Diskutera – Är du nöjd med din speldator?
Sjukt nöjd!
MB:ASUS ProArt Z790-Creator WIFI
RAM:DDR5 5600MHz CL40 FURY Beast RGB (4x32GB)
CPU:Intel Core i9 13900KS 3.2 GHz 68MB
Cooler:Arctic Liquid Freezer II 420 A-RGB
GPU:ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Matrix Platinum
PSU:be quiet! Dark Power Pro 13 1300W
SDD:Crucial T700 4TB M.2 NVMe PCIe Gen 5
SDD:Corsair MP600 Pro XT 8TB
SDD:Corsair MP600 Pro XT 8TB
Jag payade 48 000 kr för ett år sedan för en färdigbyggd PC från Komplett med ett RTX 4090 GPU och 7800X3D CPU. Utan skärm.
Det häftigaste var hur snabbt PC:n bootade och hur snabbt nya spel startade och laddade banor (inklusive shaderkompilering). Det kändes väldigt smidigt och lyxigt. Men själva grafiken i spel? Nej, jag upplever ingen större skillnad mot min PC från 2018 med RTX 2080 GPU och Intel i7 9700K CPU.
Vissa splitternya spel som STALKER 2 kan jag i praktiken inte ens spela med min gamla dator då shaderkompilering vid start av spelet tar 10 minuter och att ladda in en savefil tar 2 minuter efter att man dött, plus att spelet hackar och laggar trots låga grafikinställningar, vilket beror på att min CPU är för långsam för att generera spelvärlden, och då spelar låga inställningar för GPU:n nästan ingen roll.
Men om vi bortser från just STALKER 2, när ett nytt spel väl fungerar (tex Avowed, Dragon's Dogma 2, Lords of the Fallen, Starfield, Elden Ring, Armored Core 6 mfl) och jag jämför min nya med min gamla dator från 2018 tycker jag skillnaden absolut inte motiverar en uppgradering för 48 000 kr (varav 4090 GPU:n kostade 23 000 kr). Skillnaden är häpnadsväckande liten (ja, jag ångrar stort köpet av ett 4090, sånt extremt slöseri på pengar när ett 4070 för 8000 kr hade räckt mer än väl).
Jag har heller aldrig tyckt att raytracing ens i närheten motiverar att lägga extra tusenlappar på starkare hårdvara.
Du måste lägga ännu mer pengar helt enkelt, köp en ny 4K 240hz qd-oled monitor om du vill se någon skillnad ;).
Sen är de flesta utav spelen du lista inga direkt grafik mästerverk som verkligen nyttjar ett highend kort till fullo. Större skillnad märks väl i spel som typ Cyberpunk 2077 och Alan Wake 2 med path tracing.
Men ja, det är ju helt klart diminishing returns ju högre upp man kommer. Kör man ett 4070 Super med 1440p 144hz skärm så får man nog fortfarande 70-90% av en highend upplevelse, till mindre än hälften av priset.
Jag är rätt nöjd med det jag har men beställde en OLED skärm på Black Friday förra året och riggen jag har nu klarar inte av att driva 1440p i 240hz. Sååå, jag bestämde mig för att köpa en 40-års present till mig själv!
Har beställt alla delar och ikväll kommer den sista delen chassit. Jag hoppas på att bli väldigt nöjd. Ska sägas att jag vill ha ett tyst bygge som presterar.
Så här blir det nu, kostade runt 30000kr:
CPU: AMD 9800X3D
CPU kylare: Thermalright Phantom Spirit 120
Grafikkort: AMD RX 9070 XT
Moderkort: MSI X670E Gaming Plus WiFi
Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB), 6000Mhz, CL30
Hårddisk 1: Samsung 990 Pro SSD 2 TB
Hårddisk 2: Kingston NV3 M.2 (2TB)
PSU: CORSAIR RM1000x ATX 3.1
Chassi: Fractal Design Define 7
Chassifläktar: Noctua NF-A14 PWM x 3
Prepare for.. Bloodshed!
