USA-siffror: 40 % av all speltid på PS5 och Xbox läggs på 10 live service-spel
Kan tycka att slutsatsen låter märklig. Att folk spelar sina live service-spel tror jag knappast påverkar viljan att testa nya releaser lika mycket som exempelvis höga spelpriser, live service-element i fullprisspel eller allmänt dåliga designval som gör att man inte ens är intresserad av att testa spelen. Tycker inte källan gav någon särskild insikt i var den slutsatsen kom från annat än vag korrelation.
Kan tycka att slutsatsen låter märklig. Att folk spelar sina live service-spel tror jag knappast påverkar viljan att testa nya releaser lika mycket som exempelvis höga spelpriser, live service-element i fullprisspel eller allmänt dåliga designval som gör att man inte ens är intresserad av att testa spelen. Tycker inte källan gav någon särskild insikt i var den slutsatsen kom från annat än vag korrelation.
Dygnet har bara 24 timmar, så om man lägger mycket tid på live service-spel tar det oundvikligen tid från andra spel, exempelvis nya fullprisspel.
Tragiskt om det stämmer då det visar vart spelbranschen är på väg.
Vad är det tragiska menar du?
Vad är det tragiska menar du?
Att jakten på det framgångsrika live service spelet kommer kosta bra single player eller vanliga multiplayer spel. Spel vi aldrig kommer se för spelföretagen hoppas på nästa live service (som troligtvis floppar) och företag kommer fortsätta gå under.
I drank what?
Vad är det tragiska menar du?
Om 40% av all speltid är live service idag, hur kommer det se ut om 5-10 år? 50-60%? Ju större plats live service tar, desto mindre kommer speluföretagen prioritera singleplayer, och allra minst bra sådana. Vi ser redan hur live service har tagit död på bra multiplayer med sina battle passes och seasons m.m.. Se bara vad de har gjort med spelserier som Battlefield, Call of Duty, CS, Diablo osv. Förr kunde du modda spelen för att få helt nya upplevelser, skapa egna banor som enkelt gick att dela. Idag har spelföretagen tagit bort möjligheten att modda och säljer nytt innehåll med hjälp av FOMO-strategier.
Eller kan det handla om ett generationsskifte bland spelare och därmed ändrade preferenser?
Spelare som växte upp innan eran med live service, MTX, battle pass, seasons och allt annat mög tenderar att inte spela live service lika religiöst som senare generationer. Å andra sidan har spelare födda sent 90-tal och framåt bokstavligt talat aldrig upplevt en värld eller spelindustri utan internet. När det väl blev dags för dem att skapa sina första starka spelminnen var det spel som LoL, Fortnite och Roblox som byggde upp suget efter att spela mer.
Branschen behöver mogna och inse att spelare som målgrupp är mycket mer diversifierad idag än vad den någonsin varit tidigare. Alla vill inte spela samma sorts spel. Försöker du mjölka mer och mer från samma ko dör den till slut. Ingen annan del av underhållningsindustrin skulle bygga sin värdemodell utifrån tanken att en 12-åring och en 50-åring har exakt samma intressen.
Tragiskt om det stämmer då det visar vart spelbranschen är på väg.
Tycket det låtar bra att 60% av tiden läggs på annat än live spel:D
Tycket det låtar bra att 60% av tiden läggs på annat än live spel:D
*läggs på annat än 10 specifika live service
-spel. Det kan läggas på andra live service-spel.
*läggs på annat än 10 specifika live service
-spel. Det kan läggas på andra live service-spel.
Resten läggs på Candy Crush.
*läggs på annat än 10 specifika live service
-spel. Det kan läggas på andra live service-spel.
Haha ja sant iofs
"Gratis". Hade varit intressant att se hur många fortnite spelare som aldrig har gjort ett köp i spelet.
Vet inte hur det är med köp i Apex legends, Valorant osv.
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.