What grinds my gears!

Releasehästryttare
Skrivet av Dreijer:

Det handlar väl om eget ansvar, att ta reda på vad som krävs för att nyttja en tjänst. Det är ingen nyhet att pass/id krävs. Ring din bank och förklara problemet, så kan de göra undantag vid förnyelse.

Ringde dem, de sa att jag skulle skicka in körkortet igen, så får se om det hjälper denna gången.

Medlem

Stambyten.

Tacka gudarna att man kan bo någon annanstans under 6 veckor av helvetet.

Stackars dom som inte har den möjligheten, Godspeed.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag har börjat få problem med folk som svänger ut alldeles för nära framför min bil. Det senaste halvåret har jag fått bromsa häftigt vid tre tillfällen för att bilar inte har kunnat vänta tills efter jag kört förbi dom. Det här är något som jag kanske har stött på 1-2 gånger tidigare under mina övriga 19,5 år med körkort. Det känns som en markant ökning i vilket fall.
Kan detta vara för att i takt med att bilar blir smartare/mer uppmärksamma så blir förare dummare/mindre uppmärksamma?
Oerhört irriterande är det i alla fall.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har börjat få problem med folk som svänger ut alldeles för nära framför min bil. Det senaste halvåret har jag fått bromsa häftigt vid tre tillfällen för att bilar inte har kunnat vänta tills efter jag kört förbi dom. Det här är något som jag kanske har stött på 1-2 gånger tidigare under mina övriga 19,5 år med körkort. Det känns som en markant ökning i vilket fall.
Kan detta vara för att i takt med att bilar blir smartare/mer uppmärksamma så blir förare dummare/mindre uppmärksamma?
Oerhört irriterande är det i alla fall.

Lyckost.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Kör inte så mycket i eller runt större städer. Kanske är därför

signatur

PSN: OAKTHYR

Gnällkuk

Folk som fiser på pendel/buss/t-bana helt utan skam.

https://warpdrive.se/3937

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Releasehästryttare

Nä då, äntligen så återkom de från banken och kan inte återinstallera programmet på telefonen, surt när den inte ens är 5 år gammal att behöva köpa en ny...

Releasehästryttare

Banken säger nu att Oneplus inte stödjer BankID längre.. tack för den Kina!

Medlem
Skrivet av Devan:

A vilken anledning? För gammal Android-version?

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Releasehästryttare
Skrivet av Sarato:

A vilken anledning? För gammal Android-version?

Det skrev de ej

Releasehästryttare

Käkade lunch nu, tror aldrig denna restaurangen har torkat av sina lampor...

Lite äckligt när man sitter rätt under.

Medlem

Folk som kör om i vänsterfil i ca +5 km/h och har noll koll på vad som händer i högerfilen där man ligger och blir inklämd bakom lastbil, husvagn eller annat segt bös.

Samt folk som kommer i 150+ på motorvägen och förväntar sig att alla ska behandla dem som kungligheter och slänga sig av vägen samt be om ursäkt för att de råkade dela den med dem.

Medlem

Just ja, i Västerås där jag bor är folk väldigt rädda för att ramla av vägen. Vet inte om alkoholism är vida utspritt eller om det är något i vattnet för antingen har de dålig spatial uppfattning eller dåligt balanssinne. Det är mina teorier iaf för varför de envisas att färdas mitt i vägen.

Höll nog för övrigt på att hamna i bråk på vägen hem från gymmet när jag uppmärksammade tre breda ynglingar om att jag behövde komma förbi med cykeln och fick en dm eller två extra av gång/cykelbanan samt surt bläng. Surgubbe som jag är blängde jag tillbaka...

På vägen dit mötte jag två unga tjejer på voi som nog inte var i sällskap men färdades i samma riktning. Den ena låg på höger sida så hon som låg väldigt kort bakom tänkte nog att det var lika bra att hon låg till vänster, eller mitten, eller till vänster . Vissa borde inte få lämna hemmet oledsagade.

Medlem

Kör ikapp en idiot som cyklar på bilvägen varje morgon på väg till jobbet, fast det finns en prima cykelväg precis utmed samma väg. Allvarligt talat 5m åt sidan bara.
Idag tyckte han väl att jag körde om för våldsamt och hötte med näven.

Medlem
Skrivet av Devan:

Kanske går att "sideloada" appen via APK?
Märkligt att det inte fungerar, då jag själv äger en 7 år gammal OnePlus 6 som backuptelefon och BankID funkar på den.
Och brorsan har också en äldre, Samsung A3 från 2017, som också den funkar med BankID (än så länge).

Vilken modell av OnePlus har du?

Releasehästryttare
Skrivet av Razken:

Kanske går att "sideloada" appen via APK?
Märkligt att det inte fungerar, då jag själv äger en 7 år gammal OnePlus 6 som backuptelefon och BankID funkar på den.
Och brorsan har också en äldre, Samsung A3 från 2017, som också den funkar med BankID (än så länge).

Vilken modell av OnePlus har du?

Oneplus Nord från 2020

Medlem
Skrivet av Devan:

Oneplus Nord från 2020

Låter väldigt konstigt. Varför skulle den inte supportas?

Medlem

Puckon som lämnar ut fel nummer. Har blivit väckt varenda j*vla natt sedan i fredags av folk som försöker nå en jourtelefon. "Men sätt på ljudlöst!" Nej, jag kan inte. Det ÄR en jourtelefon.

