Diskutera – När bör unga få börja spela GTA?

Medlem

När man börjar på lågstadiet är en lagom början tycker vi i den här familjen. Gäller att bli vuxen fort för lägga grunden för vuxen livet som ska komma skall

Medlem

10-12 år? Någonstans däromkring, men så växte man ju upp med slasher filmer och liknande, så är väl lite liberal kring detta ämne. + att slasher filmer kunde lära en bra moraliska värderingar, så som att inte vara en kåt lägerledare

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Det är så fruktansvärt individuellt. Personligen oroar jag mig inte så mycket för våldet, jag har bara döttrar och dom är alla väluppfostrade med sunda värderingar och är fullt kapabla att skilja på våld i spel och våld i verkligheten. När det gäller sexuella saker så vill jag helst skydda dom lite mer dock, vill inte att dom ska få fel uppfattning om vad sex är på grund av något dom sett i spel, film etc.

Medlem

Beror på barnet i fråga men generellt sett skulle jag tycka runt 16.

Medlem

15+ Inte ett år yngre tror jag på.

11-12 år ungefär, det är ju bara ett spel

Medlem

Typ 18, men vilken sugen teknikintresserad yngling med självrespekt kommer ju skita hårt i det och köra det ändå.

Jag fick inte titta på Bond när jag var 8, men jag visste bättre hur VHS spelaren fungerade än mor min så det var inga problem.

Medlem

18, eller när de kan installera det själv i smyg.

Medlem

Svår fråga. Barn är så oerhört olika när det gäller utveckling och mognad. Jag hade haft lättare att sätta spelet i nävarna på min yngsta son än min äldsta tex. Det tycker jag är ganska talande då det skiljer drygt 4.5 år.

Jag är dock inte övertygad om att det är rätt att sätta den sortens spel i händerna på hjärnor som fortfarande formas. Spel där gränser för rätt och fel suddats ut. Sen om det betyder att personen är åtta eller trettiofyra, det spelar mindre roll.. Det kommer alltid finnas folk som inte kan hantera vad de serveras. Oavsett vad.

En generell åldersgräns finns och behövs givetvis, men det finns för mycket parametrar som spelar in för att stirra blint på den. En mycket viktig aspekt som ofta förbises är att det är vanligt att barn med NPF-diagnoser (som ADHD, autism, m.m.) kan ligga 1,5 till 2,5 år efter i social, emotionell eller kognitiv utveckling jämfört med sina jämnåriga. Det är dock individuellt och kan variera stort mellan olika barn och diagnoser. Är det då rätt att sätta ett spel från 11 år i händerna på någon med Adhd? Det går ju inte att säga. Föräldern måste själv känna att det är rätt.

Medlem

Runt 10 känns okej. Vad är det man är rädd ska hända om barnen spelar våldsamma spel? Mitt äldsta barn har inte fyllt två än, så jag kanske ändrar mig senare, men rent spontant ser jag inget problem så länge barnet förstår att det är ett spel och att man inte kan utöva handlingarna på riktigt, vilket jag är övertygad om att de flesta barn förstår.

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ungar har spelat CS i nästan 30 år, det gör nog inget vad dom spelar.

Jag tycker personligen att det är viss skillnad på att skjuta någon i ett snabbt spel som CS och att i RDR2 binda en NPC, rida iväg med den någonstans och sedan tända eld på den. Eller låta den studsa mot marken efter hästen i ett rep tills den dör. Eller skjuta någon i axeln och sen stå och titta på den medans den sakta dör. Det är sadistiskt på ett helt annat sätt.
Och är man psykiskt frisk är det förmodligen inga problem men jag tror att det kan skapa idéer som kanske inte fanns innan.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Samma ålder ungarna får ha egen mobil, då får de ju ändå tillgång till allt internet innebär...

Här skall man inte dra alla över en kam. Det finns bra appstöd idag för att begränsa innehåll och tid i mobiltelefoner. Vår 10 åring hade aldrig fått sin första mobil om vi inte kunde begränsa både tid och tillgång till appar. Så där finns inte möjlighet att accessa webläsare annat än under övervakning. Appar måste installeras av oss och de är alla tidsbegränsade.

Våra barn kommer inte få tillgång till sociala medier innan de börjar gymnasiet då man inte kan främja dem från kompisarnas digitala verklighet för evigt. Men det kommer vara hyfsat övervakat så att vi kan ge kontext till den värsta fördummande smörjan och desinformationen som unga bombas med där. Youtube fås max i en timme per dag och innehåll de väljer att titta på övervakas, osv. Det är inte för intet som de högsta cheferna, utvecklarna och ägarna till sociala mediebolagen skickar sina egna barn till boarding schools där det är helt förbjudet med tillgång till internet i allmänhet men sociala medier i synnerhet. De vet hur skadligt det är.

