Fragzone-fredag – Nu blir det dyrare att vara gamer
Snacka om att vara helt verklighetsfråntagen. Tradera är det bästa stället att göra affärer just nu. Jag har under 2024 gjort 300 affärer där utan ett minsta problem. Uppe i samma snart 2025.
Finns inget smidigare köp och sälj ställe.
Coolt. Allt var inte bättre förr.
Det är billigt att vara gamer om man inte behöver allt dag ett när det släpps eller 120hz 4k OLED osv.
Finns hur mycket gratis spel som helst, ännu mer spel som knappt kostar en hundring som vid release kostade 600kr+ och mycket av underhållningen kan spelas på en steam deck om man så vill.
Spela titlar när dem har några år på nacken, svinbilligt.
Köper man spel på release dagen så blir det dyrt, bättre att vänta på rea och då är det ofta buggfixat på köpet.
Nintendo säger "Hej".
Kan folk lägga 25000:- på ett grafikkort är väl en Switch 2 kaffepengar.
Här blir det 2 st konsoller. Saker och ting har blivit dyrare senaste åren, bara att acceptera. Gaming är fortfarande jäkligt billigt!
Förstår inte hur man kan tycka 1000 kr är för mycket för ett riktigt bra spel som man kommer lägga ner en jäkla massa timmar på. Att gå på krogen är bra mycket dyrare!
Jo, exakt. Det är inte dyrare att var gamer än nått annat, det märkliga är att det finsns någon förväntan kring att det ska vara billigt.
6800:- för en konsol där den förra generationen höll 8 år är om något billigt.
Gaming är min utan problem billigaste utgift / timme av allt jag gör. Det är dyrare att åka bussen hem från jobbet. (Vi ska inte ens börja prata om vad det kostar dom dagar jag tar bilen).
Spel är verkligen inte dyrt. Att ta 1000:- för ett ”vanligt” spel idag är helt ok. När Nintendo släpptes i Sverige kostade ”svarta serien” minst 300:-, ”silver & guld” (läs Metroid & Zelda) kostade mer när de kom. I mitten av 90-talet tog butikerna 649:-/699:- för t.ex. FIFA eller NHL. Räkna om det till dagens prisnivå på https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra... så kanske ödmjukheten ökar bland er som anser spel vara dyrt.
Sant förvisso men det som stör är att vi får betala betydligt mer än övriga EU för Switch 2.
Tradera, använder folk det fortfarande? Är nog över 15 år sen jag köpte nåt där. Där kunde man köpa dvd-filmer och fick brända kopior, och datorer som hade sämre specs än det stod i annonsen, sen gick säljaren upp i rök. Coolt ställe.
Haha, bor du under en sten?
Haha, bor du under en sten?
Det tror jag inte, men hen är forumets inofficiella Nostalgi-ambassadör.
Vad du än gör, nämn inte Silent Hill 2-remaken!
På pc fronten är spel biten lätt att lösa och jag följer min egen policy. Köper inget fysiskt men digitalt, men om den digitala biten är för dyr då fixar jag det med svart flagga och en döskalle. If buying isn't owning, piracy isn't theft är mitt motto när det kommer till alla clienter som steam och Ubisoft mm. Om bolagen säger att jag inte äger något som jag betalar dyra pengar för och kan stänga ner ett spel utan att ersätta den med en annan så är det stöld i mina ögon. Steam är dock duktiga på att ge tillbaka pengarna om något sådant händer. Men policyn kvarstår att du ej äger något på dessa clienter vilket vi faller tillbaka på min policy If buying isn't owning, piracy isn't theft.
Skillnaden är ju dock att du kan göra betydligt mer med ett grafikkort? än att bara spela på. Sen så varför 25k? finns ju billigare kort om man inte vill punga ut pengarna. Det är skillnad med pc och konsol. Du är ju helt låst på konsol medans på pc har du en öppen värld.
Bygger datorer professionellt med både egna kunder och sponsorer. Jag kan lätt slänga ihop en dator med begagnade delar som slår en ps5 exempel för samma peng, vilket jag gjort åt kunder. Dock ur ren bygg hobby perspektiv så kan jag inte säga att mina egna privata datorer är billiga och kostar långt över vad en konsol kostar. Mina två senaste byggen upplagda på sweclockers down below.
https://www.sweclockers.com/galleri/15669-amg-project-one-hyb... Sponsor bygge
https://www.sweclockers.com/galleri/15768-arasaka-project-ass... Min nuvarande dator
Jag vet att en kompis flickvän tyckte det var dyrt när han köpte en dator för 12 000. Han räknade då ut att han kunde köpa 3 st sådana datorer per år jämfört med vad hennes häst kostade att ta hand om. Alltså bara stallplats, mat, veterinär och försäkringar. All extra utrustning ej inräknat för häst och ryttare.
Detta är nog väldigt vanligt. Gaming är typ inte en ”godkänd hobby” för vuxna, utan ses mer som förströelse, och därför får det inte kosta pengar. Jag generaliserar nu förstås, men jag upplever ofta att det är såhär.
Detta är nog väldigt vanligt. Gaming är typ inte en ”godkänd hobby” för vuxna, utan ses mer som förströelse, och därför får det inte kosta pengar. Jag generaliserar nu förstås, men jag upplever ofta att det är såhär.
