Paradox slopar hybridjobb – anställda överväger att sluta

Medlem
Skrivet av KortTjock:

Så kan det ju vara.
Men den utformningen kan ju ha blivit efter pandemin?
Då kanske man tyckte att det var lite softare att jobba hemifrån och slöa lite mer än man skulle gjort om man var på jobbet?

Är det jobb så bör man vara på jobbet. Om man inte konkret kan bevisa att man utför 110% av arbetet hemifrån år efter år.

Du menar att de som jobbar hemifrån kan gå ner till ca 25 timmar i veckan ? Alla vet ju att de som är så sällskapssjuka att de gnäller över att folk kan jobba hemifrån ändå inte jobbar mer än halva tiden de är på jobb och andra halvan hänger de vid kaffeautomaten eller går runt och skvallrar om ditten och datten.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Haha snälla du, har du ens varit på ett kontor någonsin. Finns ju inte en enda ergonomisk stol, bord eller bra skärmar någonstans...

Och i de fall där ergonomiska kontorsmöbler finns så ger det liten effekt, för i princip alla kontor nu för tiden är aktivitetsbaserade. Man har inte en anvisad plats. Så det finns inga ergonomiska möbler som är anpassade för dig när du kommer dit. Ska man få ut maximalt av sådana möbler så har företag tidigare, innan aktivitetskontors tiden, tagit in sjukgymnaster osv från sina avtalade företagshälsovårdspartners att komma och ställa in utrustningen för anställda samt anvisa vilka ytterligare hjälpmedel de kan behöva för att spara kroppen. Som handlovsstöd, RollerMouse keyboard risers osv.

Det där är borta idag på de flesta ställen. Så det skulle lika gärna kunna stå pinnstolar istället.

Medlem

Borde det inte bli billigare för arbetsgivaren att anställda jobbar hemifrån? Då behövs ju inte hyras lika mycket kontorsplats/ sparar man in på elkostnader/ kaffe/fruktkorgar/trasiga toaletter som någon spolar ned handservetter i.

Eller är kostnaden att de måste ha tillräckligt många arbetsplatser för att alla ska kunna vara på kontoret som står tomma?

Medlem

Väldigt mycket projektion i tråden av folk som vet att de själva inte klarar av sköta sina arbeten om de inte ständigt övervakas...

Medlem
Skrivet av KortTjock:

Så kan det ju vara.
Då kanske man tyckte att det var lite softare att jobba hemifrån och slöa lite mer än man skulle gjort om man var på jobbet?

Är det jobb så bör man vara på jobbet. Om man inte konkret kan bevisa att man utför 110% av arbetet hemifrån år efter år.

Ganska många som jobbat hemifrån långt innan covid. Enkelt uttryckt, om du leder ett team och inte vet hur du kan se om tramet jobbar så bör kanske någon annan leda teamet.

Att folk skall sitta på en stol inett rum tillsammans är mest för att de som leder skall kunna se ansiktena och känna sig trygga.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av KortTjock:

Så kan det ju vara.

Ganska många som jobbat hemifrån långt innan covid. Enkelt uttryckt, om du leder ett team och inte vet hur du kan se om teamet jobbar så bör kanske någon annan leda teamet.

Att folk skall sitta på en stol i ett rum tillsammans är mest för att de som leder skall kunna se ansiktena och känna sig trygga och känna sig chefig.

Och det säger jag som en som lett arbete inom sverige såväl som utomlands.

signatur

1338 - One Step Above

Skribent
Skrivet av mrFluffy:

Haha snälla du, har du ens varit på ett kontor någonsin. Finns ju inte en enda ergonomisk stol, bord eller bra skärmar någonstans...

Jag jobbar på kontor och är skyddsombud.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag har svårt att förstå varför en del människor utgår från att kritik == avundsjuka.

Jag tycker att det är toppen om folk som vill, har möjlighet att jobba hemifrån. Det som jag stör mig på, är folks självförmätna attityder, där det numera börjar ses som orimligt av arbetsgivaren att begära att man infinner sig på arbetsplatsen för att utföra det arbete som man får betalt för att utföra, om de anser att det behövs.

