Switch 2 får sämre batteritid än Switch

Robot
Switch 2 får sämre batteritid än Switch

Större batteri, men mer strömtörstig hårdvara.

#Switch-2

Medlem

Är det siffror från lansering Switch? Vill minnas att det var rätt lågt och med nya iterationer ökade tiden.

2h är lite lite. Jag kommer klara sig i min spelsession, men batteriet lär tar mycket stryk.

Medlem

Köpte först en Switch när den energisnålare modellen släpptes hösten 2019, kommer nog inte köpa en Switch 2 förrän dom gör detsamma med den också.

Medlem

Tråkigt, då blir batteritiden nästan lika dålig som Steam Deck. Känns som de borde satsat på en mindre display, gärna Oled, hade kanske gett en halvtimme mer så det inte sett så illa ut, och känns ju inte som det var särskilt efterfrågat med större skärm heller..

Ja, högre upplösning på skärmen har ett pris.

Medlem

Jag spelar till 99% på TV:n ändå, så det spelar ingen roll för mig.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag spelar till 99% på TV:n ändå, så det spelar ingen roll för mig.

Påverkas batteriets livslängd av att spela på tv? Om den befinner sig i konstant uppladdning eller inte?

Medlem
Skrivet av Detekt:

Påverkas batteriets livslängd av att spela på tv? Om den befinner sig i konstant uppladdning eller inte?

Beror på hur Nintendo har valt att utveckla batterikretsen. Antingen så körs konsolen alltid på batteri, vilket betyder att när den är dockad så laddas batteriet kontinuerligt och konsolen drar kraft från batteriet = dåligt.

Alternativt så kringgårs batteriet när den är dockad, dvs; batteriet laddas till 100% (helst 80%) och konsolen tar kraft direkt från dockan = mycket bra.

Det finns några mobiltilverkare som använder den sistanämna metoden i sina spellägen när man har telefonen i laddaren, bl.a. Sony.

Medlem

Telefonen man har har nästan lika stort batteri

Releasehästryttare

Undrar om de inte kunna klämma in två av de batterier utan att den skulle blivit för tung eller mycket dyrare.

Sen 3 timmar för att ladda ett batteri av den storleken är också bedrövligt.
Borde inte ta mer än 30 minuter och ändå inte skada batteriet.

eld
Medlem
Skrivet av Majoren:

Tråkigt, då blir batteritiden nästan lika dålig som Steam Deck. Känns som de borde satsat på en mindre display, gärna Oled, hade kanske gett en halvtimme mer så det inte sett så illa ut, och känns ju inte som det var särskilt efterfrågat med större skärm heller..

Skärmen drar inte i närheten lika mycket watt som processorn.

Det verkar som att de vill sätta en starkare default för performance på switch 2, vilket innebär hopp från tidigare TDP till nuvarande.
Men det är typ den fysiska gränsen, precis som med steamdeck så går det inte att kyla den mer.

Men tekniskt sett så har nog switch 2 mycket mer performance per watt än switch 1.

Så de enda de hade kunnat göra hade varit att inte ha lika stark performance, de kunde ha dragit ner TDP på en lägre nivå, gett bättre batteritid, men då hade folk klagat på att den visuella uppgraderingen inte var så stor.

Det stora hindret just nu är alltid TDP begränsningar och batteriteknologi.

Medlem

Kanske hade blivit strömsnålare om de körde med AMD istället för Nvidia?
Är inget man drabbas av om man bara kör dockat på tv:n ändå

eld
Medlem
Skrivet av Devan:

Undrar om de inte kunna klämma in två av de batterier utan att den skulle blivit för tung eller mycket dyrare.

"Borde inte ta mer"

Rekorden på de absolut snabbaste laddningarna i mobilertelefoner landar ju där ungefär, så det är helt normalt att det kommer ta mycket mer än 30 minuter.

Men vi snackar 100 watts laddare och ett batteri som inte kommer må så jäkla bra.

eld
Medlem
Skrivet av Majinbuu:

De är ganska likvärda i performance per watt, men grejjen är att de kan fortsätta köra med tegra nu.

Medlem

Seg uppladdning. Ett uppgraderat batteri lär säkert komma framöver.

Ska man vänta något år?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Devan:

"Borde", antar du jobbar med batterier för man vet ännu inte vilka effekter det kan ha att ladda ett batteri varje dag med 100W eller säg 5000+ MAh på 30 min över flera år. Speciellt när du man ofta samtidgt spelar på den vilked genererar väldigt mycket värme.

Dock är 3 timmar helt sjukt, den borde ha PD och stödja minimum 45W alternativt 60W/65W för laddning.
Verkar ju inte vara PD stöd vilket också är hål i huvudet av Nintendo

signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 34" UW QD-OLED 34M2C6500 + 27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Releasehästryttare
Skrivet av eld:

"Borde inte ta mer"

Rekorden på de absolut snabbaste laddningarna i mobilertelefoner landar ju där ungefär, så det är helt normalt att det kommer ta mycket mer än 30 minuter.

Men vi snackar 100 watts laddare och ett batteri som inte kommer må så jäkla bra.

https://www.gsmarena.com/realme_320w_supersonic_charge-news-6...

"Realme said this 320W SuperSonic Charge tech fully charges a smartphone's battery in 4 minutes and 30 seconds. It fills the cell up to 26% in one minute and takes less than two minutes to charge it over 50%."

Detta va mitten av 2024.

