Switch 2:s prislapp "lämplig", säger Nintendo-chefen Bowser

Medlem
Skrivet av pazu:

För att man får en PS5a för de pengarna. Det finns hundratals fantastiska PS5-spel som ser bättre ut och kostar en fjärdedel av vad en Nintendo-titel gör. Nintendo är här på våran nåder. Det räcker nu. De får gå multiplattform eller bang.

Ps5 är inte bärbar och du kan inte spela nintendospel.

Jag håller med om att det är dyrt. Men det är ju ps5 o xbox också. Det är ju bara att skita i o köpa om man inte vill 😊

Medlem

$450 är bara 16% upp efter att man tagit inflation ($387) i beaktning. Sedan att teknik blivit ännu dyrare.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Ps5 är inte bärbar och du kan inte spela nintendospel.

Jag håller med om att det är dyrt. Men det är ju ps5 o xbox också. Det är ju bara att skita i o köpa om man inte vill 😊

Multiplatform eller bang.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

I en värld där ett gtx5090 kostar 40000kr förstår jag inte riktigt varför det är någon revolt kring en konsol som kostar 6000kr.

Känns som ett rimligt pris.

Det är ju revolt runt 5090 priset också....

Avstängd
Skrivet av lolipopapa1:

Det är ju revolt runt 5090 priset också....

Och ändå är det slutsålt överallt.

Medlem
Skrivet av pazu:

För att man får en PS5a för de pengarna. Det finns hundratals fantastiska PS5-spel som ser bättre ut och kostar en fjärdedel av vad en Nintendo-titel gör. Nintendo är här på våran nåder. Det räcker nu. De får gå multiplattform eller bang.

Man kan inte jämföra en bärbar med skärm mot en stationär konsol. Skärmar är inte billiga. Och Switch är liten och kompakt. Det minsta man borde göra då är att slänga på priset på en PSPortal på PS5an isåfall. Då är inte ens konsolen med när man tar runt PS Portal.

Du kan ju jämföra priset på en stationär dator och en laptop. Skulle en laptop ha samma prestanda som en stationär kostar Laptopen antagligen mer än dubbelt så mycket.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Och ändå är det slutsålt överallt.

Hur många kort köper dom in för att ha i lager tro?

Avstängd
Skrivet av roftg:

Hur många kort köper dom in för att ha i lager tro?

Vet inte. Men saken är den att 6000 kr inte är mycket pengar för en konsol. Det är 500kr i månaden i 1 år. Eller ~70kr i månaden om man utgår ifrån att den kommer leva i 8 år som nintendo switch gjort. Det är hälften av vad ett netflix abonnemang kostar.

Redaktör
Skrivet av Sillgam:

Vet inte. Men saken är den att 6000 kr inte är mycket pengar för en konsol. Det är 500kr i månaden i 1 år. Eller ~70kr i månaden om man utgår ifrån att den kommer leva i 8 år som nintendo switch gjort. Det är hälften av vad ett netflix abonnemang kostar.

Prisvärdheten hänger ju främst på vad man får för pengarna. Det som skaver är dels hur mycket dyrare den är än Switch var ny, dels att den är så mycket dyrare i Sverige/Norden. Riktpriset 470 euro blir direktöversatt ca 5 200 kr, så det läggs på 1 600 spänn här. Vi får alltså betala ca 30 procent mer.

Historiskt är 6 800 kr (inte 6 000) rätt mycket för en konsol. PS3 låg där nånstans som ny, men då fick man också en stekhet bluray-spelare. PS5 och Xbox Series X låg/ligger där också, men de presterar bättre än Switch 2 trots att de är 4,5 år äldre.

signatur
Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Prisvärdheten hänger ju främst på vad man får för pengarna. Det som skaver är dels hur mycket dyrare den är än Switch var ny, dels att den är så mycket dyrare i Sverige/Norden. Riktpriset 470 euro blir direktöversatt ca 5 200 kr, så det läggs på 1 600 spänn här. Vi får alltså betala ca 30 procent mer.

Historiskt är 6 800 kr (inte 6 000) rätt mycket för en konsol. PS3 låg där nånstans som ny, men då fick man också en stekhet bluray-spelare. PS5 och Xbox Series X låg/ligger där också, men de presterar bättre än Switch 2 trots att de är 4,5 år äldre.

Det du säger är vettigt. Men jag anser fortfarande inte att 70-80kr i månaden (om man räknar 8 års livslängd) är mycket pengar. Jag skulle gissa att en majoritet här inne spenderar mer än det i veckan på snus. Och vad får man ut av det? Inte mycket skulle jag säga

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

$450 är bara 16% upp efter att man tagit inflation ($387) i beaktning. Sedan att teknik blivit ännu dyrare.

Den är 6800 och 7500 här i Sverige ... den borde ligga runt 5.6

Medlem
Skrivet av Xerx:

Den är 6800 och 7500 här i Sverige ... den borde ligga runt 5.6

Ja, priset i Sverige är helt galet, men nu handlar artikeln om USA, och de tycker jag inte har något att gnälla på gällande $450.

