Xbox höjer priserna på konsoler och annan hårdvara
Och tänker även höja priserna för vissa av sina spel.
#Handkontroller, #Series-s, #Series-x, #nyhetstips
Inte kollat men är de vanligt att en 5 år gammal konsoll kostar 30-40% mer än när den släpptes?
2 TB modellen konkurrerar nästan med PS5 Pro prismässigt.
Tror inte det, men priserna har väl ökat på det mesta?
Dessa prishöjningar känns inte motiverade. I synnerhet inte på spelen.
Ingen köper ju Xbox-hårdvara ändå (som jag skrev i liknande tråd) så ingen behöver ju bry sig.
Nä för ca. 30 miljoner är ingenting.
Barnsligt inlägg av dig minst sagt…
Inte förvånad alls. Allt blir dyrare i världen, varför skulle spelbranschen stå stilla? Bara att vänja sig.
Men blir det det? TV-apparater är ju billigare och man får större bildyta. Jag tror ju inte en laptop anno 2020 kostar mer nu än vad den gjorde då. Standard iPad håller väl samma pris fast dom släppte en ny detta året?
Lustigt, detta är nog första gången att vi som early adopters tjänade på att köpa konsolen direkt vid release. Tror jag betalade 5700kr, vilket idag känns som ett kap.
Ni som fortfarande är intresserade av en Xbox, så rekommenderar jag secondhand-marknaden där man kan få en begagnad XBSX för ca 4000kr, vilket inte är fy skam.
Och för Microsoft tänker jag att detta är oundvikligen spiken i kistan för den redan låga försäljningen av XSX/XSS. Detta kommer bara spinna på secondhand-försäljningen.
Dessa prishöjningar känns inte motiverade. I synnerhet inte på spelen.
Med tanke på att spelen idag kostar samma som vad Snes spelen kostade så är prishöjning motiverat på spel, konsolerna känns dock orimliga, speciellt Xbox som inte säljer något.
Nä för ca. 30 miljoner är ingenting.
Barnsligt inlägg av dig minst sagt…
30 miljoner är verkligen katastrofdåligt. Spelen kostar mer än någonsin att tillverka, och Xbox säljer sämre än någonsin, Det är inte som på tidigt 90 tal när spelen inte behövde sälja så mycket.
Med tanke på att spelen idag kostar samma som vad Snes spelen kostade så är prishöjning motiverat på spel, konsolerna känns dock orimliga, speciellt Xbox som inte säljer något.
Nej det är det inte.
30 miljoner är verkligen katastrofdåligt. Spelen kostar mer än någonsin att tillverka, och Xbox säljer sämre än någonsin, Det är inte som på tidigt 90 tal när spelen inte behövde sälja så mycket.
Nej det är inte katastrofdåligt.
Det är officiellt. Microsoft kommer sluta med hårdvara. Vem, som inte har psykiskt ohälsa, kommer köpa deras "nästa" konsol? Köp PlayStation istället. Tack Nintendo för höjda priser.
XBox är väldigt stort i USA, tex. Så där kommer den fortsätta sälja.
I drank what?
Men blir det det? TV-apparater är ju billigare och man får större bildyta. Jag tror ju inte en laptop anno 2020 kostar mer nu än vad den gjorde då. Standard iPad håller väl samma pris fast dom släppte en ny detta året?
Allt smyghöjs hela tiden tycker jag. Allt från några kr till tusenlappar. Jag har inte koll på alla priser i världen såklart, gjorde en generalisering bara.
Du har säkert rätt i det du säger.
Nej det är det inte.
När dina närmsta konkurrenter inom konsultbranschen har sålt 75miljoner respektive 150miljoner så är det inte bra.
USA är det enda stället där Xbox fortfarande säljer hyfsat och då kan de inte rasera den försäljningen genom att lägga på hela Trumps Kina-tullar på priserna där. Då får hela världen lida i stället.
Ibland får jag dock känslan att MS helt enkelt inte vill sälja konsoler längre utan gör saker för att "smyga" bort från marknaden.
XBox är väldigt stort i USA, tex. Så där kommer den fortsätta sälja.
Det är bra. USA vill stå för sig själva. Då ska de göra det. De borde flytta all produktion av konsolerna till USA. Då blir dom bättre.
