Fragzone-fredag – Nu blir det dyrare att vara gamer

Robot
Fragzone-fredag – Nu blir det dyrare att vara gamer
Medlem

Att vara gamer? Ja det har vi råd med, flera ggr om.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Möjligt att dom skjuter sig i foten, pirater kommer och går med tiderna och nu verkar det bli oväder till sjöss.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Möjligt att dom skjuter sig i foten, pirater kommer och går med tiderna och nu verkar det bli oväder till sjöss.

Är helt övertygad om att det här gör att fler och fler blir pirater 🏴‍☠️
Anser inte att spel är värda priset som efterfrågas, och spelar ingen roll hur mycket den hobbyn kostar jämfört med andra.

Medlem

Om ens hobby är gaming kommer man ändå billigt undan jämfört med att tex hålla på med hästsport, bilar eller kanske musik.

Jag tycker att om man köper ett spel man sett framemot för ca 700-800 kr så kanske man inte gör slut på många mer kronor den helgen. Rätt så billigt ändå. Självklart har konsoler, grafikkort mm blivit dyrt men det är också uträknat på många år. Det finns även mer gratisspel än någonsin.

Jag vet att en kompis flickvän tyckte det var dyrt när han köpte en dator för 12 000. Han räknade då ut att han kunde köpa 3 st sådana datorer per år jämfört med vad hennes häst kostade att ta hand om. Alltså bara stallplats, mat, veterinär och försäkringar. All extra utrustning ej inräknat för häst och ryttare.

Sen edit: Jag är fortfarande förbannad på det svenska Switch 2-priset. Det är helt obefogat. Jag betalar gärna för spel men inte överpris med påhittade prisskillnader. EU-pris+skatt och moms = Korrekt

Medlem

Om 2-3 generationer så får man nog vara beredd på att lägga ut 9000:- plus för en konsol.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det är dyrare att spela elgitarr också.
Finns ju andra hobbys. När jag var liten så täljde vi barkbåtar, det var kul.

Medlem

Finns billiga alternativ, indies och steam. gog.

Men nintendo har tydligen gjort valet att gå från familjens konsol till "hardcore gamer" prissättning så... ja, betydligt färre familjer kommer ju ha råd med nintendo till barnen nu så är det bara.

Medlem

Vad tror vi ps6 landar på? 11-12k?

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Nä, man får nog hitta en ny hobby snart utöver det man redan har.

Fickpingis får det nog bli, det är gratis.
Blir dock jävligt jobbigt om man har bortamatch.

Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Finns billiga alternativ, indies och steam. gog.

Men nintendo har tydligen gjort valet att gå från familjens konsol till "hardcore gamer" prissättning så... ja, betydligt färre familjer kommer ju ha råd med nintendo till barnen nu så är det bara.

Nintendo har sett att andra släpper dyra spel utan att behöva vara kreativa, så de känner att de också förtjänar att få in lite cash.
Om hela familjen spelar så är det en investering. Alla har nöje av den. Känns mer ego om pappan köper dyr konsol till sig själv.

Medlem

Gjorde en liten uträkning:

€470 som är det europeiska priset för Switch 2 är 5240 kr och med svensk moms är det inte mer än 5500 kr. Kemiekalieskatten är 179,38 kr per kg så vi säger ytterligare 300 kr. Det blir sammanlagt 5800 kr så det har lagts på 1000 kr på det svenska priset som är 6800 kr.

Medlem

För mig är det jättebilligt. Jag äger en PS5a med hundratals bra spel så jag behöver inte köpa nya. Om något så kommer jag tjäna pengar då jag kommer sälja av mina Nintendo-produkter. Så skönt!

Medlem

Äh! Denna hobby är billig oavsett deras priser. Vafan man vaskar ju mer på krogen varje helg. Inte under tusingen brukade farsan säga.

Man kan ju också säga att vi själva fött denna marknad. Man röstar med plånboken, detta är vad vi fått som tack för dumheterna.

Medlem

I kombination med att de både höjer priserna och tar bort fysiskt media så blir nettokostnaden för gamern än dyrare. Idag köper jag ofta spel antingen begagnat eller på rea/kampanjpris och sedan säljer vidare dem på Tradera och på så vis kan jag komma undan hyfsat. Nu blir det ju all makt till de få plattformarna (PS store, Steam etc) som finns digitalt och låg konkurrens samt ingen andrahandsmarknad.

Rent krasst borde priserna gå ner för digitala kopior eller? Alternativet är såklart att vi får fler Gamepass varianter som är attraktiva.

