Snabbkollen – Ditt maxpris för Switch 2?
Vet vi vad får för hårdvara för pengarna. Om man jämför GPU prestandan vad det motsvarar i nvidia? nästan 7000 plus nya kontroller mm är ... mycket pengar. Vi spelar inte jättemycket men switch är den enda konsolen som används (och enda nya generationen). Tillgängligheten med partyspel / familjenspel är i princip enda anledningen att vi har den.
Allt är relativt, man får väl avväga vad man får och vad man vill ha.
Personligen är jag rätt ointresserad av råa siffror i sig utan lägger mer vikt vid vad spelen klarar av att göra med hårdvaran.
För mig så är möjligheten att kunna spela Switch när jag är ute och reser värt mycket. Jag spelar rätt sällan i dockat läge, utan det är oftast på tåget, eller i min båt som konsolen trillar fram.
Med det perspektivet så är större skärm, möjlighet att ladda ovanifrån (dvs kunna spela i bordsläge när jag laddar), bättre funktioner i kontrollerna, och bättre skärm värt en hel del. Detta redan utan att ens få nya spel. Slänger du på ett nytt Metroid och Donkey Kong så ser det väldigt attraktivt ut för min del, och då är prislappen mindre viktig givet att jag ändå är 35 år och kan hosta upp pengarna utan att det lämnar ett smärtsamt stort hål i plånboken.
Med liknande logik så får man ju säga att min PS4:a nog får ses som mitt "sämsta köp" någonsin. Förbokade och fick på släppdatum. Utbudet av spel vid release var rätt kasst och de första åren spelade jag mest portade PS3 spel, som jag pga obefintlig bakåtkompatibilitet var tvungen att betala nypris för igen. När det väl kom PS4 spel som jag var intresserad av att spela så hade jag kunnat få en PS4 Pro för samma pengar.
Enkelt sammanfattat. Switch 2 kommer sannolikt ge mig en bättre spelupplevelse från dag 1 när jag köper den, och det är en spelupplevelse som varken MS eller Sony kan ge mig som det är idag, och det är värt mer för mig än att prestandan är svag jämfört med en PS5:a i dockat läge.
Heja Blåvitt
Jag köpte Xbox series X för 5500 och med 1 år gamepass. Det känns helt orimligt att betala 7k+ för Switch 2 och Mario Kart när hårdvaran fortfarande ligger långt efter och man får endast Mario Kart... Jag älskar Switchen och spelen är såklart underbara att spela, men här drar jag nog gränsen faktiskt. Det får bli kanske om några år när priset går ned till en rimlig nivå.
Jag hoppas faktiskt många tänker efter innan de köper Switch 2, visst kan säkert många lägga pengarna men frågan är vad för signaler det ges till Nintendo. De argument som man fått läsa från Nintendo är inget jag kan hålla med om. Sen har vi även den nya "C" knappen på kontrollen som inte gör något förutom Chatten som man måste betala för (efter ett visst datum). Oklart vad Nintendo pysslar med.
THIS!
Det enda, och verkligen det enda, konsumenter kan göra är att rösta med sin plånbok så att säga. Jag såg fram emot att köpa Switch 2, har sålt min Switch och allt, men till det priset så är det inte ett alternativ.
Som krönikan häromdagen, om det nu var här - som lyfte fram att Nintendo har barnfamiljer att tacka för sin framgång (i princip). Jag håller med, den är för dyr, det är inte realistiskt för många.
Men, i och med att det är Nintendo, så kommer folk gladeligen köpa den till vilken summa som helst och det kommer inte märkas av något som helst tapp i konsumenter för dom gissar jag.
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
Det är en ny konsol och visst 6K kanske har en gräns.
Såg på Inet att det är fullbokat, så då tycker de att priserna inte är orimliga då.
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Köpte mitt Switch Oled för 4500 ish.
5000 för 2an hade varit rimligt då 2an med Oled när den kommer blir uppskattningsvis 1000 kr dyrare.
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.
Jag köpte Xbox series X för 5500 och med 1 år gamepass. Det känns helt orimligt att betala 7k+ för Switch 2 och Mario Kart när hårdvaran fortfarande ligger långt efter och man får endast Mario Kart... Jag älskar Switchen och spelen är såklart underbara att spela, men här drar jag nog gränsen faktiskt. Det får bli kanske om några år när priset går ned till en rimlig nivå.
Jag hoppas faktiskt många tänker efter innan de köper Switch 2, visst kan säkert många lägga pengarna men frågan är vad för signaler det ges till Nintendo. De argument som man fått läsa från Nintendo är inget jag kan hålla med om. Sen har vi även den nya "C" knappen på kontrollen som inte gör något förutom Chatten som man måste betala för (efter ett visst datum). Oklart vad Nintendo pysslar med.