Amerikaner har yrkesstolthet och släpper felfria produkter. Se bara på Gibson. Jedi Survivor.
Made in USA. For Americans only. The greatest country in the world.
När dina närmsta konkurrenter inom konsultbranschen har sålt 75miljoner respektive 150miljoner så är det inte bra.
Varför?
Nej det är det inte.
Om ett spel kostade 600kr 1991 för ett Nes spel så hade det kostat 1200kr idag med inflation, så spel är inte speciellt dyrt.
30 miljoner är riktigt kasst idag.
Xbox original var en enorm förlustaffär för Microsoft, både Xbox och GC räknas som flopp.
GC fick nästan hela Nintendo att gå under.
Och då behöver konsoler sälja mer idag än då.
Varför?
För att 30 miljoner är mycket mindre än 75 och 150 miljoner?
Xbox 360 sålde bra, Xbox One sålde sämre, Series X säljer ännu sämre.
Deras spiral går precis som segas.
Om ett spel kostade 600kr 1991 för ett Nes spel så hade det kostat 1200kr idag med inflation, så spel är inte speciellt dyrt.
30 miljoner är riktigt kasst idag.
Xbox original var en enorm förlustaffär för Microsoft, både Xbox och GC räknas som flopp.
GC fick nästan hela Nintendo att gå under.
Och då behöver konsoler sälja mer idag än då.
Intressant uträkning...
För att 30 miljoner är mycket mindre än 75 och 150 miljoner?
Xbox 360 sålde bra, Xbox One sålde sämre, Series X säljer ännu sämre.
Deras spiral går precis som segas.
Varför bryr du ens dig om detta? Förstår inte riktigt om du skriver för få folk köpa fler Xbox eller för "Microsoft bad, Sony good"? Helt orimligt perspektiv.
Oj, det var ingen dålig prisökning på 5 år gamla burkar. Xbox är ju ganska irrelevant på hårdvarufronten redan, detta lär väl göra dem ännu mer svårsålda gentemot Playstation och när nu Switch 2 snart också kommer med ganska lågt instegspris på ny konsol.
Tror Microsoft förbereder sig nu för att skrota Xbox som eget konsolformat, alla deras spel kommer ju ändå snart finnas på PS5 och Switch.
Det är officiellt. Microsoft kommer sluta med hårdvara. Vem, som inte har psykiskt ohälsa, kommer köpa deras "nästa" konsol? Köp PlayStation istället. Tack Nintendo för höjda priser.
Edit: Microsoft har nyss släppt kvartalsrapporten Q1(Q3). Xbox gick upp med 5%.
https://youtu.be/DbTljcBH18o?si=_7QdDIKAg7cYEZAX
Brad Sams förklarar.
Edit 2: Det här har med Trump's ekonomi att göra. Det är -$17T på börsmarknaden. -0,3% GDP minskning. Fabriker har stängt ner. Tillverknings jobb har försvunnit.
Switch är ju den enda konsolen som haft samma pris sedan lanseringen, medan både Playstation och Xbox ökat priserna på sina gamla konsoler. Konstigt att just Nintendo får skulden av många för alla prisökningar bara för att deras spelpriser nu ökar till Playstations prisnivåer.
Varför?
Varför inte?
Intressant uträkning...
Intressant uträkning? Man kan räkna inflation på bland annat ekonomifakta.
Varför bryr du ens dig om detta? Förstår inte riktigt om du skriver för få folk köpa fler Xbox eller för "Microsoft bad, Sony good"? Helt orimligt perspektiv.
Jag har alla 3 konsoler, det är bara ren fakta att 30 miljoner är riktigt lite idag. N64 räknas också lite som en flopp, och den låg på 30 miljoner. Idag är spelindustrin mycket större och dyrare så 30 miljoner idag är mycket sämre än 30 miljoner på 90 talet.
Jag har alla 3 konsoler, det är bara ren fakta att 30 miljoner är riktigt lite idag. N64 räknas också lite som en flopp, och den låg på 30 miljoner. Idag är spelindustrin mycket större och dyrare så 30 miljoner idag är mycket sämre än 30 miljoner på 90 talet.
Lol, "ren fakta"