Medlem
Skrivet av Therant:

Äh! Denna hobby är billig oavsett deras priser. Vafan man vaskar ju mer på krogen varje helg. Inte under tusingen brukade farsan säga.

Man kan ju också säga att vi själva fött denna marknad. Man röstar med plånboken, detta är vad vi fått som tack för dumheterna.

Det är fan inte vårt fel att vi i Sverige har giriga mellanhänder som Nordisk Film och Bergsala.

Medlem
Skrivet av feistin:

I kombination med att de både höjer priserna och tar bort fysiskt media så blir nettokostnaden för gamern än dyrare. Idag köper jag ofta spel antingen begagnat eller på rea/kampanjpris och sedan säljer vidare dem på Tradera och på så vis kan jag komma undan hyfsat. Nu blir det ju all makt till de få plattformarna (PS store, Steam etc) som finns digitalt och låg konkurrens samt ingen andrahandsmarknad.

Rent krasst borde priserna gå ner för digitala kopior eller? Alternativet är såklart att vi får fler Gamepass varianter som är attraktiva.

Tradera, använder folk det fortfarande? Är nog över 15 år sen jag köpte nåt där. Där kunde man köpa dvd-filmer och fick brända kopior, och datorer som hade sämre specs än det stod i annonsen, sen gick säljaren upp i rök. Coolt ställe.

Medlem
Skrivet av V5er:

Det är fan inte vårt fel att vi i Sverige har giriga mellanhänder som Nordisk Film och Bergsala.

Det får du tycka

Skrivet av BiffTannen:

Om ens hobby är gaming kommer man ändå billigt undan jämfört med att tex hålla på med hästsport, bilar eller kanske musik.

Jag tycker att om man köper ett spel man sett framemot för ca 700-800 kr så kanske man inte gör slut på många mer kronor den helgen. Rätt så billigt ändå. Självklart har konsoler, grafikkort mm blivit dyrt men det är också uträknat på många år. Det finns även mer gratisspel än någonsin.

Jag vet att en kompis flickvän tyckte det var dyrt när han köpte en dator för 12 000. Han räknade då ut att han kunde köpa 3 st sådana datorer per år jämfört med vad hennes häst kostade att ta hand om. Alltså bara stallplats, mat, veterinär och försäkringar. All extra utrustning ej inräknat för häst och ryttare.

Hah! Precis. Visst att det börjat bli dyrare, onekligen... Men känns ändå som gaming är en hobby som ger jäkla mycket valuta för pengarna. Har också bekanta med andra intressen och, ja, de lägger betydligt mer på sina grejer än vad jag gör på lite tv-spel. Jag kommer själv definitivt köpa färre spel om de börjar gå 800 spänn och uppåt, men kan knappast dock påstå att det inte är en rätt så billig hobby ändå, i jämförelse med mycket annat.

Sen, som du säger, så finns det så vansinnigt mycket billigare spel som man kan få för småpengar, om man kan klara av att se bortom de absolut senaste AAA-spelen.

Medlem

Är man vuxen och har ett stabilt jobb är det överkomligt.

Jag tycker det mest är synd om kidsen. Minns när jag var ung och endast hade råd att köpa två spel på ett år. Ville jag testa fler spel fick jag hyra dem i videobutiken eller byta in två-tre gamla spel för ett nytt.

Gick miste om många bra spel på den tiden pga kostnaden.

Medlem

Om man tittar på modellerna i Nintendos reklamfilmer så är målgruppen unga vuxna i första hand.

Medlem

Ja det är dyrt.
Inga fler konsoler för mig sedan 2011 👍✌️

Håller mig idag till steam och spel som är 2+ år gamla.

Det är dyrare nu än för några år sedan. Men det är inte dyrt. Jag tror att nästa Playstation hamnar långt över 10 000 när den lanseras. Jag tycker också stt vi varit bortskämda med låga priser väldigt länge.

Någon jämförde med hästsport. Jag själv sneglar mot hunden här hemma, som på några få år definitvt har kostat mer än vad jag någonsin lagt på spelhobbyn (värd varje krona).

Kanske blir det slutet på backloggens era?

Medlem

Köpte cd-skiva nu, 208 kr inkl frakt. De varar ju ett tag. Äldsta jag har köpte jag 1990 (Tears For Fears)
Whisky är dyrare och de varar inte lika länge. Jim Beam 279 kronor, den dricker jag ur på ett par månader.
De äldsta spelen jag har köpte jag 1999 (Resident Evil 2, Silent Hill, Ape Escape, Tomb Raider)
Jag har inte haft Switch så länge men jag räknar med att de håller längre än några månader. Kanske samma med Switch 2?

