Switch 2 får sämre batteritid än Switch
2025 och man stoppar in 12gb ram..... 16gb är minimum, hur tänker dom...... Ps5 och Xbox har 16gb.
Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB
2025 och man stoppar in 12gb ram..... 16gb är minimum, hur tänker dom...... Ps5 och Xbox har 16gb.
Switch 2 är inte i närheten av ps5 eller Xbox series konsoller rent prestandamässigt så generellt sett behövs inte lika mycket minne då upplösningen kommer vara lägre och titlarna kommer ju generellt sett nedgraderas, tror vi kan glömma minneskrävande raytracing osv i alla utom de enklaste titlarna.
Men jo, klart man alltid vill ha mer, men jag tvivlar på att just minnesmängden kommer vara en riktig flaskhals då det finns så mycket annat som stryper systemet det handlar ju om en balans och det skulle vara overkill med mer minne
Folk sa exakt samma sak att batteriet skulle ta stryk när jag köpte min nuvarande telefon som laddar fullt på 45 minuter.
Och nu 5 år senare så är batteriet lika bra som det va när jag köpte telefonen, kanske bättre då uppdateringar till telefonen har optimerat den mer.
Även om de optimerat saker så är inte batteriet lika bra. Antar du också spelar (krävande spel) när du laddar på 45 min utan problem med throttle. Mest då det är så många kommer ladda sin Switch i handheld.
Självklart tycker jag den ska ladda fortare men 45 min är inte realistiskt dock borde det inte ta mer än 90 min från tomt till full även när du spelar.
hahaha, det där experimentet som gjordes i ett labb med 320 watt som ett vardagligt exempel i denna diskussion
Men ja, de kommer nog spara in pengar på laddaren, men de vill nog gå mer på batterihälsa och säkerhet.
Nintendo stödjer dock power delivery, men det betyder inte alla typer av laddning, och det betyder tyvärr inte automatisk snabbladdning.
Hoppas det stämmer för första Switch stödjer inte QC/PD/PPS/PIQ därav den laddar i max 18W.
Hoppas verkligen denna är PD och borde vara 45W eller 65W och då kan det omöjligt ta 3h även om hastigheten går ner ju högre % du har.
R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 34" UW QD-OLED 34M2C6500 + 27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!
Borde lagt mer pengar och utrymme på att göra en ordentlig stationär konsol istället för att trycka in LCD-skärm och batteri för att få ut 50 minuter bärbart spelande. Uppenbarligen gick det inte att få in användbar batteritid med nuvarande prestanda så varför envist hålla fast vid konceptet.
Switch 2 är inte i närheten av ps5 eller Xbox series konsoller rent prestandamässigt så generellt sett behövs inte lika mycket minne då upplösningen kommer vara lägre och titlarna kommer ju generellt sett nedgraderas, tror vi kan glömma minneskrävande raytracing osv i alla utom de enklaste titlarna.
Men jo, klart man alltid vill ha mer, men jag tvivlar på att just minnesmängden kommer vara en riktig flaskhals då det finns så mycket annat som stryper systemet det handlar ju om en balans och det skulle vara overkill med mer minne
Jag tror ändå att det hade varit bra med 16,speciellt när det gäller portningar av andra spel till konsolen. Upplösningen kommer att stödjas upp till 4k i dockat läge (vilket de flesta spel inte kommer köras i ändå). Tycker ändå att man kan ha lite framtidstänk.
Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB
Beror på hur Nintendo har valt att utveckla batterikretsen. Antingen så körs konsolen alltid på batteri, vilket betyder att när den är dockad så laddas batteriet kontinuerligt och konsolen drar kraft från batteriet = dåligt.
Alternativt så kringgårs batteriet när den är dockad, dvs; batteriet laddas till 100% (helst 80%) och konsolen tar kraft direkt från dockan = mycket bra.
Det finns några mobiltilverkare som använder den sistanämna metoden i sina spellägen när man har telefonen i laddaren, bl.a. Sony.
Nintendo kör bypass på Switch 1. Så ser ingen anledning till att de inte skulle göra det på Switch 2.

Hoppas det stämmer för första Switch stödjer inte QC/PD/PPS/PIQ därav den laddar i max 18W.
Hoppas verkligen denna är PD och borde vara 45W eller 65W och då kan det omöjligt ta 3h även om hastigheten går ner ju högre % du har.
den har PD, den har ett chip för det. Hur bra detta är implementerat är en annan fråga.
Men bara för att en device har PD så betyder inte det att den stödje fast charging, eller vad fast charging är. det betyder att den kommunicerar med ett powersupply över usb-c och levererar mer än bara 5 volt över tex gamla usb-c.
Men PD kan ju vara allt från några watt till några hundra watt.
Det du vill att den ska ha är fast charging.
Men som sagt, de kör en ganska säker och tråkig laddning, håller koll på temperatur, justerar laddning efter det, och gör att laddning fungerar i alla scenarios och att batteriet håller längre, inte så jättespännande, men de är ju nintendo.