Spelar typ bara på steam deck även om jag har en kraftfull desktop. Stortrivs med decken, och kommer knappast köpa en ny dyr dator kanske någonsin igen. Sitter även med riktigt dyra datorer på jobbet, och när man klagar på quadro RTX eller 5090 för att dom har dålig prestanda, så är det ganska omotiverat att köpa dyr gamingdator med ännu sämre prestanda. Så steam deck är bra.
Köpte denna när den var ny och är fortfarande jättenöjd. Enda nackdelen är att datorn låter som ett flygplan när man ska göra något krävande, som att spela t.ex. Så hörlurar är ett måste vid gaming. Inget problem däremot vid vanlig surf, kontorsarbete och streaming, då är datorn tyst.
https://www.webhallen.com/se/product/331420-ASUS-ROG-Strix-G1...
CPU: Intel i9 13900K 3Ghz(5.8Ghz) 24 cores, 32 threads⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Memory: Kingston 64GB DDR5 6Ghz RAM⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
GPU: MSI Geforce RTX 4090 24GB GDDR6
Allt som allt kostade den runt 52,000kr, helt klart värd. Utöver att 13/14 serien av intel suger. Men fungerar likförbannat strålande på allt jag provat någonsin hittils. Tyst som en mus är den också. Vattenkylning som truckar på.
RTX 3070 och 10700k. Är väl nöjd för det mesta, spelar inte jättemycket i nuläget och de flesta spel jag har spelat har fungerat dugligt för mig. Undantaget Stalker 2 som jag la på hyllan efter ett par timmar. Inte aktuellt med någon uppgradering i nuläget heller, har för lite tid att spela för att det ska vara värt det.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Med tanke på vad den innehåller för komponenter är jag nöjd.
Jag köpte den begagnad 2021 för 2500:-, men uppgraderade grafikkortet, Cpu-kylaren och skaffade lite extra chassifläktar.
i7 4790
GTX 1070
Elden Ring flöt på väldigt bra. Annars har jag inte spelat några nya spel på den.
Jag känner ändå att det börjar bli dags att byta upp sig till en ny (begagnad) snart. Ligger man någon generation bakom kan man komma undan bra billigt.
Japp Det var märkbar skillnad.
Haha, men hur kunde du klara dig så länge med en gammal skrutt? Spelar du nya spel på konsol eller?
Vad gick den på, din nya PC med grymma RX 7900 XTX och AMD Ryzen 9 9900X? Hur gjorde du med skärm?
Memento Mori
Du måste lägga ännu mer pengar helt enkelt, köp en ny 4K 240hz qd-oled monitor om du vill se någon skillnad ;).
Sen är de flesta utav spelen du lista inga direkt grafik mästerverk som verkligen nyttjar ett highend kort till fullo. Större skillnad märks väl i spel som typ Cyberpunk 2077 och Alan Wake 2 med path tracing.
Men ja, det är ju helt klart diminishing returns ju högre upp man kommer. Kör man ett 4070 Super med 1440p 144hz skärm så får man nog fortfarande 70-90% av en highend upplevelse, till mindre än hälften av priset.
Hahaha, "ännu mer pengar". Schysst råd!
Ja, jag kör skärm med bara 1440p som kostar knappt 5000 kr bara, men jag tycker det är otroligt snyggt. Jag håller med om diminishing returns.
Vad är det som gäller om man ska ha 4K skärm? Inte 240hz om sånt kostar extra, det är ju helt overkill. 120hz räcker mer än väl. Jag tänker att det lär kosta 12000kr om inte ännu mer.
Vet du nån lyxig 27 eller 32 tums QD-OLED som är poppis på Sweclockers?
Apropå hz, jag minns att jag läste ett par artiklar av monitorgurun Thomas Ytterberg på Sweclockers för några år sedan, och han sa typ att dagens GPU:s eller HDMI-skärmkablar eller vad det nu var, knappt orkade mata fram en native 4K signal i 60 hz ens, men det kanske räknas som stenåldern nu?
Memento Mori
Tycker det är för mycket problem med Gaming PC och att dom är alldeles för dyra att uppgradera så jag bytte till konsol.
