Stor guide – hitta rätt gaming-headset

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Ni som tipsar/använder "vanliga" hifilurar, är detta brukbart när det kommer till den typen av gaming där surround, fotsteg mm är ett måste? Jag tycker det är stor skillnad på bra musikljud och bra gaminghörlurar. Jag testade en gång med ett par Sony overear i 2000kr-klassen. Funkade inte alls

Använder ett par Sennheiser Epos H3 Pro Hybrid nuförtiden

Du kan få surround ändå. Det är förstärkaren som sköter det. Vad spelar du på?

Medlem

Jag köpte mig ett par Audio Technica ATH-M50xSTS. Det var en enkel väg till ett par hyfsade ”studiolurar” men med mikrofon.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Ni som tipsar/använder "vanliga" hifilurar, är detta brukbart när det kommer till den typen av gaming där surround, fotsteg mm är ett måste? Jag tycker det är stor skillnad på bra musikljud och bra gaminghörlurar. Jag testade en gång med ett par Sony overear i 2000kr-klassen. Funkade inte alls

Använder ett par Sennheiser Epos H3 Pro Hybrid nuförtiden

Finns lite olika sätt att utvärdera om en lur är "bra" för gaming.

"Surround" är lite tjorvigt att förklara, jag brukar tänka på soundstage (surround) som en tredimensionell sfär runt huvudet, en lur med stor soundstage betyder att sfären är.. well, stor. Du har kanske hört/sett videor på tuben (t.ex Virtual Barber Shop) som kan få ljudet att låta som att det kommer utanför lurarna? Lurar med mycket soundstage har (oftast, finns undantag som jag inte förstår bra nog för att förklara vettigt, hah) bättre effekt i den typ av videos eller "större sfär".
Sen är imaging är också del av surround kanske? imaging kan lättast beskrivas med hur väl/lätt hörluren kan förmedla var i ljudbilden/sfären ljudet kom ifrån. Här brukar tyvärr för många "gaminglurtillverkare" inte* testa/matcha elementen i lurarna alls vilket kan resultera i sämre imaging trots att det är nog den viktigaste delen när det kommer till "gaming".

Att vissa ljud (fotsteg, whatever) ska höras högre än andra ljud ligger mestadels i hörlurens tonalitet, en lur med massor av bas men låg diskant och mellanregister kommer presentera fotsteg tystare än en lur med mer neutral tonalitet. Går att justera via equalizer om man vet vad man gör.

Personligen så varierar det för mig. Doom Eternal tycker jag passar perfekt med planarmagnetiska element (Hifiman Ananda med EQ:ad bashylla). Path of Exile, IEMs. Factorio, HD650 osv. Samma med musik, varierar.

Edit: Hemsk grammatik. Ber om ursäkt. Jobbar samtidigt!

Medlem
Skrivet av GustavA:

Du kan få surround ändå. Det är förstärkaren som sköter det. Vad spelar du på?

PS5. Där finns inte mycket justeringar, tror det skulle komma lite mer inställningar i någon ny update.

Funkade kasst med vanliga hörlurar och tex Apex Legends och Battlefield. Ljudeffekter mm blir väldigt dova. Går säkert att ställa in men ett par dyrare gaminglurar är ju redan optimerade för ändamålet. Funkar bra med mina nuvarande

Jag är riktigt nöjd med mina Audeze Maxwell tycker det fungerar riktigt bra

signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

PS5. Där finns inte mycket justeringar, tror det skulle komma lite mer inställningar i någon ny update.

Funkade kasst med vanliga hörlurar och tex Apex Legends och Battlefield. Ljudeffekter mm blir väldigt dova. Går säkert att ställa in men ett par dyrare gaminglurar är ju redan optimerade för ändamålet. Funkar bra med mina nuvarande

Ok. Bra att du är nöjd. Det är såklart en smaksak men jag tycker inte att dyra gaminglurar har varit bättre än hifilurar i samma prisklass. Den enda fördelen jag ser är den inbyggda micen
De där Sonylurarna du testade kanske var väldigt ”basiga”. De brukar vara det i den prisklassen för det är det folk i allmänhet vill ha men det passar dåligt till spel har jag märkt.

Själv använder jag öppna Sennheiser, riktigt bra är de.

Medlem

Har bara provat trådlösa gaminghörlurar en gång och och det var de som Sony släppte till PS4. Tyckte de satt för hårt och gillade inte surroundljudet och den överdrivna basen har jag för mig.

Köpte förut trådade Sennheiser lurar som var Amazon limited edition och som lät så kartongaktigt att jag tror de är fake. Borde ha lämnat tillbaka dom.

Kör bara på Sonys enkla trådade in-ear hörlurar MDR-EX110. Intressant att det blivit en grej att kalla in-ear hörlurar för IEM...

Men för att göra musik behöver jag ett par bättre lurar och för att höra mera naturlig bas hade kanske hörlurskåpor varit bra, men vette tusan om det finns några som är tillräckligt sköna för mig som är väldigt kräsen. Får väl ta och åka nånstans o testa lurar..

12
Skriv svar