Snabbkollen – Hur långt innan release ska spel avtäckas?
Jäkla trött på announcement 2 år före och sen uppskjuten release osv osv min hype är helt stendöd på det då.
exempel Metroid Prime 4... kunde inte bry mig mindre längre.
max 6 månader före helst typ, 2. då är hype som max och de skulle sälja långt mer exemplar... är jag övertygad om ..
Apropå fable. Tycker det var ljuvligt när Molyneux ljög om allt som skulle vara möjligt åååår innan det faktiskt släpptes. Halo är ett annat exempel. Idag bryr jag mig inte, längtar inte så efter något. Fast lite sur att vi inte fått nån andra GTA trailer än..
Saknar dock Molyneux, trots allt hans dumheter, han var ju ingen man kunde lite på, men var ju också för att när han presentera något så presentera han inte produkten utan han presentera möjligheterna bakom produkterna och hans otroliga hopp för de. Var kul att höra på ibland, dock så ja hans team borde haft en disclaimer på sidan, "Molyneux - dreams (Not reality)" eller liknande. xD
Men ja om spel utannonserades för tidigt, hinner man tröttna på och vänta, då när det släpps blir det mer ett, aha, äh kan vänta lite till. Förutom stor spel som kanske GTA eller liknande, för de kommer man vilja testa ändå. Men är det något halv intressant spel eller något från en indie utvecklare har man glömt bort det långt innan det släpps.
Men beror ju också på hur de utannonserar det. Släpper de som en trailer och har lite gameplay så de ser ut som de nästan är färdigt, så har de 5 år kvar är det poänglöst. Om det bara är en liten kort text uppdatering för nyfikna. Vi har börjat jobba på nya Fallout 5, klart inom 5 - 10 år. Då är det ju bra, så har man en aning om vad företagen gör.
Så för att sammanfatta, bara det är tydliga så spelar det egentligen ingen roll, men ge inte massa vaga, coming soon när det är år kvar eller datum som bara är önsketänkande så de försenas eller släpps trasiga.
Med risk att allt drunkar bort i hur många val de finns så kan jag förstå att de börjar göra reklam tidigare
Samtidigt så bör de räkna med förseningar så kanske inte så bra släppa infot för tidigt
Beyond good and Evil tror jag aldrig kommer ut nu, den har man hört om för länge om
Saknar dock Molyneux, trots allt hans dumheter, han var ju ingen man kunde lite på, men var ju också för att när han presentera något så presentera han inte produkten utan han presentera möjligheterna bakom produkterna och hans otroliga hopp för de. Var kul att höra på ibland, dock så ja hans team borde haft en disclaimer på sidan, "Molyneux - dreams (Not reality)" eller liknande. xD
Jag också! Tror han nån gång försvarade sig med "ill try to curb my enthusiasm"
1-2 år tycker jag brukar vara lagom.
En del spel utannonseras på tok för tidigt. Everwild fick en trailer långt innan Rare själva ens visste vad man skulle göra i spelet.
Ibland kan det såklart finnas anledningar till tidiga utannonseringar. Som i fallet med Cyberpunk så är det ibland ett sätt att kunna få erfarna utvecklare att söka sig till studion. Det är svårt att få folk att söka nya arbeten och flytta utan att veta vad de kommer jobba med.
Nästa Elder Scrolls utannonserades troligen extremt tidigt som ett sätt att driva upp priset på Zenimax inför en försäljning. "Given hit på väg!"
Jag tycker inte det spelar någon roll. "Hej, det här jobbar vi på." är det väl inget konstigt med att man säger? Att andra sen hetsar studion till att jobba så hårt och fort som möjligt borde vara irrelevant till den saken egentligen. Släpp det när det är klart.
Det är när man skjuter fram ett givet släppdatum upprepade gånger som jag kan börja känna viss frustration.
Ett år tycker jag är bra, men om det sedan blir försenat några månader så är inte det hela världen heller.
Vad hände med Contraband som Avalanche utannonserade på någon Xbox show för fyra år sedan? Vet inte vad som pågår där, men tycker det är onödigt att utannonsera ett spel med en intetsägande teaser och sen bara låta åren gå. Känns som en alldeles för tidig reveal.
