FZ firar Ramadan – tillsammans?!
Förra året slutade jag helt med kaffe och det var ändå något positivt då jag kände mig piggare och mer alert utan koffein än med det... Sen trillade man dit igen sakta under resten av året och kom tillbaks i gamla vanor... Så! Denna Ramadan är det återigen noll kaffe som gäller och jag hoppas kunna hålla i det även efter fastemånaden är slut, inshallah.
Om några timmar har det gått 11 dagar sedan jag slutade med snus, en vana jag haft i över 15 år. De första dagarna drabbades jag ordentligt av 'quitters flu' och jag tänker absolut inte gå tillbaka efter allt jag gått igenom. Jag sparar både pengar och förbättrar hälsan. Rekommenderas!
Ramadan upplever jag något med tudelade känslor då det förstås är muslimernas stora högtid men att det i vårt samhälle påverkar en hel del. Tex inom sjukvården och kollektivtrafiken så ökar ju mänskliga faktorn att misstag begås pga bristande iakttagelseförmåga. Sen vet jag att många tar semester just för denna anledning men det är långt ifrån alla som gör just det.
Fastan i kristendomen har ju funnits i flera hundra år den också men ”vi” har ju blivit mindre kristliga i detta land sista seklet så den har mer eller mindre spelat ut sin roll. Nu är den ju mer aktuell som tex i 5-2 dieten 😂
Sorry för dissen men det sagt så önskar jag er iaf en trevlig högtid! 🙏❤️
Håller inte med. På tom mage presterar jag alltid bättre och har mer energi. Det är alltid efter lunchen jag blir sömnig och inte orkar jobba 😂
Firas ramadan av icke troende? Det känns som att många i Sverige har vuxit upp med svenska högtider som jul och påsk utan någon som helst vetskap om deras religiösa bakgrund. För många handlar de bara om att träffa släkten, äta mat och dricka orimlig mängd alkohol. Det var först senare i livet jag insåg hur mycket religion som faktiskt ligger bakom, vilket jag ibland kan bli smått irriterad över när det påpekas.
Hur som haver ha en fortsatt trevlig högtid!
Det tror jag absolut att den gör, på samma vis som kristna religiösa högtider firas av icke troende. Väldigt mycket i vårt samhälle kan härledas till religion. Vilket inte är så märkligt egentligen då den haft en stark påverkan över hur människor bör/ska leva sina liv. Skulle gissa på att många i dagens Sverige är s.k. kulturkristna, dvs. anammar delar av kulturen (traditionerna) och firar sådant som påsk och jul (en del håller säkert även dop, konfirmation, giftemål och begravning i kyrkan) men lägger inte särskilt mycket vikt i att utöva själva tron eller andligheten.
Har du några särskilda mål eller tankar att dela med dig av kring detta årets Ramadan?
Mindre än 9 månader tills julpyntet åker upp igen.
Jag är inte religiös men brukar "självsvälta" ett par gånger i månaden, där jag endast dricker vatten i 24-36 timmar.
Har märkt vid senaste kräksjukan att jag har egentligen väldigt lite regelrätt fett, fastän jag länge känt mig plufsig. När jag inte fått i mig vatten på ett tag så märks det att all "plufsigheten" ju är vätska jag går o samlar på (t.om kaggen blev platt o fin på bara ett dygn), då jag antar att man inte bränner bort allt sitt gubbfett på bara 24h fasta. Så kanske det är vattnet man borde ge fan i 24h...
Jag är inte religiös men brukar "självsvälta" ett par gånger i månaden, där jag endast dricker vatten i 24-36 timmar. Kan säga att det gör mirakel för kroppen på alla sätt och vis! Påstås även förlänga livslängden
Fasta är något som finns i alla religioner fast i olika former. Kristendom, Islam, Judendom, Buddhism, Hinduism m.m.
