Nintendo "kommer undan" med game key cards till Switch 2, p.g.a. nostalgi
För många spel är det bara fattigt, ett 128 gb minneskort kan inte kosta många pesetas.
Förstår om det är nåt special som kräver 256 eller 512 gb.
Å andra sidan är det ju samma sak på Xbox och Playstation, skivorna innehåller ju inte hela spelen, oftast behöver man ju day 1-patch på typ 100 gb för att kunna börja spela. På så sätt är ju minneskort bättre, rent tekniskt borde ju man kunna spela direkt ifrån dom, än att man först behöver installera spelet på en hårddisk.
Tänk förr i tiden när spelen kom med 1-5 disketter eller cdskivor.
Vad snackar gubben om? För det första är det ju inte samma sak som Microsoft, de försökte ju rent konkret hindra möjligheten att ge vidare spel. För det andra ser jag i stort sett bara klagomål och ilska kring det här. Till och med NintendoLife sågade game key cards. För det tredje kommer alla Nintendo-spel som visats hittills få riktiga fysiska releases - det är Square, Sega och Capcom som hoppat på digikeys. Inte för att det ursäktar att Nintendo öppnat för det. Å andra sidan har flera av de här företagen redan haft den här lösningen, påtvingade nedladdningar för att kunna starta spelen, men nu blir det åtminstone tydligt innan köp (eller tydligt innan man avstår från köp...) till skillnad från innan.
"Kommer undan"-spelen handlar väl mer om det vanliga, folk kan inte låta bli att köpa. Det handlar ju inte om att man tycker att det är okej.
Sen är det tragikomiskt att Limited Run Games nämns som ett av de potentiella "sista hoppen" när de redan bekräftat att de släpper digikey-spel, t ex Raidou-remastern.
Jag avskyr också den här utvecklingen, kommer inte köpa en endaste nyckelkassett och förlikar mig med tanken att det här kan vara sista generationen med fysiska releaser, men hans omvärldsanalys... Meh.
För många spel är det bara fattigt, ett 128 gb minneskort kan inte kosta många pesetas.
Förstår om det är nåt special som kräver 256 eller 512 gb.
Å andra sidan är det ju samma sak på Xbox och Playstation, skivorna innehåller ju inte hela spelen, oftast behöver man ju day 1-patch på typ 100 gb för att kunna börja spela. På så sätt är ju minneskort bättre, rent tekniskt borde ju man kunna spela direkt ifrån dom, än att man först behöver installera spelet på en hårddisk.
Tänk förr i tiden när spelen kom med 1-5 disketter eller cdskivor.
Nja, dessa kassetter behöver ju inte kosta så mycket ur perspektivet vad typ vanliga SD-minneskort kostar. Men man måste ju komma ihåg att när en kassett kostar säg 100 kronor, så är det ändå en ordentlig bit av kakan från vad ett spel kostar för en slutkonsument, och därigenom en betydande del av vinstpotentialen som går åt till att köpa in kassetter till spelen. Delvis löser det väl sig med så kallade "Switch-skatten" där tredjepartsspel till Switch ofta blev dyrare än till de andra formaten.
Sen är ju egentligen Blu-Ray skivor lite missvisande att jämföra med då spelen ändå inte kan spelas upp direkt från skivan då det blir på tok för långsamt. Men tanke på att kassetterna till Switch 2 kommer ha överföringshastigheter jämförbart med enklare SSD-hårddiskar, så att spelen inte behöver installeras likt på Playstation & Xbox, så kan jag tänka mig att det är mer än bara lagringskapaciteten som lär kosta en hel del.
Sen är det tragikomiskt att Limited Run Games nämns som ett av de potentiella "sista hoppen" när de redan bekräftat att de släpper digikey-spel, t ex Raidou-remastern.
Jag avskyr också den här utvecklingen, kommer inte köpa en endaste nyckelkassett och förlikar mig med tanken att det här kan vara sista generationen med fysiska releaser, men hans omvärldsanalys... Meh.