Har läst om flera som bytt gaming pc mot Mac Mini PS5 och 27” 120hz + istället. Blir troligtvis en sådan kombination till barnen när deras PC börjar bli trötta.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
lite, men den är på tok för gammal, jag har inte pengar nog att uppgradera, behöver byta varenda del mer lr mindre då min är typ 10 år gammal nu. Jag kan lira skapligt, men detta är datorns sista år gissar jag på. om nån har bra delar liggandes att ge bort så tar jag gärna emot
intel 4789k 4ghz last gen quad cpu?
16gb 2444hz ram typ ddr3
geforce 1070 gtx 8gb vram
moderkortet 10 år gammalt
32" 1080p 60hz skärm
kan fortf lira saker, men inte på högsta graffe sen rdr2 kom, ganska nära dock för å va så gammal dator, split fiction är mer krävande än rdr2 i cpu å ram.
har för mkt spel för att byta till konsoll! och har inte ens en tv
//monster
HAHAHA! i5 4690k och ett Rx 580 4Gb! Övrigt I datorn byggde jag 2011 så det är antikt överlag.
Hade tänkt bygga nytt för läääängesen men vi fick barn för snart 6 år sen och då kändes det inte värt, sen har tiden gått och vi fick barn nr 2 för drygt 1 år sen, så ekonomiskt funkar det inte med föräldrapenning och allt vad det är, särskilt när gpu-priserna är som de är.
Vill gärna gå upp till 1440p så måste dessutom byta skärm.
Leker med att bygga olika system på Inet och planen just nu är en ryzen 9600X med ett rx 9070 eller 9070XT när de finns till sina MSRP-priser. Hade gärna kört en 9800X3D men det blir för dyrt. Kan byta cpu I framtiden istället AM5 ska ju va aktiv flera år till.
Ducati Streetfighter 848
Som fader och med allt annat i ett hus som kostar så får jag vara nöjd med min Intel i7 8086K Limited Edition 6x4ghz och 32gb ram som jag fick för spotsvjuer för ett par år sedan. En riktigt arbetshäst. SPECIELLT då dagens spel är GPU krävande och allt över 1440p bara skiljer fåååå procent i FPS.
Och häromveckan fick jag tag på ett| RTX 3060 12GB för 1800kr samt kör detta på en LG 38GN950 38" 3860x1600 skärm.
Jag är långt ifrån Frames per second nörd men nu känner jag mig nöjd för stunden.
Nu ska jag bara fixa ihop 2 datorer till barnen, ett med 1070 och ett med 1050. Så är hela familjen i hamn!
Jo, Jag köper till 80% Begagnat, förutom hårddiskar.
Köpte min 2019. Den kostade då 22k vilket var i saftigaste laget. Största utgiften var ett 2080 som då gick loss på 8k. Sommaren 2022 pajade det - ett par månader innan garantin löpte ut. Inet frågade om det gick bra att skicka ett 3070 istället då kortet jag hade inte såldes längre. Jag sa att det var helt ok. I övrigt har jag uppgraderat från 16 gb ram till 32, resten av datorn är densamma som vid köp.
Funkar alltjämt mycket bra. Särskilt efter att jag undervoltade 3070-kortet (det hade en tendens att bli för varmt innan) för nått år eller två sen. Så ja, jag får säga att jag är nöjd. Det var värt pengarna. Slog även till på en skärm i samma veva som datorköpet för 6,5k och det var nog den största uppgraderingen - min tidigare skärm var från 2010.
Med det sagt börjar det väl kanske bli dags att köpa nytt om något år eller två. Jag är van vid att skämma bort mig själv och skaffa nyt var fjärde år ungefär, så det här är burken jag haft längst hittills. Man blir ju fasen inte taggad på att köpa nytt så som priserna har skenat iväg, dock.
Haha, men hur kunde du klara dig så länge med en gammal skrutt? Spelar du nya spel på konsol eller?
Vad gick den på, din nya PC med grymma RX 7900 XTX och AMD Ryzen 9 9900X? Hur gjorde du med skärm?