Om något finns i alla världens religoner som praktierats av hundratals miljoner människor i tusentals år, då kanske det faktiskt är så att det finns någon fördel med praktiserande av åtagandet.
På samma sätt som det var en dålig idé att äta gris pga parasiter etc.
Nämen, pajkastning? I fastetider och allt.

OnT äter jag personligen när jag är hungrig, vilket är väldans sällan. Vad klockan är eller om solen står i någon arbiträr position på himlen har dock mindre betydelse.
Men som vid andra högtider - hoppas de som observerar den får ut något positivt av det.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Fel tråd för detta, min vän! Det här var inte tanken att inbjuda till kritik eller nedlåtande kommentarer, bara en chill hälsning till de som iakttar fastan.
Citerar mig själv från tidigare i tråden!
Det gick jättebra med fina och sansade inlägg tills idag. Det här är inte en tråd att kritisera religion eller tjafsa om nåt annat. Vänligen, om ni vill diskutera sånt kan ni väl skapa en egen tråd för det? Man får ju tycka som man vill, men den här tråden handlar om att det är Ramadan... varken mer eller mindre. Ha det fint! ♥️
Citerar mig själv från tidigare i tråden!
Det gick jättebra med fina och sansade inlägg tills idag. Det här är inte en tråd att kritisera religion eller tjafsa om nåt annat. Vänligen, om ni vill diskutera sånt kan ni väl skapa en egen tråd för det? Man får ju tycka som man vill, men den här tråden handlar om att det är Ramadan... varken mer eller mindre. Ha det fint! ♥️
Det var ett tappert försök i alla fall!
Visst kan vi väl prata om trådens ämne och inte börja prata om vad man tycker om religion, nazister, politik och annat? Tack!
Jag fastade "ramadan style" i sju år.
Vätska dracks under dagen men mat efter solnedgång!
Tagit detta från Bibeln, inför den judiska fastan som sker under Pesach, påsk.
Ett helt år var början tänkt men eftersom jag skulle hedra Sabbatsåret så blev det sju år.
7 år för det är Guds nummer...
Vegetarian i 10 + år. Där kan vi snacka om fasta 😉
Bajram Serif Mubarek Olsun!
Oj, sju år?! Imponerande! Jag vet ingenting om den judiska fastan eller hur den funkar, du får gärna berätta mer om du har lust. Är det samma som den kristna? Och är det vanligt att judar fortf fastar eller har det "försvunnit", som för många kristna?
Att folk äter dåligt på dagen och svullar på natten sker väl ändå rätt ofta även utanför religionen. Jag möter rätt många trötta och ofokuserade arbetande människor varje dag året om. Inte sällan för att de spelat tv-spel långt in på natten.
Dessutom är väl maghrib vid solnedgång, alltså cirka 17:30 idag? Det är ju rätt långt ifrån natt får man säga. Jag kanske skulle testa fastan ändå, brukar ändå inte äta särskilt mycket alls före den tiden på dygnet (aldrig frukost och inte alltid lunch heller). Det är vätskan som blir en omställning.
Haha, ja, en bit innan klockan sex. Så man behöver inte svulla hela natten om man nu inte känner för det.
Ja mycket man skulle behöva sluta med. Kanske prova på lite Ramadan.. Lycka till, trevlig högtid! :)🙏
Ramadan är en bra tid för en "omställning" -- dvs, försöka ändra på dåliga vanor och förstärka de bra! Lycka till själv också!
GLHF Sebastian - kul när det sprids positivitet i forumet! 😃
💚
Om några timmar har det gått 11 dagar sedan jag slutade med snus, en vana jag haft i över 15 år. De första dagarna drabbades jag ordentligt av 'quitters flu' och jag tänker absolut inte gå tillbaka efter allt jag gått igenom. Jag sparar både pengar och förbättrar hälsan. Rekommenderas!
Bra jobbat, där! Ja, jag känner ju ungefär samma första dagarna efter jag lagt ner kaffet. Men kan tänka mig att det är ännu jäkligare att bli kvitt snus/cigg.
