Digital Foundry jämför nya och gamla Days Gone på PS5
En del förbättringar, men i vissa fall ser PS4-versionen bättre ut.
"Överlag tycks remastern alltså komma med en del välkomna ändringar sett till det grafiska, men är knappast ett måste-köp."
VAFALLS?! JO, DET ÄR ETT MÅSTE KÖP!!!
Tanka-motorcykeln-spelet? Nja, inte för fullpris.
Forumets Mega Drive-expert!
Grafiskt sett ser det bättre ut om man ser till ljussättning, skuggor, global illumination osv. Det är på upplösningen som det faller lite på standard ps5 det ser riktigt läckert ut på ps5 pro under de timmarna jag testat.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2
VR: Meta Quest Pro + VR Air Bridge
Uppgraderar man hojjen så kan man fixa en liten bättre tank snabbare :P, rekommenderar
VAFALLS?! JO, DET ÄR ETT MÅSTE KÖP!!!
Alla Måste Köpa.
Hur ska vi annars få en uppföljare?
Remastern ger dig möjlighet att köra det nya arkadläget Horde Assault och om man kommer en viss bit in i det så låser man upp Sarah's Gas Tank som ger dig max bensin och då kan man ha den i main game så fort man kommit till Copeland's Camp.
(Tidigare behövde man komma en bit in i spelet eller glitcha sig igenom till end game-områden och där döda lite horder och sedan kunde man skaffa Death Stranding-tanken som också har max bensin. Själv tycker jag om att tanka hojen då o då, men denna uppgradering är väldigt välkommen)
OBS! När du monterat den så innehåller den samma skvätt bensin som du hade innan. Men det är bara att tanka fullt upp med närmsta bensindunk från t ex NERO point nära Copelands så är tanken full
Körde platinum på originalet i fjol och det är absolut helt OK grafik, fokus ligger ändå på storyn och "känslan" i miljöerna. Jag ser inte behovet av en remaster men är ändå glad för att den kom för att sätta fokus på att spelet faktiskt förtjänade en uppföljare.
Som zombiespel tycker jag Days Gone är betydligt bättre än t.ex. The Last of Us. Storyn är för subjektiv för att göra det värt att jämföra. Jag uppskattade båda spelen väldigt mycket om än på helt olika sätt.
Däremot tyckte jag sista akten i Days Gone var lite överflödig. Inte minst eftersom miljöerna var mycket tristare och därmed försvann USP:en av att glida runt i ett öde Oregon...
Lite trist är att denna uppdatering inte går att köpa om man har Days Gone via ps+. 599kr (då man behöver köpa spelet på nytt)för en grafisk uppdatering är väl bra…
Konstigt för jag kunde förhandsköpa remaster uppdateringen till min ps+ version, dubbelkollade allt det finstilta och såg inget om att man måste äga spelet helt. Och det funkar att spela för mig.
Tycker det är bra mycket skarpare och bättre ljussättning på min PS5 Pro med LG Oled tv, så en hundring var det ju helt klart värt.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Konstigt för jag kunde förhandsköpa remaster uppdateringen till min ps+ version, dubbelkollade allt det finstilta och såg inget om att man måste äga spelet helt. Och det funkar att spela för mig.
Tycker det är bra mycket skarpare och bättre ljussättning på min PS5 Pro med LG Oled tv, så en hundring var det ju helt klart värt.
Lustigt. Verkar som du hittat någon bugg. Grattis För "Owners with ps plus Version of days gone are not eligible for $10 PS5 upgrade"
Säker på att du inte köpt det vid något tillfälle?
Jag har spelat på PS5 Pro sedan remastern släpptes och det är lika bra som tidigare. Ja, bättre till och med nu när det flyter på riktigt bra oavsett hur mycket som händer runt omkring, och det är helt fantastisk känsla när det går från skymning till natt och det blir riktigt mörkt, gärna på survivor II-nivån som ger bästa spelupplevelsen tycker jag (ingen HUD, ingen minimap, osv). Musiken och ljudbilden är bland det bästa jag upplevt i spel alla kategorier.
Hoppas att remastern säljer bra så att vi får del två i framtiden.
DF kan man kanske lita på när det kommer till konsol-tester men när det gäller PC så är Alex så otroligt nästan löjligt Nvidia fixerad så där är det inte det första stället jag går till om jag vill veta sanningen. Han inkluderar hellre ätt ålderdomligt 1060kort än något från AMD.
9070 XT
9800X3D
Lustigt. Verkar som du hittat någon bugg. Grattis För "Owners with ps plus Version of days gone are not eligible for $10 PS5 upgrade"
Säker på att du inte köpt det vid något tillfälle?
Helt säker att jag inte köpt det digitalt tidigare, har däremot haft det på disc och spelat det på PS4, sen gav jag den skivan till brorsan som har den nu.
Har spelat spelet en gång till på PS5 då med PS+ versionen utan skiva.
Jag köpte uppdateringen direkt när förhandsbokningen släpptes och då fanns det ingen information om att man måste äga spelet. Kanske dom ändrade något timmar/dagar senare
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.