Raidou-remastern är inte en officiell LRG-release utan mer ett samarbete mellan Sega och dem. Det är Sega som vill ha en nyckelkorts-release och de skriver uttryckligen att detta inte är en av deras numrerade utgåvor och inte ska räknas till deras officiella kollektion. Att se det som bevis för att majoriteten av alla deras kommande Switch 2-releaser kommer vara nyckelkorts-releaser är att överdriva många hundra procent. Men visst kan det förekomma, det vet vi ju inte än, men en borde nog avvakta officiella utannonseranden innan en skriker varg här.
Angående nyckelkort kommer jag heller antagligen inte köpa så många av dem. Om kassetten ändå måste sitta i och läsa av "nyckeln" men jag måste ladda ned spelet då kan jag lika gärna ladda ned det från början och slippa tänka på att ha koll på om rätt kort sitter i när jag väl vill spela det. Men det är bra om någon släkting vill köpa ett spel till någon och inte vill ge pengar för att köpa på storen. Dessutom kan ju kortet lånas ut och/eller säljas så på så sätt är det ju ändå bättre än koder i lådan som Switch såg i vissa fall.
Sen vet jag inte om jag tycker denna rapporteringen är så sanningsenlig. De skriver att majoriteten av tredjepartssläpp är key cards - vilket tycks vara sant i Japan men inte för resten av världen. Här är det ju några få som rapporterats om att vara det. Ju. Och att detta skulle vara något de kommer undan med nostalgi är ett uttalande jag inte håller med om heller. Men det är ju inte på redaktionen såklart men bara ett märkligt uttalande som inte tycks så välgrundad i verkligheten.
Nintendo har ju kommit undan med ganska mycket ganska länge som känns som det är en hel del meckigare och/eller mindre intuitivt osv än vad deras konkurrenter gör.
Mycket tror jag just PGA nostalgi...
Så det lär väl funka även den här gången.
subterranean homesick alien
Vad är alternativet? Minneskorten är ju bra mycket smidigare än mina PSP-skivor i alla fall.
Alternativet är valmöjlighet? På PSP kunde man välja. Jag har hellre det på skiva än minneskort.
Alternativet är valmöjlighet? På PSP kunde man välja. Jag har hellre det på skiva än minneskort.
Ja, hade inte haft något emot om de hade lanserat spel på både kassett och key-cards så dem som vill ha det senare kan få det men vi som vill ha en gedigen spelsamling med spelen på faktiskt kassett kan få det. Bästa av två världar liksom. Men få ser väl det som ekonomiskt försvarbart antar jag...
Raidou-remastern är inte en officiell LRG-release utan mer ett samarbete mellan Sega och dem. Det är Sega som vill ha en nyckelkorts-release och de skriver uttryckligen att detta inte är en av deras numrerade utgåvor och inte ska räknas till deras officiella kollektion. Att se det som bevis för att majoriteten av alla deras kommande Switch 2-releaser kommer vara nyckelkorts-releaser är att överdriva många hundra procent. Men visst kan det förekomma, det vet vi ju inte än, men en borde nog avvakta officiella utannonseranden innan en skriker varg här.
Angående nyckelkort kommer jag heller antagligen inte köpa så många av dem. Om kassetten ändå måste sitta i och läsa av "nyckeln" men jag måste ladda ned spelet då kan jag lika gärna ladda ned det från början och slippa tänka på att ha koll på om rätt kort sitter i när jag väl vill spela det. Men det är bra om någon släkting vill köpa ett spel till någon och inte vill ge pengar för att köpa på storen. Dessutom kan ju kortet lånas ut och/eller säljas så på så sätt är det ju ändå bättre än koder i lådan som Switch såg i vissa fall.
Sen vet jag inte om jag tycker denna rapporteringen är så sanningsenlig. De skriver att majoriteten av tredjepartssläpp är key cards - vilket tycks vara sant i Japan men inte för resten av världen. Här är det ju några få som rapporterats om att vara det. Ju. Och att detta skulle vara något de kommer undan med nostalgi är ett uttalande jag inte håller med om heller. Men det är ju inte på redaktionen såklart men bara ett märkligt uttalande som inte tycks så välgrundad i verkligheten.
