande kritiker, just därför kritiker.
Varför är du så fast vid att man måste ha en agenda för uttrycka man ogillar ett spel?
Tror det kan bli top 3 i år spel men vi får se..
Med dessa fel? Skeptisk men vem vet. De böver ju helt klart fixa detta och illa snabbt.
Jisses vad negativt det blev, jag tycker personligen spelet ser riktigt snyggt ut.
Jag är negativ eftersom jag förväntar mig mer av Obsidian!
De har skapat några av mina absoluta favoritspel genom tiderna, men de verkar ha fastnat i att göra mediokra rollspel som inte vågar riskera att försöka sig på något nytt den senaste tiden.
Det här och Outer worlds verkar vara samma spel, fast man har bytt ut sci-fi mot fantasy.
En sak jag funderat på är hur mycket man borde veta om Pillars världen och hur vilse man är om man inte kört Pillars 1 och 2? Läste från en del att man är lite vilsen om man inte har koll, som att hoppa in mitt i en serie.
Inledningsvis kan man nog vara lite vilse, men under dialogerna kan man ta fram en ordlista som förklara begreppen som nämns under samtalet. Det borde hjälpa en del. Men jag tror absolut att man får ut betydligt mer av spelvärlden och berättelsen om man har koll på serien och spelvärlden sedan innan.
Ytterst tvek på detta spelet, jag sa det såg ok ut innan, nä detta är DEI skräp till max, jag är inte förvånad. Det är tacksamt med alla influencers som vågar visar upp bristerna i spelet. Och den sjuka prislappen, inte imponerad xbox...
https://www.youtube.com/watch?v=NLGJNZQEh6U
NEXT!!!
Är det samma influensers som försökte visa upp att KCD2 också var DEI-skräp?
Jag är negativ eftersom jag förväntar mig mer av Obsidian!
De har skapat några av mina absoluta favoritspel genom tiderna, men de verkar ha fastnat i att göra mediokra rollspel som inte vågar riskera att försöka sig på något nytt den senaste tiden.
Det här och Outer worlds verkar vara samma spel, fast man har bytt ut sci-fi mot fantasy.
Gillar också Obsidian starkt men får inte alls intrycket av att det här skulle vara mediokert. Beror väl så klart på vad man vill ha ut av deras alster men främst verkar ju många inte kunna hantera att spelet inte ser ut som alla andra 1000-tals UE5 lir och att det förekommer färg i spelet haha.
Lirade 3-4h i går på Xbox, inga buggar, inget grafiskt strul, allt bara funkar.
Spelet är snyggt, dock var jag tvungen att vrida upp gamma i vissa mörka områden för att överhuvudtaget se något.
Det är kul som fan att ta fram en arkebus och blåsa av några skott, för att sedan kunna dra fram ett svärd och en trollstav (eller andra kombinationer).
Det är mycket info att ta till i början men inte allt för överväldigande.
Tycker konversationerna är bra, de är typiska tv-spels-konversationer (Som sig bör) Karaktärer som kommenterar saker och även ger en råd i vissa beslut.
Läste ett otroligt sorgligt brev på ett skelett, som jag inte riktigt var beredd på, så jag hoppas på mer av den typen av narrativ/öden.
Jag är än så länge supernöjd och ser framemot en spelhelg med Avowed
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Nej, Asmongold försvarade KCD2.
Jag fastnade inte heller för det, vet inte varför. Pillars of eternity 1 och 2 däremot.... samt Neverwinter nights 2 är mästerverk.
PoE1 ett mästerverk? Njae där kan jag inte hålla med. Huvudhandlingen och akt 3 var alltför svaga och det var snålt med intressanta NPCer i mitt tycke dom flesta bara statiska backer kreationer. Jag gillade spelet men har svårt att personligen säga att det är ett mästerverk. Neverwinter Nights 2 är det ju expansionerna som är gudabra, huvudspelet är skit tråkigt.
Obsidians bästa CRPG (alltså inte räknat F:NV) enligt mig är Tyranny, där har vi ett underskattat mästerverk.
I övrigt blir det blir det nog ett köp när priset sjunkigt lite. The Outer World brände min smak när det kommer till Obsidians FPRPG talang.
Med dessa fel? Skeptisk men vem vet. De böver ju helt klart fixa detta och illa snabbt.
Nopp, top tre blir det nog inte längre. Jag visste inte om allt dåligt men ger det en chans då jag har gamepass...
Nopp, top tre blir det nog inte längre. Jag visste inte om allt dåligt men ger det en chans då jag har gamepass...
Jag kan väl säga att jag inte råkat ut för några spelförstörande eller större buggar alls, och jag har inte sett så många klagomål runt just det i andra recensioner heller. Jag hade väntat mig mycket mer jank, men har bara stött på mindre grejer som loot som försvinner. Jag kan ju ha haft tur, förstås.
Ingen aning faktiskt det dök upp i flödet. Det var ju en vågad tagning!
Jag kan väl säga att jag inte råkat ut för några spelförstörande eller större buggar alls, och jag har inte sett så många klagomål runt just det i andra recensioner heller. Jag hade väntat mig mycket mer jank, men har bara stött på mindre grejer som loot som försvinner. Jag kan ju ha haft tur, förstås.
Jag hinner inte prova förens om tre veckor men spelet ska spelas 👌 man gör mycket positivt också
Ser framemot att spela Avowed den dagen jag har möjlighet. Spelar just nu Outer Worlds och gillar spelet överlag. Tycker vissa dialogval är för roliga när man ska vara sarkastisk. Enda tråkiga med spelet är att det blir rätt enkelt när man har levlat upp trots att jag kör på hard. Survivor fanns med, men då dör ens kompanjoner permanent, vilket är dumt då man missar deras storyarcs.
Jag låter inte "influensers" eller andras uttalande påverka mig om vad jag ska spela eller ej. Så lättpåverkad är jag inte och skulle jag ha varit det så hade jag inte spelat mycket idag. Om ett spel ser tillräckligt intressant ut för min del så kommer jag spela det.
Spelet verkar ha mycket buggar det borde dra ner betyget en hel del.
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag personligen inte råkat ut för några större buggar som jag tycker drar ner helhetsintrycket nämnvärt. Jag kan ha haft tur, förstås, men jag kan ju bara betygsätta min upplevelse av spelet, vilket är att jag stött på förvånansvärt få buggar – inte minst jämfört med många andra Obsidian-spel.