Så nej tycker inte 30 minuter för 10k batteri är orimligt, men det hade nog kostat mer.

Medlem
Skrivet av eld:

Skärmen drar inte i närheten lika mycket watt som processorn.

Det verkar som att de vill sätta en starkare default för performance på switch 2, vilket innebär hopp från tidigare TDP till nuvarande.
Men det är typ den fysiska gränsen, precis som med steamdeck så går det inte att kyla den mer.

Men tekniskt sett så har nog switch 2 mycket mer performance per watt än switch 1.

Så de enda de hade kunnat göra hade varit att inte ha lika stark performance, de kunde ha dragit ner TDP på en lägre nivå, gett bättre batteritid, men då hade folk klagat på att den visuella uppgraderingen inte var så stor.

Det stora hindret just nu är alltid TDP begränsningar och batteriteknologi.

Jag fattar inte varför konsolen ska vara så tunn.
Jag vill ha den bredare/djupare grepp och då kunde den säkert kylas bättre också eller ha större batteri. Men visst skulle den nog väga mer så.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Releasehästryttare
Skrivet av Taskman:

"Borde", antar du jobbar med batterier för man vet ännu inte vilka effekter det kan ha att ladda ett batteri varje dag med 100W eller säg 5000+ MAh på 30 min över flera år. Speciellt när du man ofta samtidgt spelar på den vilked genererar väldigt mycket värme.

Dock är 3 timmar helt sjukt, den borde ha PD och stödja minimum 45W alternativt 60W/65W för laddning.

Folk sa exakt samma sak att batteriet skulle ta stryk när jag köpte min nuvarande telefon som laddar fullt på 45 minuter.

Och nu 5 år senare så är batteriet lika bra som det va när jag köpte telefonen, kanske bättre då uppdateringar till telefonen har optimerat den mer.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Med OLED hade ju dock priset gått upp ytterligare, och den är relativt dyr som det är för att vara en nintendoprodukt (Bara NES och SNES har varit dyrare om man räknar med inflationen).

eld
Medlem
Skrivet av Taskman:

hahaha, det där experimentet som gjordes i ett labb med 320 watt som ett vardagligt exempel i denna diskussion

Men ja, de kommer nog spara in pengar på laddaren, men de vill nog gå mer på batterihälsa och säkerhet.

Nintendo stödjer dock power delivery, men det betyder inte alla typer av laddning, och det betyder tyvärr inte automatisk snabbladdning.

eld
Medlem
Skrivet av Devan:

Folk sa exakt samma sak att batteriet skulle ta stryk när jag köpte min nuvarande telefon som laddar fullt på 45 minuter.

Och nu 5 år senare så är batteriet lika bra som det va när jag köpte telefonen, kanske bättre då uppdateringar till telefonen har optimerat den mer.

Tror inte detta är fysiskt möjligt, alla batterier kommer tappa kapacitet genom normal användning.

Medlem

2h? Från 100% till 0% då? Gäller det fortfarande att för att vårda lithiumbatterier så skall man ladda vid 20% och endast upp till 80%? I såfall så försvinner 40%, och kvar blir då 1h 12min...

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag fattar inte varför konsolen ska vara så tunn.
Jag vill ha den bredare/djupare grepp och då kunde den säkert kylas bättre också eller ha större batteri. Men visst skulle den nog väga mer så.

Eller utbytbara batterier, vilket är bättre. Då kan man ha fler mer sig och byta ut när det behövs.

eld
Medlem
Skrivet av filbunke:

Eller utbytbara batterier, vilket är bättre. Då kan man ha fler mer sig och byta ut när det behövs.

Yep, vilket nog kommer bli verklighet vid nästa switch, om de ska följa EU regler.

eld
Medlem
Skrivet av filbunke:

2h? Från 100% till 0% då? Gäller det fortfarande att för att vårda lithiumbatterier så skall man ladda vid 20% och endast upp till 80%? I såfall så försvinner 40%, och kvar blir då 1h 12min...

Finns en hel del mjukvara som nog är en del av detta i switchen, är säkert trickle-charge under 20% och detsamma över 80%. men det är spekulationer från min sida.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Med OLED hade ju dock priset gått upp ytterligare, och den är relativt dyr som det är för att vara en nintendoprodukt (Bara NES och SNES har varit dyrare om man räknar med inflationen).

Beror väl på.
Hade nog kunnat tänka mig att offra den större skärmdtorleken, 120fps samt HDR om vi i utbyte hade kunnat få bättre batteritid och Oled. Men men, det är enkelt att marknadsföra saker som HDR och 120fps...

Skrivet av filbunke:

På sätt o vis. Fast samtidigt så är det bog smidigare ändå att bara ta med en powerbank och ladda den...

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Definitivt inte. ARM har grym effektivitet jämfört med x86, och senaste åren har Nvidia legat före AMD med sina kretsar. Bara kolla recensioner på Sweclockers så visar de effektiviteten. AMD har sina Z1 och de briljerar ju inte direkt i att vara strömsnåla.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Svårt att tro det, Steam Deck kör ju AMD och den verkar ju inte direkt överdrivet energieffektiv den heller, med en batteritid som kan vara så kort som lite över 1h...

Medlem

Svårt att gå från en steam deck OLED med undervolt där man kan styra själv hur mycket man vill spara på batteriet till 2-6 timmars batteritid.

Det är förståeligt med tanke på den kassa tillverkingsprocessen Nintendo använder för kretsen, kommer väl en uppdatering om några år som förbättrar detta

12
Skriv svar