Snabbkollen – Hur mycket får ett tangentbord kosta?

Robot
Snabbkollen – Hur mycket får ett tangentbord kosta?
Medlem

Kan tänka mig att betala runt 3000 om det verkligen är något jag vill ha.
Men sen kan ju själva tangentbordet blir bra mycket dyrare med div tillbehör/switchar.
Bara switcharna i mitt Keychron Q2 gick på nästan 1400 spänn
Värt det? Varenda krona!

Medlem

Det får kosta vad det vill så länge jag är nöjd med det jag får. Problemet är att de som är svindyra oftast är beställningsvaror - så man får ingen chans att prova dom innan man köper. Därför drar jag mig alltid för att beställa dyra tangentbord.

Förra gången på Moderskeppet snackade jag med en från Ducky och provade ett par tangentbord, dessa gillade jag skarpt och jag tog bilder på det jag ville ha...som tydligen inte blev sparade..lol..så tråkigt! Så nu vet jag inte riktigt vad jag vill ha!

Köpte dock en löjligt snygg Azio Retro Classic i träfärg till min sambo som var riktigt fin - men jag vill ju inte ha samma som henne!

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag har ett Corsair K100. Mest för att det är svårt att hitta ett bra tunt tangentbord. Vill ha så nära ett laptop tangentbord som möjligt.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Man får bra grejer för kring 1000lappen och någonstans där känns det som min gräns går. Rationellt sett tycker jag dock det är värt att lägga pengar på kringutrustning. Man har den ofta i många många år, det ser bra ut, och ger kvalité till hela upplevelsen av att använda datorn.

Sitter på en potatis till dator för tillfället men har nyligen bytt skärm, mikrofon, hörlurar, mus och tangentbord. Värt och helnöjd.

Redaktör
Ponny

Runt tusenlappen känns bra för egen del. Inte mindre, inte mer. "Lagom". Har inte så starka åsikter kring tangentbord har jag märkt, men blir ändå lite taggad på att vara mer nogis när det är dags för byte (och det har varit dags i fem år, ärligt talat).

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det är ju sååå svårt att hitta ett tangentbord man trivs med, så det får kosta.

Har man dessutom artros och måste ha ett tangentbord med låg profil blir det än svårare.

Det jag hittat nu som jag stortrivs med får bannemej se till att hålla i många år... och några till

Medlem

Mitt har väl närmat sig 3000 med nya switchar och keycaps. Men det har varit värt!

signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem

Köpte alltid i segmentet mellan 1500-2000 kr. Men all mjukvara etc använde jag aldrig och därför har jag på senare år endast köpt på typ Claes Ohlsson för typ 3-400 spänn. Dock är jag snart inne på mitt tredje lågbudgettangentbord, så kanske får öppna på lädret och faktiskt köpa ett lite bättre...

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Om det är ett "cookie cutter" tangentbord från dom stora tillverkarna 500-1500:- (helst 500-1000). Sen blir det som en annan sak med custom tangentbord som kan vara gjorda i olika metaller och skilja sig markant från cookie cutter varianterna.
Skulle nog kunna pröjsa upp emot 3000:- för ett custom om jag skulle ha användning för de.

Lyckades haffa ett Iqunix f60 från inet när f60 skulle ersättas av en annan modell för 700:- ordinarie var nog runt 1500:-, enda jag vill ha till det är andra switchar. Fick med cherry röda och testade att smörja dom för första gången med varierande resultat.
Har testat andra brytare på ett Iqunix f96 med TTC gold pink som var super härliga så jag kanske nyper dom när max gaming har dom nedsatt.

signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Medlem
Skrivet av Holonyaa:

Kan tänka mig att betala runt 3000 om det verkligen är något jag vill ha.
Men sen kan ju själva tangentbordet blir bra mycket dyrare med div tillbehör/switchar.
Bara switcharna i mitt Keychron Q2 gick på nästan 1400 spänn
Värt det? Varenda krona!

Oj! Vad är de för switchar?

signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Medlem

Nånstans mellan tusenlappen och 1500 känns rimligt.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

För närvarande har jag ett tangentbord från Andersson som kostade typ 200 för 5 år sedan och det är det bästa tangentbord jag någonsin haft.

Releasehästryttare

Behåller mitt nuvarande som jag fick med i en dator på 90 talet. Det får hålla tills jag dör.

