Assassin's Creed Shadows på PS5 Pro får beröm
"En av de mest betydande PS5 Pro-uppgraderingarna vi sett", säger Digital Foundry.
Kommer att skaffa spelet förr eller senare Frågan är om man ska skaffa det till PC eller PS5 Pro dock...
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2, Sonos Sub Mini.
VR: Meta Quest Pro + VR Air Bridge
Det anmärkningsvärda är ju att AC Shadows ser högst marginellt bättre ut än förra hårdvarugenerationens Assassin's Creed-spel så som AC Origins, Odyssey och Valhalla.
Det är stundtals betydligt snyggare, men ja, mycket av prestandan går åt till att rendera allt i realtid (ray tracing)
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2, Sonos Sub Mini.
VR: Meta Quest Pro + VR Air Bridge
Väntar med att spela denna tills jag kan spela det på PS5 Pro då! Har ingen brådska ändå, har en del i backloggen och PS+katalogen som jag kan ta itu med först! Men kul att det spelar så bra på Pro - ytterligare en anledning att uppgradera. Men främsta anledningen blir GTA VI i slutet av året.
Det anmärkningsvärda är ju att AC Shadows ser högst marginellt bättre ut än förra hårdvarugenerationens Assassin's Creed-spel så som AC Origins, Odyssey och Valhalla.
Det finns saker som tex årstiderna och vädret som påverkar prestandan annat än den direkt grafiken. Detta har ju förut varit mer kosmetiskt. Nu påverkar årstiderna världen, snön lägger sig, sjöarna fryser till is. På hösten regnar det monsunregn så det är svårt att se något och vattnet rinner från taken och liknande. Sen ljussättning är mycket bättre, speciellt med skuggorna.
"Writer and Fighter"
Det finns saker som tex årstiderna och vädret som påverkar prestandan annat än den direkt grafiken. Detta har ju förut varit mer kosmetiskt. Nu påverkar årstiderna världen, snön lägger sig, sjöarna fryser till is. På hösten regnar det monsunregn så det är svårt att se något och vattnet rinner från taken och liknande. Sen ljussättning är mycket bättre, speciellt med skuggorna.
Jaha, just det.
Jag tittade inte supernoga på Digital Foundry's förra video om AC Shadows, men tyckte de nämnde betydelsen av just årstidsväxlingarna i AC Shadows, att årstidernas variation i spelet gör att ljus och skuggor helst ska köras i realtid istället för good old "baked lighting".
Var det främst det du syftade på med "påverkar prestandan"?
Memento Mori
Jaha, just det.
Jag tittade inte supernoga på Digital Foundry's förra video om AC Shadows, men tyckte de nämnde betydelsen av just årstidsväxlingarna i AC Shadows, att årstidernas variation i spelet gör att ljus och skuggor helst ska köras i realtid istället för good old "baked lighting".
Var det främst det du syftade på med "påverkar prestandan"?
Alltså jag kan väldigt lite om sånt där. Men tänkte på det du sa att spelet inte ser jättemycket bättre ut än de på förra generationen. Så inflikade att det inte bara är den direkta grafiken utan att spelet har massa annat som är mer avancerat. Som årstiderna och ljuset, vilket borde påverka prestandan.
"Writer and Fighter"
Wow! Det tycker jag i alla fall låter riktigt läckert och värt den prestanda det "kostar"
Alltså jag kan väldigt lite om sånt där. Men tänkte på det du sa att spelet inte ser jättemycket bättre ut än de på förra generationen. Så inflikade att det inte bara är den direkta grafiken utan att spelet har massa annat som är mer avancerat. Som årstiderna och ljuset, vilket borde påverka prestandan.
Jo men jag fattar.
Det är som med raytracing, att för en genomsnittlig gamer så syns ingen skillnad om det är av eller på, men om nån tekniknörd påpekar att "Fattar du hur läckert det är att alla föremål i scenen speglas med geometrisk exakthet på golv och andra ytor, och att detta bara minskar din fps med hälften trots att det renderas i realtid, fatta att detta skulle setts som helt omöjligt för 10 år sedan!" så kan man inte låta bli att bli lite imponerad.
Memento Mori
Det här med mellanstegskonsoler (som PS5 Pro) har aldrig lockat mig. Detta är väl ett sådant exempel, precis som i början av ett generationsskifte, där ett fåtal spel faktiskt ger det där extra som man betalat dyrbart för. Lagom till majoriteten av spel är optimerade för kraften hos PRO-modeller är det dags för nästa generation ändå. 🙂
Jag är glad och nöjd att vi är i ett skede där spel generellt har 60 fps-läge på konsol!🤘
Kommer aldrig skaffa en PS5 Pro. Klarar mig väldigt bra med en OG. Fram till att 6an släpps får det vara den som renderar mina spel.
GTA6?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
GTA6?
Ja, det spelet kommer se jättebra ut på OG PS5. Precis som alla andra spel till den konsolen gör. Hurså?
Ja, det spelet kommer se jättebra ut på OG PS5. Precis som alla andra spel till den konsolen gör. Hurså?
Uh? Jag menade om du väntar tills gta6 kommer? Men du menade ju ps6 nu förstår jag...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
"Sweclockers var inte särskilt imponerade av pc-versionen av Assassin's Creed Shadows. Inte anmärkningsvärt snyggt"
"Digital Foundry har testat spelet på konsol, och på den kraftigaste PS5:an sticker grafiken ut rejält tack vare att den orkar leverera avancerade ray tracing-effekter. Vilket gör skillnad för ögonen"
Eh, okej. SÅ det ser fult ut på PC men snyggt ut på PS5 pro?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.