Diskutera – När bör unga få börja spela GTA?

Robot
Diskutera – När bör unga få börja spela GTA?

En moralfråga! Så vi diskuterar som vuxna.

#diskutera, #gta, #gta-vi

Releasehästryttare
Medlem
Medlem

35+

signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem

Min son fick spela RDR2 och GTA5 när han var 13. (Han har klarat båda spelen).

Medlem

Jag tror jag spelade GTA 1 första gången 1999, och då var jag åtta år gammal. På den tiden såg man ju hela spelet uppifrån, och de stackars gubbarna man sköt och körde över var ju inte så realistiska fast de skrek och blödde. Det var varken farligt eller traumatiserande, men lite förbjudet kändes det allt.

Med dagens grafik och produktionsvärde tycker jag nog att åtta år är på tok för ungt för att spela t.ex. GTA V. Högstadieåldern är väl en lagom ålder att spela det på egen hand, då har man ju redan haft några år på sig att degenereras av allt annat skit som finns på Internet...

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem
Medlem

Det är 17+ sen kan föräldrar bestämma själva om sitt barn vad som är okej
Men att tro att barnen inte spelar det sen hos någon kompis bara för man själv föbjuder det är att leva i en fantasivärld
Så alltid bättre att diskutera saken med barnen än att bara strängt förbjuda saker och tro det löser allt

Medlem

Samma ålder ungarna får ha egen mobil, då får de ju ändå tillgång till allt vad internet innebär...

Medlem

Jag säger att ju nyare spel ju äldre måste dom vara. Spel som Larry Laffer 1-3 och andra dos spel spelade jag själv så gott jag kunde innan jag kom i tonåren.

Medlem

Kommer ihåg att jag sålde mitt ex av femman till en mamma som skulle köpa det till sin 12-åriga son. Skrev då att jag nog hade tänkt efter innan jag lät mig 12-åriga son spela det.

Hon svarade aldrig på det!

Men jag lät henne köpa det ändå.
Själv spelade jag det ganska tidigt men man ska nog tusan vara över 18+ för att spela det själv. Kanske från 15 om man spelar det tillsammans med dem?

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

När föräldrarna anser dem är mogna nog att se skillnaden mellan spel och verklighet.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Samma ålder ungarna får ha egen mobil, då får de ju ändå tillgång till allt internet innebär...

Precis, att ge ungen full tillgång till YouTube men förbjuda GTA är hyfsat motsägelsefullt

Medlem

Kom ihåg att som föräldrar vara delaktiga i barnens spelande, förresten.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Precis, att ge ungen full tillgång till YouTube men förbjuda GTA är hyfsat motsägelsefullt

Varför är det motsägelsefullt? Att titta på en tveksam video och att skjuta en oskyldig digital person i huvudet skulle jag säga är två olika saker. En är att uppleva och den andra är att utföra.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Vad är det man vill skydda barnen från? Är det upplevelsen av våld, sex, droger m.m. som man vill skydda dem ifrån, eller vad är poängen?

Det finns ingen korrelation i att man som normalfungerande person formar sin etik och moral genom upplevd tv-spel, film?

Barn är individer och utvecklas i olika takt, behandla dem även där efter.

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Samtidigt som man tillåter dem ha tiktok o dyl.
Eller får se Terror på Elm Street.

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

Medlem

Det känns som att det är väldigt individuellt. Vissa barn klarar nog av att hantera det redan vid 11-12 års ålder, medan andra borde inte ens röra det. Personligen så spelade jag väl GTA 1 för första gången när jag var 11-12 år. Äldsta grabben som snart är 12 har inte ens visat något intresse för GTA, men skulle han komma imorgon och säga att han vill testa GTA så känner jag att han är tillräckligt mogen för att spela det i sällskap med antingen mig eller hans mamma.

Medlem

Det beror på barnet och dess mognad. Moderna GTA skulle jag nog säga runt 14-15 medan de äldre spelen (ettan och tvåan) kanske runt 12 år.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

Jag kollade både våldsfilm och spelade GTA, Carmageddon, Mortal Kombat och annat som snorig yngling. Det blev folk av mig ändå.

Medlem

Det beror på barnet, man får ha lite fingertoppskänsla som förälder för vad som är lämpligt för ens barn. Det kan ju skilja sig en del.

Redaktör

Sånt här är mycket lättare att svara på innan man själv skaffar barn. GTA riktar sig tveklöst till vuxna i flera delar, både i berättelsen (satir, politik, kriminalitet) och vad som fysiskt sker (våld, prostitution). Samtidigt är det ju onekligen ohyggligt kul att härja fritt med fordon på gigantiska kartor, oavsett ålder.