Hmmm, fast vet inte om jag tycker det är självfärmätet. Arbetsgivaren (paradox i detta fall) har väl all rätt att ändra på arbetsförhållandet i denna mån, men de som arbetat där under remote-förutsättningar har väl all rätt att klaga när de tycker att deras arbetsförhållanden blir sämre? Ungefär som att säkert många arbetsplatser skulle få upprörda anställda om de tog bort kaffet från kontoret, även om det heller inte är någon rätt man har, säkert många som skulle säga att de slutar då.

Medlem

Kan inte jobba hemma. Får inget gjort då.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av JackG100:

Fattar ju charmen med att jobba hemifrån, men hur jäkla tafatta är folk egentligen? Själv behöver jag spendera flera dygn hemifrån när jag arbetar, vända dygnet till höger å vänster, arbeta varannan helg etc. etc. Och då trivs jag ändå med jobbet, folk har det fanimig för bra om de ser det som ett problem att behöva utöva sina lönesysslor på sin arbetsplats.

Det handlar mycket om att det är en förmån som försvinner utan kompensation. Vi har snack om det på min arbetsplats också. För många är en flexibel arbetsplats och arbetstid värd flera tusenlappar i månaden.

Dödgrävaren
Skrivet av Kiske:

Det handlar mycket om att det är en förmån som försvinner utan kompensation. Vi har snack om det på min arbetsplats också. För många är en flexibel arbetsplats och arbetstid värd flera tusenlappar i månaden.

Jo, jag fattar att det blir en försämring för folk som arbetar med den förmånen redan. Men för någon med ett arbete som är omöjligt att utföra på distans så är det lite tragiskt att folk blir så upprörda över att de måste ta sig till sin arbetsplats för att utföra sitt jobb. Det är något av ett tecken på att vi som samhälle har det jävligt bra i grunden, sen kan det ju alltid va bättre såklart.

Paradox å Facket bör la ha någon form av dialog när båda sidorna ska kunna motivera varför man ska eller inte ska ha hybridarbete, så då får man väl hoppas att Paradox har någon data att peka på som visar att folk blir mindre produktiva hemifrån.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Jo, jag fattar att det blir en försämring för folk som arbetar med den förmånen redan. Men för någon med ett arbete som är omöjligt att utföra på distans så är det lite tragiskt att folk blir så upprörda över att de måste ta sig till sin arbetsplats för att utföra sitt jobb. Det är något av ett tecken på att vi som samhälle har det jävligt bra i grunden, sen kan det ju alltid va bättre såklart.

Paradox å Facket bör la ha någon form av dialog när båda sidorna ska kunna motivera varför man ska eller inte ska ha hybridarbete, så då får man väl hoppas att Paradox har någon data att peka på som visar att folk blir mindre produktiva hemifrån.

Fast det är ju någonstans ditt eget val att du har ett jobb som inte kan utföras på distans. Du har säkert förmåner som du skulle bli förbannad över om de togs bort helt plötsligt?

signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ett annat problem är den fysiska arbetsmiljön och ha en arbetsplats hemma som är ergonomisk och lämpad för arbete. Det är ju arbetsgivaren som har ansvaret för att detta ska funka och att man inte får sjukskrivningar på grund av dålig ergonomi. På mitt arbete tillåter vi hemarbete i viss mån, men vi vill att folk ska vara på plats större delen av tiden på jobbet. Det är aldrig något problem att få jobba hemma när det behövs, men inte heller något som jag förutsätter.

Nej jag skulle heller aldrig neka någon som vill eller behöva jobba hemma då och då likaså att jag köra helt flexibla tider. Kommer du 08 eller 09 är skit samma eller om du går tidigare så länge jobbet blir utfört.

ja behöver dom något för att få en bättre arbetsmiljö så köper jag in det åt dom. Vill någon ha en 49 tums skärm och en gamingstol så får dom det. Är ju ändå bara småpengar det handlar om i det stora hela.

signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Dödgrävaren
Skrivet av Kolsvart:

Fast det är ju någonstans ditt eget val att du har ett jobb som inte kan utföras på distans. Du har säkert förmåner som du skulle bli förbannad över om de togs bort helt plötsligt?

