Switch 2 -- blir det fysiska eller digitala spel för dig?

Switch 2 -- blir det fysiska eller digitala spel för dig?

Jag har länge känt att de fysiska spelen är på utgång, och tänkte länge att Switch 2 nog blir den sista "fysiska generationen" för mig, innan jag går 100 % digitalt. Jag spelar bara på pc och Nintendo nuförtiden, de täcker in det mesta av mitt behov, och pc har som bekant varit 100 % digitalt sedan evigheter. Nintendo har ju dock varit bra på att släppa mycket fysiskt, men även till min Switch är det väldigt blandat då jag köpt säkert 50-60 spel digitalt... Eftersom de helt enkelt inte finns på kassett.

Men när jag nu läser om Switch 2 och deras game key cards så börjar man ju undra; what's the point with physical... ?

Om det ser ut att bli mindre och mindre av "kompletta" fysiska spel till Switch 2, då gör jag kanske switchen till att gå 100 % digitalt redan till kommande generation. Om inte annat blir det schysst att ha allt "enhetligt" (dvs inte blanda massa digitalt och fysiskt spelbibliotek) och det är säkert bra för miljön, regnskogen och pandorna i Kina och min fru kommer tacka mig (fysiska spel tar ändå lite plats) och säkert massor av andra anledningar jag inte orkar hitta på just nu.

Största anledningen för mig att hålla kvar vid physical är för att jag gillar att samla på spel och har gjort så sedan 90-talet. Att gå helt digitalt kommer antagligen också få mig att köpa mindre spel rent allmänt, eftersom samlaraspekten av att spela helt enkelt försvinner. Kanske blir det att jag kommer fokusera mer på att fläska till mitt nuvarande Switch-bibliotek än mer under de kommande åren, om Switch 2 verkligen blir början på slutet för fysisk media även till Nintendo-konsoler.

Men ja, här är vi.

Dags att omfamna den digitala framtiden, även för oss som lirar Nintendo?

Medlem

Jag har beställt en maskin. Vill spela ikapp massa nintendospel från ettan, men osäker på om jag ska köpa begagnade spel från ettan eller om jag behöver köpa samma spel avsedda för tvåan som då blir dyrare? Är det en dum idé att köpa switch 1 apel som jag vill spela på tvåan?

Medlem

Känns alltid skönt att ha fysiska spel på bärbara maskiner. Viktigt när det gäller sådana spel är att det absolut inte ska krävas något internet för att spela. Om man måste ha connection med Steam, server etc fallerar ju hela bärbara aspekten.

Jag har dock digital version av PS5 och det funkar bra förutom när det kommer ett nytt AAA-spel. Då ska ju Sony krama ut 200kr extra för digitala versionen (som borde vara billigare egentligen).

Medlem

De flesta spelen verkar ligga på kassetten, dock så är det bättre att köpa switch 1 utgåvan och köpa en digital uppgradering då switch 2 kassetter inte funkar på Switch 1 även om själva kassetten endast innehåller switch 1 versionen. Då kan man spela spelet på fler konsoler, och det finns många fler köpare ifall man vill sälja spelet igen.

Har läst på vissa ställen att Mario Kart bara är ett keycard men på många andra ställen står det att det är hela spelet.

Så länge Nintendos egna spel går finns på kassetten blir jag glad, då det typ bara är Nintendos egna spel jag sparar.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag har beställt en maskin. Vill spela ikapp massa nintendospel från ettan, men osäker på om jag ska köpa begagnade spel från ettan eller om jag behöver köpa samma spel avsedda för tvåan som då blir dyrare? Är det en dum idé att köpa switch 1 apel som jag vill spela på tvåan?

Jag ska behålla mina switch konsoler då switch 2 emulerar switch 1 spelen. Så vissa spel får problem.

Medlem

Sedan ska man inte glömma, Nintendo kan stänga ner onlinetjänsten när dom ”vill”. Då kommer bara de fysiska spelen fungera i framtiden.
Ingen av det tre konsoljättarna kommer att hålla igång onlinebutiken för gamla generationer för evigt.

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Jag köper det som är billigast. Vi får väl se om det fortfarande kommer gälla efter Switch 2s intåg.

