Klart! Tencent köper 25 % av Assassin's Creed, Far Cry och Rainbow Six

Robot
Klart! Tencent köper 25 % av Assassin's Creed, Far Cry och Rainbow Six

Betalar 12,5 miljarder för del i nytt dotterbolag.

#Tencent, #Ubisoft, #nyhetstips

Medlem

usch...

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Massproduktion here we come!

Medlem

Är Rainbow Six fristående från resten av Tom Clancy nuförtiden?

Tråkig utveckling med att vi snart inte har någon stor europeisk utgivare...

Medlem

Smart om man vill garantera att inga spel därifrån riktar någon form av ord som kan uppfattas som kritik mot regimen.

Medlem
Medlem

Kändes ju rätt väntat och rimligt att göra ett dotterbolag med fokus på de titlarna. Sedan tror jag ju inte det kommer påverka innehåll/utveckling av spelen något att Tencent får en lite större bit av kakan, med tanke på att det inte gjort det med andra företag som dom äger helt som tex Funcom eller delvis som tex FromSoftware.

Medlem

Tycker överlag att deras spel är ganska tråkiga nu för tiden. Har inte spelat Shadows än men deras andra titlar är mycket samma samma.
Immortals är nog det Ubisoft spel som jag faktiskt tycker var originellt och bra den senaste tiden.
Så får se om dom vågar satsa med nya pengar i ryggen eller om det blir ännu mer säkra kort.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Kändes ju rätt väntat och rimligt att göra ett dotterbolag med fokus på de titlarna. Sedan tror jag ju inte det kommer påverka innehåll/utveckling av spelen något att Tencent får en lite större bit av kakan, med tanke på att det inte gjort det med andra företag som dom äger helt som tex Funcom eller delvis som tex FromSoftware.

De verkar inte haft någon påverkan på Warframe (Digital Extremes), samt Path of Exile 1&2 (Grinding Gear Games)

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Efter succéen med Assassin's Creed Shadows så var det givetvis ett logiskt steg för Ubisoft. Nu får vi nog se en aktiehöjning som håller i sig lite. Men får inte Tencent förändra det toxiska klimatet hos ubisoft så lär det inte hjälpa mycket , då hjälper inte 3 miljoner spelande om de inte köper spelet till fullpris Fortfarande bojkotta mikrotransaktioner i singeplayerspel, spelet stöps ju om efter det formatet!

Medlem

Denna bit i imo, är väldigt agressivt skriven:

"The new subsidiary would be granted by Ubisoft a worldwide, exclusive, **irrevocable**, perpetual
license in respect of the intellectual property and similar proprietary rights owned or licensable
by Ubisoft in relation to Tom Clancy’s Rainbow Six, Assassin’s Creed and Far Cry in exchange for
a royalty."

Så det som är kvar hos Ubisoft Entertainment helt är vad?
Prince of Persia, Ghost Recon, Splinter Cell, Division, Rabbids, Rayman, The Crew,
Watch Dogs, Immortals Fenyx Rising, Riders Republic, Just Dance,
Rocksmith, Valiant Hearts: Coming Home, Anno, Avatar, Skull and Bones,

Beyond Good & Evil, Might & Magic, och några små titlar

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Artikeln är fel, de viktigast delarna är ju Might and Magic och Anno.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Tycker överlag att deras spel är ganska tråkiga nu för tiden. Har inte spelat Shadows än men deras andra titlar är mycket samma samma.
Immortals är nog det Ubisoft spel som jag faktiskt tycker var originellt och bra den senaste tiden.
Så får se om dom vågar satsa med nya pengar i ryggen eller om det blir ännu mer säkra kort.

Tycker Ubi håller ganska hög nivå nu förtiden. Shadows är riktigt bra... Gillar man inte deras koncept så är det svårt men som pluppjägare så älskar jag det. Senaste Prince of Persia ligger i backloggen och skall spelas efter jag är klar med allt jag håller på med Immortals var riktigt mysigt även om jag aldrig kommit igenom hela (nån dag).

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Blir nog bra, hoppas Tencent har stort inflytande över framtida spel.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Vad jag vet heter spelet fortfarande Tom Clancy rainbow six. Men högst otydligt om dom menar TC i helhet eller endast RS spelet.

Gen
Medlem
Skrivet av kebbe:

Blir nog bra, hoppas Tencent har stort inflytande över framtida spel.

Assassins Creed : Chongqing (release 2027)
Assassins Creed : Beijing (release 2029)
Assassins Creed : Shanghai (release 2031)

Medlem
Skrivet av Jozo:

Embracer och Paradox finns ju alltid.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Medlem
Skrivet av Gen:

I något av de spelen får vi reda på att ingenting alls hände på Himmelska fridens torg år 1989

Medlem
Skrivet av Gen:

Det åtminstone påstås från både Ubisofts och Tencents håll att Ubisoft kommer att ha fortsatt kontroll (inkl.det kreativa) med sitt 75%-majoritetsägande (logiskt vid majoritet, men vi får väl se):

Ubisoft chief financial officer Frederick Duguet said the subsidiary's board "will be controlled by Ubisoft, so Ubisoft will continue controlling and consolidating this entity."

"We are excited to extend our longstanding partnership with Ubisoft through this investment, which reflects our continued confidence in Ubisoft’s creative vision and exceptional talent to drive sustained success in the industry," Tencent president Martin Lau said.

https://www.pcgamer.com/gaming-industry/ubisoft-and-tencent-a...

