Diskutera – Vilken nedlagd utvecklare sörjer du mest?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Definitivt Westwood!

Tycker det är jättesynd att vi aldrig fick Renegade 2, samt att EA släckte ner Earth & Beyond efter bara ett par år.

Jag hade glömt bort Renegade, det hade sitt potential det spelet helt klart! Jag älskade Generals och det förtjänade också en uppföljare.

Trist med spelen som inte blev av

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_canceled_Command_%26_Co...

Medlem

Sorgligaste är ju de ''levande döda''.
Som Blizzard, Bethesda, Bioware mm.

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dix_xib:

Håller med då EA tog över Westwood så förstörde de hela märket för att sen lägga ned det totalt värdelöst

Medlem
Skrivet av Duckface21:

Håller med då EA tog över Westwood så förstörde de hela märket för att sen lägga ned det totalt värdelöst

Vi fick ju dock goda nyheter idag
https://www.fz.se/nyhet/299955-ea-slapper-kallkoden-till-fyra-cc-spel

Medlem

Black and White utvecklaren saknar jag nog mest. Men mest saknar jag att det inte finns ett enkelt sätt att spela det på moderna datorer.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Westwood och Sierra

Medlem

Mike Singleton

Medlem

Westwood
Bullfrog

Medlem
Medlem
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Så jäkla märkligt sätt att förvalta sina uppköp. Köp upp studion, misshandla alla IP som kommer med, lägg ner studion och låt IP som C&C gå i graven för att det "inte är lönsamt". Corpo BS 1o1 av EA.

Skribent
Skrivet av Kyrre:

New World Computing & Sierra

Skrivet av DonGrif:

Bullfrog
LucasArts
Sierra

Skrivet av Hale2000:

Sierra On-Line.
Cinemaware, Lucasarts

Skrivet av nazzat:

Westwood och Sierra

Sierra är ju inte som företag tillbaka. Men företagets grundare, paret Williams, har ju börja göra äventyrsspel igen.

https://www.fz.se/artikel/293352-aventyrsspelens-drottning-fz-pratar-med-roberta-williams

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Definitivt Westwood!

Tycker det är jättesynd att vi aldrig fick Renegade 2, samt att EA släckte ner Earth & Beyond efter bara ett par år.

Earth and beyond är online via net7 om du vill spela

W3d hub har några intresanta multiplayerspel

Red alert a path beyond i och tiberian sun 3d i renegade motorn (endast multiplayer)

signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Medlem
Skrivet av bondmaster:

Earth and beyond är online via net7 om du vill spela

W3d hub har några intresanta multiplayerspel

Red alert a path beyond i och tiberian sun 3d i renegade motorn (endast multiplayer)

Mjo, men det är ju inte riktigt samma, som under dess storhetstid.

Medlem

3DO

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Duckface21:

Det där stämmer ju inte alls, RA2 kom ju ut när Westwood redan ägdes av EA.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det fanns faktiskt en tid då EA var riktigt jävla bra...sen gick det utför

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

KoP
Medlem
Medlem

Jag blev tvungen att kommentera några tidigare inlägg.

Skrivet av benwick:

bitmap brothers, microprose, bullfrog

Gamla godingar. Microprose är dock inte helt döda då företaget är vid liv fortfarande. Vet att de släppte nått för inte så många år sedan, men sen om det var i form av utgivare eller utvecklare vågar jag inte säga. Vad de sysslar med nuförtiden har jag ingen aning om.

Hur som helst släppte de alltid bra och roliga spel back in the day. Brukade alltid vara spel som hade många val och möjligheter i sig.

När det kommer till Bullfrog så tänker man ju främst på Syndicate.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Origin, kan vi få ett till Wing Commander please?

Star Citizen. Chris Roberts, du vet.

Skrivet av Aftonstjaerna:

Shiny Entertainment! Säger bara Sacrifice, Messiah och MDK!

Jag har faktiskt mitt namn med i spelets credits i Sacrifice.

Skrivet av grungeman:

Cinemaware

Defender of the Crown
It Came from the Desert
Wings

Oj oj oj! Gamla godingar! It Came From the Desert var det första spelet jag och brorsan startade upp på Amiga 500:an vi fick i julklapp på tidiga 90-talet. Den magin är svår att beskriva.

It Came From the Desert skapade en obehaglig atmosfär direkt redan i introt och från musiken i första sekund i spelet. Otroligt bra.

Wings var fantastiskt. Jag kom otroligt långt i det spelet men fick sedan tyvärr ge upp det för disketten vi hade spelet på var trasig på nån sektor så jag kunde inte ladda in ett visst mission för att ta mig vidare.

Defender of the Crown är också en klassiker. Jag spelade faktiskt nån form av remake på det spelet för bara några år sedan.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Samtidigt så var nog arbetet med RA2 rätt långt gånget innan uppköpet skedde.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Samtidigt så var nog arbetet med RA2 rätt långt gånget innan uppköpet skedde.

Nåja de köpte westwood mer en 2 år innan release.

Blev lite intresserad och spelet verkar nästan till 100% ha utvecklats av westwood pacific och ägdes under typ hela tiden av ea. Av någon anledning skrev ändå på spelet bara westwood studios som dock knappt jobbade med spelet.

Att ingen har nämnt GRIN är ju märkligt, det var otroligt bra spel studio 🌹

Skrivet av benwick:

bitmap brothers, microprose, bullfrog

The Amiga is strong in this one. Och jag håller med. Men lägg till Sierra, LucasFilm Games och Sensible Software också. Och Westwood Studios såklart.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Raven är väl inte nedlagt men de gjorde en del riktigt spännande spel innan de fastande i COD-träsket.

Ja, inte minst deras debut-titel, Black Crypt till Amigan var helt sanslöst grymt bra.

signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Westwood, Black Isle studios, Sierra, New World Computing, Origin Systems, Bullfrog Productions, Lionhead studios,

Medlem

Gamla rare 😢

Medlem
Skrivet av Guru Meditation:

The Amiga is strong in this one. Och jag håller med. Men lägg till Sierra, LucasFilm Games och Sensible Software också. Och Westwood Studios såklart.

Korrekt, Amigan var och kommer nog alltid vara bästa spelupplevelsen för mig

Medlem

Dice och Bioware som bara finns kvar som namn.

Trollande åsido så säger jag Pandemic och Monolith eftersom jag älskar Full Spectrum Warrior och Condemned: Criminal Origins.

Skrivet av Siegfried:

Gamla rare 😢

Jag anser att Sea Of Thieves är fantastiskt bra men jag förstår vad du menar.

Medlem

Stainless Steel Studios ...100%

Skriv svar