Medlem

Att den är dyrare än Switch tycker jag bara är logiskt sett till hur mycket starkare (10x enligt Nvidia och så DLSS på det) den är. Men de nordiska priserna är verkligen problematiska och får många (prismedvetna) att importera från andra europeiska länder. Finns många trådar här på forumet bara som vittnar om det! Så konsolpriset i stort tycks ju inte vara avskräckande för så många. Sett många kommentera "The price of the console isn't a problem, its the games" i internationella sammanhang så de flesta tycks överens om att priset är okej men inte spelpriserna.

PS3 var ju en lite speciell situation, som kom efter historiskt lyckade PS2 så Sony hade väl hybris när de satte det priset - vilket Nintendo är i lite samma sits nu antar jag. De har inte gått om PS2 - än - men är ändå nära och har målat in sig i ett eget hörn i historieböckerna ändå. De känner nog lite att de kan göra som de vill nu. Vilket de tycks få rätt i eftersom den bokas full nästan överallt - så det ska bli spännande att se om det bara är early adoptors som skaffar den eller om försäljningssiffrorna håller i sig i längden under hela 2025 och sen 2026 och framåt. Det är jag mest spänd att se hur det håller i sig och om tillräckligt många tycker den är prisvärd eller om tillräckligt många avstår och inväntar lägre pris.

Redaktör
Skrivet av Gertzy:

Att den är dyrare än Switch tycker jag bara är logiskt sett till hur mycket starkare (10x enligt Nvidia och så DLSS på det) den är. Men de nordiska priserna är verkligen problematiska och får många (prismedvetna) att importera från andra europeiska länder. Finns många trådar här på forumet bara som vittnar om det! Så konsolpriset i stort tycks ju inte vara avskräckande för så många. Sett många kommentera "The price of the console isn't a problem, its the games" i internationella sammanhang så de flesta tycks överens om att priset är okej men inte spelpriserna.

PS3 var ju en lite speciell situation, som kom efter historiskt lyckade PS2 så Sony hade väl hybris när de satte det priset - vilket Nintendo är i lite samma sits nu antar jag. De har inte gått om PS2 - än - men är ändå nära och har målat in sig i ett eget hörn i historieböckerna ändå. De känner nog lite att de kan göra som de vill nu. Vilket de tycks få rätt i eftersom den bokas full nästan överallt - så det ska bli spännande att se om det bara är early adoptors som skaffar den eller om försäljningssiffrorna håller i sig i längden under hela 2025 och sen 2026 och framåt. Det är jag mest spänd att se hur det håller i sig och om tillräckligt många tycker den är prisvärd eller om tillräckligt många avstår och inväntar lägre pris.

Sverige/Norden sticker ju ut, men Jag har fått uppfattningen att folk ogillar hårdvarupriserna utrikes också. Konsolen har ju ca 50 procent högre riktpris än Switch, och tillbehören är dyrare. Men kanske är som du säger, att det mest gäller spelpriserna. Själv har jag nästan lättare att förstå (betyder inte att jag gillar) den höjningen sett till spelprisernas icke-utveckling under 20-30 år.

signatur
Medlem

Sverige/Norden sticker ju ut, men Jag har fått uppfattningen att folk ogillar hårdvarupriserna utrikes också. Konsolen har ju ca 50 procent högre riktpris än Switch, och tillbehören är dyrare. Men kanske är som du säger, att det mest gäller spelpriserna. Själv har jag nästan lättare att förstå (betyder inte att jag gillar) den höjningen sett till spelprisernas icke-utveckling under 20-30 år.

Sure, jag har sett negativa intryck av priset internationellt också men tror det är folk som klagar och inte hade tänkt köpa ändå. Det finns alltid en högljudd mobb som klagar på teknikpriser. Men sett till försäljning tycks de inte göra något vidare avtryck. Kollade nyss på tyska amazon och där gick Pro-kontrollern för €89.99 vilket känns rätt fair men att vi har den för typ 1300 känns inte lika bra. Så finns bra skäl för import här! Och spelpriserna hade nog tagits emot mer väl om det var typ €79.99 och inte sådan chockhöjning som vi fick nu. Alltså: öka varmvattnet lite då och då och koka oss inte levande direkt. Nu antog många att ToTK-priset skulle vara indikering på vad nya spel skulle kosta, så runt 70-80 hade många ställt in sig på, men 90 och över känns sådär. Som sagt lite hybris över det. Eller som många säger, vi trodde det var GTA VI som skulle få oss att acceptera $100-spel men det blir istället Mario Kart...

Medlem

6800 kr, 7500 för någon bundle. Är inte detta i samma klass som ps5 och xbox, eller de kanske passerat 10000 nu?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

6800 kr, 7500 för någon bundle. Är inte detta i samma klass som ps5 och xbox, eller de kanske passerat 10000 nu?

Det är PS5 Pro som kostar runt 10k, de andra är väl mer i 6-7k-klassen men det är svårt att "översätta" pris/prestanda rakt av från dem då de är mer som stationära datorer och denna är en bärbar hybrid som ändå tycks vara som en "mid tier PC" enligt utsagor men sen sticker det ju i ögonen att andra europeiska länder kan köpa den så mycket billigare då känns ju inte svenska priser rättvisa ens sett till vad en får när andra kan köpa den billigare. Verkar fullbokad på allehanda Amazon-sidor men sen går det nog att importera och komma billigare undan ändå.

12
Skriv svar