Jag påstår inte att LRG har som mål att gå den här vägen - jag påstår att LRG ger ut ett nyckelkortspel och det är ju ren fakta. Att läsa det som att jag skulle påstå något annat är rent hittepå och egna fantasier. Men det är värt att veta att de är villiga att släppa icke-fysiska utgåvor när det ger klirr i kassan om man tänkt på dem som våra räddare i nöden, och då krävs det ju att folk upprepar den informationen.
Ja, hade inte haft något emot om de hade lanserat spel på både kassett och key-cards så dem som vill ha det senare kan få det men vi som vill ha en gedigen spelsamling med spelen på faktiskt kassett kan få det. Bästa av två världar liksom. Men få ser väl det som ekonomiskt försvarbart antar jag...
Instämmer till fullo. Keycards är ett bra komplement.
Jag påstår inte att LRG har som mål att gå den här vägen - jag påstår att LRG ger ut ett nyckelkortspel och det är ju ren fakta. Att läsa det som att jag skulle påstå något annat är rent hittepå och egna fantasier. Men det är värt att veta att de är villiga att släppa icke-fysiska utgåvor när det ger klirr i kassan om man tänkt på dem som våra räddare i nöden, och då krävs det ju att folk upprepar den informationen.
Ja, det är fakta att de ger ut ett nyckelkortsutgåva - men du utelämnar viktig information som jag fyllde på med. Som att det INTE är en officiell LRG-utgåva som ingår i deras officiella samling och heller inte numreras som deras egna releaser. Detta är alltså en partner-release snarare än deras egna officiella samling. Att utelämna sådan information och bara nämna att de kommer ha nyckelkortsreleaser (som "t.ex. Raidu" påstår du ju också att de har minst 2-3 ytterligare utannonserade så länka gärna till 1-5 ytterligare releaser om det nu bara är ett exempel av många) är att ignorera att de gör detta på uppdrag av Sega och inte för att "dryga ut kassan" så när du "upprepar informationen" men ignorerar typ 60-90% av hela storyn är det ju betydligt mer hittepå och egna fantasier än vad du anklagar mig för. Jag delar i alla fall hela storyn och situationen medan du ringer i alarmklockorna och antyder att detta bevisar att de inte alls kan vara "räddaren i nöden" som om allt vore kört bara för denna partner-releasen.

Detta är en Atlus/Sega-släpp och inte en officiell LRG-lansering utan ett partner-samarbete. De skriver också på spelets sida: "This release is not a part of the Limited Run Games Collection and is not a numbered release. Missing out on this release will not compromise a complete Limited Run set." Vilket du alltså inte nämner utan sprider en liten klick av informationen för att ge en betydligt mer illavarslande bild av situationen som om de plötsligt inte bryr sig om fysisk media utan snålar in på Switch 2. Och jag hittar tvärtemot vad du påstår inga ytterligare releaser som också har key cards (som sagt du skrev t.ex. alltså är det bara ett av många exempel så länka gärna bilder, hemsidor etc som bevisar detta!) så det är du som gör höna av en fjäder här. Mycket litet tyder på att de kommer ha key-card releaser utöver vissa få partner-samarbeten.
Mmm det här är faktiskt riktigt stökigt:
1) man lägger över kostnaden för lagring på kunden, dvs man får köpa SD-kort trots man har för avsikt att köra på ett game card
2) som sagt: stängs servrarna ner är keycardet värdelöst
3) jag gissar att man fortfarande kommer behöva sätta i kortet för att spela? Detta hade kunnat lösas t ex genom att spelet ”binds” till den senaste switchen det blir installerat på. Ska jag leva med kompromissen att inte ha spelet på kassetten så får fasen dom bjuda på en lösning där jag slipper hålla på att fippla med kassetten kan man tycka…
Tyvärr har man inget egentligt val, vill man kunna sälja spelet vidare så är det bara att gilla läget på den här lösningen. Att köpa spelet elektroniskt så det blir låst till ens konto är inte bättre.