GTA? håller hårt på 18 år där. Finns inget livsagörande i att spela ett gangsterspel som romantiserar kriminalitet i en värld där unga är utsatt för rekryteringspress från gängkriminalitet under sina mest formativa år.

Finns ett ganska stort spann av spel mellan typ Minecraft upp till GTA. Så kommer inte finnas brist på mer rimliga spel.

Sedan kommer ju ungar spela hos kompisar osv och det är som det är. Men då är det mer viktigt att man har en bra och förtroendefull kommunikation med sina barn så de inte drar sig för att berätta vad de sett av rädsla för replesalier. Så då kan man ge dem kontext. Men hemma är det stopp.

Medlem

Skillnaden mot de tidigare GTA spelen och de nya är den grafiska utvecklingen.

Att klubba ner några figurer som ser ut som ett gäng leksaksklossar känns mindre problematiskt. Däremot när spelen porträtterar karaktärer som ser ut och beter sig som riktiga individer, ja då tycker åtminstone jag att en 18 årsgräns känns rimlig.

Medlem

15 förväntas man ju kunna ta visst ansvar, så en bra medelväg. Under 15 tveksamt ens i vuxet sällskap tycker jag.

Medlem

I samtid som man har tillgång till fria internet känns rimligt. Vid 15 kanske?

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Jag spelade GTA V tillsammans med dottern när hon gick i mellanstadiet. Ingen av oss var särskilt intresserad av storyn, så vi tävlade mest om vem som kunde ställa till med mest ofog utan att bli haffade av polisen. Tror inte att hon har blivit vare sig mer eller mindre mordisk på grund av det. (Ska fråga nästa gång hon har permission. 🙄)

Jag tror över lag inte på att skydda barn för mycket från världen. Bättre att de möter sådant som kan upplevas som obehagligt tillsammans med en förälder än ensamma.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Grabben fyller 10 snart, så om en sådär 15 år till känns väl lagom.

Medlem

Minst 15 år, och till dom som säger samtidigt som dom får mobil så nej.... ni vet att man kan spärra och ge tillgång till vad dom kan och inte kan göra med en telefon?

Mina barn har varsin mobil men knappast fri tillgång till internet eller appar

Medlem

Efter att ha läst igenom alla inlägg så tänker jag lite såhär; när vi äldre rävar växte upp såg samhället rätt annorlunda ut, och jag var +20 när internet blev "tillgängligt till allmänheten". Det har...hänt en del sen dess, och få saker är bra. Idag rekryteras ungdomar till gängkriminalitet och beställningsmord via sociala medier och krypterade chattar genom att locka med "snabba cash" och märkeskläder.
Jag säger inte hur ni ska göra med era ungar, men jag kommer försöka hålla grabben borta från allt dåligt online (inkl. GTA, trots att det "bara är ett spel") så länge jag bara kan, speciellt saker som romantiserar/realiserar verkliga problem som kriminalitet, droger etc.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Här skall man inte dra alla över en kam. Det finns bra appstöd idag för att begränsa innehåll och tid i mobiltelefoner. Vår 10 åring hade aldrig fått sin första mobil om vi inte kunde begränsa både tid och tillgång till appar. Så där finns inte möjlighet att accessa webläsare annat än under övervakning. Appar måste installeras av oss och de är alla tidsbegränsade.

Våra barn kommer inte få tillgång till sociala medier innan de börjar gymnasiet då man inte kan främja dem från kompisarnas digitala verklighet för evigt. Men det kommer vara hyfsat övervakat så att vi kan ge kontext till den värsta fördummande smörjan och desinformationen som unga bombas med där. Youtube fås max i en timme per dag och innehåll de väljer att titta på övervakas, osv. Det är inte för intet som de högsta cheferna, utvecklarna och ägarna till sociala mediebolagen skickar sina egna barn till boarding schools där det är helt förbjudet med tillgång till internet i allmänhet men sociala medier i synnerhet. De vet hur skadligt det är.

GTA? håller hårt på 18 år där. Finns inget livsagörande i att spela ett gangsterspel som romantiserar kriminalitet i en värld där unga är utsatt för rekryteringspress från gängkriminalitet under sina mest formativa år.

Finns ett ganska stort spann av spel mellan typ Minecraft upp till GTA. Så kommer inte finnas brist på mer rimliga spel.

Sedan kommer ju ungar spela hos kompisar osv och det är som det är. Men då är det mer viktigt att man har en bra och förtroendefull kommunikation med sina barn så de inte drar sig för att berätta vad de sett av rädsla för replesalier. Så då kan man ge dem kontext. Men hemma är det stopp.

Ah, hade inte läst ditt inlägg, håller med till fullo

Medlem

Inte innan 18 år enligt mig.