Endast spelat lite äldre spel. Fortnite, CS Go, Age of Empires 2, osv. Inget riktigt krävande. Men märkte under framförallt förra året att gamla datorn inte började palla med uppdateringarna i Fortnite och blev lagg i CS2 när det kom. Nu i vintras kunde jag knappt kolla Youtube eller surfa.
Fick ge 28K för datorn. Har en lite nyare Acer skärm sedan ett par år tillbaka. Sitter och kollar efter en ny. Men ingen panik.
Köpte nytt hösten 2022 med bl.a. 3080TI.
Kortet gick kaputt i december samma år, inet hade inte 3080TI eller motsvarande nvidia i lager, så fick ett erbjudande om att lägga ~1500 spänn emellan och uppgradera till precis då nysläppta 7900xtx.
Supernöjd med allt och är numera team amd
Hahaha, "ännu mer pengar". Schysst råd!
Ja, jag kör skärm med bara 1440p som kostar knappt 5000 kr bara, men jag tycker det är otroligt snyggt. Jag håller med om diminishing returns.
Vad är det som gäller om man ska ha 4K skärm? Inte 240hz om sånt kostar extra, det är ju helt overkill. 120hz räcker mer än väl. Jag tänker att det lär kosta 12000kr om inte ännu mer.
Vet du nån lyxig 27 eller 32 tums QD-OLED som är poppis på Sweclockers?
Apropå hz, jag minns att jag läste ett par artiklar av monitorgurun Thomas Ytterberg på Sweclockers för några år sedan, och han sa typ att dagens GPU:s eller HDMI-skärmkablar eller vad det nu var, knappt orkade mata fram en native 4K signal i 60 hz ens, men det kanske räknas som stenåldern nu?
32" 4K 240hz monitor är riktigt schyst men helt klart diminishing returns jämfört mot en bra 27" 1440p 120hz. Hade du inte redan haft en highend dator, så hade jag nog inte rekommenderat att skaffa en 4K skärm. Visst det är trevligt med lite större yta, upplösning och möjlighet att spela i 240hz men största skillnaden som en sådan uppgradering ger är nog främst paneltypen. QD-OLED kan erbjuda bra ljusstyrka och färger men framför allt riktigt bra svärta och responstid likt klassiska CRTs. Dock får man problem med risk för inbränning och även fast just de senaste QD-OLEDs verkar ha bättre skydd mot inbränning, så bör man nog inte nyttja den som en arbetsskärm, utan främsta använda den för spel, film och tv-serier.
Kolla lite snabbt på inet och idag verkar man få betala runt 10-17k för en sådan skärm.
En utav de bättre modellerna just nu https://www.inet.se/produkt/2224826/asus-32-rog-swift-pg32ucd...
Denna verkar vara en av de billigare just nu, dock välvd som inte passar alla https://www.inet.se/produkt/2226676/dell-32-alienware-aw3225q...
Tänkvärt är också vilken yta man vill ha. De flesta vill nog ha glansigt eller semi-glansigt för att kunna få ut mesta av skärmen, dock bör man inte ha några lampor eller fönster bakom skärmen som kan spegla sig.
Egentligen klarar ju inte displayport 1.4 full 4k 240hz med 10 bitars färgdjup men tydligen ska komprimeringstekniken som används vara så pass bra att det inte ska vara någon större märkbar skillnad. Idag är det relativt få skärmar som har stöd för displayport 2.1 och dessutom skulle du behöva byta till ett annat grafikkort eftersom Nvidia de snåla asen fortfarande använde dp 1.4 i 4000-serien x).
TLDR: Om du är nöjd med din nuvarande 1440p skärm och inte tycker det är värt att lägga så mycket pengar så avvakta tills nästa generation QD-OLED och / eller en prissänkning.
Köpte mig en 9800x3d idag (upp från 5600x) tillsammans med ett Radeon 9070XT jag kom över vid releasedagen. Köpte också AM5 mobo, 64gb ram och annat gott. Första gången på 20 år jag köper mer åt high-end-hållet när det gäller dator. Något ska man ha för att man är 40 och har mer stålar än vad man behöver!