Tycker keycards är konsumentfientliga och borde förbjudas. De tappar ju 100% i värde den dagen så Switch 2's digitala tjänster stängs ner, vilker bara är en tidsfråga som med vilken tjänst som helst. (Anser även att alla spel som släpps fysiskt ska vara 100% spelbara, utan att behöva ladda ner något.)
Man kapitaliserar liksom på folks vilja att ha en fysisk produkt, utan att faktiskt ge dem vad det är de egentligen förväntar sig.
När Sega gjorde inlägg på sociala medier om deras kommande Switch-2 spel så var i princip 99 procent av alla kommentarer negativa och helt inriktade på Game-keys istället för spelen i sig. Nu är jag väl medveten om att sociala medier är vad det är, men min förhoppning är att motståndet till detta ändå är såpass stort att eventuell bojkott av dessa släpp kan göra skillnad, och kanske ge utgivare en tankeställare. Vad vi ver sedan innan är att fysiska spelköp till Switch har dominerat helt. Det rapporterades nyligen att 80 procent av alla sålda Switch-spel var fysiska exemplar och på Switch så är nästsn alls spel lagrade på kasetten. Jag tror att det det kan ha betydelse för hur många ställer sig till Game keys.
Tycker keycards är konsumentfientliga och borde förbjudas. De tappar ju 100% i värde den dagen så Switch 2's digitala tjänster stängs ner, vilker bara är en tidsfråga som med vilken tjänst som helst. (Anser även att alla spel som släpps fysiskt ska vara 100% spelbara, utan att behöva ladda ner något.)
Man kapitaliserar liksom på folks vilja att ha en fysisk produkt, utan att faktiskt ge dem vad det är de egentligen förväntar sig.
Nintendo jobbar ju mer och mer medvetet för att ha generationsöverskridande digitala tjänster (Eshop, NSO) som vi nu ser från Switch till Switch 2. Tidigare, från t.ex. Wii till Wii U eller Wii U till Switch, var det ju värre när en faktiskt behövde starta om sin digitala spelsamling för varje konsol men nu behöver du ju inte göra det så det är ju lite fel att prata om "Switch 2s digitala tjänster" då det inte är något specifikt för den (förutom vissa saker som typ Gamecube på NSO som Switch inte kan spela) utan bygger vidare på tidigare lanserade tjänster. Att Switch 2 en dag blir inaktuell som konsol och det säkerligen kommer en 3a eller whatnot betyder därmed inte att dess tjänster kommer upphöra. Visst kan den det, men det är gissningslek och ingenting du kan döma ut dem för nu. Men som jag skrivit tidigare är det ändå illa att de inte har detta som ett alternativ utan i vissa fall som enda val. Det kan jag störa mig mer på och borde regleras kring. Att det finns som alternativ ser jag inget fel i, men när alla tvingas på det känns det fel. Men ska vi förbjuda allt som en dag kanske inte är spelbart skulle ju allt förbjudas då det är omöjligt att garantera att allt fungerar för evigt.
ganska snyggt hade varit ifall man kunna plugga ett sd-kort i nyckelkortet och sparat ner en körbar binär.
Då hade det funkat offline och kunnat sparats för framtiden samt att kostnaden hade hamnat på konsumenten.
Men hade nog blivit för lätt att ”klona”. så vi konsumenter får nog finna oss i att alla bli misstänkliggjorda som potentiella skurkar 🤓
Ja, det är fakta att de ger ut ett nyckelkortsutgåva - men du utelämnar viktig information som jag fyllde på med. Som att det INTE är en officiell LRG-utgåva som ingår i deras officiella samling och heller inte numreras som deras egna releaser. Detta är alltså en partner-release snarare än deras egna officiella samling. Att utelämna sådan information och bara nämna att de kommer ha nyckelkortsreleaser (som "t.ex. Raidu" påstår du ju också att de har minst 2-3 ytterligare utannonserade så länka gärna till 1-5 ytterligare releaser om det nu bara är ett exempel av många) är att ignorera att de gör detta på uppdrag av Sega och inte för att "dryga ut kassan" så när du "upprepar informationen" men ignorerar typ 60-90% av hela storyn är det ju betydligt mer hittepå och egna fantasier än vad du anklagar mig för. Jag delar i alla fall hela storyn och situationen medan du ringer i alarmklockorna och antyder att detta bevisar att de inte alls kan vara "räddaren i nöden" som om allt vore kört bara för denna partner-releasen.
https://cdn.accentuate.cloud/images/9127444/Raidou_MockUp_Mar...