Testpilot

För egen del har jag 1500 kronor som utgångsläge för ett tangentbord. Tror det är svårt att hitta något vettigt under 1500 kronor i dagsläget – oavsett om det är en färdig lösning eller ett barebones-kit. Om man räknar lite grovt: en enligt mig vettig grundbräda ligger runt 1200-1500 kronor, sen kommer bra brytare på mellan 400-700 kronor för en komplett uppsättning, och så keycaps på det. Det blir lätt närmare 2000-2500 kronor innan allt är på plats.

Men samtidigt tror jag att priserna kommer att fortsätta sjunka för kvalitetsgrejer, vilket redan har hänt på ett märkbart sätt de senaste två åren. Sånt som för några år sedan var lyx har blivit ganska standard – fast nu till ett betydligt lägre pris. Det är hård konkurrens på marknaden, och många tillverkare slåss om kundernas uppmärksamhet samt plånböcker!

Ett konkret exempel på den här utvecklingen är Epomaker Galaxy 100 – en bräda som blivit mitt primära skrivdon. Den har flera lager dämpande material, TriMode (USB/BT/2.4Ghz) och ett väl tilltaget batteri, samt QMK/VIA-support. Galaxy 100 skeppas med rätt okej Wisteria-brytare och ett godkänt keycaps-set (som jag planerat att byta ut). Allt detta för 1 650 kronor. Om jag hade byggt samma setup för något år sedan hade det säkert kostat åtminstone en tusenlapp mer.

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Medlem

Ca 30 000kr

Men då är man djupt nere i hålet!

Medlem

Mellan 1500-2000 SEK.
Vill inte ha skräp, så osannolikt att jag hade betalat under 1500 SEK. ☺️

Har nog lagt 1000 sek bara på keycaps med mitt nuvarande. PBT slits ut efter 2 år med mitt nuvarande användarmönster.

signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: MSFS 2024
Sen: Project 007 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Oj! Vad är de för switchar?

Modifierade Gazzew Boba U4Ts.
Andra fjädrar, switch films och smörjda efter konstens alla regler.
Bara själva arbetet tog sin lilla tid

Medlem

Jag har ett fullstort Corsair Gaming K70 RGB MK.2 Cherry MX Red och skulle inte byta för allt i världen.

2019-2023 kostade detta 1500-2000kr och jag har haft 2 stycken. Fullkomligt älskar detta tangentbord.
Det har sedan släppts ett nytt K70 och det gamla har blivit legendförklarat som idag ligger priset på över 4000kr. Både red och brown

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4820981#statistics tryck all historik.

Jag kan fortfarande inte se mig byta till något annat tangentbord om ena skulle pajja. I min värld så finns bara det tangentbordet - Har haft Corsair K70 MK.2 i många år och jag betalar villkorslöst för ett nytt om det skulle behövas

Kolla bara på denna skönhet:

https://www.corsair.com/us/en/p/keyboards/ch-9109012-na/k70-r...

Medlem

Köpte ett Wooting 80HE med Zinc Alloy Case och GMK base kit + int kit och blev inte billigt i slutändan, typ 6500kr.

Tror 80HE kostade 4000kr sen va keycaps 220 euro.

Kommer inte köpa ett så dyrt tangentbord igen iaf.

Jobbar med data
Skrivet av Yatagarasu:

[...] TriMode (USB/BT/2.4Ghz) och ett väl tilltaget batteri, samt QMK/VIA-support. [...]

Samt bryter mot QMK licensvillkor. Vilket i stort alla trådlösa QMK-brädor gör.

Medlem

Upplever inte dyrare tangentbord som bättre, så jag drar gränsen någonstans runt 800 kr.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Gav 6500kr för ett dygma defy. Är mitt arbetsredskap så helt ok.

Testpilot
Skrivet av jreklund:

Samt bryter mot QMK licensvillkor. Vilket i stort alla trådlösa QMK-brädor gör.

Det är såklart inte bra, samtidigt kan man fundera om det är dags för QMK att ändra på sitt ramverk för licensvillkoren, om det är så pass problematiskt för tillverkare att tekniskt sett uppfylla kraven?

Är det bara att tillverkaren inte fullt kör OpenSource på sin firmware som är problemet (alltså att man lär komplettera med json-filer)? Du får gärna rätta och utbilda mig på sakfrågan om du vill, första gången jag såg den där listan du länkade idag faktiskt

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Medlem

Går det att köpa ett vettigt mekaniskt tangentbord under 500kr?

Medlem

Bara ordet "tangentbord" får mig att bli förvirrad och åksjuk.

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

Går det att köpa ett vettigt mekaniskt tangentbord under 500kr?