Medlem
Skrivet av Ender:

Efter att ha läst igenom alla inlägg så tänker jag lite såhär; när vi äldre rävar växte upp såg samhället rätt annorlunda ut, och jag var +20 när internet blev "tillgängligt till allmänheten". Det har...hänt en del sen dess, och få saker är bra. Idag rekryteras ungdomar till gängkriminalitet och beställningsmord via sociala medier och krypterade chattar genom att locka med "snabba cash" och märkeskläder.
Jag säger inte hur ni ska göra med era ungar, men jag kommer försöka hålla grabben borta från allt dåligt online (inkl. GTA, trots att det "bara är ett spel") så länge jag bara kan, speciellt saker som romantiserar/realiserar verkliga problem som kriminalitet, droger etc.

Gängskjutningar är ett komplext problem, men jag tror personligen inte det beror på våldsamma TV-spel och det kommer nog inte hjälpa att förbjudna ungarna att spela dessa spel. Men gör som du vill.

Geeks Gaming

Jag skulle vilja påstå att det inte har så mycket med ålder att göra utan mer med mognad.
Jag hade kunnat tänka mig spela GTAV tillsammans med mellanbarnet samtidigt som jag inte hade velat att han satt och spelade det själv.

Jäkligt svår fråga men om jag hade fått sätta en ålder på det utifrån mina egna barn hade jag sagt 13-14

Medlem
Medlem

Tror min son spelade GTA V innan han ens var ett år gammal. Jag gav han kontrollen på skoj och direkt så lyckades han trycka på cirkel och nita någon stackars fotgängare! Sen dröjde det nog sju år innan jag vågade låta honom spela det igen, men då drog jag ut till öknen och spawnade fram en motocross åt honom som han fick dra runt på. Där fanns det inga människor som kunde komma till skada iallafall.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sånt här är mycket lättare att svara på innan man själv skaffar barn. GTA riktar sig tveklöst till vuxna i flera delar, både i berättelsen (satir, politik, kriminalitet) och vad som fysiskt sker (våld, prostitution). Samtidigt är det ju onekligen ohyggligt kul att härja fritt med fordon på gigantiska kartor, oavsett ålder.

Jag lät min 13-åring köra lite San Andreas och Vice City som är mindre verklighetstroget grafiska när han var kanske 11-12. Han har även testat GTA 4 lite. GTA 5 är jag tveksam till än, tycker en del grejer Trevor gör är för råa och våldsamma för barn och unga. Att han fått spela är för att han ska veta vad det är själv - kompisar pratar ju om det, och ser det i mobilerna, och det spelas säkerligen hos vissa av dem efter skolan också. Så avdramatisera det hela lite, tänkte jag. Skjutande och trafikvåld tror jag många i unga tonåren fattar att det är fiktion.

Jag har ungefär samma inställning för mina barn. Men jag har inte tillåtit dem testa något GTA ännu. Men det är just GTA V jag är mest tveksam till. Eftersom i det försvann mycket av den satiriska inställning som fanns i de tidigare spelen.

Medlem

När de fattar att kriminalitet bara är kul och tufft i tv spel! För en del i 10års åldern för andra kanske aldrig.

Medlem
Skrivet av Sigurd:

Gängskjutningar är ett komplext problem, men jag tror personligen inte det beror på våldsamma TV-spel och det kommer nog inte hjälpa att förbjudna ungarna att spela dessa spel. Men gör som du vill.

Jag tror inte heller att det "beror" på spelen, men jag är orolig för att de kan gå hand i hand. En unge utan bättre vetande kan tycka att det ser kul och spännande ut att göra saker i spelet, kanske till den graden att det kan kännas lite spännande att närma sig skiten i verkliga livet, så som spelen försöker göra så lite synlig skillnad på som möjligt. Jag drar mig till minnes en av de senare dödsskjutningarna där en grabbs farsa mördades som "straff" för att killen backade ur från någon han sagt att han skulle göra.

Vad som egentligen hänt är aldrig lätt att veta, och just den situationen kanske är väldigt udda, men poängen är att när en ung kille väl kommer på att verkligheten inte alls är lika kul som i spelen så kanske han inte kan dra sig ur själv, och det är just sådant här som de förbannade pissrekryterarna vet om och utnyttjar. De sållar ut, lockar och utnyttjar de med sämst omdöme (typ själva definitionen på en kille i yngre tonåren).

Sedan som någon annan sa så är det ju inte en mänsklig rättighet att spela GTA så fort det släpps, den finns för fan miljontals andra spel.

Medlem

Det ska väl vara i samband med gäng rekryteringarna så vid 13 där, för en riktig filmisk känsla.

Medlem

Dom bör väl inte spela det överhuvudtaget? Spelet verkar bli äckligt realistiskt i hur allt ser ut så att låta småglin spela det innan dom ens är myndiga...stort tvek på det.

Kanske när dom är 25 så att frontal loben är färdigutvecklad.

Skriv svar