Detta är en Atlus/Sega-släpp och inte en officiell LRG-lansering utan ett partner-samarbete. De skriver också på spelets sida: "This release is not a part of the Limited Run Games Collection and is not a numbered release. Missing out on this release will not compromise a complete Limited Run set." Vilket du alltså inte nämner utan sprider en liten klick av informationen för att ge en betydligt mer illavarslande bild av situationen som om de plötsligt inte bryr sig om fysisk media utan snålar in på Switch 2. Och jag hittar tvärtemot vad du påstår inga ytterligare releaser som också har key cards (som sagt du skrev t.ex. alltså är det bara ett av många exempel så länka gärna bilder, hemsidor etc som bevisar detta!) så det är du som gör höna av en fjäder här. Mycket litet tyder på att de kommer ha key-card releaser utöver vissa få partner-samarbeten.
Alla deras releaser är per definition partner-samarbeten. De ger ut ett spel en partner utvecklat. Ingen köper LRG-spel för att de har sitt serienummer, hela LRGs raison d'être är att de ger ut fysiska utgåvor. Att det inte skulle vara en "officiell" LRG-utgåva när det är de själva tillför tillverkning, försäljning och marknadsföring är märkligt. Jag förstår att LRG vill ha kakan och äta den - vara företaget som skyddar fysiska utgåvor genom att göra jobbet, men samtidigt bidra när företag överger det fysiska - och "den har inte ett nummer på sig" går ju uppenbart att sälja på folk som argument, då.
Hade du bara velat fylla på så hade jag inte haft några invändningar, men du drog till med "Att se det som bevis för att majoriteten av alla deras kommande Switch 2-releaser kommer vara nyckelkorts-releaser är att överdriva många hundra procent.", vänligen skärp dig.
Alla deras releaser är per definition partner-samarbeten. De ger ut ett spel en partner utvecklat. Ingen köper LRG-spel för att de har sitt serienummer, hela LRGs raison d'être är att de ger ut fysiska utgåvor. Att det inte skulle vara en "officiell" LRG-utgåva när det är de själva tillför tillverkning, försäljning och marknadsföring är märkligt. Jag förstår att LRG vill ha kakan och äta den - vara företaget som skyddar fysiska utgåvor genom att göra jobbet, men samtidigt bidra när företag överger det fysiska - och "den har inte ett nummer på sig" går ju uppenbart att sälja på folk som argument, då.
Hade du bara velat fylla på så hade jag inte haft några invändningar, men du drog till med "Att se det som bevis för att majoriteten av alla deras kommande Switch 2-releaser kommer vara nyckelkorts-releaser är att överdriva många hundra procent.", vänligen skärp dig.
Ja, de är ju inte utvecklare så ger ju inte ut egna spel men inte vad som menas här. Sega/Atlus har istället för att ge ut spelet själva bett att få göra det i samarbete med dem. Och det är på dem och inte LRG att det är ett key card. Och det finns visst samlare som bryr sig om deras mer officiella släpp och att samla dem utifrån nummer (precis som typ Criterion har samlare som bryr sig om att ha alla spine-numbers komplett) så återigen böjer du verkligheten och detaljer för att göra billiga poänger. Annars hade de ju inte gjort sådana noteringar (har gjorts tidigare och kommer säkerligen fler framöver till olika format) liksom. De gör det ju som en underkategori till officiella samlingen och förändrar inte deras huvuduppdrag i övrigt. Som sagt har det gjorts tidigare som undantag så förstår inte varför du tror plötsligt nu att detta skulle förändra någonting i helhet?
