De kallar oss fanboys

Robot
De kallar oss fanboys

Begreppet "fan" är fan så mycket mer än kritikerna påstår, tycker Fredrik.

#assassins-creed, #assassins-creed-shadows, #krönika

Vet inte om jag är fanboy till nån speciell serie, direkt. För 100 år sedan var jag Final Fantasy-fanboy, innan jag och den serien gick lite skilda vägar efter del X. Men uppskattar fortf de äldre spelen.

Lite samma med Star Ocean och Langrisser/Growlanser.

Om det är någon serie jag definitivt fanboyar just nu så är det fasen Technos Japans Kunio-kun-spel, dock.

Medlem

Det har fan inte varit lätt att vara Metal Gear fanboy senaste åren, det kan jag säga!

Men nu kommer Delta snart iaf

Medlem

Well I'm not obsessed with it or anything...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Som sig bör! "Fanboy" används allt för ofta som slagträ för någon sorts okritiskt tänkande. Alla som är fan av något vet att det senaste i en serie kan hålla en vaken många nätter. Är det bra? Eller är det dåligt? Först var det bra? Nu är det dåligt? Kan inte sova!

Redaktör
Ponny
Skrivet av GruvGrov:

Det har fan inte varit lätt att vara Metal Gear fanboy senaste åren, det kan jag säga!

Men nu kommer Delta snart iaf

Gudars. Den är tuff. Metal Gear Survive... talar vi inte om, va?

Nej, vi vänder blad och går till Delta.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Själv är jag också "fanboy" till Assassins Creed. kommer nog tycka om det även om det är skit i dom flestas ögon. ser sjukt mycket fram till storyn och vad some händer med Basim som har blivit min favorit karaktär sen vi träffa honom i Valhalla

Medlem

Jag är fanatisk fanboy till Wing Commander och Thief-serien. Bägge är dessvärre döda sedan länge.

Medlem

Får en att tänka. Ibland tycks vi bry oss mer för detaljer i ett spel än samhället vi lever i

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Medlem
Skrivet av Workout51:

Får en att tänka. Ibland tycks vi bry oss mer för detaljer i ett spel än samhället vi lever i

Hur tänker du nu?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

TB(RIP) sa det bäst men en tröja. "All Fanbois must Die". Minoriteten som har förstör olidligt många spel för majoriteten.

Medlem
Skrivet av iGMAS:

TB(RIP) sa det bäst men en tröja. "All Fanbois must Die". Minoriteten som har förstör olidligt många spel för majoriteten.

Nog inte alltid fansen man i förstahand ska klaga på. Utvecklarna bör ju ha en egen vilja, men men

Redaktör
Ponny
Skrivet av iGMAS:

Den högljudda minoriteten tycker jag inte är "fanboys" i ordets snällare bemärkelse. Gap och tjat och "MY WAY OR MY HIGH WAY" är jag inget fan av. Man kan och ska ha åsikter, och min åsikt är att det finns olika slags fanboys och fangirls.

signatur

En Bamseponny av folket

Jag tror att när folk oftast stör sig på "fanboyism" så är det just det här ihärdiga och kompromisslösa försvarandet till döden, som vi ser i var och varannan tråd, av vad nu än spelet/objektet må vara. En fanboy för mig skiljer sig egentligen inte speciellt mycket från en extremist, det är någon som vägrar lyssna på eller bemöta legitim kritik för dennes dyrkade föremål, och som oftast blir rasande när de upplever en attack mot deras "gud".

Fragtjuv

Väldigt fin krönika att läsa.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av Workout51:

Det tror jag absolut. Men det kan ju också vara ett sätt att hantera en jobbig otrygg omvärld, eller bry sig om något som man upplever ligger närmare ens vardag kanske 😊

Medlem

Intressant krönika, som även kan relateras till Tomas text om långa spel och Wakkas totalsågning av AC Shadows igår ikväll. Det var första gången jag slutade titta pga allt gnäll, även om han säkert hade rätt i det mesta. På samma sätt gäller FZs och de flesta läsares tendens att gnälla över detaljer, långt, kort, oinspirerat, buggigt. Det är ju en rätt tragisk bedömning och utsikt av dagens spelproduktioner om detta är sant.
Vi har alla våra egna favoritspel och genre. De flesta spel är olika. Våra åsikter är högst personliga och subjektiva som baseras på våra erfarenheter och förväntningar så det enda verkliga sättet att bedöma ett spels kvalitet och betyg kan bara avgöras av mig själv. Dom senaste spelen jag spelat är köpta utifrån höga betyg från andra spelare. Några exempel:
• Astrobot, 5/5, mitt betyg: 4/5
• Shadow Gambit Cursed Crew, 92%, mitt betyg: 1/5 (pga ej min genre)
• Virtual Pool 4, 84%, mitt betyg: 2/5 (pga låg kvalitet i menysystem, grafikbuggar)
• Indiana Jones Great Circle, 90%, mitt betyg: 2/5 (pga dålig styrning, stelt, linjärt, uselt)
Jag tycker FZ ska fortsätta hylla sin sköna mix av olika spelstilar, men var lite försiktiga med att avgöra vad som är bra och dåligt. Hög eller låg kvalitet kan ju bedömas utifrån så oändligt många aspekter. Mina favoritgenres är racing, mmorpg och open-world. Men jag kan också glädjas av ett enklare spel med kvalitet i utförandet, t.ex. Terraria och Valheim. Om ett spel är långt eller kort (antal speltimmar) är ett fullständigt idiotiskt och oftast irrelevant mått på kvalitet. Om ett spel är kul för mig så spelar antalet timmar ingen roll.

