Rykte: Xbox släpper bärbar konsol i år och nästa generation 2027
Windows? Verkar ju helt vansinnigt. Visst xbox är inte särskilt användarvänlig men det är bra mycket bättre än att trycka in windows i den. Kan man överhuvudtaget kalla det för en bärbar xbox om det bara är ännu en handhållen pc med windows?
Xbox kör en version av Windows även om det ser helt annorlunda ut på ytan.
Windows? Verkar ju helt vansinnigt. Visst xbox är inte särskilt användarvänlig men det är bra mycket bättre än att trycka in windows i den. Kan man överhuvudtaget kalla det för en bärbar xbox om det bara är ännu en handhållen pc med windows?
Operativsystemet i Xbox bygger på Windows, och för Microsoft så lär det nog vara en självklarhet att fortsätta köra sitt egna operativsystem. Visst, man kommer långt med t.ex. Wine/Proton i Linux, men inget slår native support. Och Microsoft skulle underminera sitt eget operativsystem rejält om de valde Linux på en spelmaskin, vare sig den är stationär eller bärbar.
Xbox One körde en variant av Windows 8 och Series S/X vill jag minnas lanserades med en variant av Windows 10, så det är inte så gaet som du tror. Det underliggande operativsystemet behöver ju egentligen inte ha någon som helst påverkan på hur själva användargränssnittet utformas.
Priset lär bli för högt för min smak, men det ska ändå bli spännande att se vad de kokar ihop.
En smart idé faktiskt. För de som redan har en PC så kan det här ju mycket väl bli den enda konsolen ( om man inte bryr sig om Nintendo-spel). PCn blir då den fasta konsolen och det här blir den bärbara varianten av PCn då den skulle knna vara helt synkad med PCn via Xbox-appen.
Xbox One körde en variant av Windows 8 och Series S/X vill jag minnas lanserades med en variant av Windows 10, så det är inte så gaet som du tror. Det underliggande operativsystemet behöver ju egentligen inte ha någon som helst påverkan på hur själva användargränssnittet utformas.
Ok då förstår jag. Tack
Xbox kör en version av Windows även om det ser helt annorlunda ut på ytan.
Som liten kuriosa så körde ju Dreamcast också en skräddarsydd version av Windows CE, som ett till (uråldrigt och mer begränsat) exempel. 😊
Som liten kuriosa så körde ju Dreamcast också en skräddarsydd version av Windows CE, som ett till (uråldrigt och mer begränsat) exempel. 😊
Nja. Om jag minns rätt så var den kompatibel med windows ce. Den hade inget windows inbyggt utan allt kördes från spelskivan. Poängen med samarbetet var att utvecklarna skulle kunna använda DirectX och porta spel från windows helt enkelt men väldigt få gick den vägen.
Blir nog ett köp av nya konsollen för gamepass, intresset för PC är på lika brant kurs ner som Elon Musk´s Tesla aktie.
Det bärbara är jag inte minsta intresserad av, spela ska man göra på en stor skärm/tv, inte på någe pluttidutt skärm.
Synd att konsoler har just kontroller och usel prestanda bara.
En smart idé faktiskt. För de som redan har en PC så kan det här ju mycket väl bli den enda konsolen ( om man inte bryr sig om Nintendo-spel). PCn blir då den fasta konsolen och det här blir den bärbara varianten av PCn då den skulle knna vara helt synkad med PCn via Xbox-appen.
Ja. Eller så skaffar man sig en Steam Deck om man inte köper PC spelen på microsoft store.
Kan den dock ta alla Xbox spel som är låst till xbox konsolen blir det dock intressant.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Synd att konsoler har just kontroller och usel prestanda bara.
Ja och synd bara att många gånger får du inte ens få bra prestanda på PC heller. Även med high end PC får du skräp prestanda förhållande till vad du betalar... ja bättre än konsol ja men är det värt priset? Njae
De menar nog att APIerna kommer se mer liknande ut, tror det är så redan nu till viss del.
Tror knappast att Windows kommer att köras rakt av på enheten, med alla bells and whistles, bing search etc.
Nja. Om jag minns rätt så var den kompatibel med windows ce. Den hade inget windows inbyggt utan allt kördes från spelskivan. Poängen med samarbetet var att utvecklarna skulle kunna använda DirectX och porta spel från windows helt enkelt men väldigt få gick den vägen.
Okej, tack för rättelsen! jag utgick bara från sånt jag läst till mig genom åren. Som tex MS egna pressutskick, 1998. 😊
” As a result of the collaboration, Microsoft will provide an optimized version of the Microsoft® Windows® CE operating system with integrated DirectX® services as the operating system for use with Dreamcast.”
https://news.microsoft.com/source/1998/05/21/microsoft-sega-c...
Och artiklar som denna:
Så jag trodde den körde Windows CE, jag måste ha missförstått vad som menas. Men då vet jag! ☺️
Blir väl förmodligen typ en Rog Ally med en Xbox-klisterlapp på. Kanske den enheten får en skjuts i försäljningen på det viset.
I så fall blir det väl dyraste spelkonsolen från Xbox.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
I så fall blir det väl dyraste spelkonsolen från Xbox. <Uppladdad bildlänk>
Haha, vilket skämt med en sådan prislapp, dom flyger säkert av hyllorna 😂
Jag tar med min Series S på resor och kopplar in den på hotellrummets tv med hdmi. Har köpt till ett 1GB expansionskort och totalt landade det på 4400 kr. Fint. Men maskinen måste ju ha en skärm för att kunna användas så bärbar är den ju inte, flyttbar men inte bärbart spelande.
En ny bärbar maskin kommer med inbyggd skärm, det är det stora nya, och kan därför spelas överallt,. Jag utgår från att jag kan spela alla spel jag redan köpt till Series S och många spel ska förstås kunna spelas offline från hårddisk som idag. Något annat kan jag inte tänka mig, eller?
Frågan är vad priset landar på? Blir det verkligen en bra bit över 10 000 för samma funktioner som Series S men med skärm?
Haha, vilket skämt med en sådan prislapp, dom flyger säkert av hyllorna 😂
Ja det där är lite väl högt. 99% av gångerna en sådan best används kan du garanterat ersätta den med en laptop och få en bättre upplevelse.
En bärbar spelmaskin ska i första hand vara bärbar och jag hoppas xbox förstår det och släpper en liten och lätt maskin med rejäl batteritid och en human prislapp.