Medlem

Nu tycker jag också att 999kr för ett spel är orimligt högt, och skulle endast i absolut undantag kunna lägga så mycket. Men prissättningen på 899/999kr har ju redan funnits på t.ex playstation store ett bra tag. Så förstår inte riktigt varför detta framställs som att Nintendo skulle vara först ut med denna prissättning. Det är de inte. Sen är diskussionen bra i sig bra.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Nu tycker jag också att 999kr för ett spel är orimligt högt, och skulle endast i absolut undantag kunna lägga så mycket. Men prissättningen på 899/999kr har ju redan funnits på t.ex playstation store ett bra tag. Så förstår inte riktigt varför detta framställs som att Nintendo skulle vara först ut med denna prissättning. Det är de inte. Sen är diskussionen bra i sig bra.

Man ska inte behöva betala för Nintendo-magi.
769 kronor för en remake på ett spel från 2001 är däremot ett vettigt pris. Där har studion visat stor kreativitet och skapat nåt helt nytt och eget. Det ser ut som andra spel också, det är bra. Klart man stödjer sånt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Nintendo har sett att andra släpper dyra spel utan att behöva vara kreativa, så de känner att de också förtjänar att få in lite cash.
Om hela familjen spelar så är det en investering. Alla har nöje av den. Känns mer ego om pappan köper dyr konsol till sig själv.

ja men förr hade man råd till att köpa varje unge en gameboy/ds/3ds eller en kunde ha gamecube och den äldsta fick ett wii.
Nu är det som du sa inte längre en leksak för kidsen utan en del av "TV-soffan" likt investeringen pappa hardcoregamer lade 8k eller vad det var på ps5 främst för CoD till sig själv och ren bonus om det finns spel till kidsen också men det tar upp TV:n så man får fråga om lov liksom.

Nu kommer jag inte ihåg exakt men Wii kostade väl hälften av vad ps3 kostade om inte ännu mindre. likvis va ds/3ds billigare än psp/vita.
et var mer fokus på bäst produkt för minst pengar så så många som möjligt köpte sen tjänade man in mer på spelen så det var många bäckar små.

Nu är det typ en "silent kartell" alla höjjer så man tjänar mer per sak.

Från barn/familjeleksak alla har råd med till "lyx" man måste spara ihop till och inte på fråga att (normal/median familj) barn får en egen var.. och istället för ett spel var till födselsedagen blir det ypp ett spel om året.

De kommer definitivt sälja färre men kanske det högre priset är så pass balanserat att de tjänar +/- lika mycket. de kommer dock sälja färre spel.
men skiter på kunderna gör de likt förbaskat. brukade inte vara så. iaf inte lika illa.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Tradera, använder folk det fortfarande? Är nog över 15 år sen jag köpte nåt där. Där kunde man köpa dvd-filmer och fick brända kopior, och datorer som hade sämre specs än det stod i annonsen, sen gick säljaren upp i rök. Coolt ställe.

Snacka om att vara helt verklighetsfråntagen. Tradera är det bästa stället att göra affärer just nu. Jag har under 2024 gjort 300 affärer där utan ett minsta problem. Uppe i samma snart 2025.

Finns inget smidigare köp och sälj ställe.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Råd handlar om att prioritera, att köpa en switch 2 för 6800:- hamnar otroligt långt ner på listan jämfört med om den kostat 3500:-. Skulle säga att nerhalkningen på listan ökar/minskar exponentiellt för varje 500:-. Och med driftingen färskt i minnet och priset på en ny joycon i beräkningen samt spelpriserna så tar jag och prioriterar annat, men all lycka till nintendo, måtte ni tjäna miljardersmiljarder♥️

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem

Jag tycker nog att vi får vara klara med att det blir dyrare att vara gamer i Sverige.
En Switch 2 kostar inga 6800:- i Ty/Fr/Sp etc, där kostar den 5300:-, vilket jag inte tycker är orimligt för en flong ny konsol utifrån inflation osv. Likadant kostade PS5 Pro inga 10500:- vid release i samma länder, där kostade den i runda slängar 8900:-.
Sen får man också vara klar med att priserna går (i många fall) upp i och med att det också blir mer avancerad teknik, t.ex PS5:ans SSD mot PS4:ans hårddisk.

123
Skriv svar