Jag tycker ett halvår känns bäst. Press på utvecklarna kan ju gå bananas annars med dödshot och så vidare. Men helst av allt så tycker jag inte att spelutvecklare skall ha en deadline som är spikat i sten utan att fokus skall vara att spelet har noll buggar.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Är väl okej med att de visar upp att spelet är på gång ett år innan spelsläppet, kanske någon CGI-trailer eller dylikt. Men speltrailers och allmän hype är enligt mig meningslöst att trumma upp om inte spelet har ett internt färdigspikat lanseringsdatum — vilket rimligtvis inte bör sättas förrän det är som max ett halvår bort, där man inte publikt går ut med datum förrän man är bombsäker på det datumet.
Vad man inte gör är som Bethesda och släpper en CGI-trailer för Elder Scrolls 6 som är 10+ år bort i tiden.
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Jäkla trött på announcement 2 år före och sen uppskjuten release osv osv min hype är helt stendöd på det då.
exempel Metroid Prime 4... kunde inte bry mig mindre längre.
max 6 månader före helst typ, 2. då är hype som max och de skulle sälja långt mer exemplar... är jag övertygad om ..
Jag fick alltid känslan att Metroid Prime 4 (2017) visades upp (alltså den svarta rutan med Prime 4 loggan) för att folk skulle köpa på sig Nintendo Switch. Sen två år senare 2019 gavs beskedet att de var tvungen att starta om processen.
De hade ju likaväl kunnat hålla allting inom tysta stängda dörrar. Varför annars ville de visa upp en trailer i så tidigt skede? Hade de en tro på att det skulle bli klart på 1 år eller?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag fick alltid känslan att Metroid Prime 4 (2017) visades upp (alltså den svarta rutan med Prime 4 loggan) för att folk skulle köpa på sig Nintendo Switch. Sen två år senare 2019 gavs beskedet att de var tvungen att starta om processen.
De hade ju likaväl kunnat hålla allting inom tysta stängda dörrar. Varför annars ville de visa upp en trailer i så tidigt skede? Hade de en tro på att det skulle bli klart på 1 år eller?
Jo bra poäng. förutom spel har jag samma problem med film... Gillade första Avatar. men väntade så länge på tvåan att hypen dog, fortfarande inte sett den. sen har vi ju Marvel som ruschar ut dom aldeles för fort så kvaliteten lider inte bara på cgi utan även story/manus.! haha
Jag tycker att sex månader är lite för kort tid om det handlar om ett stort spel som jag verkligen skulle se fram emot. Indietitlar kan de släppa kort efter utannonsering, men jag vill faktiskt få lite tid att hinna längta och bygga hype inför de stora AAA-titlarna. Det är för mig en del av grejen med ett nytt spel. Hypen. Förväntningarna. Nya trailrar som avslöjar lite mer än den förra. Två år är lagom för en stor titel. När det börjar gå fyra, fem år börjar det bli löjligt. Då vänds hypen till något negativt i stället.
Jag också! Tror han nån gång försvarade sig med "ill try to curb my enthusiasm"
Karln verkar vara en idéspruta i människoform. Jag har pratat med honom två gånger, första gången sa en person som var med typ "Om man inte tror på honom innan man träffat honom så gör man det efteråt." Det låg något i det: han hade en bubblande, smittande entusiasm. Baksidan är väl att han hade behövt ha en broms, någon som bestämmer vad som faktiskt är görbart (gärna innan han berättar att det finns med i spelen). Vid Fable 2 hade de en person (studiochef, kretiv chef eller liknande) på Lionhead som antydde att hennes jobb lite var att vara filter mellan å ena sidan hans idéer, å andra sidan vad som var rimligt och vad som kommunicerades.
Lite synd att han solkat sitt namn, han har ju gjort en del riktigt kul grejer.
Äh fan spelar roll när dem berättat om att spelet är på g.
Det kommer när det kommer eller så läggs det ner i förtid eller precis efter release.
Juat för star citizen o dess kompanjons singleplayer kampanj spel squadron 42 så såg man att cig hade sjukt ambitiösa idéer för sina projekt och att det inte skulle bli klart inom 2 år.
Efter att ha sett förra årets presentation av squadron 42 live o vad som ska komma längre fram för star citizen med crafting o base building o bygga egna skepp tror jag hype mätaren sprängde taket. Take my money chris roberts o crew!
Jag röstade på ett år men tänker att två år kan vara bra för stora spel.
Typ såhär tänker jag.
2023 "Metroid Prime 4 är på väg!" Teaserbild med loggan.
2024. "Nästa år kommer Prime 4." Nu lägger de upp en cinematisk trailer som kanske också har lite tease om gameplay. Kanske en intervju eller två.
2025. Bara rampa upp med intervjuer, trailers och allt det vanliga.
Så ett år med faktiskt innehåll. Men de får härna aäga att de håller på typ två år i förväg.