Releasehästryttare
Skrivet av Loxus:

Låter väldigt konstigt. Varför skulle den inte supportas?

"Android 8 eller högre krävs på mobiltelefoner och surfplattor med Google Play Services. Ibland krävs att du även har ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polisen. För att BankID-appen ska kunna använda det krävs NFC i din telefon eller surfplatta. "

Så säger bankIDs support sida.

Jag har andriod 12 så ja det BORDE inte vara problem, skall fråga banken om det är värt att köpa en ny oneplus eller om jag måste byta märke.

Såg Nothing släppte en ny budget lur nu som ligger på 3,3k, men då kostar laddaren 900kr extra vilket gör att jag avvaktar med den.

Medlem
Skrivet av Devan:

"Android 8 eller högre krävs på mobiltelefoner och surfplattor med Google Play Services. Ibland krävs att du även har ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polisen. För att BankID-appen ska kunna använda det krävs NFC i din telefon eller surfplatta. "

Så säger bankIDs support sida.

Jag har andriod 12 så ja det BORDE inte vara problem, skall fråga banken om det är värt att köpa en ny oneplus eller om jag måste byta märke.

Såg Nothing släppte en ny budget lur nu som ligger på 3,3k, men då kostar laddaren 900kr extra vilket gör att jag avvaktar med den.

Ja, supportsidan säger inte emot nånting att din telefon skulle supportas. Låter som banken pratar ur röven.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Kör ikapp en idiot som cyklar på bilvägen varje morgon på väg till jobbet, fast det finns en prima cykelväg precis utmed samma väg. Allvarligt talat 5m åt sidan bara.
Idag tyckte han väl att jag körde om för våldsamt och hötte med näven.

Inte för att vara sån men cyklister har rätt att få vara på bilvägen med även om det finns cykelväg på sidan.
Var snäll mot cyklisterna. Det är trots allt du som sitter i den flera ton tunga konservburken.

signatur

Medlem
Skrivet av Sarato:

Inte för att vara sån men cyklister har rätt att få vara på bilvägen med även om det finns cykelväg på sidan.
Var snäll mot cyklisterna. Det är trots allt du som sitter i den flera ton tunga konservburken.

"Den grundläggande bestämmelsen är att cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns."

Medlem
Skrivet av Loxus:

"Den grundläggande bestämmelsen är att cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns."

Grundläggande, ja, men det gör det inte förbjudet att ta bilvägen. Ibland måste jag göra samma sak för att jag ska svänga åt ett håll cykelvägen inte leder. Ändå står folk och blinkar, tutar och svär åt en.
Tycker bilister överlag har extremt taskig attityd mot cyklister.

signatur

Skrivet av Edd1e:

Puckon som lämnar ut fel nummer. Har blivit väckt varenda j*vla natt sedan i fredags av folk som försöker nå en jourtelefon. "Men sätt på ljudlöst!" Nej, jag kan inte. Det ÄR en jourtelefon.

Ringer dom inte från samma nr när dom ska få tag på dig? Utnyttja stör ej på mobilen så bara dom nr kommer igenom.
Jag har något nr som liknar någon pensionärs, flera olika äldre som ringt fel till mig, tom fått notiser om tandläkartid åt någon som lämnat fel.

Medlem
Skrivet av Adventure Time:

Ringer dom inte från samma nr när dom ska få tag på dig? Utnyttja stör ej på mobilen så bara dom nr kommer igenom.
Jag har något nr som liknar någon pensionärs, flera olika äldre som ringt fel till mig, tom fått notiser om tandläkartid åt någon som lämnat fel.

Mja går att nås direkt så det fungerar inte. Blev löst idag i alla fall.
Hah, oj jag känner igen det där lite. Jag bodde i samma kommun, med samma namn som en äldre läkare (givetvis med hemligt nummer) under tiden det fortfarande användes telefonkataloger. Lattjo.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Grundläggande, ja, men det gör det inte förbjudet att ta bilvägen. Ibland måste jag göra samma sak för att jag ska svänga åt ett håll cykelvägen inte leder. Ändå står folk och blinkar, tutar och svär åt en.

Finns det cykelväg ska du vara på den.
Cyklister har taskig attityd över lag.
(Jag har inte körkort och är själv cyklist.)

Medlem
Skrivet av Loxus:

Finns det cykelväg ska du vara på den.
Cyklister har taskig attityd över lag.
(Jag har inte körkort och är själv cyklist.)

Inte nödvändigtvis:
"Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge."

Källa:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

signatur

Medlem
Skrivet av Sarato:

Den här snubben gör det bara för att slippa ett rödljus lite längre fram tror jag.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Inte nödvändigtvis:
"Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge."

Källa:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

Ingen som påstått att det är förbjudet. Men kan man inte ta hänsyn till andra och göra det som är smidigast för alla så ska man inte vara ute i trafiken alls.

Releasehästryttare

Vad tror ni om detta?

"Snart kan personer som spelar högljudda mobilklipp i kollektivtrafiken få höga böter i Storbritannien. Erik Helmerson, ledarskribent på Dagens Nyheter, tror att en liknande lag i Sverige skulle göra det enklare för resenärer att säga till de som stör."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-brittiska-forslaget-bo...

Skriv svar