Switch 2-priset officiellt – 470 euro
Svenska priser finns ännu inte, men gissningsvis landar det mellan 5 500 och 6 000 kronor för konsolen (utan spel).
Bra prislapp.
Jag trodde de skulle komma med 7-8K.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Så ca 6500 med skatt och elektronik avgifter mm
Förmodligen.
Jätteintressant information.
Njaa. Inget nytt Mario eller Zelda gör ju releasen väldigt klen för en ny Nintendo-konsol måste jag säga, Mario Kart som i stort sett såg ut som det som är till Switch räcker inte för mig.
Såg ut att vara ett helt världshavs skillnad mellan MK8 och nya World.
Gammal teknik för högt pris men ... är vår kära moms och kemikalieskatt som ställer till.
Avsaknad av nytt mario svider.
Tror mario står bakom hörnet. Donkey Kong fett givet. F-zero för gcn också.
Nja, säger jag.
Köpte Series S för 3 000 för drygt tre år sen och fick hela XBox-miljön med Game Pass och massor av sjukt billiga spel. Detta känns inte så prisvärt.
Dessutom blir nya standardpriset för digitala spel 800 kr (80 dollar) och 900 (90 dollar) för fysiska spel. Det blir väldigt dyrt att komma in som ny på Nintendo. Särskilt som man måste betala för tutorial-spelet…
Fast hur mycket mer får vi betala med skatter.
Med tanke på att det tyska priset inkluderar 19% moms så är drygt €90 av priset moms. Priset utan moms är alltså €379. Lägg till våran egen moms på 25% och du är uppe i €474, eller ca: 5100 kr, lägg på 75 kr i privatkopieringsavgift och 180 kr i kemikalieskatt då Switch 2 kommer väga långt under ett kilo, och du får då 5355 kr, och med en typisk återförsäljaravrunding så landar vi nog på 5395 kr. En krona över detta och du blir lurad av svenska återförsäljare och kan lika gärna importera.
Drygt 50% ökning på spelen är...dåligt.
Hur räknar du nu? DInkey Kong-spelet är listat för 69.99 dollar. Fysiskt exemplar bara, bör vara 10 dollar billigare digitalt eftersom Mario Kart är det. Det blir 692 kronor fysiskt.
Spelpriserna dock... Yikes
<Uppladdad bildlänk>
Detta är inte roligt alls. Konsolens pris är en sak, den betalar man för en gång. Men spelen...
Nja, säger jag.
Köpte Series S för 3 000 för drygt tre år sen och fick hela XBox-miljön med Game Pass och massor av sjukt billiga spel. Detta känns inte så prisvärt.
Nu ett par år senare låter det helt galet att det kunde vara så billigt!
Det är liksom galet när Switch 2 är dyrare än både Xbox Series X och Playstation 5 vid release.
Dessutom blir nya standardpriset för digitala spel 800 kr (80 dollar) och 900 (90 dollar) för fysiska spel. Det blir väldigt dyrt att komma in som ny på Nintendo. Särskilt som man måste betala för tutorial-spelet…
Förhoppningsvis är det Nintendos priser och gäller inte alla. Sinne om man måste köpa tutorial-spelet.
Med tanke på att det tyska priset inkluderar 19% moms så är drygt €90 av priset moms. Priset utan moms är alltså €379. Lägg till våran egen moms på 25% och du är uppe i €474, eller ca: 5100 kr, lägg på 75 kr i privatkopieringsavgift och 180 kr i kemikalieskatt då Switch 2 kommer väga långt under ett kilo, och du får då 5355 kr, och med en typisk återförsäljaravrunding så landar vi nog på 5395 kr. En krona över detta och du blir lurad av svenska återförsäljare och kan lika gärna importera.
Plus Bergsala skatt på det.
Ganska säker på att den kommer sluta på 6000Kr.
Ca 10K för konsol, extra handkontroll och 3 spel alltså😓
Om det blir som jag oroar mig över så tror jag inte att Switch 2 slår igenom alls som Switch 1 gjorde. Många kommer vänta(stora massan) på grund av priset.
Glöm inte bort att Switch 1 är en $300 konsol som nu ligger på 4000Kr. Switch 2 är $450 konsol, alltså 50% dyrare.