Man kan alltid välja att va en gnällspik.

Medlem

Många som sitter på bästa arbetstid och skriver inlägg på FZ ser jag

Jag hade aldrig tillåtit distans- eller hybridarbete om det var mitt egna företag. En viss andel anställda klarar inte av friheten att jobba hemifrån. Det ger superdåliga ringar på vattnet för andra som är beroende av dom. Som småbarnsförälder är friheten riktigt praktisk, men företaget lyckas klart sämre...

Medlem
Skrivet av superapan:

Många som sitter på bästa arbetstid och skriver inlägg på FZ ser jag

Jag hade aldrig tillåtit distans- eller hybridarbete om det var mitt egna företag. En viss andel anställda klarar inte av friheten att jobba hemifrån. Det ger superdåliga ringar på vattnet för andra som är beroende av dom. Som småbarnsförälder är friheten riktigt praktisk, men företaget lyckas klart sämre...

Man har rätt till 5 minst 5 minuters paus varje timme om jag inte minns fel.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Man kan alltid välja att va en gnällspik.

Ja eller så gör man något åt det och byter arbetsgivare om man tycker att det behövs 😊

signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Man får ju anpassa livet efter hur jobbet är. Inte så jobbet kommer anpassa sig till varje enskild individ som vill jobba hemma och olika tider varje dag etc efter hur dem lever.

Kan ju bli jäkligt svårt med vissa saker att utföra om personer som jobbar ihop inte ens kan hjälpas åt vid samma tider t.ex. visst kommunikation är nyckeln men samtidigt är folk otroligt själviska i grunden. Varpå problem LÄR uppstå, och hade undvikits mycket om de faktiskt jobbade på plats från första början som alla andra.

Att bara säga det är bakåtsträvande är ju helt fel och visar ju bara på en självisk syn än att ta i betänkande arbetet och hur svårt det kan vara för företaget om det är många anställda som ställer krav.

signatur

>>> 5800x - 6650 XT (i väntan på 9070/9070 XT) @ 1440p, 32GB 3600mhz, 2 TB M.2, 1TB SSD <<<

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hej, spelutvecklare här!

Grejen är att spelutveckling är till 100% ett drömjobb, d.v.s. man väljer det enbart för att man vill. Har man dessutom lyxen att kunna sitta och jobba hemifrån, ja då anser jag definitivt att man är priviligerad.

Före detta spelutvecklare, håller inte med. Det är inte ett drömjobb för alla. Känner massor av 3d artister och koncept artister som jobbat i spelbranchen för att det var där det gick att få jobb då men som sedan gått vidare till annat när dom haft möjlighet. För att om vi ska generallisera, spelbranchen suger för dom som arbetar i den. För dessa människor är det bara ett jobb som allt annat som använder deras kunskap, men det skulle lika gärna vara en annan branch för dom bryr sig inte om spel.
Är nästan bara nyexaminerade och unga människor utan erfarenhet i branchen som ser det som ett drömjobb i min erfarenhet.

Medlem
Skrivet av bushkalle:

Man får ju anpassa livet efter hur jobbet är. Inte så jobbet kommer anpassa sig till varje enskild individ som vill jobba hemma och olika tider varje dag etc efter hur dem lever.

Kan ju bli jäkligt svårt med vissa saker att utföra om personer som jobbar ihop inte ens kan hjälpas åt vid samma tider t.ex. visst kommunikation är nyckeln men samtidigt är folk otroligt själviska i grunden. Varpå problem LÄR uppstå, och hade undvikits mycket om de faktiskt jobbade på plats från första början som alla andra.

Att bara säga det är bakåtsträvande är ju helt fel och visar ju bara på en självisk syn än att ta i betänkande arbetet och hur svårt det kan vara för företaget om det är många anställda som ställer krav.