Förr var det bara töntar/nördar som spelade. Nu har man sett att man tjänar stora pengar på spel. Så alla vill vara med på tåget. Kändisar både spelar och är med i spel, och filmer baserade på spel. Streamare har det som jobb att spela spel. Kolla bara vilka budgetar spel har nu för tiden.
Spel kanske aldrig kommer räknas som finkultur eller bli "godkänt", men faktum är att "alla" spelar nu. Kanske att vissa känner sig lite som rebeller, som gör det som är förbjudet
Förr var det bara töntar/nördar som spelade. Nu har man sett att man tjänar stora pengar på spel. Så alla vill vara med på tåget. Kändisar både spelar och är med i spel, och filmer baserade på spel. Streamare har det som jobb att spela spel. Kolla bara vilka budgetar spel har nu för tiden.
Spel kanske aldrig kommer räknas som finkultur eller bli "godkänt", men faktum är att "alla" spelar nu. Kanske att vissa känner sig lite som rebeller, som gör det som är förbjudet
Absolut, så är det. Men trots att många spelar så upplever jag att det ofta bemöts som något barnsligt eller omoget, till skillnad från om man har en mer socialt respekterad hobby. Typ golf 😂
Kommer säkert vara en annorlunda syn på gaming om 20-30 år, men vi är inte helt där än imo. Det går helt klart åt rätt håll dock.
Absolut, så är det. Men trots att många spelar så upplever jag att det ofta bemöts som något barnsligt eller omoget, till skillnad från om man har en mer socialt respekterad hobby. Typ golf 😂
Kommer säkert vara en annorlunda syn på gaming om 20-30 år, men vi är inte helt där än imo. Det går helt klart åt rätt håll dock.
Golfare är mer atletiska. De sitter inte i källaren och dricker Jolt Cola. De går omkring på en stor gräsmatta i solen och slår på en liten boll.
De har snyggare kläder än den sunkiga spelnörden.
Om ens hobby är gaming kommer man ändå billigt undan jämfört med att tex hålla på med hästsport, bilar eller kanske musik.
Jag tycker att om man köper ett spel man sett framemot för ca 700-800 kr så kanske man inte gör slut på många mer kronor den helgen. Rätt så billigt ändå. Självklart har konsoler, grafikkort mm blivit dyrt men det är också uträknat på många år. Det finns även mer gratisspel än någonsin.
Jag vet att en kompis flickvän tyckte det var dyrt när han köpte en dator för 12 000. Han räknade då ut att han kunde köpa 3 st sådana datorer per år jämfört med vad hennes häst kostade att ta hand om. Alltså bara stallplats, mat, veterinär och försäkringar. All extra utrustning ej inräknat för häst och ryttare.
Sen edit: Jag är fortfarande förbannad på det svenska Switch 2-priset. Det är helt obefogat. Jag betalar gärna för spel men inte överpris med påhittade prisskillnader. EU-pris+skatt och moms = Korrekt
En polare köpte nyss hund som gick på 35+k. Sen har vi försäkring, mat, eventuella veterinärbesök, transporter... tja listan kan göras lång.
Jag gissar och hoppas det finns en chans på att priserna kommer gå ner när hypen lagt sig. Att det är fullbokat på flera ställen även till överpris talar ändå för att det finns en efterfrågan och folk är redo att betala ändå.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Att betala 1000 SEK för ett bra spel som håller i många timmar är inget konstigt. Det konstiga är att göra det när man redan äger hundratals spel som man inte ens kommer hinna spela klart innan man dör. Om man gör det så har man problem.
At betala 1000 kronor är faktiskt väldigt konstigt eftersom spel hittills aldrig kostat så mycket.
At betala 1000 kronor är faktiskt väldigt konstigt eftersom spel hittills aldrig kostat så mycket.
Neo Geo-spel kostade mer än 1000 kr redan för 30 år sedan.
Räknar man med inflation kostade säkerligen en hel del Super Nintendo-spel också över tusenlappen i dagens valuta.
Neo Geo-spel kostade mer än 1000 kr redan för 30 år sedan.
Räknar man med inflation kostade säkerligen en hel del Super Nintendo-spel också över tusenlappen i dagens valuta.
Jag struntar lite i vad det kostade för 30 år sedan. Lite bättre jämförelser bör vara närmare dagens datum.
Väldigt väldigt billig hobby. Både PC och konsol håller många år och det går att hitta kanonbra spel på rea. På PC kan man bokstavligen hitta spel gratis.
Undantaget är Nintendo då som knappt har rea på sina spel men där är andrahandsmarknaden rätt bra så man kan faktiskt sälja spelet när man är färdig.
Edit: Finns flera Tears of the kingdom på Tradera under 400kr, som exempel.
Jag brukar för mig själv, för att rättfärdiga dyrare köp, beräkna "kronor per timma". Så om jag tror att jag kommer att lägga ner 40 h på ett spel som kostar 700 så blir det 17,50 kr per timma. Billigare och roligare än timpriset på krogen iaf 😄
En kompis är nere på 1 kr per timme på Dead Cells, då kan man istället tänka att man borde investera mer tid i resten av livet 😆 Nä, bara skoja, spel är livet...
BlackBozze - the man, the myth, the concept