Assassin's Creed Shadows

Medlem
Skrivet av Håkan:

Aldrig spelat Assassins Creed. Minns bara att min brorsa spelade ett av dom första och man fick typ springa runt i laddskärmen medans det laddade eller nåt sånt.. 😛
Men är spelen ihopkopplade på nåt sätt? Eller är det som COD, vissa är fristående, vissa är en serie, det är olika år osv?

Det finns en ramberättelse, lönnmördare och korsriddare. De slås och letar efter izu-föremål. Nu ställer du dig frågan om vad i hela friden det är för något. Det är en bra fråga. Izu är en ras som fanns här i början av mänsklighetens historia. Man hittar olika artefakter i spelen, dessa vill templars använda för att kontrollera människor och bygga ett stabilt samhälle medan lönnmördarna har en mer liberal inställning och försöker skydda människorna från dessa krafter. Man hittar artefakter i spelen och dessa behövs hanteras, eftersom de inte går att förstöra. Vissa gudar i våra mytologier har med kvardröjande izusars föremål att göra.

Nedhoppen i historiska miljöer förklaras genom att scanna DNA från personer som kan ha med relikerna att göra och sen hoppa in i den tidsperioden för att försöka hitta artefakterna. Så det finns en liten liten del av spelen som man är i nutid men det mesta är i det förflutna. Det går fint att spela dem var för sig, du missar kanske lite referenser men det påverkar inte spelupplevelsen.

Fritt ur sinnet, det är ju googlingsbart det här. Om du inte har spelat något AC-spel tidigare så kommer du inte att reta dig på vissa element som nämns här. AC-spelen följer en viss mall men det kommer du inte se om du inte spelet tidigare.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Aldrig varit så lite intresserad av nåt spel (om man inte räknar sportspel). Känner mig helt tom inuti när jag tänker på Ubisoft numera. 😆

Medlem

Hade trott det skulle bli en fyra i alla fall men tydligen inte. Verkar ha fått hyfsade betyg överlag dock såg jag. Kommer att spela via Ubi+ men väntar nog några patchar

Skribent
Skrivet av AdamMK:

Tror det syftar på 700 år från Valhalla som är på 800-talet.... tror jag

Hehe, jag ligger bra till!

Hur länge behöver man vänta för att det ska bli ny årstid? Eller är det storybundet? : D

Tror årstid byts varannan timme eller något. Men årstid kan man ändra när man vill också med en "vänta" funktion. Däremot går ju inte tid att ändra...vilket gör allt like märkligt.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror årstid byts varannan timme eller något. Men årstid kan man ändra när man vill också med en "vänta" funktion. Däremot går ju inte tid att ändra...vilket gör allt like märkligt.

Oh... så en årstid per 6 in game dagar
Snabba omställningar där.
Ja de borde ha en pipa a la MGSV!

Skribent
Skrivet av AdamMK:

Oh... så en årstid per 6 in game dagar
Snabba omställningar där.
Ja de borde ha en pipa a la MGSV!

Kan vara längre också men det ät inte jättelänge man behöver vänta för årstidsskifte. I Odyssey kunde man sätta sig och meditera för att vänta tid. Känns ju som just det skulle vara ännu mer logiskt här med ninjor och buddismen.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kan vara längre också men det ät inte jättelänge man behöver vänta för årstidsskifte. I Odyssey kunde man sätta sig och meditera för att vänta tid. Känns ju som just det skulle vara ännu mer logiskt här med ninjor och buddismen.

Sant. Men varför inte både och? Meditationspipa =]

Medlem

Lorentzon går att lita på. AC Shadows känns som en så oerhört självklar 3:a.

Dessa spel är numera enorma och polerade men "Världen känns artificiell" är en så himla träffsäker beskrivning av moderna Assassin's Creed.

signatur

Memento Mori

Medlem

Måste bara dela denna, så jävla kul

Moderator | Testpilot
Skrivet av Force:

https://www.youtube.com/watch?v=PWBJVl-tPEw

Så mycket Super Sentai (Power Rangers) och Kamen Rider över det där.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så mycket Super Sentai (Power Rangers) och Kamen Rider över det där.

Haha, älskar’t! Kanske även en liten släng av Black Dynamite i känslan.

Medlem

Är det mest likt Odyssey eller Valhalla? Jag tänker mest på uppgraderandet av vapen, rustning och basbyggandet. Resursinsamlandet i Odyssey var helt Ok, även om det också var grind-igt. Dock så var alla räder osv i Valhalla det som fick mig att sluta spela efter bara ett par timmar.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av conthox:

Är det mest likt Odyssey eller Valhalla? Jag tänker mest på uppgraderandet av vapen, rustning och basbyggandet. Resursinsamlandet i Odyssey var helt Ok, även om det också var grind-igt. Dock så var alla räder osv i Valhalla det som fick mig att sluta spela efter bara ett par timmar.