Vad är det som säger att livet måste anpassas runt jobbet? Det låter inte som ett särskilt framåtdrivande tänk, månar inte alls om sina medborgare. Det finns en anledning till varför distansarbete, frihet under ansvar och kortare arbetsveckor är heta diskussionsämnen. Just för människor inte är nöjda med det upplägg som är idag, man önskar ta del av den produktivitetsökning som har skett senaste årtiondena i form av att inte behöva slita hårdare.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag har svårt att förstå varför en del människor utgår från att kritik == avundsjuka.

Jag tycker att det är toppen om folk som vill, har möjlighet att jobba hemifrån. Det som jag stör mig på, är folks självförmätna attityder, där det numera börjar ses som orimligt av arbetsgivaren att begära att man infinner sig på arbetsplatsen för att utföra det arbete som man får betalt för att utföra, om de anser att det behövs.

En hel del kritik här är rimlig. Ditt inlägg är ett sånt exempel. Man stöter dock, rätt ofta, på just avundsjuka av typen "Varför får grupp x jobba hemifrån när vi i grupp y, som är på golvet, inte kan det?"

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Borde det inte bli billigare för arbetsgivaren att anställda jobbar hemifrån? Då behövs ju inte hyras lika mycket kontorsplats/ sparar man in på elkostnader/ kaffe/fruktkorgar/trasiga toaletter som någon spolar ned handservetter i.

Eller är kostnaden att de måste ha tillräckligt många arbetsplatser för att alla ska kunna vara på kontoret som står tomma?

Absolut, men det är en sådan otroligt liten kostnad jämfört med vad det är att betala ut löner OCH om en arbetsgivare tycker att han får ut mer av att ha personal på kontoret så överstiger det alla kostnader som har med att städa ett par toaletter mindre, vilket är typ ett minutsjobb om ens det för ett proffs.
Dessutom så brukar ju inte städavtal vara så flexibla som att man städar halva kontoret idag där det kanske inte var någon och andra halvan nästa dag, i alla fall inte vad jag stött på.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Beror helt på vad man har för arbetsuppgifter. Har man möten, socialt och mycket samarbeten tycker jag man gör bäst i att jobba på plats, hela teams och zoom grejen fungerar inte för samarbete, blir väldigt många missförstånd när man inte är i samma rum. Jobbar man helt ensam är det en annan sak.

Medlem
Skrivet av Håkan:

GL alla spelutvecklare som hotar att säga upp sig, hört att det hög efterfrågan på dom yrkena...
Lär stå en arme redo att ta jobben.

Fördelen med att vara spelutvecklare, speciellt programmerare, är att vi har utbildningar och kunskaper som går att applicera i många andra branscher. Paradox tävlar inte bara med andra spelstudios, dom tävlar med allt från statliga myndigheter till företag i andra länder. Har inget emot att vandra in och ur spelbranschen och få lite omväxling.

Medlem

Det är så lustigt med den här avundsjuka slavmentaliteten hos folk, när ska ni egentligen inse att arbetsgivarna inte är era vänner? Det finns mängder av studier som visar att produktiviteten inte minskat nämnvärt när arbete hemifrån har ökat. Arbetsgivarna är sura över att fler arbetar hemifrån eftersom de känner att deras makt över de anställda minskar.

Jag har jobbat hemifrån i fem år. Jobbar jag mindre effektivt än jag gjorde när jag jobbade från kontor fem dagar i veckan? Nej, snarare tvärtom. Min produktivitet har förbättrats. Händer det att jag smiter i väg under arbetstid för att uträtta ärenden? Ja, det gör jag. Skulle min arbetsgivare gilla det om de fick reda på det? Nej, men vad gör det för skillnad för dig? Varför är du sur över att jag smiter i väg? Jag får årliga löneförhöjningar då jag anses göra det arbete som förväntas av mig, så varken jag eller arbetsgivaren påverkas uppenbarligen negativt. Möjligheten att smita i väg lite på betald arbetstid har förbättrat mitt välmående. När vi fortfarande jobbade på kontor så var det väldigt många som spenderade timmar med att snacka och slösurfa. Sjukfrånvaro var mycket vanligare. Arbetar man bättre från kontor så tycker jag att den möjligheten ska finnas. Att tvinga alla andra att arbeta från kontor bara för att man själv föredrar det är däremot extremt egoistiskt.

