Diskutera – Vad är viktigt när du köper tangentbord?
Det ska låta "thock". Brytarna får inte glappa. Keycapsen ska kännas solida och underlaget ska ha precis rätt avdämpning. Gärna lite brunbrytskänsla för att skriva men gärna linjära för fps. Tungt som bly skadar inte.
När man väl börjat bygga egna blir man snabbt kräsen har jag märkt 😅
Det ska vara tyngd i det. Absolut inget plastigt skit. Jag köpte ASUS ROG Azoth till både mig och min son på Dream hack, visst dom kostar 2500kr men man märker vart pengarna går.
"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.
Eftersom jag är en stor konsument av tangentbord (köpt två stycken till mig själv sedan 2008) så kan jag säga med säkerhet att det viktigaste är att dom funkar att skriva på för mig. Mången membrantangentbord går helt bort då jag hamnar under 20 tecken/ minut på dessa. Jag är ingen raket på tangentbordet men med mitt nuvarande skriver jag lätt 100 tecken eller mer/ minut utan några större felstavningar. Nå vilka två tangentbord har jag haft? Jo mitt förra var jag för snål när jag köpte så det blev ett sånt där omtalat microsoft 600. Det kostade den hutlösa summan av 199:-. Känslan på det tangentbordet är bra för att vara ett membrantangentbord, och jag använde det runt 12 år innan jag slutligen fick ge upp och pejla marknaden efter vad jag egentligen behöver för att kunna skriva. Testade säkert 35 olika mekaniska tangentbord innan jag fastnade för mitt logitech G815 med bruna svitchar. Det är inte perfekt men priset vid tillfället gick inte att diskutera bort(650:- på nån gamingkampanj på El Gigantoo).
Jag inser ju att jag säkert förlorat hundratals timmar i effiktivitet under dessa 12 år som jag led med mitt microsoft tangentbord och undrar egentligen bara två saker nu... Kan jag skriva snabbare med något annat tangentbord? Samt, hur ska jag få min arbetsgivare att förstå skillnaden med ett tangentbord för 1800:- och ett som följde med datorn i paketet.
Har kört genom många varianter men vet man börjar man bli gammal när man kör MX Keys och Master och tycker det är det bästa man haft. Säkert inte bäst för gaming, men trådlöst, "ljudlös" och byte mellan jobb och persondator på ett smidigt sätt. En fördel är att barnen är supernöjda som fått ta över dom "gamla".
Inte för mycket konstiga grejer så. Sköna switchar som inte låter allt för mycket.
Senaste köp blev "Varmilo VXT82 Minilo Retro 75% Gateron G Pro 2.0 Red" och kan starkt rekommendera!! Premiumkänsla, stabilt, hållbart och otroligt satisfying att skriva på. Ville egentligen ha en 100% men var slut och behövde akut köpa ett p.g.a. mitt innan totalpajjade.
ISO layout (uppocknervänd "L"-formad Enter tangent.)
Inga konstiga hittepå med piltangerna och Ins, Del, Home, End osv.
En full, ren, svensk (UK och en del andra eu funkar också) layout.
Möjligtvis TKL.
Low profile mekaniska, röda eller bruna.
Helst under 1000kr. inte över 2000kr.
Var med om att en kille spillde sin öl över mitt tangentbord. Den fungerade inte efter det.
Nä om du duschar så gör det ej ikopplat, och koppla i det igen förns när du är säker det är torrt...
Annars kan du bränna kretsarna aka short-circuit.
Men det funkar med den mesta elektroniken - bara du inte kopplar in det när det är blött så är det generellt lungt.
subterranean homesick alien