Sedan ska man inte heller glömma att Tencent redan har ett minoritetsägande på ca. 10% av Ubisoft, sedan 2022 (och ännu högre av GBL). Detta blir dock ett separat bolag.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Tycker de är roliga, Avatar spelet blev nästan mitt personliga GOTY

Gen
Medlem
Skrivet av Atilaa:

I något av de spelen får vi reda på att ingenting alls hände på Himmelska fridens torg år 1989

Ingen kommentar

Skrivet av Balunan:

Det åtminstone påstås från både Ubisofts och Tencents håll att Ubisoft kommer att ha fortsatt kontroll (inkl.det kreativa) med sitt 75%-majoritetsägande (logiskt vid majoritet, men vi får väl se):

Ubisoft chief financial officer Frederick Duguet said the subsidiary's board "will be controlled by Ubisoft, so Ubisoft will continue controlling and consolidating this entity."

"We are excited to extend our longstanding partnership with Ubisoft through this investment, which reflects our continued confidence in Ubisoft’s creative vision and exceptional talent to drive sustained success in the industry," Tencent president Martin Lau said.

https://www.pcgamer.com/gaming-industry/ubisoft-and-tencent-a...

Sedan ska man inte heller glömma att Tencent redan har ett minoritetsägande på ca. 10% av Ubisoft, sedan 2022 (och ännu högre av GBL). Detta blir dock ett separat bolag.

Vem vet, jag skulle nog inte tro speciellt mycket på det. Tror det måste stå så, sen kan man undra om det stämmer eller ej.

Medlem
Skrivet av Muthoz:

Denna bit i imo, är väldigt agressivt skriven:

"The new subsidiary would be granted by Ubisoft a worldwide, exclusive, **irrevocable**, perpetual
license in respect of the intellectual property and similar proprietary rights owned or licensable
by Ubisoft in relation to Tom Clancy’s Rainbow Six, Assassin’s Creed and Far Cry in exchange for
a royalty."

Så det som är kvar hos Ubisoft Entertainment helt är vad?
Prince of Persia, Ghost Recon, Splinter Cell, Division, Rabbids, Rayman, The Crew,
Watch Dogs, Immortals Fenyx Rising, Riders Republic, Just Dance,
Rocksmith, Valiant Hearts: Coming Home, Anno, Avatar, Skull and Bones,

Beyond Good & Evil, Might & Magic, och några små titlar

Det är ju en ganska viktig poäng, Ubisoft äger fortf IPna och det nya dotterbolaget betalar royalties för sina eviga licenser.

Medlem
Skrivet av robbis:

Tycker Ubi håller ganska hög nivå nu förtiden. Shadows är riktigt bra... Gillar man inte deras koncept så är det svårt men som pluppjägare så älskar jag det. Senaste Prince of Persia ligger i backloggen och skall spelas efter jag är klar med allt jag håller på med Immortals var riktigt mysigt även om jag aldrig kommit igenom hela (nån dag).

Jag tycker också att deras spel är bra, men lite tråkiga. Och jag gillar generellt deras koncept men ibland önskar jag att dom vågade ta ut svängarna lite mer.
Prince of Persia hade jag faktiskt glömt bort. Det ska jag lägga till i min önskelista.

Edit: Det finns visst på PS Extra så jag kan prova i helgen 😀👍

Skrivet av Majinbuu:

Tycker de är roliga, Avatar spelet blev nästan mitt personliga GOTY

Jaså? Fick för mig att det var typ Far Cry på en annan planet så jag har inte kollat in det så mycket 😅 Det är på rea på PSN just nu för 300 spänn. Är det värt det?

signatur

Medlem

Då kan vi nog glömma singel player spel av dom serierna i framtiden.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag tycker också att deras spel är bra, men lite tråkiga. Och jag gillar generellt deras koncept men ibland önskar jag att dom vågade ta ut svängarna lite mer.
Prince of Persia hade jag faktiskt glömt bort. Det ska jag lägga till i min önskelista.

Edit: Det finns visst på PS Extra så jag kan prova i helgen 😀👍

Jaså? Fick för mig att det var typ Far Cry på en annan planet så jag har inte kollat in det så mycket 😅 Det är på rea på PSN just nu för 300 spänn. Är det värt det?

Jag betalade fullpris vid release och för mig va det värt varenda krona. Om just du kommer gilla det kan jag inte svara på. Men du får otroligt vacker värld att utforska, ett + är ju om du gillar filmerna med dess universum.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Jag betalade fullpris vid release och för mig va det värt varenda krona. Om just du kommer gilla det kan jag inte svara på. Men du får otroligt vacker värld att utforska, ett + är ju om du gillar filmerna med dess universum.

Kollade igenom lite gameplay på Youtube och det ser trevligt ut. Jag ska nog passa på under rean

signatur

Medlem
Skrivet av Gen:

Far Cry 7 du slåss mot en diktator för att rädda nära och kära som har blivit fängslade för att dom har kollat på Nalle Puh

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Visste inte att dynga kunde blir mer dynga

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag har ändå en god magkänsla av att detta blir bra.
Nu får ubisoft en spark i baken och en andra chans.
Rensa ut de som satt dem i sitsen och börja leverera det som gaming industrin vill ha. Samt se över personalstyrkan.
Lite stora utgifter för skapandet av spel känns det som.

Medlem

Det här var nog vägen ut för Ubisoft från att gå under så detta kommer ej som någon chock direkt. Utrycket "Rör inte mitt Ubisoft" kan man nu slänga i papperskorgen. Uppsägningar kommer också att ske oveset vad ubisoft säger och lovar sina anställda vilket också framgår från oroliga anställda i ett läckt internt mail. Sen också den som tror att Tencent inte kommer att ha mycket att säga till om innom Ubisoft tror väldigt fel eller är väldigt naiv. Personligen tror jag det kommer att röras om ordentligt innom företaget men tiden får visa.

12
Skriv svar