Det är tråkigt att inte alla kan jobba hemifrån men jag stöder alla som vill det. Jag hoppas att de Paradox-anställdas hot om uppsägningar får gehör. Strunta i alla dessa missunnsamma, avundsjuka stövelslickare. Jag lever inte för att arbeta, jag arbetar för att kunna leva.

Medlem
Skrivet av Zerkish:

Fördelen med att vara spelutvecklare, speciellt programmerare, är att vi har utbildningar och kunskaper som går att applicera i många andra branscher. Paradox tävlar inte bara med andra spelstudios, dom tävlar med allt från statliga myndigheter till företag i andra länder. Har inget emot att vandra in och ur spelbranschen och få lite omväxling.

Haha ja verkligen. På min förra arbetsplats började man kräva kontorsnärvaro (av ingen särskild anledning alls - vi producerade ungefär som tidigare och det var något vi utvärderade löpande) och då sökte jag helt enkelt ett annat jobb där jag fick jobba remote igen. Och drog samtidigt upp lönen med 5000. Verkligen odramatiskt.

En sak som jag dock aldrig förstått är avundsjukan. Särskilt från de som aldrig pluggat eller gjort några ansträngningar för att komma in i branscher där det är möjligt med distansarbete. Har vänner som har fler semesterdagar än jag har, och dubbel lön än vad jag har. Är glad för deras skull, inte avundsjuk!

Förstår dock arbetsgivarslavar som dyker in och försvarar. Eller de som är översociala och blir hypernervösa över att inte ha någon att störa på kontoret. Men det är inte riktigt mitt problem att lösa..

Medlem
Skrivet av Workout51:

Grejen med hemarbete är ju att det kan göra stort avtryck i plånboken. Vissa pendlar för tusentals kronor per månad så det är väl där det skon klämmer, speciellt när tjänstemän eller de som jobbar hemifrån generellt redan tjänar mer

Ser ingen anledning till att bli illamående bara för att folk som har det bra får en chans att få det bättre. Fokusera på dina egna problem och metoder för att bli av med dom, om en "tjänsteman" får ett bättre liv blir inte ditt liv sämre. Inte direkt så att deras möjlighet till hemarbete gör att du får sämre lön eller mer arbetsbelastning som en kassörska på ica? Alla bör sträva efter ett bättre liv.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Fattar ju charmen med att jobba hemifrån, men hur jäkla tafatta är folk egentligen? Själv behöver jag spendera flera dygn hemifrån när jag arbetar, vända dygnet till höger å vänster, arbeta varannan helg etc. etc. Och då trivs jag ändå med jobbet, folk har det fanimig för bra om de ser det som ett problem att behöva utöva sina lönesysslor på sin arbetsplats.

Man kan även vända på det och undra hur oresonliga arbetsgivare är egentligen. Jag menar.. om jobbet utförs ordentligt så vore ju arbetsplatsen vara fullständigt irrelevant.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Man kan även vända på det och undra hur oresonliga arbetsgivare är egentligen. Jag menar.. om jobbet utförs ordentligt så vore ju arbetsplatsen vara fullständigt irrelevant.

Det låter fullt rimligt. Men nu handlade det nog om att t ex Paradox inte tyckte det funkade fullt ut.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Va jävligt många som inte gillar att jobba på distans, men gilla inte det då. Men låt dem som vill göra det!

Kommentarer som "Kan inte jobba hemma. Får inget gjort då." Låter så extremt barnsligt, vad är det som gör att man inte får något gjort? Du ska ju arbeta inte göra något annat, spelar du spel eller gör andra saker så är det bara dags att växa upp.

Skriv svar