Skrivet av korvmos:

Sedan ska man inte glömma, Nintendo kan stänga ner onlinetjänsten när dom ”vill”. Då kommer bara de fysiska spelen fungera i framtiden.
Ingen av det tre konsoljättarna kommer att hålla igång onlinebutiken för gamla generationer för evigt.

Du ska säkert se att de fysiska slutar fungera när Nintendo inte längre vill att de ska fungera.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du ska säkert se att de fysiska slutar fungera när Nintendo inte längre vill att de ska fungera.

Då kommer det krävas en uppdatering och då kommer Nintendo få en riktigt skotstämpel de inte vill ha.

Kommer det en sådan uppdatering kommer vi läsa om det och då skiter man i att uppdatera.

Medlem

Det blir nog mest digitalt. Jäkligt gött ändå att ha alla spel redo utan kasset/skiva.

Sen så får ju plånboken guida lite den med.

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Fysiskt all the way.

Game key är skit naturligtvis. Men vi måste ha i åtanke att de flesta spel som kommer på Game key hade förmodligen aldrig släppts fysiskt alls utan varit digital only om Game Key inte fanns.

Game key kopplas inte till ett nintendokonto, det krävs bara internetanslutning första gången man startar ett installerat spel. Så de går att sälja vidare eller låna ut. Sparar man minneskortet med det redan startade spelet så kommer det även funka när nintendo tar ned Switch store i en framtid.

Så jag kommer köpa även game key spel framför digitala varianter.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Mina fysiska spel till de tidigare nintendokonsolerna som har nedstängda onlinetjänster fungerar fortfarande. Så so far so good. (Wii, Wii-u samt DS/3DS).

Medlem

Dagen det slutas släppa konsoller med fysisk media, är dagen jag slutar köpa nya spelkonsoller.

Kommer fortsätta som vanligt, mest fysiska spel men även digitalt i de fall det rör sig om indies elr spel som jag inte vill ha fysiskt, t ex fighting-spel.

Medlem

Lagrar mina spel till Switch på mitt fysiska minneskort så mycket som möjligt, kommer bli likadant med Switch 2. Orka hålla på med små spelkassetter på en bärbar konsol när man reser osv.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Lagrar mina spel till Switch på mitt fysiska minneskort så mycket som möjligt, kommer bli likadant med Switch 2. Orka hålla på med små spelkassetter på en bärbar konsol när man reser osv.

Reser du mycket?

När jag väl är iväg har jag aldrig med någon spelkonsol. Spelar 90% bärbart, men det spelas hemma. Enda gången jag tar med en konsol när jag är iväg är när jag säljer på loppis, då blir det 3DS med 2-3 spel.

Medlem

Fysiska. Vissa spel är så pass billiga att de är enbart digitala dock

Medlem

Jag kommer förmodligen inte köpa en Switch 2. Något som kan få mig att ändra mig är att det släpps en stationär version utan batteri och skärm för en betydligt lägre summa. OM det händer så kommer jag bara köpa fysiska spel. Det jag hellre ser är att Nintendo slutar tillverka egna renderingsmaskiner och låter mig använda de jag redan äger som t.ex. Playstation. Men det är liten chans.

Medlem

Blir nog 50/50.
Större spel på kassett, mindre releaser och indiespel digitalt. Sköna med att köra storspelen på kassett är ju stt man slipper hålla på och radera och ominstallera spel hela tiden för att hårddisken är konstant full som på Playstation/Xbox.

Medlem

kanske blir svårt med fysiska

Every physical third-party Switch 2 game seen in Japan so far is a Game-Key Card requiring a download
https://www.videogameschronicle.com/news/every-physical-third...

Medlem
Skrivet av Kaleid:

kanske blir svårt med fysiska

Every physical third-party Switch 2 game seen in Japan so far is a Game-Key Card requiring a download
https://www.videogameschronicle.com/news/every-physical-third...

Rubriken de sätter är dock ganska alarmistisk. Det handlar om 11 st spel. Där flera bekräftats inte vara game key i Storbrittanien tex.

Bravely Default: Flying Fairy
Daemon X Machina: Titanic Scion
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess
Puyo Puyo Tetris 2S
Raidou Remastered
Shine Post: Be Your Idol!
Sonic X Shadow Generations
Street Fighter 6
Suikoden I & II HD Remaster
Survival Kids
Yakuza 0 : Director’s Cut

Medlem