Diskutera – Vilken nedlagd utvecklare sörjer du mest?

Robot
Diskutera – Vilken nedlagd utvecklare sörjer du mest?
Medlem

Nedlagd? Ingen*. Däremot dom som man höll högt som mer eller mindre "dött" i mina ögon finns det ett gäng utav

*EDIT: Ok, Lucasarts kan jag medge svider lite!

signatur

Missbrukare av Souls

Medlem

Har växt upp med Monolith. Så det är tråkigt.
Saknar Mimimi Games som nästan ensamt satte liv på tactical steatlh genren.

Medlem

Sega.
Eller vänta nu…

Medlem
Medlem

New World Computing & Sierra

Medlem

Inte nedlagda men jag saknar dagligen Halo's Bungie-era. Halo har alltid varit religion för mig och den tiden kommer aldrig komma tillbaka. 343 försöker väl så gott de kan såklart men det är inte samma grej. Långt ifrån.

Medlem

Måste vara Pandemic och Black box.

Medlem

Sierra och Lionhead på rak arm.

Edit: Blizzard North om det räknas.

Medlem

Visceral Games, Dead Space kommer alltid vara en av mina favoritserier

Medlem

Definitivt Westwood!

Tycker det är jättesynd att vi aldrig fick Renegade 2, samt att EA släckte ner Earth & Beyond efter bara ett par år.

Medlem

Hmm svårt, skulle nog vara 3D Realms, men de va väl även en publisher. De låg bakom Duke Nukem spelen iaf.

Sen finns det ju många studios som blivit uppköpta genom åren och har inte kvar samma folk som de som gjorde spelen man gillade, se Blizzard, Id Software.

Medlem

Westwood ja, men även NWC, Maxis mfl... fast ja, det finns ju många, alla är inte nedlagda heller, utan bara förändrade = försämrade.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bullfrog!

Så många klassiska spel. De var så galet bra på sin tid.
Syndicate och Dungeon Keeper var magiska.
Theme <valfri> och Populus spelade jag aldrig, men verkade vara väldigt omtyckta.

New World Computing (Might and Magic + HoMM) var också galet bra.

Medlem

Troika Games släppte tre guldkorn och gick hem. Trist såklart men föredrar det ödet över den tragiskt ovärdiga kvalitetsdöden som utvecklare likt Blizzard, Obsidian och Bioware gick till mötes av att överleva.

Medlem

Looking glass
RIP Terra Nova, Thief och världens utan tvekan bästa spelserie någonsin: System Shock

Medlem

Westwood alla gånger.

It's not a lake, it's an ocean

Bizarre Creations.

Deras racingspel var fantastiska och de bröt ny mark på flera sätt, men de visade kapacitet även i andra genrer. Ett nytt Fur Fighters skulle inte sitta fel.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Medlem

Troika och westwood

Medlem

bitmap brothers, microprose, bullfrog

Medlem

Helt klart Pandemic Studios. Ett nytt The Saboteur och Mercenaries hade suttit fint.

Skribent

Origin, kan vi få ett till Wing Commander please?

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av kebbe:

Troika Games släppte tre guldkorn och gick hem. Trist såklart men föredrar det ödet över den tragiskt ovärdiga kvalitetsdöden som utvecklare likt Blizzard, Obsidian och Bioware gick till mötes av att överleva.

Troika var lite som Obsidian. Hade fina visioner och släppte fantastiska spel men också rätt buggiga.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Medlem

Westwood

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Medlem

Stämmer in i Westwood kören

Medlem

Black isle, attic entertainment, ssi och westwood

Medlem

Shiny Entertainment! Säger bara Sacrifice, Messiah och MDK!

signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Skriv svar