Håller med dig. Folk bör veta vad det får för konsekvenser när man "bara måste ha den på release"
Såklart är det en riktig prövning när man gått o väntat i år och förstår att det inte går att låta bli. Men som sagt, folk bör veta vad det får för konsekvenser.
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.
Det enda spel jag vill ha på Switch 2 är Mario Kart World, men det blir typ 7500 kr bara för att kunna köra det!
Tror jag kommer hålla mig till min vanliga Switch och köra Mario Kart 8 ett tag till (har man tur att de släpper MK World för vanlig Switch i framtiden men det lär nog dröja flera år eller kanske inte ens alls)
Det är en konsol för "casuals" och barn. Max 2995 kr och om jag hade velat ha en så han jag helt avbokat det köpet när jag fått reda på att deras digitala manual för konsolen kostar $10. LOL. Fok dat.
Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM
Jag vill bara tillägga att jag tror inte priserna som visas i butikerna just nu är korrrkta/slutgiltiga. Kan inte tänka mig att dom kommer ligga över 5500:- när den väl släpps.
Är nog stor risk för högre pris än så. 470 euro blir ca 5200 kr i dag, sen tillkommer kem-skatt, ev. moms och vinstmarginal för butik och Bergsala.
Är nog stor risk för högre pris än så. 470 euro blir ca 5200 kr i dag, sen tillkommer kem-skatt, ev. moms och vinstmarginal för butik och Bergsala.
Det går dock att få den för just 469,99 euro via my nintendo store just nu, fraktfritt med en inbjudan. Dryga 5200kr. Moms är inräknat.
När man får en inbjudan har man resterande tid av dagen på sig att boka för att garantera tilldelning.
Erbjudandet har gått ut i vågor. En våg 8nde och en 9nde. Oklart om det kommer fler. Även oklart vad som händer med den tilldelning som folk inte bokar. Öppnar man store för alla så länge lagret av konsoler räcker? Som de gjort med tillbehören nu? Om så är fallet så kommer fler ha chansen.
Jag avbokade min förbokning på svensk butik (7490kr för bundle med MKW) till förmån för My Nintendo Store förbokning från tyskland (5600kr drygt för bundle med MKW). En jäkla skillnad.
Det är skillnaden mellan två alternativ i er poll.
Det går dock att få den för just 469,99 euro via my nintendo store just nu, fraktfritt med en inbjudan. Dryga 5200kr. Moms är inräknat.
När man får en inbjudan har man resterande tid av dagen på sig att boka för att garantera tilldelning.
Erbjudandet har gått ut i vågor. En våg 8nde och en 9nde. Oklart om det kommer fler. Även oklart vad som händer med den tilldelning som folk inte bokar. Öppnar man store för alla så länge lagret av konsoler räcker? Som de gjort med tillbehören nu? Om så är fallet så kommer fler ha chansen.
Jag avbokade min förbokning på svensk butik (7490kr för bundle med MKW) till förmån för My Nintendo Store förbokning från tyskland (5600kr drygt för bundle med MKW). En jäkla skillnad.
Det är skillnaden mellan två alternativ i er poll.
Fast det där krävde väl att man varit medlem i Nintendo online sen dakkefejden och även har tur att lottas till en invite? Går ju inte direkt att säga att något är ett alternativ som inte är öppet för den breda massan.
Fast det där krävde väl att man varit medlem i Nintendo online sen dakkefejden och även har tur att lottas till en invite? Går ju inte direkt att säga att något är ett alternativ som inte är öppet för den breda massan.
Det finns en tråd om import av Switch 2 här på FZ. Många exempel i den på folk som beställt för ungefär samma peng från spanska, franska och tyska återförsäljare.
Förbokade min för 5100 SEK från franska Amazon. Bara att ha uppe franska, tyska, spanska och italienska Amazon i varsina flikar och refresha då och då så dyker det upp, kanske inte idag, kanske inte imorgon, men tog inte särskilt lång tid för mig.
Sen kommer du inte få den på releasedagen, men förboka kommer du få göra.
Men Tomas, det går inte ihop. Hur kan då tyskarna köpa switch 2 på mediamarkt för 470€
Detta inkluderar ju såklart vinstmarginal och skatt. (I tyskland 19% skatt)
Kemskatten ligger inte på flera tusen.
Det här är ju ren ocker.
Edit: Kollqde upp, om switchen väger 0,5kg blir kemskatten 90kr
Som sagt det här är ren och skär ocker