The Last of Us 1 och 2 släppta IGEN på PS5, för 1 200 kronor

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ja det har dem! Nu är jag inte säker på just exakt vad PS4-versionen lägger till, men "remaken" som kom till PS5 och PC har en hel drös med tillägg.

Skrivet av itsnotme:

Remaken av Part II la till ett nytt spelläge, arkad, då man ska överlägga så länge som möjligt. Man kan spela det läget med flera olika karaktärer.
I huvudspelet så la de till en adrenalinmekanik till Abby som man får efter att man använder närstrid. Och en mekanik där man förlorar HP om man inte drar ut pilar innan man springer. Finns även fler alternativ av kläder att välja mellan

Skrivet av lonian:

Jag vill minnas att dlc:n inte kom med ps3 versionen? Tror den ingår i remastered på ps4.

Annars tycker jag inte det är så stor skillnad mellan ps3 och ps4 remastered. Enbart lite högre upplösning. Kanske stabilare framerate?

Last of us part 1 remake håller dock samma kvalite som Last of us part 2 grafikmässigt. Innehållet i berättelsen är dock samma i alla versioner av första spelet med dlc Innehållet.

Så vill du bara spela berättelsen och om dlcn finns på ps3 så tror jag du kan köra det på ps3.

Anledningen till att jag frågar är nog främst för att jag redan spelat TLoU till PS3 och undrar om allt det där övriga motiverar ännu en genomspelning och då för en rätt ansenlig summa pengar. Tyckte spelet kändes förvånansvärt fräscht trots dess ålder, om man blundar för att det är väldigt ”speligt” med supertydligt signalerande av att ”här kommer en sekvens med stridande” via inte alls svåravläst miljödesign.

Är inte alls på det klara med vad jag tycker om alla dessa remasters och nya versioner av spel rent allmänt. Bra verk är bra verk oavsett ålder, men tycker det känns lite som att det börjat gå lite väl långt i vissa fall och då speciellt om man tar hänsyn till vad dessa remasters tenderar kosta (som i detta fall eller alla dessa Switch 2-versioner av Switch-spel som släpptes redan till Wii U).

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Anledningen till att jag frågar är nog främst för att jag redan spelat TLoU till PS3 och undrar om allt det där övriga motiverar ännu en genomspelning och då för en rätt ansenlig summa pengar. Tyckte spelet kändes förvånansvärt fräscht trots dess ålder, om man blundar för att det är väldigt ”speligt” med supertydligt signalerande av att ”här kommer en sekvens med stridande” via inte alls svåravläst miljödesign.

Är inte alls på det klara med vad jag tycker om alla dessa remasters och nya versioner av spel rent allmänt. Bra verk är bra verk oavsett ålder, men tycker det känns lite som att det börjat gå lite väl långt i vissa fall och då speciellt om man tar hänsyn till vad dessa remasters tenderar kosta (som i detta fall eller alla dessa Switch 2-versioner av Switch-spel som släpptes redan till Wii U).

Jag tänkte på det där, kan man säga att playstation 3 är retro? I så fall, tänk att man idag på nyaste konsolerna spelar retro spel som Last of us, Gta 5 och Demon's Souls.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tänkte på det där, kan man säga att playstation 3 är retro? I så fall, tänk att man idag på nyaste konsolerna spelar retro spel som Last of us, Gta 5 och Demon's Souls.

Tycker inte PS3 och 360 känns retro. Känns som startskottet på dagens spelmarknad, bara lite mindre tekniskt avancerat.

Sett till hur gamla konsolerna är så skulle jag rent teoretiskt sett klassa det som retro. Två decennier är en väldigt lång tid.

Avstängd
Skrivet av Legerdemain:

Sett till hur gamla konsolerna är så skulle jag rent teoretiskt sett klassa det som retro. Två decennier är en väldigt lång tid.

Ps3an är snart lika gammal som nes var när ps3an först släpptes. Svårt att tänka sig.

Ja som tidigare påtalat. Nog för att NG givit mig bland de bästa spel upplevelser så har dom blivit fåniga nu. SKÄMS!

Medlem
Skrivet av Mjausen:

Chilla nu, det är inget som släpps på nytt igen. Det är bara en bundle, förmodligen för de som vill testa spelen som sett serien. Enklare också att köpa allihopa i ett enda ryck.

The Last of Us 1 och 2 släppta IGEN på PS5, för 1 200 kronor

Medlem

Jag skyller på GTA V - enskilt största dödaren av nya originella videospel. Alla dessa psykologer, beteendevetare och ekonomer de anställt har tydligen gett effekt. Samma spel, om och om igen, året in och året ut - toppar chart listorna. 0 incitament att göra något annat - same, same i all oändlighet.

Undrar vilka andra branscher beter sig samma? Lite skrämmande. 🙂

Medlem
Skrivet av lonian:

The Last of us part släpptes för första gången 2013.
12 år senare och vi har bara två spel som mjölkas.

Vi borde få ett tredje spel.

Det kommer om ~10 år, efter The Last of Us: The Complete Remade Remaster Directors Cut (som givetvis släpps i fyra säsonger med Battle pass)

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

My bad, menade tvåan. Remastern till det första uppgraderade jag iof också till men Part 1 skippade jag.

Samma här, men det var mest för att den första Remastern fixade ett antal brister med flyt osv jämfört med PS3-versionen. Part 1 är enbart en visuell uppgradering för 500kr, 900kr om du köper det direkt från Playstation, vilket är sanslöst.

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Detta är väl inte konstigare än att en massa andra spel där det finns flera delar säljs i ett paket tillsammans?

Medlem

Det var en fin samling. Jag har helst mina spel nedladdade och lättåtkomliga men den där skulle jag gärna ha i hyllan.

Medlem

Jag som har PS4 versionen undrar vad jag missar om jag uppgraderar den till PS5 versionen (vill minnas det var 100 kr) gentemot att spela denna version?

Skrivet av Legerdemain:

Säg att man köper PS3-versionen för 30 kronor.

Är denna originalversion så milslångt ifrån senare versioner att den är sunkig?

Ja det skulle jag säga. Grafiskt ligger det verkligen efter, samt att du inte får spela i högre FPS och upplösning.

Det går ju, men remastern till PS4 som minst skulle jag rekommendera att spela.

Skrivet av Legerdemain:

Men om man bortser från det grafiktekniska… har de senare versionerna några qol-inslag av värde? Gameplaymässiga justeringar?

Skrivet av lonian:

Jag vill minnas att dlc:n inte kom med ps3 versionen? Tror den ingår i remastered på ps4.

Annars tycker jag inte det är så stor skillnad mellan ps3 och ps4 remastered. Enbart lite högre upplösning. Kanske stabilare framerate?

Last of us part 1 remake håller dock samma kvalite som Last of us part 2 grafikmässigt. Innehållet i berättelsen är dock samma i alla versioner av första spelet med dlc Innehållet.

Så vill du bara spela berättelsen och om dlcn finns på ps3 så tror jag du kan köra det på ps3.

Jag köpte orginalet till PS3 för 30 kr på tradera och part II på mediamarkt för 49kr. Se detta pris känns magstarkt, hehe. Nyversionerna är inte mycket bang for the buck om du bara vill köra den centrala storyn.

Orginalspelen kommer man långt med. Storyn som är den bästa delen i spelet är ju i stort sett samma. Visst missar man DLC delen i PS3 versionen om man inte betalar för den separat och lägre upplösning och FPS, ljussättning. Men karaktärer, ansikten, story på PS3 i 30 FPS slår ju de mesta av moderna spel ändå stundtals.
Betydligt högre FPS, upplösning, ljus o sv i senaste versionerna på PS5 och alla små tillägg om man nu vill betala extra för det.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ps3an är snart lika gammal som nes var när ps3an först släpptes. Svårt att tänka sig.

Ja tänk om skillnaden var lika stor mellan ps3 och ps5 som ps3 och nes.

Medlem

Jag är pro remaster och remake men när de gör remasters på remasters och remasters av remasters så börjar det bli lite stelt, onödigt och tråkigt. Är det för många möten i studion om vad man bör och inte bör göra istället för att jobba och skapa? Är kreativiteten slut?

Medlem

Skippa spoilers. Även om spelet är gammalt nu, är serien högaktuell och fler personer kommer att få ta del av handlingen i det andra spelet. Var schysst mot resten och förstör inte upplevelsen för dem här i kommentarsfältet.

tack. har fortfarande inte spelat klart ettan (ps4) och har tvåan oöppnad till ps4.

