The most influential video game of all time

Medlem
Backloggens befriare

Så många fel i en enda lista.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hahaha den här listan är ju helt skev. WoW på #15? Shenmue på #1????? Hallå eller.

Medlem

Den var inge vidare och inflytande måste vara en lös tolkning då ett spel är mindre än två månader gammalt och andra bara en produkt av förfinad efterapning om än kanon spel. Roligt ändå att den kom från bafta känns nästan som om den kunde vara från buzzfeed eller likande populärkultur site dvs dåligt researchad och bara aktuell en väldigt kort tid för finns det inte i närminnet vem skall då prata om/dela min lista?!

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Skribent

Inte illa av Kingdom Come: Deliverance 2 att bli världens sjunde mest inflytelserika spel på bara några månader.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Inte illa av Kingdom Come: Deliverance 2 att bli världens sjunde mest inflytelserika spel på bara några månader.

Precis! Kanske inte ska vänta med det till semestern när det redan ligger på topp tio

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem
Skrivet av DieZe:

Hahaha den här listan är ju helt skev. WoW på #15? Shenmue på #1????? Hallå eller.

Jag håller med om allt de säger om Shenmue

Medlem

Quake borde vara med också.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag håller med om allt de säger om Shenmue

Jo fast det är ju objektivt inte det mest inflytelserika spelet någonsin? Sen att du tycker det är ett bra spel är ju en annan sak.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jo fast det är ju objektivt inte det mest inflytelserika spelet någonsin? Sen att du tycker det är ett bra spel är ju en annan sak.

Det kan ju diskuteras, och det är vad vi gör här. Jag gillar spelet, det är sant. Jag tycker också att det var före sin tid och jag kan se hur det har influerat många spel sen dess.
Vilket spel tycker du borde vara etta?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det kan ju diskuteras, och det är vad vi gör här. Jag gillar spelet, det är sant. Jag tycker också att det var före sin tid och jag kan se hur det har influerat många spel sen dess.
Vilket spel tycker du borde vara etta?

WoW utan tvekan. Det tog en hel genre från att vara något för källarkrypande nördar till att vara något för alla. Det banade också väg (på gott och ont) för hela mmo genren men korsade även gränser och syntes i tv-program, filmer osv. Få spel som blir så djävulskt stora och som haft sån effekt på spel, hur spel uppfattas etc etc etc som WoW gjorde.

Medlem
Skrivet av DieZe:

WoW utan tvekan. Det tog en hel genre från att vara något för källarkrypande nördar till att vara något för alla. Det banade också väg (på gott och ont) för hela mmo genren men korsade även gränser och syntes i tv-program, filmer osv. Få spel som blir så djävulskt stora och som haft sån effekt på spel, hur spel uppfattas etc etc etc som WoW gjorde.

Jag har aldrig spelat det, men vet att det är riktigt stort. De som bor på Månen har hört talas om det.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Så många fel i en enda lista.

Tycker du? Jag tycker typ alla spel passade in där förutom KCD2. Ordningen däremot är jag tveksam på att jag håller med om.

Men här har vi såklart svaret varför så är fallet:
"So, without further ado, here are the public’s top 21: each of which, it’s fair to say, has had a seismic impact on games and those who play them…"

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

Lika tröttsamt som listorna i sig är behovet hos så många att ondgöra sig över dessa och berätta att de faktiskt är fel.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Backloggens befriare
Skrivet av Sarato:

Tycker du? Jag tycker typ alla spel passade in där förutom KCD2. Ordningen däremot är jag tveksam på att jag håller med om.

Men här har vi såklart svaret varför så är fallet:
"So, without further ado, here are the public’s top 21: each of which, it’s fair to say, has had a seismic impact on games and those who play them…"

Håller med om att ordningen på spelen är ett större problem än själva spelen.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

En lista över mest inflytelserika spel där Elite inte finns bland topp-tre? Det finns inte ens med på listan överhuvudtaget?

Nä, gör om gör rätt.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag tycker det är kul att Shenmue får lite uppmärksamhet. Det är det väl värt. Trots att det inte sålt lika mycket som många andra spel.

Om nån blir sur så är det ju trist. Inte alls min mening.

Medlem

Det här listan är väl vad "folk" tycker. Och det är ju allmänt känt att folk för det mesta har fel. 😋

Medlem

Fan, jag hade Shenmue på Dreamcast. Nu minns jag det som mysigt och involverande, men av någon anledning sålde jag det. Tempot kanske blev lite för lågt i längden.
Det var absolut före sin tid, men att det skulle ha inspirerat Assassins Creed tror jag inte så mycket på.

Kingdom Come 2 på 7:e plats är helt bisarrt för mig, har jag missat något?!

Medlem
Skrivet av jawik:

Det här listan är väl vad "folk" tycker. Och det är ju allmänt känt att folk för det mesta har fel. 😋

Jag håller med om listan. Och jag har alltid rätt.

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Fan, jag hade Shenmue på Dreamcast. Nu minns jag det som mysigt och involverande, men av någon anledning sålde jag det. Tempot kanske blev lite för lågt i längden.
Det var absolut före sin tid, men att det skulle ha inspirerat Assassins Creed tror jag inte så mycket på.

Kingdom Come 2 på 7:e plats är helt bisarrt för mig, har jag missat något?!

Jag har kvar mitt. Otroligt, haft det i 25 år nu. Helt unikt spel. Passar inte alla, och kanske ännu mindre i dagens spelklimat.
Jag var glad att de äntligen släppte hd-version och att man kunde spela med japanska röster. Det var ändå en viss charm med hur de lät i Dreamcast-versionen, men det är mest nostalgi för att man spelade den först.

Medlem

Usch. Tror jag blev dummare efter att läst den där listan x.x

Medlem

Riktigt skev lista. Förutom alla fel som redan listats varfär är Half-life med två gånger? Och adderat förutom att Kingdom Come är bra - på vilket sätt har det påverkat spelbranschen (och har det ens hunnit göra det)?

Medlem
Skrivet av laboule:

Riktigt skev lista. Förutom alla fel som redan listats varfär är Half-life med två gånger? Och adderat förutom att Kingdom Come är bra - på vilket sätt har det påverkat spelbranschen (och har det ens hunnit göra det)?

För att det är vanliga människor som röstat. Vissa har uppenbarligen röstat på Half-Life medan andra röstade på Half-Life 2.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem
Skrivet av The_Holo:

Usch. Tror jag blev dummare efter att läst den där listan x.x

Man blir dum av att spela också har jag hört.

Medlem
Skrivet av laboule:

Det chockade många att ett spel som ser ut som ett PS3-spel uppskattas av den moderna publiken. Nu tror jag inte att hetsjakten mot mest avancerade grafiken kommer avta, men man kan hoppas.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Man blir dum av att spela också har jag hört.

Nä. Det skärper sinnet har dom kommit på.
Det är Rollspel man blir dum av
Det är Rockmusik man blir dum av

Medlem
Skrivet av The_Holo:

Nä. Det skärper sinnet har dom kommit på.
Det är Rollspel man blir dum av
Det är Rockmusik man blir dum av

Det förklarar en del.
(Måste sluta lyssna på Danko Jones)

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av DieZe:

Nej, förmodligen inte det mest inflytelserika någonsin. Men definitivt mer inflytelserikt än kommersiellt framgångsrikt. Shenmue var verkligen före sin tid på många olika sätt. Helt revolutionerande när det släpptes för snart 25 år sedan (ett kvartssekel...!!) och det är inte svårt att se hur andra spelutvecklare tog efter aspekter i Yu Suzukis mästerverk.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar