Clair Obscur: Expedition 33
En rollspelsdebut som ältar och slinter, men vars styrkor tar andan ur en.
#clair-obscure-expedition-33, #sandfall-interactive
Jag dränks i känslosås. Det är sorg, melankoli, glasartade blickar, blodiga ansikten och ofta "förhöjs" scenerna av smöriga ballader och pampiga operor. Det behövs inte. Åtminstone inte så här ofta. Jag tycker ju redan om Gustave, Maelle och kompani. Det som borde vara äkta blir ett ältande.
Detta var ett otroligt konstigt minus....
Det är ett stort plus för min del
Detta var ett otroligt konstigt minus....
Det är ett stort plus för min del
Kanske missförstår du mig. Det jag menar är att jag tycker det blir "too much". Operor, smöriga ballader och ett vältrande och ältande i känslor. Jag älskar känslomässiga spel. Jag vill beröras. Men för mig blir det för mycket för ofta i Clair Obscure. Första gången sväljer jag det med hull och hår, men bit för bit filas känslorna ner när alla nivåer hela tiden slår i taket. Less is more, tycker jag. Därmed sagt: grundpremissen i spelet är jäkligt läcker. Det finns ögonblick som träffar så jäkla rätt.
En Bamseponny av folket
Oj, lite oväntat besked från Fredrik! Är oerhört taggad på att sätta tänderna i detta imorgon.
I skrivande stund har det 92 på Opencritic.
Får se hur jag känner kring det "såsiga". Själv känner jag ofta att renodlade JRPGs inte vågar ta i ordentligt på den emotionella fronten. De ger liksom aldrig ögonblicken tyngd och luft att andas ordentligt innan det är dags för nästa vandring.
H-How can she slap, kupo!?
Oj, lite oväntat besked från Fredrik! Är oerhört taggad på att sätta tänderna i detta imorgon.
I skrivande stund har det 92 på Opencriric.
Får se hur jag känner kring det "såsiga".
Verkligen! Jag har sett mycket fram emot spelet, och jag tycker ju om det. De olika genrerna det doppar tårna i passar ju mig som hand i handske. Men nej. Ingen fullträff i min bok, men det verkar ju som att många kommer bli riktigt nöjda – och det är kul! ^^
Årets högsta snitt i skrivande stund. Jösses.
En Bamseponny av folket
Förvånad över 3an, trodde det var en 4 baserat på recensionen, speciellt med pris osv.
Det var dom betygen som var på bordet spelet igenom, men trean kändes tydligast – och tog över när känslosåsen och många miljöer och utforskandet i dom inte föll mig riktigt i smaken.
En Bamseponny av folket
Finns det nåt NG+ eller annat replay valueförhöjande, btw?
New Game+ finns! Har dock inte dykt ner i det så kan inte säga exakt vad det innebär, men kan kolla upp det senare idag.
En Bamseponny av folket
Det var det jag fruktade på förhand att det skulle vara för mycket "känslosås", det var ju det intrycket man fick av alla deras trailers. Spelet är ändå köpt sedan länge, och jag får vara mentalt förberedd att det blir en stor cringefest och att man bara vill gråta mest hela tiden! Bonjour, un baguette s'il te plaît !
Kanske missförstår du mig. Det jag menar är att jag tycker det blir "too much". Operor, smöriga ballader och ett vältrande och ältande i känslor. Jag älskar känslomässiga spel. Jag vill beröras. Men för mig blir det för mycket för ofta i Clair Obscure. Första gången sväljer jag det med hull och hår, men bit för bit filas känslorna ner när alla nivåer hela tiden slår i taket. Less is more, tycker jag. Därmed sagt: grundpremissen i spelet är jäkligt läcker. Det finns ögonblick som träffar så jäkla rätt.
Ska själv spela det imorgon och se.
Jag vill ha massa känslor och story. Jag kan inte se på något sätt hur detta kan bli för mycket om det är inte så att man inte gillar sådant.
Jag tycker det låter fantastiskt
Men som sagt ska själv spela och se, kanske jag har helt fel och detta är första spelet någonsin som har "för mycket"
Spelet snittar på över 90% just nu på metacritic. FZ har dissat mycket spel som faktiskt varit bra. Jag tar betyget med dubbla nypor salt. FZ gav Indy en trea... Nough said.......
Nåja! Vi har hissat många spel som varit bra också, och tvärtom. Vår betygsskala ger stora utslag, och det finns ju mycket att säga kring det. Jag gillar det personligen. Blir tydligt. Skrev ju för PC Gamer back in the days, och 1-100 var inte enkel skala att hantera alla gånger.
(Älskar själv Indy – hårt. Spelade det två gånger på raken.)
En Bamseponny av folket
Ska själv spela det imorgon och se.
Jag vill ha massa känslor och story. Jag kan inte se på något sätt hur detta kan bli för mycket om det är inte så att man inte gillar sådant.
Jag tycker det låter fantastiskt
Men som sagt ska själv spela och se, kanske jag har helt fel och detta är första spelet någonsin som har "för mycket"
Eller så älskar du det. Håller tummarna för det senare!
En Bamseponny av folket
Spelet snittar på över 90% just nu på metacritic. FZ har dissat mycket spel som faktiskt varit bra. Jag tar betyget med dubbla nypor salt. FZ gav Indy en trea... Nough said.......
Indiana Jones var en 3 av 5, så helt korrekt.
Förövrigt ser detta ganska coolt ut ändå, gillar det estetiska och premissen låter intressant. Har aldrig riktigt gillat JRPGS, eller har nog snarare aldrig riktigt gett dom en ärlig chans.
Men man kanske borde testa på detta ändå, kan ju ge blodad tand. Har även sneglat lite på FF7-remake'sen.
The more I practice, the luckier I get.
Indiana Jones var en 3 av 5, så helt korrekt.
Förövrigt ser detta ganska coolt ut ändå, gillar det estetiska och premissen låter intressant. Har aldrig riktigt gillat JRPGS, eller har nog snarare aldrig riktigt gett dom en ärlig chans.
Men man kanske borde testa på detta ändå, kan ju ge blodad tand. Har även sneglat lite på FF7-remake'sen.
Ff7 remake’sen är bland de bättre spelen du kan spela, det det en chans!:)
Här vill jag understryka att 3 betyder "Bra", det är verkligen inget underbetyg. Sen är recensioner en persons åsikt, och alla tycker inte alltid lika. Vi ligger lägre än snittet i båda de här fallen. Andra gånger ligger vi högre (Stalker 2, Forza Motorsport) och ganska ofta är vi en i mängden.
Sen funkar olika betygsskalor rätt olika: 3 hos oss är som sagt "Bra", vilket på Metacritic/opencritic blir 60/100 - inte alls bra. Det kanske gör att vissa uppfattar 3 av 5 som ett lägre betyg än vad det faktiskt är. (Men ja, vi ligger lägre i betyg än andra på Clair Obscur.)
Här vill jag understryka att 3 betyder "Bra", det är verkligen inget underbetyg. Sen är recensioner en persons åsikt, och alla tycker inte alltid lika. Vi ligger lägre än snittet i båda de här fallen. Andra gånger ligger vi högre (Stalker 2, Forza Motorsport) och ganska ofta är vi en i mängden.
Sen funkar olika betygsskalor rätt olika: 3 hos oss är som sagt "Bra", vilket på Metacritic/opencritic blir 60/100 - inte alls bra. Det kanske gör att vissa uppfattar 3 av 5 som ett lägre betyg än vad det faktiskt är. (Men ja, vi ligger lägre i betyg än andra på Clair Obscur.)
Precis, tycker ni gjort det bra i att ni förtydligat vad varje betyg i er skala innebär. Tycker det absolut är rimligt att 3 och bättre i betygsskalan också går åt till de "bättre spelen". Betygsskalor mellan 1-10 ger ingenting mer jämfört med t.ex. 1-5 och där nästan allt mellan 1-6 är kasst och 7-10 är det enda som används ändå. Även om det är mer detaljerat så det blir överflödigt.
Om ett spel är dåligt och recensenten tycker det, så är det irrelevant om spelet får 3/10 eller 5/10 liksom. FZs skala gör det enkelt för alla. Är det en 1:a är det dåligt. Är det en 2:a så kan det locka vissa som kanske älskar genren, eller liknande. Sen kan man va mer detaljerad i de högre betygen.
Den här besattheten på att alltid peka ut "betyget stämmer inte med alla andras" förstår jag mig inte på. Man recenserar väl och ger betyg efter eget omdöme, inte vad alla andra säger. Därför blir det är viktigt att läsa recensionerna om man vill veta hur spelet faktiskt är, istället för att bara stirra blint på en siffra.
Med det sagt, kul att spelet får bra betyg. Kommer absolut att testa det även om jag inte tror att det riktigt är min cup of tea.
Ser fram emot detta! Dimper ned i brevlådan imorgon Kul med nya utvecklare av RPGs som dessutom vågar köra mer turnbased och inte hoppar på action tåget
Starkt medhåll. Striderna är en av spelets absoluta styrkor, även om de är mer actionpackade än vad man kanske tror. Men jag kom snabbt in i gunget.
En Bamseponny av folket
Betyginflation är tyvärr något spelföretagen och större sidor som IGN pushat på. Allt under 80% anses ju knappt spelvärdigt/en flopp.
3 är just det, "bra". Det är inte något extra, men heller inget dåligt. Folk borde börja läsa betygen för vad de betyder, inte bara stirra på en siffra.
I drank what?