Nu minns jag inte exakt hur det var i Odyssey, men det är väldigt likt Valhalla. Sen var väl dessa två spels uppgraderingssystem rätt lika varandra om jag inte minns fel? Basen är som en liten utveckling av den i Valhalla i det att du nu får sätta ut byggnader fritt inom ett område. Inga räder, men du har slott som kan ta över. Dessa har 1-3 officerare och när dessa är döda kan man loota en stor kista i slottet som har utrustning. Det är dock fritt att antigen gå in med Yusake och döda alla eller om man vill gå välja Naoe och ta ninjavägen. Bara ta ut officerarna, smyga till kistan och sen dra.

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Force:

https://www.youtube.com/watch?v=PWBJVl-tPEw

Detta borde vara introt till spelet! Hade förtjänat en 4:a på bara det!

signatur

"Writer and Fighter"

Gen
Medlem

Skaffar det om jag kan hitta nån billig nyckel på SweC marknad. Brukar gilla AC spelen även om jag sällan spelar klart dem.

Medlem

Vill verkligen spela detta pga miljöerna ser så snygga ut, var inte helt hundra på mekaniken i odessy och valhalla var för stort men japan!

Får fundera eller avvakta bättre prisbild.

Hur många timmar är spelet?

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Redaktör
Skrivet av Verdurakh:

Vill verkligen spela detta pga miljöerna ser så snygga ut, var inte helt hundra på mekaniken i odessy och valhalla var för stort men japan!

Det finns på Ubisoft+ för 189 kr/mån. Kan vara värt att överväga istället för köp.

signatur
Skribent
Skrivet av Verdurakh:

Huvudstoryn var klar på runda 50-60 h. Sen rände jag ju runt och gjorde mer saker också så du kan nog lätt få ut över 100 h.

Ytmässigt tror jag spelet är mindre än Odyssey och Valhalla vilket är bra i mina ögon.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag brände ut mig på AC Valhalla..Det var för stort (för mig) och jag längtade efter att storyn skulle ta slut. Jag har inte ens spelat expansionerna.

Ska kolla med försiktig nyfikenhet på Shadows dock.

Medlem

Huvudstoryn var klar på runda 50-60 h. Sen rände jag ju runt och gjorde mer saker också så du kan nog lätt få ut över 100 h.

Ytmässigt tror jag spelet är mindre än Odyssey och Valhalla vilket är bra i mina ögon.

okay tack.

Jag är nog mer åt andra hållet, tycker 50-60 timmar är för mycket, blir typ aldrig klar med sådana spel om dom inte är helt suveräna 😅

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Efter att ha sett Wakkaah streama det så tappade jag sugen helt för AC Shadows. Håller med Wakkaah om musikvalet de gjort, uselt! Jag spelar hellre om Ghost of Tsushima en gång till

Skribent
Skrivet av Daffen:

Efter att ha sett Wakkaah streama det så tappade jag sugen helt för AC Shadows. Håller med Wakkaah om musikvalet de gjort, uselt! Jag spelar hellre om Ghost of Tsushima en gång till

Ja musiken! Glömde faktiskt helt nämna den. Vissa stycken är helkonstiga.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

LGBTQ+ teman i spelet lol. Sen undrar dom varför Ubisoft failar af 🤪 Ytterligare en franchise som aktivisterna dratt i graven.

Skribent
Skrivet av Hoffa:

LGBTQ+ teman i spelet lol. Sen undrar dom varför Ubisoft failar af 🤪 Ytterligare en franchise som aktivisterna dratt i graven.

Vet inte vad du syftar på med LGBTQ+? Nu har jag inte gjort exakt alla quests i spelet men har inte stött på någon som är homosexuell eller liknande. Kärleksrelationerna huvudkaraktärerna fått är också motsatta könet. Så om det finns är det inte påtryckande...inte enligt vad jag kan har sett efter runt 80 h i spelet.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Varför är det ens ett problem?

Medlem

Detta orkar man inte ens pirata.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Vem orkar bry sig om woke och antiwoke tjafset?

Antingen är spelet bra, eller så är det dåligt. Woke och antiwokemupparna har inget med saken att göra och vi som spelar spel orkar väl inte lyssna på de grupperna längre.

Medlem

Är det mycket Animus-gameplay/cutscenes?

Jag gillade hur det är i Odyssey, ligger i bakgrunden men stör aldrig storyn. Man får leva sig in i grekiska världen utan framtida hokus-pokus DNA-storyn (som tidigare nämnts var det ju intressant i Desmond-serien, men sen blev det ju bara en stor röra).

Skribent
Skrivet av xollerx:

Är det mycket Animus-gameplay/cutscenes?

Jag gillade hur det är i Odyssey, ligger i bakgrunden men stör aldrig storyn. Man får leva sig in i grekiska världen utan framtida hokus-pokus DNA-storyn (som tidigare nämnts var det ju intressant i Desmond-serien, men sen blev det ju bara en stor röra).

Det är inte mycket, men har blivit så lite nu att man hajjar till. Du har som köpt att leva i fina medeltida Japan och sen helt plötsligt så hamnar man i en VR-miljö som förklarar olika karaktärers agerande. Det känns enormt påklistrat och spelet hade klarat sig bra utan.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har bara spelat en kort stund men är imponerad av grafik och stämning så här långt. Tror jag kommer älska att utforska världen.

Skriv svar