Har Biltemas (du läste rätt) mekaniska. Köpt som reserv men nu mitt standard. Outemu-brytare, rejäl kabel med nylonhölje, helt i aluminium så rejäl bit på skrivbordet och perfekt höjd för mig. 359 kr. Är det e-sport klass? Nä. Är det hållbart och billigt? Japp. Har ett extra i garderoben till och med.

Jobbar med data
Skrivet av Yatagarasu:

Det är såklart inte bra, samtidigt kan man fundera om det är dags för QMK att ändra på sitt ramverk för licensvillkoren, om det är så pass problematiskt för tillverkare att tekniskt sett uppfylla kraven?

Det är inte möjligt att ändra license hur som helst. Du behöver först ta hänsyn till de bibliotek du använder och deras license samt alla som bidragit till det aktuella projektet. Om du inte har ett avtal med de som bidragit med kod, så är även dem ägare av koden, och du kan behöva be dem om tillåtelse (beroende på license).

Hela grejen med aktuell license är att ge tillbaka - om du gör en ändring ska alla ha nytta av funktionen och inte bara evil corp. Företagen som bryter mot licensen kan vara "tvungna" att göra det, då biblioteken de använder för att göra dem trådlösa har en license som inte är kompatibla med QMK.

Istället för att utveckla något eget från grunden så tar de alltså någon annans immateriella rättigheter och tjänar pengar på den. Lösningen är alltså att utveckla en egen firmware (de är för snåla) eller skriva kompatibel källkod, vilket de inte vill.

ZMK är en ny firmware (från 2019) som inte har en restriktiv license där vem som helst får göra vad man vill med koden. Där behöver du som företag inte ge tillbaka utan kan sno den rätt upp och ned. ZMK har dock inte varit tillräckligt moget för att spinna vidare på, men det blir bättre för varje dag.

Skrivet av Yatagarasu:

Är det bara att tillverkaren inte fullt kör OpenSource på sin firmware som är problemet (alltså att man lär komplettera med json-filer)? Du får gärna rätta och utbilda mig på sakfrågan om du vill, första gången jag såg den där listan du länkade idag faktiskt

Då företagen inte ger dig hela källkoden (vilket du måste med QMK) kommer du inte kunna modifiera den och lägga till nya funktioner eller rätta till buggar. Du är helt och hållet låst in dig i deras ekosystem som inte uppdaterats sedan 2020 (som ett exempel). När företaget (kinesiska skalbolag) läggs ned sitter du där med ett "dött" tangentbord och du kan inte få den nya X-funktionen du sett fram emot som QMK precis lanserade. Det finns ingen garanti på att en ny produkt har uppdaterad mjukvara heller.

Vi kommer med stor sannolikhet få samma problem med alla tangentbord som spinner vidare på ZMK. Där de på lagligt vis kan skapa ett dött ekosystem med sina modifikationer. Den godartade modifikationen är att lägga till stöd för RF, som inte kan implementeras i ZMK för att licenserna inte är kompatibla. Du kan konstruera din firmware så bara RF är nedlåst och resterande är kompatibelt. Syftet med ZMK är att vara öppen och inte hämna för nya tekniker, men det skapar bara nya evil corp och jag vill personligen äga min hårdvara på riktigt.

Tiden får utvisa om dessa bolag (som använder ZMK) kommer att bidra till projektet eller om vi får ännu mer elektronikskrot. Jag har ett par tangentbord som använder kaleidoscope firmware, men de har knoppat sig av från original firmware. Jag kan därmed inte kan ta del av de förbättringarna som originalet kommit med, vilket är en hel del tyvärr. De bryter inte mot licensen, men gjorde det initialt vid lanseringen.

Medlem

Jag använder datorn till spel, betala räkningar och skriva på forum så behöver inget dyrt tangentbord. Köper ett med bakgrundsbelysning och knappar för volym sen är jag nöjd. Max runt 500kr. Kört mekaniska för typ 2000kr men märker ingen större skillnad när jag väl använder det.

Medlem
Skrivet av RallarFrasse:

Har Biltemas (du läste rätt) mekaniska. Köpt som reserv men nu mitt standard. Outemu-brytare, rejäl kabel med nylonhölje, helt i aluminium så rejäl bit på skrivbordet och perfekt höjd för mig. 359 kr. Är det e-sport klass? Nä. Är det hållbart och billigt? Japp. Har ett extra i garderoben till och med.

<Uppladdad bildlänk>

Not bad not bad

12
Skriv svar