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Nercis:

Jag är pro remaster och remake men när de gör remasters på remasters och remasters av remasters så börjar det bli lite stelt, onödigt och tråkigt. Är det för många möten i studion om vad man bör och inte bör göra istället för att jobba och skapa? Är kreativiteten slut?

Men det handlar inte om någon remaster, spelen finns ju redan på PS5 och nu säljs dom tillsammans i en samling.

Varför tror folk att det handlar om ännu en remaster/remake? Vad är det jag har missat?

Medlem

Tvåan, fair enough. Ettan märks det snabbt vilken skillnad det är.

https://static1.makeuseofimages.com/wordpress/wp-content/uplo...

Med det sagt, känner fortfarande inte att det behövdes. Det är ett snyggare spel än originalet, bland annat ansiktena, ljuset och skuggorna, men de hade kunnat fått avvakta lite till med en "remake" : )

Stämmer bilderna? Föredrar helt klart gamla versionen i så fall 😅

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Men det handlar inte om någon remaster, spelen finns ju redan på PS5 och nu säljs dom tillsammans i en samling.

Varför tror folk att det handlar om ännu en remaster/remake? Vad är det jag har missat?

Det lämnar ändå känslan av att de gör allt för att mjölka spelen, de är ju inte svåra att hitta och få tag på, speciellt inte digitalt, och de släpper ytterligare en fysisk utgåva utan mycket nytt så det känns lite slött.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Stämmer bilderna? Föredrar helt klart gamla versionen i så fall 😅

Men bara för att dubbelkolla, du förstår att bilden till vänster är gamla PS4-remastern, va? 😊
Alltså att den nyare remaken är till höger.

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Ja tänk om skillnaden var lika stor mellan ps3 och ps5 som ps3 och nes.

Nu äger jag inte en ps5 men jag är rätt säker på att det är ganska stor skillnad på ett ps3 spel och ett ps5 spel.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Men bara för att dubbelkolla, du förstår att bilden till vänster är gamla PS4-remastern, va? 😊
Alltså att den nyare remaken är till höger.

Ah, tack! Trodde jag var helt galen där ett tag. Sjukt förvirrande att remastern är äldre än part 1 😅

Medlem

Undrar vilket spel som kommer ny-lanseras till ständigt ökande pris flest gånger; Playstation med The Last of Us, eller Nintendo med Breath of the wild.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Nu äger jag inte en ps5 men jag är rätt säker på att det är ganska stor skillnad på ett ps3 spel och ett ps5 spel.

Inte jämförbart med skillnaden mellan nes och ps3 enligt mig i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ah, tack! Trodde jag var helt galen där ett tag. Sjukt förvirrande att remastern är äldre än part 1 😅

Ja, det är inte helt lätt med de namnen. 😅

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Inte? Hörde att denna bundle var nya remasters. De har väl redan gjort 3-4 remasters av 1an och 2-3 av 2an?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Precis. Det handlar om remastern av remaken av ursprungliga remastern. 🙂

Medlem
Skrivet av Nercis:

Inte? Hörde att denna bundle var nya remasters. De har väl redan gjort 3-4 remasters av 1an och 2-3 av 2an?

Det första spelet släpptes till PS3 samma år som PS4 släpptes. En remaster var nödvändig för att få ett av de mest hyllade spelen någonsin spelbart på PS4 som inte är bakåtkompatibel.

Sedan när det spelet kunde hitta en ny publik i och med TV-serien så gör man en remake som släpps på PC och PS5 i stället för att det enda som finns tillgängligt ska vara ett remastrat PS3-spel.

Part 2 släpps till PS4. Inför ett PC-släpp gör man en remaster med flera förbättringar och funktioner och ett nytt spelläge som först även släpps i en PS5-version.

Nu finns Part 1 Remake och Part 2 Remaster att köpa i ett paket.

Många försöker få det att låta konstigare än vad det är.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Eller låg nivå…

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Inte jämförbart med skillnaden mellan nes och ps3 enligt mig i alla fall.

Vilken skillnad hade du förväntat dig? Känns som att du har orealistiska förväntningar på teknik.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Tycker inte PS3 och 360 känns retro. Känns som startskottet på dagens spelmarknad, bara lite mindre tekniskt avancerat.

Ja, man släppte en remake på ett retrospel från PS2 eran som ser ut som alla andra spel och det tar man 700 kr för.

123
Skriv svar