Jag lät min 13-åring köra lite San Andreas och Vice City som är mindre verklighetstroget grafiska när han var kanske 11-12. Han har även testat GTA 4 lite. GTA 5 är jag tveksam till än, tycker en del grejer Trevor gör är för råa och våldsamma för barn och unga. Att han fått spela är för att han ska veta vad det är själv - kompisar pratar ju om det, och ser det i mobilerna, och det spelas säkerligen hos vissa av dem efter skolan också. Så avdramatisera det hela lite, tänkte jag. Skjutande och trafikvåld tror jag många i unga tonåren fattar att det är fiktion.

signatur
Medlem

Frågan blir mer intressant ju verkligare spelen blir grafikmässigt. När GTA-spelen når verklighetsnivå undrar jag om människor kanske börjar reagera på ett starkare sätt? Blir intressant att se hur människan reagerar. Kan tänka mig att det kan bli annorlunda att döda någon om det i princip ser ut som verkligheten. Förvisso flyger det oftast inte blod överallt men ändå.

Om karaktärerna ser och beter sig verkligt kanske vi kommer nå en gräns för hur verkligt vi tål

Medlem

Inte vet jag.. 14?
Känns som att det är då man börjar spela typ GTA.. Eller lyssna på Hiphop or whatever.

Hade jag inte fått spela Vice City när det kom för det var typ 17+ så hade jag ju typ rymt hemifrån.
När man är 14 är man gammal nog att aktivt skita it/gå emot att man inte får spela nått för att det är 17+.

Att försöka med det där är ju som att försöka få en 14-åring att inte kolla på porr..
Good luck lixom..
Det enda du kan göra är väl att försöka ge någon kontext efteråt - "Du vet väl att det inte är sådär man borde göra?"
.. Osv

signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Spelade extremt våldsamma spel redan som 10-åring och det har fortsatt sedan dess. Cirka 25 år senare är jag en extremt empatisk människa som knappt kan göra en fluga förnär.

Förstår givetvis att alla är olika men i regel tror jag inte att våldsamma medier har så stor påverkan som många vill få det till. Jag tror tvärtom att de ungar som ränner ute på stan och umgås med äldre typer är betydligt våldsammare än de som spenderar sina kvällar framför PS5:an. Så var det när jag var ung och så är det förmodligen fortfarande.

Gangsterrap och liknande romantisering av gängkriminalitet är däremot en annan femma. Det bidrar garanterat till att unga söker sig till den "coola" gängmiljön.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Varför är det motsägelsefullt? Att titta på en tveksam video och att skjuta en oskyldig digital person i huvudet skulle jag säga är två olika saker. En är att uppleva och den andra är att utföra.

Ungar har spelat CS i nästan 30 år, det gör nog inget vad dom spelar.

Testpilot

Det finns en 18 års rekommendation av en anledning.

Om det är barn som vill åka runt i bilar i en öppen spelvärld är nog Mario Kart World ett bättre alternativ. Sedan fattar jag också lockelsen i att spela något som är lite "förbjudet" och jag var väl 13-14 när jag spelade GTA själv. Skillnaden i dag jämfört med då är ju att grafiken är så extremt bra att det blir mer realistiskt och kan upplevas mer obehagligt om man inte har upplevt något liknande tidigare.

Medlem

Jag spelade mortal kombat och gta, blood, duke nukem, doom etc när jag var I 10 års åldern.

Ingen fara alls. 999/1000 vet att det är på låtsas och underhållning.

Men det är lite upp till varje familj.

Tycker det var värre med verkligheten som krig bomber nyheter etc.

Medlem

Mycket bättre att som förälder ha en så pass bra relation till sitt barn att man kan ha en dialog och prata om det. Att bara förbjuda utifrån ålder är inte optimalt. Olika barn klarar av att hantera olika saker. Vissa kan utan problem spela ett spel som GTA vid 14 år ålder, medan andra aldrig borde spela det.
Kan man ha en bra diskussion med sitt barn så kan man ta bort en stor del av dramat och i förtroende låta barnet testa. Som förälder kan man vara med och förstå vad spelet handlar om.

"Problemet" med GTA är ju att ett "barn" ofta missar spelets samhällskritiska vinkling, samt olika popkulturella och politiska referenser. Och spelet blir något annat om man kan se det med en "vuxen" blick.

Sen tycker jag gott att butiker kan ha en fast åldersgräns som typ 17, utifrån de kriterier som de följer. De har ett ansvar att inte sälja våldsamma spel till barn.

Medlem

15 tycker jag är en bra ålder...

signatur

1# FZ Troll

Skriv svar