Svenska Switch 2-priset: 6 795 kronor – 1 000 kronor för Mario Kart World

dyb
Medlem

Köp switchen i Tyskland för 5200kr. Sälj er nuvarande för 2500kr. Då blir det inte så farligt

Medlem
Skrivet av dyb:

Köp switchen i Tyskland för 5200kr. Sälj er nuvarande för 2500kr. Då blir det inte så farligt

Lite surt bara att switch 2 inte spelar alla switch 1 spel bra, har du otur är det just de titlar du har som strular, bättre o spara sin gammelswitch

Medlem

Blir till att vänta 2-3 år, köpa den under mellandagarna eller blackfriday, jag är inte målgruppen känner jag med dom priserna. Personligen har jag ork att vänta, sitter fortfarande och väntar på att köra exempelvis Death Stranding, Cyberpunk och Alan Wake 2 (levt under en sten, spoiler fri, sen release hos alla tre) för jag vill spela dom på en riktigt nice oled skärm.

dyb
Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Lite surt bara att switch 2 inte spelar alla switch 1 spel bra, har du otur är det just de titlar du har som strular, bättre o spara sin gammelswitch

Har kollat listan. Påverkar inte mig, plus jag tror den listan kmr minska med tiden spel patchas

Medlem

Är det någon som har koll på vad den borde kosta i Sverige? Alltså om man bara lägger på moms och kemikalieskatt? Känns som Bergsala vill ha MINST 1000 kr extra för varje maskin.

Medlem
Skrivet av dyb:

Wow, det är cirka 1800 kr billigare att köpa bundeln i Tyskland än i Sverige. Helt OK att vi har något dyrare priser här på grund kronan osv, men inte nästan två tusenlappar! Vad är vitsen med Bergsala ens numera, känns bara som en fördyrande mellanhand?

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av dyb:

Tyskland is the way! Att Switch 2 kostar 6800 kr är som att Switch 1 hade kostat 5200 kr när den släpptes 2017. Switch 2 är inte tillräckligt revolutionerande för att motivera prislappen. Nvidia säger att Switch 2 har tio gånger bättre grafikprestanda. Inte direkt ett imponerande hopp på 8 år, utan ganska väntat. Microsoft gjorde samma prestandahopp mellan Xbox One och Series X på 7 år. Priset ändrades från 5000 till 5700 kr. Inflationsjusterat var det en prisökning med 300 kr, till skillnad från Nintendo som drar till med en prisökning på 1600 kr inflationsjusterat.

Edit: För att förtydliga det lite. Tyskland följer inflationspriset skrämmande nära. 3990 kr år 2017 motsvarar 5191 kr idag. €469 är 5153 kr med aktuell kurs. Så om något så får du Switch 2 från Tyskland billigare än om du köpte Switch 1 för 3990 kr på releasedagen.

Medlem

Är det alla återförsäljare som kör någon kartellgrej här?

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av ErixonKR:

jag är inte målgruppen känner jag med dom priserna.

Frågan är om inte svenska fusk-priserna gör att Switch 2 missar stor del av målgrupperna helt i Sverige. Tex barnfamiljer som redan äger Switch 1. 7500kr för ny Switch och nya Mario Kart är på tok för mycket.

Edit: Även för målgruppen som jag själv tillhör. Som redan har PS5, Xbox eller PC men vill ha en extra konsol som är bärbar. Tror det sålts väldigt många sådana Switch 1 för att den varit lite billigare än andra maskiner.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Wow, det är cirka 1800 kr billigare att köpa bundeln i Tyskland än i Sverige. Helt OK att vi har något dyrare priser här på grund kronan osv, men inte nästan två tusenlappar! Vad är vitsen med Bergsala ens numera, känns bara som en fördyrande mellanhand?

Att Bergsala fick livstidsdeal med Nintendo är en av de märkligaste saker som hänt, någonsin.

Medlem

Får väl avvakta o se helt enkelt. Minns när första Switch kom. Jag var ganska så sugen på den, men hade inte riktigt råd att köpa den tyckte jag. Sedan året efter så fanns den med ganska bra erbjudanden.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Ja, när det går upp från 5700 eller vad det var till över 7400 luktar det onekligen unket. Finns det något vi kan göra?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, när det går upp från 5700 eller vad det var till över 7400 luktar det onekligen unket. Finns det något vi kan göra?

Nä det tror jag inte, men de vet väl att de säljer denna hur som baserat på nån data. Ps5 pro, vad var skillnaden där mot Spanien etc? Var väl typ 46 personer som ville ha den, var det lika stort hopp?