Du skrev ju "Sen är det tragikomiskt att Limited Run Games nämns som ett av de potentiella "sista hoppen" när de redan bekräftat att de släpper digikey-spel, t ex Raidou-remastern." vilket är en indikering på att merparten är key cards och ej spel på kassett för varför skulle det vara så tragikomiskt efter ett enda spel? Och du skrev t.ex. vilket indikerar att det finns fler. Vilket du inte länkar till - eftersom det är en övedrift och lögn då inget annat spel utannonserats som key card-utgåva. Så du om någon borde skärpa sig och uttrycka sig mer verklighetsförankrat är det ju du.
Ja nu är fysiska spel ett minne blått. Va ju ett av skälen att man gillade Nintendo, att kunna köpa spelen fysiskt o spara.
Det är nog överdrivet, inte så att inget spel kommer vara på spelkorten. Nintendos egna spel är ju det, och flertalet tredjepartsspel också. I Japan har de visat många key cards men de kommer vara fysiska här. Så låt oss inte blåsa upp detta alltför mycket och sörja fysisk media helt ännu. Men visst är det en tråkig utveckling, det håller jag med om.
Att limited Run överhuvudtaget beblandar sig med ett enda Game-key spel är illa nog för ett företag som har som slogan "Forever Physical"
Ptja, det är en bra poäng men de svarar väl bara "kortet är fysiskt" på det och så har de en halv poäng åtminstone. Men visst borde de ha pushat för att det skulle vara helt fysisk release eller vägrat den, men som sagt de har gjort undantag utanför samlingen tidigare så de ser väl det här som ett undantag bara. Får vi hoppas. Letar det sig in i flera vanliga releaser är vi ju illa ute...
Jag förbokade mitt första bekräftat game-key spel och det gav mig en dålig smak i munnen... Gillar det inte. Det tar bort en hel del av fördelarna med fysiska utgåvor. Speciellt för oss som köper fysiskt för att inte stoppas av nedstängda butiker i en framtid och inte har för avsikt att sälja vidare.
Game key cards är för två typer av köpare, som jag ser det. De som tror att de köper ett traditionellt fysiskt spel, och de som planera att sälja spelen vidare kort efter användning...
'Skivorna på PS och Xbox fungerar på samma sätt ändå, som licensnycklar'. Nej, det gör de ju inte. Om det inte uttryckligen står 'requires internet/content download/online' eller liknande så finns det en fullt spelbar build på skivan som kan installeras till en konsol utan internet, och det är en viktig skillnad.
Vidare så har vi ju facit på att om man är någorlunda rädd om sina NES-spel fungerar de fortfarande efter 40+ år. Hur länge kommer key card-spel gå att ladda ner?
Spel som kräver nedladdning eller uppkoppling borde överhuvudtaget inte få säljas på skiva eller game card anser jag. Tradera är redan fullt av folk som försöker kränga spel som Battleborn och The Crew, förmodligen ofta helt ovetande om att spelen inte ens fungerar.
Tänk då om ett decennium när det börjar bli si och så med vilka keycard-spel som fortfarande går att ladda ner, särskilt sådana med blygsam försäljning. Och just det, hur ser Nintendos track record ut vad gäller tillgängligheten till nedladdningsbara spel på de äldre formaten...?
Nja. Jag kommer nog skaffa en Switch 2 när det finns tillräckligt många fysiska spel ute på riktiga game cards. Är det ens en handfull såna som utannonserats hittills?
Nintendo har ju kommit undan med ganska mycket ganska länge som känns som det är en hel del meckigare och/eller mindre intuitivt osv än vad deras konkurrenter gör.
Mycket tror jag just PGA nostalgi...
Så det lär väl funka även den här gången.
Alla konsolmakarna "kommer ju undan" med sina egna tjuvnyp mot konsumenterna. Sony kom ju undan med att släppa en "Pro" konsol för över 10.000 utan att ens inkludera något så grundläggande som en skivläsare.
Jag läste en tråd där det påstods att Nintendo funderar på att börja ta betalt för vissa patchar och uppdateringar. Enligt inlägget skulle det innebära att när man köper ett spel som digital nyckel så ingår support och uppdateringar i 12–24 månader. Efter den perioden skulle man behöva betala för nya patchar – om man inte köpt något slags season pass eller liknande.
Är det här något som stämmer?
Mahsha