Vad hade du gjort med 1,25 miljarder kr?
Det folk inte verkar tänka på är att om ni vinner så mycket pengar så kommer ni få betala multum i säkerhet för er själva och anhöriga.
Äh. Den kostnaden är en piss i Nilen vid sådana här summor. Bara räntan kommer att betala allt det och mycket till.
Sen behöver man inte alltid öka sin säkerhet. Det är långt ifrån alla som öppet skyltar om sin förmögenhet. Har umgåtts med en del miljardärer genom åren och inte en enda gång förstod jag att de var rika som troll förrän de berättade det för mig.
Skryter man öppet för allt och alla så får man skylla sig själv.
Ännu en dag i paradiset.
Äh. Den kostnaden är en piss i Nilen vid sådana här summor. Bara räntan kommer att betala allt det och mycket till.
Sen behöver man inte alltid öka sin säkerhet. Det är långt ifrån alla som öppet skyltar om sin förmögenhet. Har umgåtts med en del miljardärer genom åren och inte en enda gång förstod jag att de var rika som troll förrän de berättade det för mig.
Skryter man öppet för allt och alla så får man skylla sig själv.
Nej, det är inte ens å stor kostnad, det försvinner. Men det där med att gömma sin förmögenhet om man har en miljard, det går liksom inte. Det är bättre att flytta till ett område där det bor andra som har massa pengar, då blir man en i mängden.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Nej, det är inte ens å stor kostnad, det försvinner. Men det där med att gömma sin förmögenhet om man har en miljard, det går liksom inte. Det är bättre att flytta till ett område där det bor andra som har massa pengar, då blir man en i mängden.
Ja, det är ju sant på ett sätt. Alltså att det kan vara enklare att vara förmögen bland andra förmögna.
Men det går visst att "gömma" sin förmögenhet. Steg ett är att hålla flabben, steg två är att inte ha en Ferrari på uppfarten.
Ännu en dag i paradiset.
Det folk inte verkar tänka på är att om ni vinner så mycket pengar så kommer ni få betala multum i säkerhet för er själva och anhöriga.
Bara om man berättar att man vunnit
Det är väldigt lätt att säga vad man skulle göra, men man kan inte vara helt säker på hur vinsten skulle påverka en.
Jag har svårt att tro att jag skulle känna att jag förtjänat pengarna, så jag skulle behöva skänka bort minst en miljard till bättre behövande.
Jag skulle nog skänka en stor del av resterande pengar till familj och vänner, samt investera en del i aktier och fonder.
Ett mindre hus (<100kvm) och en trevlig veteranbil skulle det antagligen också bli.
Jag skulle behöva max 50 miljoner för att göra och leva precis som jag vill livet ut. Så säg 100 miljoner för att ha lite svängrum (inflation) och hjälpa familjen.
Resten skulle jag nog använda för att bygga upp en stiftelse fokuserad på någon form av kulturgärning. Troligen för att utveckla och omhänderta brukshistoriska platser eller hembygdsgårdar. Finns också en hyfsad chans att jag hade köpt en massa gammelskog för att skydda och bevara.
När man inte gillar bilar, klockor eller stora hus så finns det inte så mycket kvar att lägga pengar på idag antar jag. 1,24 miljarder räcker förvisso till många böcker...
Tror imo det är en dum idé. "When your time comes". Visa sig helt svag drar nog gamarna till sig snarare. Ligg lågt ett par år sen har folk glömt bort det.
Tillbaka till frågan. Jag hade bott på hotell ett bra tag. Starta ett företag eller som någon annan nämnde en stiftelse. För skojs skull.
Flyttat till något annat land som bryr sig betydligt mer om sin majoritetsbefolkningen och framtida generationers trygghet.
Känslan av att få ge massa till de närmsta som överraskning vore nog rätt oslagbar, men jag skulle göra allt för att försöka förbli anonym utöver närmsta familj.
Gjort Skatteverket väldigt glada bittra, i alla fall.
Denna vinst är skattefri.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Alltså, honestly, jag hade gjort massa saker.
Allt det där "självklara" som att betala av skulder, bättre boende och trygga barnens framtid mm mm. Jobba med något jag brinner för helt utan krav på lönsamhet. Men framförallt skulle jag behöva tänka igenom hur de här pengarna inte skulle påverka alla relationer och annat i livet på ett negativt eller oförutsägbart sätt. Det finns alldeles för många exempel på människor vars liv gått bananas på ett eller annat vis efter betydligt lägre rikedomar än detta.
Skänt en stor del till välgörenhet.
Gjort närmaste polarna ekonomiskt oberoende.
Hade dock fortsatt jobba för det är en bit av livets kaka som jag känner att jag behöver för att fungera mentalt.
Hade inte spenderat pengarna på dyra saker (är inte prylberoende eller i behov av att äga "status prylar") eller rest (gillar inte att resa) utan hade levt som vanligt.
Jag är en simpel man, nöjd med det lilla i livet.
Alltså, honestly, jag hade gjort massa saker.
Allt det där "självklara" som att betala av skulder, bättre boende och trygga barnens framtid mm mm. Jobba med något jag brinner för helt utan krav på lönsamhet. Men framförallt skulle jag behöva tänka igenom hur de här pengarna inte skulle påverka alla relationer och annat i livet på ett negativt eller oförutsägbart sätt. Det finns alldeles för många exempel på människor vars liv gått bananas på ett eller annat vis efter betydligt lägre rikedomar än detta.
Tror det handlar helt enkelt om vilken personlighet man har.
Människor som lätt sätter sig i beroenden och bränner pengar på skräp kan säkert gå ned sig helt och göra av med alla pengarna på ett år. Värst förstås är ju beroendemänniskor som får upp ögonen för tunga missbruk och blir involverade i kriminalitet mm. om de får en sådan hög vinst. Lär nog inte dröja länge tills de sitter kidnappade nånstans av ett kriminellt gäng som får nys om att de har väldigt mycket pengar till knark och festande.
Jag hade börjat med att inte berätta det för någon! Hade berättat för närstående att jag har fått in mycket pengar och kan därför ge bort några miljonen till folk som jag tror kan behöva det...och som jag tror kan hantera det.
Sen hade jag tittat på medicinsk forskning. Antingen hittat något som redan existerar och som jag tror på eller (troligtvis) startat nytt, så jag kunde kontrollera att allt verkligen går rätt till och inte bara går till administration. Där hade jag lagt det mesta.
Köpt taklampan som jag har drömt om och en tavla. En Remarkable pro, hade det nog också blivit. En ny PC och en Mac. Ny telefon. Dyrare mat än jag köper idag. Semestrar. Levt gott...förhoppningsvis.
Tillverka mitt eget dataspel, skulle jag nog också göra!
Havsutsikt. Eget biorum. Skaffa en egen kock. Det är väl lyxen jag tänker mig. Resterande 1,2 miljarder, skulle hamna i ränte-fonder o liknande. Skulle inte ens behöva 1% avkastning för att leva i ren lyx. Livet skulle i fortsättningen gå ut på att lista ut vart man vill skänka pengarna, där de gör mest nytta.
Jag hade byggt ett badhus i Kiruna!
Tyvärr, det räcker inte.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/badhuset-i-kirun...
Lätt att säga såhär vad man skulle göra ”om” man skulle vinna. Troligtvis skulle det bli helt annorlunda när man faktiskt gjorde det.
Personligen så skulle jag inte vilja vinna några så pass stora summor. Med tanke på allt vad det medför. Men en liten extra bonus är ju alltid trevligt.