Medlem

Jag tolkar "fanboy" som fanatiker -- man är inte kapabel att bedöma en spelupplevelsen opartiskt. Jag pekar inte mot dig specifikt, du har skrivet flera bra recensioner.

Men en sådan fanboy ger ut bonuspoäng till till spel-A, de extra poängen kan ta spelet från 2/5 till 4/5. Sedan kan det komma ett spel-B som förtjänar en 3/5, och det får en 3/5 i betyg. Men nu så har spel-B lägre betyg än spel-A. Övriga spelare ser den orättvisa behandlingen och blir irriterade, vilket kan växa till hat mot spelserien som favoriseras. Vi har nog alla minst en gång i livet upplevt någon form av orättvis behandling; lärare som favoriserar en klasskamrat, ny kollega på jobbet med lägre meriter och högre lön. En av våra mest fundamentala mänskliga reaktioner. Man kan hitta exempel överallt i samhället, och det är bara negativt.

Fanboy är också en acceptans av lanseringar av ofärdiga buggiga spel, onödiga DLC eller mikrotransaktioner. Jag har har svårt att formulera mig hehe. Men därav så jag ser ingenting glädjande med att vara fanboy. Det är en förolämpning när någonting har gått för långt.

Medlem

Kul text, men själv så tillhör jag dom som gör skillnad på "fan" och "fanboy". Det förstnämnda är positivt men det sistnämnda är negativt, förknippat med okritiskt tänkande. Att man av okänd anledning älskar allt som en person/ett företag/etc gör, viftar bort negativa saker eller rent av är oförmögen att se felen/bristerna.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har nog själv varit "fan boy" mer eller mindre under mitt liv. Men sen lärde jag mig att förlora inte är allt och ibland är det de roligaste du kan ha i vissa spel. Och att konkurrens mellan företag oftast är väldigt bra. Sony tex är oftast bäst i perioder när det går dåligt för dom. Det gör att eftersom det går så bra för Sony nu så får vi färre bra och nya spel. Men det påverkar inte mig så mycket eftersom min smak för spel är så bred. Och att sättet jag spelar på gör att jag har otroligt mycket att spela hela tiden. Det gör så att jag omtöcknad över alla spel oftast blir förvånad över "det finns inga spel/bra/nya" folket. Och har väldigt lite förståelse för dom som antingen spelar fanatiskt snabbt och effektivt eller har väldigt liten/dålig smak på spel. Och knappt kan spela något. Till dom säger jag oftast köp en till konsol eller du har antagligen växt ifrån att spela. För många människor växer naturligt ifrån spel när dom bildar familj och skaffar jobb mm. Men för få spel.

It's not a lake, it's an ocean

Jag gör en distinktion mellan ett fan och en fanboy, som jag förstått det sistnämnda begreppet. Ett fan är någon som gillar något väldigt mycket. Det behöver inte göra oss okritiska till produktens brister, men vi gillar den ändå. Jag är ett fan av Shenmue, exempelvis, men har inga problem med att kritisera vissa delar av spelserien (inte minst Shenmue III). En fanboy är i mina ögon någon som inte har förmågan att se nyanserat på produkten i fråga. Det är helt svartvitt, rätt eller fel.

Jag var själv en Sega-fanboy, och det förvandlades närmast till ett slags dyrkan av allt som hade en Sega-logotyp på. Det skapades ett känslomässigt band som på riktigt påverkade mig, i både med- och motgång. Det är en ganska skön bubbla att vara i, och givetvis skapas här en sorts gemenskap med andra fanboys som har sett ljuset precis som en själv. Men man blir också ganska trångsynt. Ingen kritik når fram, och medvetet eller omedvetet söks hela tiden efter argument för att bemöta kritiken. Går det för långt blir det direkt ohälsosamt. Men framför allt blir man inskränkt, och när det kommer till spel blir resultatet att man går miste om en himla massa bra spel som råkar släppas till "fel" format. Det blir lite som de där som brukade hävda att de inte reste utomlands för att de gillade Sverige så mycket. "Ja, Sverige är fantastiskt. Men förstår ni hur mycket ni går miste om?" ville jag alltid fråga.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Testpilot

Jag kan hålla med krönikan till viss del, men om jag ska vara ärlig är det enda spel jag verkligen kan relatera till på ett känslomässigt plan Battlefield-serien. Jag spelar varje nytt spel som släpps under Battlefield-namnet, oavsett hur dåligt det än må vara. Samtidigt förstår jag den återkommande kritiken, och som ett "fan" enligt krönikan är jag nog ofta den största kritikern i min vänskapskrets – även om jag är den sista att sluta spela.

Det handlar dock mindre om att jag är ett hängivet fan av DICE eller Battlefield-serien i sig, och mer om att det helt enkelt saknas ett riktigt alternativ. För den som söker en upplevelse som balanserar mellan milsim och arkadshooters, och samtidigt erbjuder en mix av intensiva CQC-strider och storskaliga slagfält där stridsfordon dominerar och fotfolket desperat försöker undvika att hamna i skottlinjen – finns inte riktigt någon annan spelserie som fyller denna lucka, åtminstone inte som gör det bättre.

Kort sagt:
Skulle det dyka upp en utmanare till Battlefield som erbjuder samma spelstil, men i en mer polerad upplevelse, då skulle jag utan minsta tvekan byta och aldrig se tillbaka. Jag ser ingen poäng i att vara ett "fan" av en spelserie – varje spel ska stå på egna ben, inte stappla fram på gamla meriter bara för att det bär ett välkänt namn.

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

1
Skriv svar