Håller inte med. På tom mage presterar jag alltid bättre och har mer energi. Det är alltid efter lunchen jag blir sömnig och inte orkar jobba 😂
Hehe, googlade lite snabbt och det finns ju tydligen elitidrottsmän som kan prestera rätt så dugligt även när de fastar... Intressant, det där!
Det tror jag absolut att den gör, på samma vis som kristna religiösa högtider firas av icke troende. Väldigt mycket i vårt samhälle kan härledas till religion. Vilket inte är så märkligt egentligen då den haft en stark påverkan över hur människor bör/ska leva sina liv. Skulle gissa på att många i dagens Sverige är s.k. kulturkristna, dvs. anammar delar av kulturen (traditionerna) och firar sådant som påsk och jul (en del håller säkert även dop, konfirmation, giftemål och begravning i kyrkan) men lägger inte särskilt mycket vikt i att utöva själva tron eller andligheten.
Så är det ju, även muslimer som inte är praktiserande deltar ju ändå i Eid-firande osv. Inte helt olikt "kulturkristna" svenskar som firar jul.
Ramadan under svensk vinter kan inte vara någon utmaning? 😂
Nej, men Ramadan i Norrland på sommaren är Dark Souls hard!
Har dålig koll på Ramadan om jag ska vara ärlig men har en hel del kollegor som fastar så har försökt sätta mig in i vad det handlar om. Är inte speciellt mycket för religion men tycker att bakgrunden till fastan låter som en fin sak ändå.
Cause i need to watch things die
Nu var jag tvungen att rensa inlägg igen. Håll er till ämnet som tråden är avsedd för
Har dålig koll på Ramadan om jag ska vara ärlig men har en hel del kollegor som fastar så har försökt sätta mig in i vad det handlar om. Är inte speciellt mycket för religion men tycker att bakgrunden till fastan låter som en fin sak ändå.
Försök tänka och agera som den här användaren!
Firas ramadan av icke troende? Det känns som att många i Sverige har vuxit upp med svenska högtider som jul och påsk utan någon som helst vetskap om deras religiösa bakgrund. För många handlar de bara om att träffa släkten, äta mat och dricka orimlig mängd alkohol. Det var först senare i livet jag insåg hur mycket religion som faktiskt ligger bakom, vilket jag ibland kan bli smått irriterad över när det påpekas.
Hur som haver ha en fortsatt trevlig högtid!
Jag är inte religiös, men firar både Jul och Ramadan med god behållning. Tycker båda traditionerna har sitt.
Hur är det med ramadan: är det tätt förknippat med religionen, eller liknar det jul där det (i alla fall min värld) snarare handlar om umgänge med familjen än kristendom? Eller kanske olika för olika personer?
Beroende land och kultur.
I Serbien så är de kristna traditionerna mycket starkare än de t.ex. svenska.
Samma med muslimer i Bosnien kontra säg de i Saudi-Arabien. Som dag och natt skillnad på mer eller mindre allt!
Så svaret på din fråga är "olika för olika personer och ja, det är rätt förknippat med dess religion"
Så likt Påsken och Julen som är ändå är de största inom kristendom, så firas Ramadan av majoritet av muslimer, men på olika sätt som sagt!
Fastan är stor och viktig de flesta religionerna.
Vet ej vad Scientologer t.ex. gör. Någon här får maila Tom Cruise
Hur är det med ramadan: är det tätt förknippat med religionen, eller liknar det jul där det (i alla fall min värld) snarare handlar om umgänge med familjen än kristendom? Eller kanske olika för olika personer?