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Något stämmer inte i alla fall. Det handlar inte bara om skatter, avgifter eller svag krona, vi blir totalt blåsta. Och med tanke på att Bergsala inte sätter något rekommenderat pris så är det ju lustigt att alla stora återförsäljare sätter samma överdrivna pris. 5749 kr som Retrospelbutiken först listade var förmodligen det pris som Switch 2 skulle ha fått utan någon kartell.

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Vad tycker Carl Bildt om det här undrar jag?
Han talar alltid så gott om hur bra läget i Europa är jämfört med resten av världen.

Är den billigare i USA? Där blir den väl dessutom försenad pga av Trumptullarna

Medlem

Oj, så pass mycket trodde jag inte! Och detta utan OLED och sämre batteritid.

Känner spontant att smärtgränsen går vid 4500-5000 för en dylik makapär. Vi ses på svarta fredan om ett antal år (om inte inflationen tilltar ännu mer vill säga)!

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hur blev ett riktpris på 480euro (5200kr) istället 6795kr?? Antar att man vill att folk parallellimporterar då? För det finns väl ingen som betalar 30% extra över riktpris för att det är roligt?

Vet inte hur övriga EU gör men Sverige köper in det mesta från Asien i USD sen 25% och sen alla skatter på det samt en Bergsala skatt på några hundra. Inte första gången Bergsala gör så och det är dyrare här än i EU.
Mitt tips, köp från Tyskland eller Amazon och spara pengar.

signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 34" UW QD-OLED 34M2C6500 + 27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

phi
Medlem

Lite för sent för ett 1:a aprilskämt.

dyb
Medlem

Preorders försenade i USA pga av Trump. Spännande o se om det blir $450 fortfarande

Medlem

Lutar åt att försöka importera den, svenska priserna är ren scalping just nu

Glad för dem som lyckades knipa mario kart-paketet för 6200kr dock

Medlem

Det ligger väl helt i linje med allt annat som nuförtiden kostar ungefär två gånger så mycket som man tycker att det är värt.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Nä det tror jag inte, men de vet väl att de säljer denna hur som baserat på nån data. Ps5 pro, vad var skillnaden där mot Spanien etc? Var väl typ 46 personer som ville ha den, var det lika stort hopp?

Nej, fast pris på PRO. Endast Amazon som körde nuvarande pris dvs 700 kr billigare tills fullbokad.

Medlem
Skrivet av Querth:

Lutar åt att försöka importera den, svenska priserna är ren scalping just nu

Glad för dem som lyckades knipa mario kart-paketet för 6200kr dock

Jag kommer köpa från Tyskland. 5900-ish för bundlingen så man sparar en hel del

signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 34" UW QD-OLED 34M2C6500 + 27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av dyb:

Preorders försenade i USA pga av Trump. Spännande o se om det blir $450 fortfarande

Detta gäller bara preorders i USA. Jag antar att de vill invänta förhandlingar i hopp om att Trumps nya tullar försvinner eller minskar, då priset annars kan landa på $600-650 med tull och skatt.

Medlem

På tok för dyr och tror många kommer hålla sig till Switch 1 en bra tid framöver med tanke på ekonomiska läget.

Hoppas de gjort en bättre docka denna gång!

Jag är väldigt sugen på nya Mario Kart, men nästan nära 7.500 till 8000 kr för ett spel + konsol! Jösses!

Avvaktar och ser vilka barnsjukdomar som kanske finns. Hoppas Mario Kart World släpps till vanliga Switch men det lär ju dröja lång tid pga de vill mjölka och puffa för Switch 2

Medlem
Skrivet av PGR1985:

6399 kr på retrospelbutiken med Mario Kart .
Höjde precis med en hundring.

Bokade min igår för 6 299kr får se vad det blir....

Medlem

Dom har groggat rejält

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av gorbatjov:

Satans! Jag som tycker Dualsensen är för dyr för dryga 800:- 😄.

Och jag tyckte Pro Controllen till Switch var dyr. Nu höjer de priset på en motsvarande kontroll med ca 50 procent. Lita på att konkurrenterna kommer följa efter. Snart finns inga handkontroller för under tusenlappen. Det är det tråkiga med den här sortens prishöjningar.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

dyb
Medlem
Skrivet av Zigge__:

Bokade min igår för 6 299kr får se vad det blir....

Hade dom redan uppe förbokning igår?

Medlem

Shit. Donkey var väl enda som lockade lite, sen kommer en drös spel som man redan betalat för en gång redan
Så känns som det blir att skippa denna

Skriv svar