Det är en av de fem pelarna inom Islam, så det är en väldigt viktig och grundläggande del av religionen. Men som Joker säger, sen varierar det otroligt mycket beroende på land och kultur hur det tillämpas i praktiken. Även olika från familj till familj. I många muslimska länder kan inhemsk kultur/sedvänjor vävas in i traditionen, vilket gör att det ibland kan vara lite svårt att skilja på vad som är vad. Men man kan väl säga som så att även om inte alla muslimer fastar, så är nog de flesta med och firar Eid när Ramadan/fastan är över. Eid är typ det närmsta man kommer julafton inom Islam, kan man säga, med festligheter och presenter till barnen osv.
Beroende land och kultur.
I Serbien så är de kristna traditionerna mycket starkare än de t.ex. svenska.
Samma med muslimer i Bosnien kontra säg de i Saudi-Arabien. Som dag och natt skillnad på mer eller mindre allt!
Så svaret på din fråga är "olika för olika personer och ja, det är rätt förknippat med dess religion"
Så likt Påsken och Julen som är ändå är de största inom kristendom, så firas Ramadan av majoritet av muslimer, men på olika sätt som sagt!
Fastan är stor och viktig de flesta religionerna.
Vet ej vad Scientologer t.ex. gör. Någon här får maila Tom Cruise
Det är en av de fem pelarna inom Islam, så det är en väldigt viktig och grundläggande del av religionen. Men som Joker säger, sen varierar det otroligt mycket beroende på land och kultur hur det tillämpas i praktiken. Även olika från familj till familj. I många muslimska länder kan inhemsk kultur/sedvänjor vävas in i traditionen, vilket gör att det ibland kan vara lite svårt att skilja på vad som är vad. Men man kan väl säga som så att även om inte alla muslimer fastar, så är nog de flesta med och firar Eid när Ramadan/fastan är över. Eid är typ det närmsta man kommer julafton inom Islam, kan man säga, med festligheter och presenter till barnen osv.
Tack för svar! Intressant att höra.
OnT äter jag personligen när jag är hungrig, vilket är väldans sällan. Vad klockan är eller om solen står i någon arbiträr position på himlen har dock mindre betydelse.
Tycker inte jag är hungrig så ofta heller..
Försöker fasta mellan 20:00 och 12:00.
Men tycker jag alltid blir hungrig precis när jag ska gå och lägga mig, så måste man slänga i sig nåt annars går det inte att somna. 😆
Tycker inte jag är hungrig så ofta heller..
Försöker fasta mellan 20:00 och 12:00.
Men tycker jag alltid blir hungrig precis när jag ska gå och lägga mig, så måste man slänga i sig nåt annars går det inte att somna. 😆
Ja, jag känner igen det där. ^^ Jag har absolut ingen aptit på dygnets första timmar, frukost är verkligen inte min grej. Men att ta några mackor innan jag däckar gör jag gärna. ^^ Och ibland småäter jag oregelbundet, kanske lite mer än jag borde, men överlag äter jag inte särskilt mycket.
https://americancenteroutlet.com/cdn/shop/files/Ramadan_Karee...
Ramadan Mubarak, kära vänner! Nu är vi ju redan ett par dagar in på denna speciella månad, men ville bara passa på att önska alla som fastar en välsignad och fin Ramadan med mycket värme och goda lyckönskningar. Det är verkligen en mysig tid på året, som inbjuder till eftertanke och brukar vara någon slags "reset" för mig personligen då jag går igenom olika prioriteringar och mål och försöker ändra på dåliga vanor eller göra mer av det som är bra.
Förra året slutade jag helt med kaffe och det var ändå något positivt då jag kände mig piggare och mer alert utan koffein än med det... Sen trillade man dit igen sakta under resten av året och kom tillbaks i gamla vanor... Så! Denna Ramadan är det återigen noll kaffe som gäller och jag hoppas kunna hålla i det även efter fastemånaden är slut, inshallah.
Har du några särskilda mål eller tankar att dela med dig av kring detta årets Ramadan?
https://images-cdn.9gag.com/photo/aoeqXE3_700b.jpg
konvertit? undrar bara 🐸
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
konvertit? undrar bara 🐸
Japp